Mode & Beauty alle pijlers

Beugel en Volwassen deel 5

14-04-2016 12:32 328 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 4 zat vol. Dus we gaan gauw verder in deel 5 van het beugelkletstopic.

Hier kunnen alle stoere vrouwen (mannen zijn ook welkom hoor!) met een beugel (of bijna-beugel-bekkies) zich verzamelen en mee kletsen over het leed dat beugels heet.



Veel van ons zijn/worden geopereerd aan hun mond (kaakoperatie(s)) i.c.m. het dragen van een beugel. Dus daarover mag je natuurlijk ook mee kletsen!



Sinds kort is er ook een Facebook-pagina voor Beugels en Volwassenen van het Viva Forum. Hier delen we foto's!



Deel 4 vind je hier.
Alle reacties Link kopieren
@ Minniemuisje: Haha dankjewel volgens mij bestaan er inderdaad ook keramische slotjes zonder elastiekjes, daar heb ik wel eens wat over gelezen op andere fora (weet alleen niet meer hoe dat heet). Laat maar weten wanneer je de parelmoerkleurige hebt uitgeprobeerd! Misschien een hele domme vraag, maar wat zijn stoppertjes?



Ik loop inmiddels bijna een week rond met m'n palatinale bar, en wat is dat ding me goed tegengevallen zeg! Ik ben niet echt kleinzerig ofzo, maar zeker tot zaterdag heb ik echt pijn gehad. M'n tong lag telkens open en de binnenkant van m'n wangen ook. Dus eten/drinken/slikken was echt een hel en praten was ook niet fijn.



Inmiddels is m'n mond (gelukkig!) wel aardig gewend en is het alleen 's ochtends als ik wakker word gevoelig. Ik denk omdat m'n tong 's nachts tegen die bar aan drukt. Er blijft inderdaad veel eten achter hangen dus dat is niet heel prettig, maar dat valt te wel overzien. Ik praat trouwens ook een beetje anders, maar dat is anderen nog niet echt opgevallen geloof ik



Volgende week dinsdag moet ik naar de tandarts om twee verstandskiezen en een kleine kies (allemaal aan de rechterkant) te laten trekken. Brr!
Alle reacties Link kopieren
@Henriette : voel met je mee, die palatinale bar lijkt mij echt geen pretje. Ben benieuwd te horen hoe het afloopt om de kiezen te trekken. Ik moet binnenkort ook een kleine kies laten trekken en daar kijk ik niet echt naar uit, de meesten zeggen wel dat het meevalt, maar het lijkt mij echt griezelig dat iemand zomaar een kies uit je kaak kan trekken...het lijkt mij dat er dan toch wat duw- en trekwerk aan te pas komt, brrr.

Wat mijn blokjes betreft, ik heb geen zelfligerende slotjes, voor zover ik weet, dus snap niet goed waarom ik geen elastiekjes zie bovenaan. Iemand enig idee ?

De stoppertjes (heb ik enkel onderaan) zijn elastiekjes rond mijn brackets met een soort extra stukje rubber bovenaan, waardoor ik mijn blokjes niet kan afbijten. (valt niet echt op hoor) Hierdoor kan ik ook m'n tanden niet op elkaar krijgen. Ik heb al gehoord dat men bij sommigen een soort voorlopige vulling op de tanden zet, maar in mijn geval gebeurt dat dus met die speciale elastiekjes. Als ik dichtbijt, dan komen mijn bovenste snijtanden dus op dat rubbertje.
Alle reacties Link kopieren
@ Minniemuisje: Aha weer wat geleerd! :-) Ik krijg, wanneer ik slotjes onder krijg, inderdaad een soort verhoging op m'n kiezen ofzo, omdat ik anders ook die slotjes eraf zou bijten. Ohja, zelfligerend, zo heette dat! Hmm als dat het niet is, dan heb ik ook geen idee wat het wel is Wat betreft die kies trekken: het valt echt wel mee. Ik heb dus een jaar of zes geleden aan de linkerkant een kies laten trekken, en daarvan kan ik me vrij weinig meer herinneren, dus zo spannend is dat niet geweest haha. Ik weet alleen nog dat ik het watje heel irritant vond zitten. Vorig jaar heb ik ook al een verstandskies laten trekken, en die was er echt met een halve minuut al uit. Voelde geen geduw of getrek :-) Mijn andere verstandskiezen zijn alleen nog niet door, dus ik denk dat dat wel iets langer gaat duren. Maar ik heb zoiets van: als mijn hele rechterkant toch al verdoofd is, trek er dan maar gewoon drie in één keer. Of dat overmoedig is, zal volgende week blijken..
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal.. tijdje geleden dat ik iets geschreven heb. Vandaag over 3 weken is mijn operatie. Boven en onder en ze gaan ook meteen maar even mijn verstandskiezen verwijderen. Ik lig er dan toch.. dinsdag bij ik bij de kaakchirurg en de anesthesist geweest om afdrukken te maken. En vanmorgen bij mijn orthodontist. Hij heeft alle haakjes er op gezet voor de elastieken straks. Het komt nu wel erg dichtbij. Ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
@chan1111 3 weekjes, dat is al heel snel. Gelukkig voor mij heb ik geen ervaring ivm operatie maar hier zijn vast genoeg dames die ervan kunnen meepraten



Moest gisteren een blitzbezoek aan de tandarts inplannen, na bijna 4 weken beugel mijn eerste bracket los. Was in een kwartiertje weer vastgezet maar hoop toch dat dit niet te dikwijls voorvalt. Toen ze het elastiekje (met stopper) opnieuw wou bevestigen lukte het niet goed, en ik voelde dat ze ook op de tand ernaast vrij hard duwde. Plots zei ze, ik ga er een gewoon elastiekje rond doen want ik zie dat je tand verschuift als ik erop duw... waaaaat ? Dat vond ik wel een beetje eng klinken.



@henriette : ik zou nog vragen hoe het precies met mijn overbeet zat. Gisteren had ze mijn gedetailleerd dossier niet bij de hand dus hoe groot ze precies was kon ze niet onmiddellijk zeggen, wat ze wel zei was dat ik een klasse 2-2 had, als ik goed ben is dat een overbeet waarbij de bovenste tanden naar binnen gekipt staan. Plan is om eerst mijn boventanden terug recht te zetten, dus basically wordt mijn overbeet op dat moment iets groter, en daarna alles in zijn geheel proberen naar achter te trekken. Als dan alles volgens plan gaat, gaat er niet veel meer van de overbeet overblijven.
Alle reacties Link kopieren
@ Minniemuisje: Wat toevallig, ik heb precies hetzelfde. Ook een overbeet (weet alleen niet hoe veel mm) waarbij m'n voortanden naar binnen gekanteld staan. Volgens mij heeft mijn orthodontist hetzelfde plan, maar zo ver ben ik nog niet
Alle reacties Link kopieren
Vandaag over precies een week mag ik onder het mes. Leek er nog wel even om te gaan spannen, want ik belde vanmorgen naar mijn orthodontist en zij wisten nog niets af van deze datum. Ik heb nu dus ook nog geen hyrax geplaatst gekregen... Deze gaat nu met spoed gemaakt worden en wordt dan vrijdag geplaatst. Operatieplan is ook nog wat gewijzigd, want eerst was het idee om een SARME en MMD te doen maar ik krijg nu alleen de SARME en er worden 4 kiezen getrokken.

Begin het nu wel spannend te vinden, maar over een week ben ik nu al geopereerd! Beetje positief bekijken, toch?!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben net terug van de tandarts om te trekken. De orthodontist had tegen mij gezegd dat m'n verstandskiezen ook eruit moeten, dus ik kom bij de tandarts met de verwachting dat er drie kiezen getrokken gaan worden, zegt hij dat m'n verstandskiezen er nog niet uit hoeven. Nu is dus alleen de kies naast m'n hoektand eruit. Het viel voor vandaag dus mee. Ben wel benieuwd of en wanneer m'n verstandskiezen nog getrokken gaan worden. Maar nu eerst maar wachten tot de verdoving is uitgewerkt en dit weer is genezen
Alle reacties Link kopieren
@henriette : heb je iets gevoeld van het trekken ? Klop het dat het erg kraakt? En hoe lang heb je last van het gat ?

Moet volgende week ook een tand laten trekken en zie er enorm tegenop
Alle reacties Link kopieren
@minniemuisje zelf in mei 2 kiezen moeten trekken en kraken valt echt mee. Het was bij mijn zo gedaan. Van gat had ik wel even last ook omdat er in begin steeds dingen tussen zaten.



Hier vorige week dinsdag controle gehad nu 13 oktober weer. Heb hem nu al weer 5 maanden me boven beugel. Ze waren tevreden wel nog steeds de zelfde draad dikte volgende maand als goed is dan eindelijk weer een wat dikkere draad. Maar verder ging alles goed
Alle reacties Link kopieren
@ Minniemuisje: Je hoeft er echt niet tegenop te zien, nergens voor nodig! Ik heb van het trekken niks gevoeld, alleen de verdovingsspuiten zijn een beetje pijnlijk, maar dat is zo voorbij. Je hoort het wel een beetje kraken en je voelt wat druk, maar pijn mág je niet eens voelen tijdens het trekken. In tegenstelling tot Lynn1989 heb ik niet echt last van het gat en zit er bij mij ook geen eten tussen. Maar ik eet nog wel voornamelijk zachte dingen (yoghurt, kwark, soep, huzarensalade, appelmoes). Vanmiddag weer brood gegeten (wel zonder korstjes haha) en dat ging ook prima, vanavond ga ik weer 'gewoon' proberen te eten. Ik heb nog nauwelijks pijn, wanneer m'n paracetamol is uitgewerkt voel ik het zeg maar kloppen op de achtergrond, maar dat is prima te doen. En met paracetamol heb ik helemaal geen last
Alle reacties Link kopieren
Henrriette 95 van het gat heb ik ook geen last meer hoor is helemaal genezen alleen toen het nog open was wel maar das al weken geleden
Alle reacties Link kopieren
Bedankt iedereen om mij gerust te stellen... maar kijk er toch nog steeds niet naar uit
Alle reacties Link kopieren
Heel veel succes gewenst @chan111 en Mariskam198! Ben heel erg benieuwd hoe het jullie het gaan ervaren... Keep us posted?



@Minniemuisje Dat zoenen is er bij mij wel iets beter op geworden na een poosje met m'n beugel, maar het is nog steeds niet zo fijn als voorheen (mag hier best besproken worden toch ;-p) Ik kan echt niet wachten om over een driekwart jaar zo ongeveer weer eens heerlijk te kunnen zoenen zonder al dat ijzer in m'n mond, haha! Dus begrijp je helemaal hoor.



Ik ben afgelopen dinsdag weer even tussendoor naar de ortho geweest. De palatinale bar heeft voornamelijk op rechts weer heel erg z'n werk gedaan. Zo goed dat mijn tanden boven de tanden onder bijna niet meer aanraken. Kon al amper kauwen op rechts, maar dat gaat nu helemaal niet meer ;') Ik had maandag gebeld dat ik dacht dat het misschien een beetje te snel ging nu (dat het boven te breed wordt vergeleken met kaak onder) Bleek nog gelijk te hebben ook. Ortho heeft de bar er dinsdag uitgehaald. Hij was zo enthousiast dat 'ie m'n draden v/d beugel ook al los ging maken, omdat hij dacht dat ik nu ook kwam voor de foto's en happen haha! Dat ging dinsdag helaas niet ivm tijdgebrek. Zou nu eigenlijk 11 oktober weer moeten, maar hebben de afspraak een weekje naar voor kunnen halen. Laatste stap dus voor de tweede operatie :-D
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad succes met jullie operaties, chan1111, Mariskam198 en JanneM! Knap dat jullie dat durven. Ik was denk ik afgehaakt als ik één of twee operaties had gemoeten



Vandaag maar even de orthodontist gebeld voor wat duidelijkheid. M'n verstandskiezen moeten inderdaad toch nog een tijdje blijven zitten, totdat ze verder doorkomen. Eigenlijk zou m'n volgende afspraak 12 oktober zijn, maar toen ik vertelde dat m'n kleine kies vorige week al was getrokken, kon het verplaatst worden naar 4 oktober. Ik krijg dinsdag dus m'n beugel al, omg! Dat was sneller dan ik had verwacht. Ik krijg dan slotjes onder, en boven alleen op m'n hoektanden om de gaten te dichten van m'n getrokken kiezen. Spannend aaah!
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Mag ik meeschrijven hier? Ik ga ook aan de beugel en ik ben al 48! Jaren uitgesteld maar nu dochter aan de beugel is, vond ik het ook voor mijzelf tijd worden . Mijn grote voortand gaat steeds schever staan en het vooruitzicht is dat ik straks mijn mond niet meer goed dicht krijg. Al jaren erger ik mij aan mijn gebit, heb liever mijn mond dicht op foto's. Mijn motto is dat je nooit te oud bent voor dingen zoals je dat zelf niet voelt dusssss....

Over twee weken krijg ik een slotjesbeugel. Gisteren is er een kies getrokken. Die zat reuze vast, dus dat was een kwartiertje wrikken. Het gat is wel vervelend maar niet pijnlijk. Gelukkig is mijn praktijk ook 's avonds open dus dat was ideaal, direct daarna met paracetamol naar bed gegaan.

Ik ken meerdere mensen via via die een beugel hebben gehad maar het lijkt me ook leuk hier ervaringen te delen. Hoe het behandelplan eruit ziet weet ik niet meer precies. Moest even moed verzamelen (na de zomervakantie) om aan het traject te beginnen maar over twee weken ga ik van start. Als ik pech heb krijg ik nog wel iets meer dan slotjes (misschien schroeven maar waarvoor die ook al weer waren..).

Ik hoop op een goed resultaat, ik zal jullie op de hoogte houden.
Alle reacties Link kopieren
ik ben een jongen van 23 jaar en na altijd eigenwijs te zijn omdat ik vroeger een blokbeugel had maar 'm nooit droeg, ben ik sindskort eindelijk veranderd van een lelijkeendje opeens in een zwaneprins uhhum en dacht ik er vanaf te zijn moet ik voor derest van mijn leven nog z'n charmante beugel dragen om het recht te houden waarvan je allemaal gaat slissen enso ahaha volgens mij ga ik weer een stoute jongen zijn maarja ik heb dus onder een spalkje alleen boven kan dat niet omdat m'n ondertanden tegen het spalkje zullen komen en daardoor gaan slijten pff heeft iemand hier boven wel een spalkje? Btw een beugeltje bij een vrouw staat trouwens kei sexy en schattig hihi maybe heb ik wel een obessie en een of andere fetish voor beugels ofzo ahaha vinden jullie me nu raar? ????
Alle reacties Link kopieren
Operatie zit erop en is gelukkig ook geslaagd! Pijn is met pijnstilling goed te hebben maar moet niet te laat zijn met het nemen ervan want dan voel ik de wonden wel goed. Sinds vandaag neemt de zwelling gelukkig ook weer wat af. Al met al gaat het dus wel goed. Vandaag ook weer wat bami weg kunnen krijgen

Vind de hyrax beugel wel heel irritant. Krijg het gedeelte boven mijn gehemelte ook niet goed schoon. Iemand daar nog tips voor?

Zoenen moet ik nog even niet aan denken dus daar kan ik nog geen ervaringen over delen.



Zie je op tegen de 2e operatie Janne? En is het noodzakelijk bij jou of meer cosmetisch?



Succes aan degene waar de beugel bijna geplaatst gaat worden!
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal..



ik ben 34 en heb sinds vanmorgen een beugel.. eerst boven ( hoeft niet veel aan te gebeuren, maar dat was nodig om hem onder te kunnen plaatsen) over een 5 weken heb ik weer een afspraak en dan gaan ze kijken hoe het staat en of hij onder kan... op dit moment denk ik echt, "waar ben ik aan begonnen" doet echt ontzettend veel pijn, heb steeds het gevoel dat ik hem eruit vil trekken,(wat ik natuurlijk niet doe)



ik hoop zo dat dit beter gaat worden.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal, over twee weken wordt bij mij de slotjesbeugel geplaatst dus ik schrijf en lees de komende tijd graag mee! Eerst alles even lezen om te kijken wat me te wachten sta, zie er naar uit (eindelijk na jaren de stap genomen) en zie er tegenop..
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi,



Hier ben ik weer.

@angelique: gaat het intussen al wat beter ? Troost, de pijn gaat echt wel beteren hoor. Heeft jouw tandarts niet gezegd dat je eventueel een pijnstiller mag nemen als het te erg wordt? Ikzelf heb mijn beugel nu 5 weken en ik kan niet zeggen dat ik al echte pijn ervaren heb, maar ik voel wel continu spanning op mijn tanden.



Heb gisteren mijn eerste aanpassing gehad. De tandarts was wel aangenaam verrast met de vooruitgang die ze zag ( ) dus dat was bemoedigend. Dan heeft ze onderaan aan enkele brackets een soort extra metalen draadje aangebracht om nog meer druk te kunnen zetten, en dat voel ik nu wel, alles spant weer meer. De bumpertjes die op mijn onderste blokjes stonden hoeven er nu ook niet meer op. Daar ben ik heel blij om, want die zijn doorzichtig, en die verkleuren echt wel erg.

En dan, HET moment, de tand die eruit moest. Ik deed het bijna in mijn broek, maar ik moet eerlijk toegeven dat het meeviel. Van de prik heb ik een beetje gevoeld, maar daarvoor had ze me gewaarschuwd, en het trekken zelf deed geen pijn. De tand is er wel in 2 stukken uitgekomen, en ik heb ook wel beweging in mijn kaak gevoeld, maar geen pijn. Nu zit er een soort wiek in die blijkbaar vanzelf verdwijnt (in plaats van hechting) maar dat gat voelt wel heel vervelend. Ik heb wat schrik dat daar etensresten in gaan kruipen, bah.



Tenslotte heb ik dan bovenaan andere elastiekjes gekregen. Ik heb deze keer gekozen voor lichtroze. Gezien ik toch graag mijn dagelijks kopje koffie drink, en pasta met tomatensaus of tomatensoep ook wekelijks 1 à 2 keer op het menu komt, is de kans op verkleuring van deze veel beperkter dan met de doorzichtige. Gezien mijn leeftijd (45) twijfelde ik nog, maar mijn tandarts had zelf 2 jaar geleden ook een blokjesbeugel, en zij moedigde me zelfs aan om 'wat kleur in het leven te brengen', Mijn man is in alle geval fan
Alle reacties Link kopieren
Wow wat veel nieuwe mensen opeens hier! Welkom op het forum Cuetie, Angelique34 en Beugel-bekkie! Leuk om jullie verhalen mee te lezen.



@ Mariskam198: Wat fijn dat de operatie goed is gedaan. Beterschap nog! :-)



@ Minniemuisje: Ik durf het bijna niet te zeggen, maar: ik zei het toch! Haha fijn dat je tand eruit is en dat het allemaal weer achter de rug is. Over dat gat zou ik je niet te druk maken, bij mij is er überhaupt niet gehecht of iets anders mee gedaan, en daar is ook geen eten in gekomen. Ik kauwde vooral aan de andere kant en dan gaat het wel goed :-) Fijn ook dat de tandarts al vooruitgang zag, dat is snel!
Alle reacties Link kopieren
@minnimuisje, ik hoop dat de pijn wegblijft. Mijn kaak doet na bijna vier dagen echt flink pijn. Ik hoop dat het wegtrekt. Bij mij is het ook niet gehecht maar wel slechte ervaring met eten dat er in blijft (misschien eet ik de verkeerde dingen).



Als ik zo lees wat sommigen hier ervoor over moeten hebben dan valt het bij mij denk ik mee.
Alle reacties Link kopieren
Welkom allemaal! Veel succes met het hele traject.



@ minniemuisje: wat fijn dat het meeviel! Wonden in de mond halen altijd erg snel, dus als het de eerste 72 uur schoon blijft, is de kans heel groot dat het gewoon helemaal goedkomt!



@ cuetie: wat vervelend van de pijn in je kaak. Helpt paracetamol niet? Mag je meestal gewoon zonder problemen nemen hoor en haalt hopelijk scherpe randjes van de pijn. Sterkte nog!



@ beugel-bekkie: dappere keuze om te starten. Het gaat het vast helemaal waard zijn en voor je het weet, is hij er weer uit. Wat voor blokjes krijg je precies?



@ Mariskam: wat fijn dat het meevalt. Nu paar dagen later nogsteeds zo positief? Ik hoop het van harte!



@JanneM en Chan111: hoop heel erg dat het bij jullie ook zo (relatief) goed gaat!



@ Angelique34: al beetje gewend na 2 dagen? Niet schrikken als dat nog niet zo ja hoor, komt zeker. Volhouden!!



Ik mag maandag weer. Ben benieuwd of ortho al iets wil gaan proberen met elastieken of niet... Sowieso nieuwe draden dan (laatste boven, vierde onder).
Alle reacties Link kopieren
@lala89: ik heb eerlijk gezegd geen idee ????.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven