Zwarte piet is racisme

17-09-2016 12:24 676 berichten
Alle reacties Link kopieren
De stem die tot nu toe ontbreekt in de discussie over Zwarte Piet is die van de kinderen. Joop ontving van de acht-jarige Felix een open brief aan Dolores Leeuwin, de verslaggever van het Sinterklaasjournaal die deze week bekend maakte te stoppen uit onvrede over de conservatieve houding van de redactie. Felix doet in zijn brief een voorstel om Zwarte Piet te veranderen. Dat idee is van hemzelf afkomstig. Ook de brief heeft hij geschreven zonder hulp of aanwijzingen van volwassenen.



Dolores las de brief, was ontroerd en noemde hem puur en ontwapenend.

Lees de brief hier:



[su_quote]Lieve Dolores,



Ik zag op het nieuws dat je gestopt was met het Sinterklaasjournaal. Ik snap ook wel waarom je het deed. Ik vind het goed dat je gestopt bent want ze doen slaven na wie doet dat nou!!!!! Ik vind dat de zwarte pieten roze pieten moeten worden die roze koeken uitdelen.



Sommige mensen die zeggen: het is ons kinderfeest maar het is toch ook een kinderfeest als het roze ( groene gele enzovoort ) pieten zijn. Het is discriminatie want sommige mensen die zeggen: hee zwarte piet waar ga jij naartoe!!!!!!!!!!! dat zeggen ze tegen bruine mensen dat is helemaal niet leuk voor die mensen. Hoe zou jij het vinden als je bruin was en iemand zegt: hee jij moet naar Sinterklaas!!!!! Dat doet vast pijn in je hart.



Sinterklaas moet gewoon roze ( groene gele enzovoort ) pieten maken die roze koeken uitdelen het is toch gewoon schmink dus hij kan het in alle kleuren maken. Ik vind zwarte piet heel leuk maar ik vind hem even leuk als hij roze( groene gele enzovoort ) is misschien vind ik hem dan wel leuker.



Het belangrijkste aan Sinterklaas is niet de pieten maar de cadeautjes en je schoen zetten.

Ik vind dat Sinterklaas nog een Sinterklaasje nodig heeft alleen dan een heel jong kind nodig heeft. Iets van 7 of 8 of 9 omdat die niet verstrooid zijn. ( als Sinterklaas dit maar niet leest ). Hij is zo oud dat hij heel veel brieven krijgt maar alle brieven vergeet waar op staat dat hij andere pieten moet maken.



Er zijn ook mensen die zeggen dat het niet goed is dat Dolores gestopt is dan zeggen heel veel mensen hee het is stom dat je gestopt bent je bent stom!!!!!!!!!!! maar ik vind het juist goed dat je gestopt bent. Ik vind het ook jammer want ik ga je dan missen Dolores, maar veel geluk verder.





young woman in Kansas has sparked outrage and discussion after making a racist post on social media.



Paige Shoemaker, a former Kansas State University student, uploaded a picture to her Snapchat account showing herself and a friend wearing black sheet masks on their faces. The caption on the photo read, “Feels good to finally be a [n–ga],” followed by the crying-laughing emoji.



Social media users were outraged, and before long, Shoemaker’s stunt went viral. Even Gabrielle Union weighed on in the farce.



http://www.theroot.com/wp ... emakerblackface.png?w=644



Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 30 september 2016 @ 14:57:

[...]





Precies, dus dat is geen goed voorbeeld. Ik ken ook een klein meisje uit een dorp in Drenthe dat bang was toen ze voor het eerst een zwarte man zag.



En het zal heus wel eens gebeurd zijn hoor, dat een kind voor Zwarte Piet werd uitgemaakt. Maar als er geen zwarte piet was, waren ze voor iets anders uitgescholden.

Maar bedreigingen om Zwarte Piet, dat is helemaal nieuw en een gevolg van het veel te hoog opspelen van deze kwestie. Volwassenen vechten elkaar de tent uit over de rug van kinderen. Zo zie ik het.Jep, in het dorp waar ik opgroeide werden ze 'bruine bonen' genoemd. En het is toch onzin om dan alle bruine bonen te verbieden en alleen nog maar witte bonen te eten.
Spreuken 18:2
Alle reacties Link kopieren
Zwarte Piet afschaffen is natuurlijk niet zaligmakend. Maar als het een aantal van die situaties kan voorkomen, de negatieve associatie die sommige mensen (en nog belangrijker: kinderen zelf) nu met het feest hebben wegnemen, dan is dat toch een stap in de goede richting?



Waarom zou het goed zijn om iets dat kwetsend kan zijn in stand te houden, alleen maar omdat er nog meet kwetsende dingen zijn?



Als je het woord "hoer" zou verbieden, kan je iemand ook nog een "slet" noemen. Maar dat maakt toch niet dat je daarom maar vrijelijk met het eerste mag schelden?
Alle reacties Link kopieren
quote:Dormouse schreef op 30 september 2016 @ 15:04:

Zwarte Piet afschaffen is natuurlijk niet zaligmakend. Maar als het een aantal van die situaties kan voorkomen, de negatieve associatie die sommige mensen (en nog belangrijker: kinderen zelf) nu met het feest hebben wegnemen, dan is dat toch een stap in de goede richting?



Waarom zou het goed zijn om iets dat kwetsend kan zijn in stand te houden, alleen maar omdat er nog meet kwetsende dingen zijn?



Als je het woord "hoer" zou verbieden, kan je iemand ook nog een "slet" noemen. Maar dat maakt toch niet dat je daarom maar vrijelijk met het eerste mag schelden?Inderdaad, je moet dus het schelden aanpakken, niet het object waarmee gescholden wordt. Ik neem aan dat je mijn voorbeeld van de bonen begrijpt, voor Zwarte Piet ligt dat IMHO precies hetzelfde.
Spreuken 18:2
Alle reacties Link kopieren
quote:cappi schreef op 30 september 2016 @ 12:51:

Van mij mogen ze het hele Sinterklaas gebeuren opdoeken. De lol die ik ervan had als kind zijnde en die ik mijn neefje en nichtje gun die is al een paar jaar om zeep geholpen.

Dit.

Is het enige wat ermee bereikt wordt.
.
Alle reacties Link kopieren
Schelden, pesten, discriminatie... Natuurlijk moet dat ook allemaal apart aangepakt worden.

En ik begrijp je voorbeeld, maar mijns inziens zit er een wereld van verschil tussen een vergelijking met een voedingsmiddel of een (karikaturale) knecht. Het eerste is lomp, het tweede lomp en denigerend.



Bovendien zie ik nog steeds niet in wat er nu zo ontzettend erg zou zijn aan het veranderen van het uiterlijk van Piet. Wordt het een minder leuk feest zonder zwarte/bruine Pieten? Worden de pepernoten vies van roetvegen? Zijn de cadeaus dan minder leuk?



Of is het gewoon wennen, voor mensen voor wie het feest niet bedoeld is (volwassenen dus)?



Weet je, ik snap best dat het vervelend kan zijn als je iets leuks uit je jeugd niet precies zo door kan geven als dat je er zelf van genoten hebt.

Maar wat was het mooiste ervan in je eigen jeugd? Was dat Piet? Of was dat het snoepgoed en de cadeaus?



Ook zonder dat Piet zwart is kan je die leuke dingen door blijven geven. En als extra pluspunt kunnen er dan nog meer mensen onbezorgd van het feest genieten. Dat laatste weegt voor mij in elk geval zwaarder.
Alle reacties Link kopieren
Hee, ik zeg helemaal niet dat Piet niet mag veranderen. En je argumenten zijn best valide, maar een argument dat het niet erg is dat hij verandert is nog geen goed argument voor waarom het wel goed is dat hij verandert. Wat ik zeg is dat het argument dat zwarte kindjes voor Zwarte Piet worden uitgescholden, wat mij betreft geen goed argument is.



En verder dat beide partijen eigenlijk geen enkel goed argument hebben.



Dus laat ik Godsnaam de boel zichzelf ontwikkelen, blijf lekker discussiëren, maar verpruts het ondertussen niet voor de kinderen. Dat is mijn stelling.
Spreuken 18:2
Alle reacties Link kopieren
En de mijne ook
.
Alle reacties Link kopieren
Volwassen mensen die nog steeds met hand en tand een stereotiep figuur van een kinderfeest willen behouden, zelfs over de rug van gekwetste en gediscrimineerde kinderen heen... Kun je verder nog typen wat je wilt, geen argument houdt stand. Tjonge jonge.
Supermarkt Jumbo haalt na de hele Zwarte Piet-discussie afbeeldingen van zowel Zwarte Piet als Sinterklaas uit de winkels.





„In de discussie rondom Zwarte Piet blijkt het al enkele jaren moeilijk een oplossing te vinden waarmee iedereen tevreden is”, meldt Jumbo aan NOS. „We hebben er dit jaar voor gekozen niet de traditionele afbeeldingen van Sinterklaas en Pieten te gebruiken, maar het kinderfeest te vieren met cadeautjes, snoep, symbolen en afbeeldingen van veel blije kinderen.”



De Albert Heijn is vooralsnog niet van plan de beeltenis van Sinterklaas uit de winkels te halen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dormouse schreef op 30 september 2016 @ 15:16:

Schelden, pesten, discriminatie... Natuurlijk moet dat ook allemaal apart aangepakt worden.

En ik begrijp je voorbeeld, maar mijns inziens zit er een wereld van verschil tussen een vergelijking met een voedingsmiddel of een (karikaturale) knecht. Het eerste is lomp, het tweede lomp en denigerend.



Bovendien zie ik nog steeds niet in wat er nu zo ontzettend erg zou zijn aan het veranderen van het uiterlijk van Piet. Wordt het een minder leuk feest zonder zwarte/bruine Pieten? Worden de pepernoten vies van roetvegen? Zijn de cadeaus dan minder leuk?



Of is het gewoon wennen, voor mensen voor wie het feest niet bedoeld is (volwassenen dus)?



Weet je, ik snap best dat het vervelend kan zijn als je iets leuks uit je jeugd niet precies zo door kan geven als dat je er zelf van genoten hebt.

Maar wat was het mooiste ervan in je eigen jeugd? Was dat Piet? Of was dat het snoepgoed en de cadeaus?



Ook zonder dat Piet zwart is kan je die leuke dingen door blijven geven. En als extra pluspunt kunnen er dan nog meer mensen onbezorgd van het feest genieten. Dat laatste weegt voor mij in elk geval zwaarder.Helemaal mee eens! Ik had het niet beter kunnen verwoorden!
quote:Lievelieve1982 schreef op 30 september 2016 @ 17:37:

[...]





Helemaal mee eens! Ik had het niet beter kunnen verwoorden!



mee eens!



Ik kan me alleen de gezelligheid goed herinneren, van piet en Sint was ik als kind bang. De pieten waren in mijn tijd "dom" en Sint bleef ik het liefst vandaan, bang dat ik naar voren moest in alle menigte. Maar thuis met thee en pepernoten en liedjes zingen, schoentje zetten en cadeaus uitpakken, dat was wel leuk.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag ontvangt de Kinderombudsman doodsbedreigingen die zogenaamd tot doel hebben om op te komen voor een onschuldig kinderfeest.



Toen de discussie begon moest ik als volwassene die als kind oprecht van Piet genoten heeft en hem zelf ook wel eens heeft gespeeld echt wel even herkalibreren om te zien dat er ook 'donkere' randjes aan het feest zitten, maar ondertussen is mij wel duidelijk dat het punt dat aangekaart wordt verre van ongefundeerd is.



Griezelig hoe volwassenen krampachtig vasthouden aan een traditie en ondertussen roepen dat het geen kwaad kan omdat 'kinderen toch niet naar kleur kijken'.



Wie ziet hier bange kinderen?

Wie zou hier niet bang van worden?:



Alle reacties Link kopieren
Ik zie geen bange kinderen, maar ken er wel die bang waren. Ook gaat het niet om wel of geen bange kinderen maar mensen die gekwetst zijn en kinderen, waar het feest voor is, die er niet van kunnen genieten.

Nu schreef ik al eerder dat dat op meer vlakken speelt; zoals het krampachtige "moeten" geloven, in plaats van er een kerstman-achtig sprookje van te maken; er zijn kinderen van arme ouder die, wat de ouders ook zeggen, moeten huilen omdat ze geloven dat Sint hen niet zo lief vind als andere klasgenootjes... Want die kregen wel alles van hun verlanglijstje...



Het feest rammelt aan alle kanten.



Van die tweede foto wordt ik trouwens ook niet bang, maar goed, dat ben ik überhaupt niet zo snel. En ik zie die paar schreeuwers (van beide kanten) niet als de gemiddelden erachter. Niet iedereen die erdoor gekwetst is gaat lopen rellen, net als niet iedereen die pro-piet is doodsbedreigingen stuurt.



Althans, dat hoop ik dan heel naïef maar.
Met deze discussie is de periode voor Sinterklaas net zo spannend voor volwassenen als voor kinderen maar dan op een andere manier.
Alle reacties Link kopieren
quote:theamuts schreef op 30 september 2016 @ 19:00:

Wie zou hier niet bang van worden?:



[afbeelding]

Waarom zou je daar bang van worden? Omdat ze niet blank zijn?



Trouwens, als je toch bezig bent met plaatjes plakken, vergeet deze dan niet.





Die mevrouw had reden om bang te worden - maar was gelukkig dapper genoeg om zich niet te laten intimideren.
quote:groenteboerin schreef op 30 september 2016 @ 19:22:

[...]



Waarom zou je daar bang van worden? Omdat ze niet blank zijn?



Trouwens, als je toch bezig bent met plaatjes plakken, vergeet deze dan niet.

[afbeelding]



Die mevrouw had reden om bang te worden - maar was gelukkig dapper genoeg om zich niet te laten intimideren.



Tjonge wat een vooroordeel!

Deze heren staan daar zeer intimiderend. DAAROM zou je er bang van worden.
Alle reacties Link kopieren
Fijne mensen toch, die fanatieke zwarte-Pietenfans. Kijk nou toch, wat een gevaarlijke gekken.
Dit vind jij zeker ook normaal?:



zwarte piet belaagd
Alle reacties Link kopieren
Het gaat volgens mij allang niet meer om zwarte Piet. Voor de tegenstanders is het hét symbool van discriminatie geworden waar ze tegen ageren, ook al hebben ze in het verleden geen seconde wakker gelegen om Piet. Voor de fanatieke voorstanders staat de afschaffing symbool voor de multiculturele invloed op de Nederlandse samenleving.

En de kinderen, die hebben hun buik meer dan vol van het geruzie en willen vooral gewoon Sinterklaas vieren. Dat bleek namelijk ook uit de gesprekken die de ombudsman met kinderen had.
.
En nog zo'n fijne:



anti-zwartepieten mijnheer slaat 15 jarige hulppiet
Alle reacties Link kopieren
Mij maakt het verder echt niet uit hoe Piet er uit komt te zien. Zolang de kinderen het maar leuk vinden.



En dat een stel racistische debielen het nodig vindt om donkere mensen te vergelijken met Zwarte Piet, tsja, dat is gewoon sneu.
quote:Gudetama schreef op 30 september 2016 @ 19:43:

Mij maakt het verder echt niet uit hoe Piet er uit komt te zien. Zolang de kinderen het maar leuk vinden.



En dat een stel racistische debielen het nodig vindt om donkere mensen te vergelijken met Zwarte Piet, tsja, dat is gewoon sneu.



Dit.

En geloof het of niet; de meeste kinderen vinden het sinterklaasfeest niet alleen leuk voor de cadeautjes en de snoep!
Alle reacties Link kopieren
Alsof die paar idioten die Pieten-meppen representatief zijn voor iedereen die het uiterlijk van Piet anders wil zien...

Toch ook niet iedere Pro-Piet-er stuurt doodsbedreigingen naar de Kinderombudsman?

Het zijn de excessen die het nieuws halen.

En die zijn allemaal even gek.



Ik schreef al eerder; de beste oplossingsmiddel volgens mij terug gaan naar de basis, luisteren naar elkaar, elkaar, elkaars mening en elkaars gevoelens met het zelfde respect benaderen als dat je voor jezelf wenst en naar een oplossing toe werken.



Mensen van elke "kant" gelijk trekken aan hun grootste schreeuwers/idioten zorgt niet voor een oplossing. Wel voor veel frustratie, onrust en een hoge bloeddruk. En geen enkel rationeel mens wenst dat laatste neem ik aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven