Mijzelf continue vergelijken met anderen

30-09-2016 10:26 58 berichten
Het voelt zo gemeen van mezelf, maar het geeft mij een heel fijn gevoel om te zien als een ander iets niet goed doet op het werk. Waarom? Zodat ik mijzelf op dat moment een stapje hoger plaats op mijn denkbeeldige ladder en daar krijg ik een blij en gelukkig gevoel van. Een gevoel dat ik goed genoeg presteer, omdat de ander op dat moment minder presteert.



Dit gevoel slaat direct helemaal om als ik zie dat een ander goed of voldoende presteert. Ik haal mijzelf op zo'n moment helemaal naar beneden en plaats de ander op een voetstuk. De ander doet het (helemaal) goed, dus ik doe het (hartstikke) fout.



Ik zie het zwart-wit, als een wipwap waarbij er maar 1 hoog kan zitten en de ander automatisch laag zit. Prestatiedrang, bang om niet de beste te zijn. Het is niet eens zo dat ik het persé heel goed wil doen, zolang ik het maar beter doe dan de ander. En dat is vaak genoeg niet zo, dus voel ik mij vaak niet fijn en zoek ik naar de tekortkomingen van anderen. Continue afhankelijk van de prestaties van anderen. Jaloezie, afgunst en onzekerheid.



Doodvermoeiend, ik wil er vanaf. Maar hoe... Heeft iemand misschien een goede, duidelijke mantra/spreuk/affirmatie die ik tegen mezelf kan zeggen in dit soort situaties?
Alle reacties Link kopieren
quote:Wat zit er onder dat zwart-wit denken? Oftewel, wat betekent dat eigenlijk voor jou, 'de beste zijn'? Wat bereik je daarmee, en hoe permanent is dat?

Ik bereik er alleen maar dingen mee die ik niet wil, want ik maak mijn gevoel over mezelf afhankelijk van anderen en ik kan mij er neerslachtig door voelen en daardoor juist gaan onderpresteren.Ik bedoel meer: wat wil je ermee bereiken? Er is een reden dat je dat gevoel graag wilt, er zit een bepaalde behoefte en overtuiging onder. Als je erachter komt wat dat is, kun je zoeken naar een manier om die behoefte te vervullen zonder afhankelijk te zijn van de prestaties van anderen.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
quote:Sweety2015 schreef op 30 september 2016 @ 10:56:

Triest...



Niet mee eens. TO is zich ervan bewust en is er niet trots op, sterker nog; ze vraagt hulp. Heel dapper. En ze is echt niet de enige die zich hieraan schuldig maakt.



TO: een affirmatie die mij heel erg heeft geholpen was; "blijf bij jezelf".



Confidence is not; "I know they'll like me". Confidence is; "I'll be fine if they don't".
quote:tyche schreef op 30 september 2016 @ 13:14:

[...]



Ik bedoel meer: wat wil je ermee bereiken? Er is een reden dat je dat gevoel graag wilt, er zit een bepaalde behoefte en overtuiging onder. Als je erachter komt wat dat is, kun je zoeken naar een manier om die behoefte te vervullen zonder afhankelijk te zijn van de prestaties van anderen.Ahzo, ik snap het! Hier ga ik eens rustig over nadenken om te kijken of ik daar uit mezelf antwoorden op kan krijgen.
quote:jackie_o schreef op 30 september 2016 @ 13:20:

[...]





Niet mee eens. TO is zich ervan bewust en is er niet trots op, sterker nog; ze vraagt hulp. Heel dapper. En ze is echt niet de enige die zich hieraan schuldig maakt.



TO: een affirmatie die mij heel erg heeft geholpen was; "blijf bij jezelf".



Dankje! En ik schrijf 'blijf bij jezelf' ook op mijn lijstje!
quote:bleekwater schreef op 30 september 2016 @ 15:23:

[...]





Dankje! En ik schrijf 'blij bij jezelf' ook op mijn lijstje!Ik drukte te snel op enter, er moest nog een 'f' achter haha. Nu is het een combi van Blijf bij jezelf en blij met jezelf, ook mooi en toepasselijk .
Alle reacties Link kopieren
Ik herken dit ook. Fijn om hier tips over te lezen. Ik vind het ook altijd stom van mijzelf als ik mij weer vergelijk met anderen. Ik heb dit met name in werksituaties, daar moet je toch presteren en jezelf bewijzen, veel meer dan privé, vind ik. Het doet mij aan Robinson denken dat vind ik vaak ook pijnlijk om te zien. Misschien heeft het ook te maken met geaccepteerd en gewaardeerd willen worden. Iemand die zegt dat je het goed doet. Ik vind dat, dat veel te weinig wordt gedaan. Je hoort eerder wat als je het niet goed doet.
Blijf jezelf er zijn al zo veel anderen
Alle reacties Link kopieren
quote:bleekwater schreef op 30 september 2016 @ 15:25:

[...]





Ik drukte te snel op enter, er moest nog een 'f' achter haha. Nu is het een combi van Blijf bij jezelf en blij met jezelf, ook mooi en toepasselijk .Voor blij met jezelf heb ik nog een suggestie: The Power of Now van Eckhart Tolle. Dat boek heeft er voor gezorgd dat ik anders naar het leven ben gaan kijken. Op Spotify heeft hij ook 2 audiobooks staan. Z'n stem is even wennen maar misschien heb je er wat aan
Alle reacties Link kopieren
Hoi Bleekwater,

Ik denk ook niet dat een mantra of spreuk je zal helpen in de situaties waarbij jij zo reaktief wordt en een heel scala aan gevoelens wordt getriggerd.

Het is heel hardnekkig en eigenlijk leidt het reaktiepatroon in je een eigen leven.

Want je weet prima wat er gebeurt in jou en wat het met je doet maar toch kun je er niks aan veranderen.

Het is het Ego in je wat zich wil onderscheiden. We hebben dat natuurlijk allemaal in ons en ieder Ego zal zijn eigen manier hebben om zich te willen onderscheiden.

En het Ego is heel krachtig. Daarom is het ook zo enorm lastig voor je om het te veranderen.

Ik geloof dat TGIF ook al benoemde over de boeken van Echhart Tolle. Ik denk ook dat je daar best veel aan zou kunnen hebben. Hij heeft onder andere De kracht van het nu en Een nieuwe aarde geschreven.

Ik denk dat vooral inzicht in wat zich in de diepte afspeelt in je, de werking van het Ego en hoe het Ego zich telkens weer wil onderscheiden je hulpmiddelen kan geven om blijvende verandering teweeg te brengen in jezelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven