Het tegen-tegeltuinentopic twee

08-07-2016 16:08 3002 berichten
Hier keuvelen we verder over alles tuingerelateerd, iedereen is welkom, of je nou een balkon hebt, een groene postzegel of een lap grond om van te kwijlen.



Schep hier op over je mussennest, klaag over je slakken of de buren met een betonnen woestenij!



Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.



voorbeeld:



Dit is geen tuin.





Dit wel





link naar deel 1
Leuk uitje is ook een natuurgebied N70 (wandelpad) in Nijmegen. Ik heb in het verleden dat aan veel mensen laten zien.

Een van die kennissen heeft destijds een aantal studievrienden mee genomen en die waren enthousiast.

Is al een aantal jaren geleden dat ik er voor het laatst was. Toen werd het opgeknapt. Is om te voorkomen dat mensen er dwars door heen lopen. In de volksmond noemen ze het ook de pannenkoekenroute vanwege veel horeca.

De studievrienden waren biologen. Er is wel kans dat het allemaal weer anders is ingericht.

Ik ontmoette er toen ook een natuurfotograaf en er werd flink vervuild door recreanten die er BBQ compleet met achter gelaten bankstel. Het noordelijke deel (is het meest als tuin te zien.
Alle reacties Link kopieren
Zooo. Helemaal niet meer meegelezen, druk gehad. Woensdag verhuisd en nu de trotse eigenaar van een echte tuin!



Wel nog alleen maar tegels en daaronder zand dus wordt nog wat.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk Koettie! Lekker in je nieuwe huis!
Woohoo gefeliciteerd Koettie! Gewoon rustig aan beginnen.
Gefeliciteerd Koettie, veel plezier in jullie huis en tuin. En succes met het aanpakken van de tuin. Moet er in/aan huis nog veel gebeuren?
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd, Tuinbezitter!
Alle reacties Link kopieren
Fijn Koettie!

Hopelijk ben je snel gesetteld en kun je aan je tuin beginnen.

Gefeliciteerd!
Alle reacties Link kopieren
Leuk Koettie! Al een beetje gesetteld?



Wij gaan dit weekend een grind-border ontgrinden maar wat doe ik met de aarde eronder? Mengen met mest? Potgrond erdoor? De grind heeft er ruim 10 jaar gelegen met antiworteldoek
Alle reacties Link kopieren
quote:grutt schreef op 30 september 2016 @ 22:23:

Gefeliciteerd Koettie, veel plezier in jullie huis en tuin. En succes met het aanpakken van de tuin. Moet er in/aan huis nog veel gebeuren?Nee, valt mee. Is alleen nog geen licht in de slaapkamer en de wc loopt steeds door dus daar vandaag even naar kijken. Kant en klaar huisje.
Alle reacties Link kopieren
En half Noopes, is nogal kaal allemaal. Maar komt vanzelf! Paar buren ontmoet en leuke mensen. Kat is na drie dagen best op haar gemak dus gaat de goede kant op.



Thanks allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Nou Koettie, wat leuk! Gefeliciteerd. Altijd leuk om in een blanko tuin aan de slag te gaan. Mocht je eventueel wat zaden willen dan heb ik nog wel wat voor je. Dan mag je een PB sturen.
Alle reacties Link kopieren
Koettie, ik heb verschillende soorten bodembedekkers in de aanbieding voor je. We crossen met regelmaat het halve land door, dus ik kan een kistje samenstellen als je wil. Wel snel zeggen of je dat wil, voor het ondergronds gaat. Oa campanula(paars), vrouwenmantel, maagdenpalm (paars) en van die laagblijvende geranium (roze bloemetjes).
Ik zoek ook nog bodembedekkers, dus als er nog over is nadat Koettie is geweest... Je weet waar ze heen kunnen.



Het stekje voor Felix begint eindelijk wortel te schieten. Ik laat hem nog even staan zodat er wat grotere wortels aanzitten. Zodra dat allemaal goed is gegaan begin ik aan de rest van de stekjes van de gele vlinderstruik!
Alle reacties Link kopieren
Lief allemaal! En graag Felix, maar dit jaar wordt niets meer. Geen tijd en budget om nu alle tegels eruit te halen, af te graven, vol te storten met grond en inrichting. Ook beetje laat. Gaan eerst de schutting maar eens opschuren en opknappen
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Koettie! Als je zover bent met je tuin verwachten wij natuurlijk wel een uitgebreid fotoverslag van de making of.
Ik vind hier dingen van.
Laatste tomaat was minder lekker dan de andere 3. Die veel periode kan je wel proeven.

Maar ik ben wel trots dat ik mijn eerste zelf gekweekte tomaatjes heb mogen eten.



Vorig jaar rucola, bieslook, salie, selderij, kriander, dille gegeten. Dit jaar had ik te vaste potgrond gebruikt voor een paar kruiden.

De sla is leeg gezogen door de bladluizen. Maar de sier van de mooie bloemen in de kruiden.

Het mini kweekbakje had ik al vermeld.



O ja, ROZEMARIJN is de moeite om even te lezen op wiki. Daar staat dat veel (vieze) beesten er een hekel hebben. Net als aan knoflook. Die vieze plant(boos)aardige vampieren. Kleine groene monsters en die mogen van mij mee naar Mars.



Verder succes met die leuke nieuwe tuin.
Alle reacties Link kopieren
Lieve dames,

Mijn dochter heeft een speelhuis van 4m2 in de tuin. Ze gebruikt het eigenlijk alleen als opslag voor haar buitenspeelgoed. Ernaast staat een trampoline. Ik denk er nu over dat huisje wegaan te doen volgend jaar en er een orangerie neer te zetten. (N.a.v. Dit topic. Er zijn zoveel meer mogelijkheden mbt planten en eventueel als zitje. Alleen zit ik dan met die trampoline die ook best veel gebruikt word. Kan een trampoline op gras? En zo ja? Gaat het gras dan niet kapot? Ik begrijp dat het stuk gaat waar de poten staan, maar verder geen idee. Iemand ervaring?
Alle reacties Link kopieren




We weten wat de mysterieuze plant is!!!



Vandaag op open huizen dag geweest, staat de mysterieuze plant daar in de (ecologische prachtige) tuin! De eigenaares wist hoe het heet

De hare is rood.



Het heet een struikpioen.

Alle reacties Link kopieren
quote:Noopes schreef op 01 oktober 2016 @ 06:16:

Wij gaan dit weekend een grind-border ontgrinden maar wat doe ik met de aarde eronder? Mengen met mest? Potgrond erdoor? De grind heeft er ruim 10 jaar gelegen met antiworteldoek Ligt er denk ik aan wat de grond nodig heeft. Moet het zanderiger en dus meer waterdoorlatend worden, of juist compacter? In dat laatste geval moet je er misschien wel klei doormengen. En compost zal sowieso ook goed zijn
Alle reacties Link kopieren
quote:Felix_Urbexicus schreef op 01 oktober 2016 @ 16:02:





We weten wat de mysterieuze plant is!!!



Vandaag op open huizen dag geweest, staat de mysterieuze plant daar in de (ecologische prachtige) tuin! De eigenaares wist hoe het heet

De hare is rood.



Het heet een struikpioen.

[afbeelding]

Het raadsel is opgelost! Ik kan eindelijk stoppen met dit topic te volgen!



Haha, de url van het plaatje, seniorennet.be tuinieren is voor ouwe mensjes blijkbaar
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Koettie, veel plezier in je nieuwe huis en tuin-to-be.
Alle reacties Link kopieren
Felix, een struikpioen!

Dat had ik echt niet aan zien komen...

Maargoed, het mysterie is dus opgelost. Ben benieuwd of ie het goed blijft doen. Ik houd erg van pioenen, maar op een of andere manier doen ze het bij mij dus nooit. Vaak genoeg geprobeerd, maar ze vinden het bij mij in de tuin gewoon niet leuk

Geen idee wat ik fout doe, ze vertikken het om in leven te blijven.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Koettie!



Zo, ik ben veel te lang niet hier geweest, maar ik heb wel een onwijs leuk tuin-nieuwtje: Ik heb egels! En dat voor een kleine tuin in een woonwijk met heel veel tegeltuinen om me heen. Ik ben zoooo verliefd!

Eén (grote/dikke) egel komt elke avond rond half 11 even buurten, wat water drinken en wat egelvoer knabbelen, de andere egel is kleiner en woont daadwerkelijk bij ons.

Ik heb een egelhuis op beschut plekje in mijn tuin staan, maar meneer/mevrouw heeft de voorkeur gegeven aan een zelfgebouwd holletje tegen de schutting, tussen de takken en oude bladeren van de hedera.

Ik had wat stro en extra droge bladeren gestrooid en toen ik van de week overdag in de tuin was zag ik hem druk bezig met bouwen. Helemaal niet schuw ofzo. Echt heel schattig!

Ben benieuwd of 'ie blijft.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tuingravin schreef op 01 oktober 2016 @ 18:08:

Felix, een struikpioen!

Dat had ik echt niet aan zien komen...

Maargoed, het mysterie is dus opgelost. Ben benieuwd of ie het goed blijft doen. Ik houd erg van pioenen, maar op een of andere manier doen ze het bij mij dus nooit. Vaak genoeg geprobeerd, maar ze vinden het bij mij in de tuin gewoon niet leuk

Geen idee wat ik fout doe, ze vertikken het om in leven te blijven.Ik weet wel waarom hij niet bloeide, hij schijnt ruimte nodig te hebben en die kreeg hij niet in zijn ingegraven emmer. Ik strooi er van de week extra kalk bij, schijnt ie leuk te vinden. Andere pioenrozen doen het hier trouwens ook voor geen meter.
Alle reacties Link kopieren
Purperklokje, wat schattig! Wie weet heb je volgend jaar wel van die roze jonkies!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven