Jumbo doet Sinterklaas in de ban

30-09-2016 18:29 287 berichten
Alle reacties Link kopieren
Supermarktketen Jumbo doet dit jaar uitingen van Sinterklaas en Pieten op een gedeelte van het assortiment in de ban. Het bedrijf heeft daartoe besloten omdat het 'al enkele jaren moeilijk is om een oplossing te vinden waarmee iedereen tevreden is'.



Jumbo neemt een unieke beslissing, want niet eerder werd naast Zwarte Piet óók Sinterklaas verbannen. De personages zullen geweerd worden van de verpakkingen van het huismerk van de supermarkt. Er zijn geen andere voorbeelden van winkels bekend die voornemens zijn om Sinterklaas te weren van verpakkingsmateriaal.



De veelbesproken Zwarte Piet is al jaren punt van discussie. Vorig jaar besloot Jumbo zowel witte als zwarte Pieten af te drukken op verpakkingen.



In een statement laat Jumbo weten dat ze het sinterklaasfeest vooral als een kinderfeest ziet, met het heerlijk avondje als hoogtepunt. ,,Daarom hebben we er in 2016 voor gekozen niet de traditionele afbeeldingen van Sinterklaas en Pieten te gebruiken, maar dit kinderfeest te vieren met cadeautjes, snoepgoed, symbolen als een mijter, pet en schoen en afbeeldingen van veel blije kinderen."



Jumbo wil geen verdere toelichting geven op het besluit om zowel Sinterklaas als Pieten te weren op alle accesoires.



Kinderrechten

Het besluit van Jumbo volgt op het nieuws van vanmorgen, toen de Kinderombudsman in een rapport liet weten dat Zwarte Piet in strijd is met kinderrechten. Volgens Margrite Kalverboer draagt Zwarte Piet in zijn huidige vorm bij aan pesten, uitsluiting of discriminatie.
quote:Manonna schreef op 30 september 2016 @ 23:44:

Volgens mij was dat een grote boer. Ik ga je melden.



Nu incl. slappe lach, je wordt bedankt...
Ik heb ook gestaft en al mijn puppets ook.
Heerlijk, forumvakantie (kan ik me voor de lol gaan focussen op echte problemen, joehoe!)



Echt ik doe het niet expres, het is sterker dan mij, ik kan gewoon niet meer serieus reageren op dit hopeloze gezemel... of zoiets, iets in die richting.
quote:Velma schreef op 30 september 2016 @ 23:39:

[...]





Dat zijn geen hofnarkleren. Maar wel een leuk idee om er een hofnar van te maken, zonder zwarte schminck, afro-pruik, creolen in de oren en knalrode lippen



Ik zie niet in waarom de afro gedeelte een groot probleem is. Laten we terug de geschiedenis in gaan.

Zwarte piet draagt wel degelijk hofnar kleding, hij mist het meest herkenbare en dat is de hofnar muts, maar dat komt door hun kroeshaar. ( google anders hofnar plaatjes)



Sinterklaas is een personage uit 1800, in die tijd was de beroep van hofnar een beroep van hoge sociale status. Ze waren de grappenmakers dat rijke mensen shows gaven.



Slaven in die tijd waren getekend, droegen kapotte lompen en werden met een zweep aan de arbeid gezet en waren diep ongelukkig.



De personage zwarte piet heeft statige kleding,vervuld een hoge sociale functie en brengt mensen aan het lachen. Wat is daar nou racistisch aan? Puur het feit dat ze er afro uitzien?
Verstandig van jumbo. Warom zouden ze een feest in stand willen houden ten kosten van dat kinderen die zich gediscrimineerd voelen. Good move als je het mij vraagt.
Alle reacties Link kopieren
Ach Sophiever. Door de jaren heen is er al gezeik. Ik weet nog dat Jesus Christ Superstar uit kwam (ja ik ben oud). Toen kwam er al commentaar dat Judas gespeeld werd door een neger. De man was fantastisch. Jaren later in de grote meneer kaktusshow. Kweetniet werd gespeeld door een neger. Die jongen deed het hartstikke goed maar door alle commentaar hebben ze hem vervangen. Was die schat zijn baan dus kwijt. Het doel heiligt de middelen?
Alle reacties Link kopieren
Wie was het trouwens voor het persbericht opgevallen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Manonna schreef op 01 oktober 2016 @ 00:01:

Ach Sophiever. Door de jaren heen is er al gezeik. Ik weet nog dat Jesus Christ Superstar uit kwam (ja ik ben oud). Toen kwam er al commentaar dat Judas gespeeld werd door een neger. De man was fantastisch. Jaren later in de grote meneer kaktusshow. Kweetniet werd gespeeld door een neger. Die jongen deed het hartstikke goed maar door alle commentaar hebben ze hem vervangen. Was die schat zijn baan dus kwijt. Het doel heiligt de middelen?Geweldige Opera is dat! Was zo blij dat doe met Pasen ineens op Netflix stond!
Alle reacties Link kopieren
Hij is inderdaad geweldig Dormouse. En wat denk je? Ik ga in januari naar de live show. Met Ted Neeley als Jezus. Sentiment viert hoogtij.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sophiever schreef op 30 september 2016 @ 23:57:

[...]





Ik zie niet in waarom de afro gedeelte een groot probleem is. Laten we terug de geschiedenis in gaan.

Zwarte piet draagt wel degelijk hofnar kleding, hij mist het meest herkenbare en dat is de hofnar muts, maar dat komt door hun kroeshaar. ( google anders hofnar plaatjes)



Sinterklaas is een personage uit 1800, in die tijd was de beroep van hofnar een beroep van hoge sociale status. Ze waren de grappenmakers dat rijke mensen shows gaven.



Slaven in die tijd waren getekend, droegen kapotte lompen en werden met een zweep aan de arbeid gezet en waren diep ongelukkig.



De personage zwarte piet heeft statige kleding,vervuld een hoge sociale functie en brengt mensen aan het lachen. Wat is daar nou racistisch aan? Puur het feit dat ze er afro uitzien?



De vraag is of dat ertoe doet. Historisch gezien is het een mooi verhaal, maar zo wordt het niet mee gevierd. Als iemand er nu echt hinder aan ondervind, gekwetst wordt, gepest wordt... Maakt dat het niet waard om een verandering ten minste te overwegen?



Prostituee zijn is het oudste beroep voor vrouwen ter wereld, heel feministisch zou je kunnen stellen dat dat een groot goed is. Moet je dan ook maar blij zijn als iemand je een hoer noemt?



Een extreme vergelijking wellicht, maar wat ik aan wil tonen is dat het maar net om het perspectief gaat.



Ik ben blank. Ik heb geen last van Zwarte Piet.

Maar als ik mijn buurjongetjes zie huilen, over een feest dat voor kinderen van hun leeftijd bedoeld is...

Dan kan ik niet meer wegkijken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Manonna schreef op 01 oktober 2016 @ 00:04:

Hij is inderdaad geweldig Dormouse. En wat denk je? Ik ga in januari naar de live show. Met Ted Neeley als Jezus. Sentiment viert hoogtij.



Geniet ervan!



Dan ken je Hair zeker ook wel? En de controverse daarom heen? Ook prachtig
Alle reacties Link kopieren
Dat was inderdaad destijds een schande. Ik ken de film en bij het nummer let the sunshine in ben ik altijd in tranen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Manonna schreef op 01 oktober 2016 @ 00:10:

Dat was inderdaad destijds een schande. Ik ken de film en bij het nummer let the sunshine in ben ik altijd in tranen.Oh, dat heb ik altijd bij dat nummer, ehm, "how can people be so heartless"... Hoe dat jochie haar hand pakt
Alle reacties Link kopieren
Is ook heel gevoelig ja. Maar bij Let the Sunshine in zie je al die jongens dat vliegtuig in gaan naar Vietnam. Om afgeslacht te worden. Zo erg.
Alle reacties Link kopieren
quote:Manonna schreef op 01 oktober 2016 @ 00:15:

Is ook heel gevoelig ja. Maar bij Let the Sunshine in zie je al die jongens dat vliegtuig in gaan naar Vietnam. Om afgeslacht te worden. Zo erg.

Ja, erg is dat Vooral die laatste scène...

Op een of andere manier associeer ik dat nummer eerder met de uitvoering die ik live gezien heb dan de film en de context was daar anders.

Maar briljant stuk. Zo luchtig gebracht vaak, met een zoveel zwaardere boodschap. Hoe ze dat samen gevoegd hebben is enorm bewonderingswaardig
quote:Dormouse schreef op 01 oktober 2016 @ 00:08:

[...]





De vraag is of dat ertoe doet. Historisch gezien is het een mooi verhaal, maar zo wordt het niet mee gevierd. Als iemand er nu echt hinder aan ondervind, gekwetst wordt, gepest wordt... Maakt dat het niet waard om een verandering ten minste te overwegen?



Prostituee zijn is het oudste beroep voor vrouwen ter wereld, heel feministisch zou je kunnen stellen dat dat een groot goed is. Moet je dan ook maar blij zijn als iemand je een hoer noemt?



Een extreme vergelijking wellicht, maar wat ik aan wil tonen is dat het maar net om het perspectief gaat.



Ik ben blank. Ik heb geen last van Zwarte Piet.

Maar als ik mijn buurjongetjes zie huilen, over een feest dat voor kinderen van hun leeftijd bedoeld is...

Dan kan ik niet meer wegkijken.



Laten we er dan in plaats van het verhaal te veranderen erop aan dringen dat de scholen in de geschiedenislessen de periode van 1800 voor de sinterklaas periode behandeld hebben. Zodat ze zien dat het geen slavernij is, dat zwarte piet al jaren lang lachen op de gezichten van kinderen tovert. Dat het een nar is, dat dat in die tijd een hoge status had in kastelen. En uitleggen wat een slaaf was en wat daarin de verschillen in zijn.



Dan is er op dat vlak geen enkele aanleiding voor racisme en blijft de kinderfeest wat het is, een kinderfeest. De volwassenen zijn het de laatste jaren flink aan het verzieken. En kinderen zien hun ouders zich zo aanstellen en dat in combinatie met het niet duidelijk zijn van het sprookje brengt het verdriet bij de kindjes. Terwijl het enige verdriet dat ze in die periode dienen te hebben is dat ze de roe krijgen of erachter komen dat de sint niet bestaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sophiever schreef op 01 oktober 2016 @ 00:18:

[...]





Laten we er dan in plaats van het verhaal te veranderen erop aan dringen dat de scholen in de geschiedenislessen de periode van 1800 voor de sinterklaas periode behandeld hebben. Zodat ze zien dat het geen slavernij is, dat zwarte piet al jaren lang lachen op de gezichten van kinderen tovert. Dat het een nar is, dat dat in die tijd een hoge status had in kastelen. En uitleggen wat een slaaf was en wat daarin de verschillen in zijn.



Dan is er op dat vlak geen enkele aanleiding voor racisme en blijft de kinderfeest wat het is, een kinderfeest. De volwassenen zijn het de laatste jaren flink aan het verzieken. En kinderen zien hun ouders zich zo aanstellen en dat in combinatie met het niet duidelijk zijn van het sprookje brengt het verdriet bij de kindjes. Terwijl het enige verdriet dat ze in die periode dienen te hebben is dat ze de roe krijgen of erachter komen dat de sint niet bestaat.



Het lastige is dat het helemaal geen probleem van de laatste jaren blijkt te zijn, maar een die pas de laatste jaren aan de kaak gesteld wordt.



Het oorspronkelijke verhaal is mooi, maar komt op vrijwel geen enkele (positieve) wijze naar voren in de moderne variant van het feest. Terug grijpen op de geschiedenis klinkt als een rationeel argument, maar gaat in mijn optiek in dit geval niet op.

Tenzij je het hele feest terug naar de oorsprong brengt. En dán gaan kinderen het pas echt vervelend vinden, want alles wat het nu zo'n hoogtepunt maakt komt dan te vervallen. En die zaken vallen met een anders gekleurde Piet niet weg.



De aanpassing is zo klein. En minuscuul in het kader van het hele feest. En als dat zoveel mensen blij maakt...



Nogmaals, in het algemeen, waarom zou Piet per se zwart moeten blijven? Waarom is elke andere kleur fout?

Wat is er zo belangrijk aan die schmink dat het het kwetsen van mensen rechtvaardigd?
Waarom is het een probleem dat piet zwart is? Kunnen donkere mensen in een modern land als Nederland geen functie van hoge status uitvoeren?
Alle reacties Link kopieren
quote:Sophiever schreef op 01 oktober 2016 @ 00:29:

Waarom is het een probleem dat piet zwart is? Kunnen donkere mensen in een modern land als Nederland geen functie van hoge status uitvoeren?



Omdat hij als "knecht" wordt geportretteerd, in loondienst of niet (hebben kinderen daar besef van?). En dat een lagere rang aanduid.

Omdat mensen er van September tot December naar moeten luisteren (negatief bedoeld of niet, ik zou er ook gek van worden).



Waarom moet Piet zwart zijn. En als dat vanuit historisch perspectief is; waarom is de Sint dan niet Turks maar blank?
Alle reacties Link kopieren
En nogmaals; wat is er tégen een aanpassing en wat is er zo belangrijk aan de donkere schmink dat het de pijn van sommige kinderen rechtvaardigd?

Want het feest is toch voor kinderen? En dat betekend toch álle kinderen?
quote:Dormouse schreef op 01 oktober 2016 @ 00:32:

[...]





Omdat hij als "knecht" wordt geportretteerd, in loondienst of niet (hebben kinderen daar besef van?). En dat een lagere rang aanduid.



Waarom moet Piet zwart zijn. En als dat vanuit historisch perspectief is; waarom is de Sint dan niet Turks maar blank?



Sint: Ouderdom daarvan krijgen we allemaal een andere uiterlijk ( grijs/wit haar, lichtere huidskleur)

Piet: Er is altijd iemand die de nar moest betalen, het is toch zeker geen slaaf? We hoeven toch echt niet te gaan doen alsof het hebben van een baan iets schandelijks is en we hoeven niet te gaan doen alsof donkere mensen geen hogere functies kunnen hebben.
quote:Dormouse schreef op 01 oktober 2016 @ 00:34:

Want het feest is toch voor kinderen? En dat betekend toch álle kinderen?Precies, dat symboliseerd het sint verhaal toch? We hebben een gulle turk dat in Spanje is gaan wonen. Donkere mensen in een goede functie en blanke kindjes die zich ook moeten gedragen. Dan heb je toch al meerdere huidskleuren in 1 sprookje. Niemand wordt buiten gesloten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sophiever schreef op 01 oktober 2016 @ 00:38:

[...]





Sint: Ouderdom daarvan krijgen we allemaal een andere uiterlijk ( grijs/wit haar, lichtere huidskleur)

Piet: Er is altijd iemand die de nar moest betalen, het is toch zeker geen slaaf? We hoeven toch echt niet te gaan doen alsof het hebben van een baan iets schandelijks is en we hoeven niet te gaan doen alsof donkere mensen geen hogere functies kunnen hebben.



Sint; van ouderdom wordt je Noord-Europees blank? Serieus?

Piet; nee, er is niks mis met een baan.

Maar hoe zou jij denken over een bedrijf met allemaal mannen aan de top en vrouwen alleen in loondienst en niet leidinggevend? Om van september tot

december met dat vrouw-en-dus-in-dienst-van te zijn te worden geconfronteerd? Etc.
quote:Dormouse schreef op 01 oktober 2016 @ 00:44:

[...]





Sint; van ouderdom wordt je Noord-Europees blank? Serieus?

Piet; nee, er is niks mis met een baan.

Maar hoe zou jij denken over een bedrijf met allemaal mannen aan de top en vrouwen alleen in loondienst en niet leidinggevend? Om van september tot

december met dat vrouw-en-dus-in-dienst-van te zijn te worden geconfronteerd? Etc.





Je kunt ook gewoon gaan zeuren om het zeuren. We zeuren ook niet waarom assepoester niet gewoon gestikt in in 100 jaar haar kweken in een klein kamertje?



Bovendien zoveel kleurverschil zit er toch niet tussen een Turk en een blond Hollands Joke? Een klasgenootje/vriendinnetje vroeg het vroeger al aan mij, waar zie je het dan aan? Want ik ben toch niet zoveel donkerder?
Alle reacties Link kopieren
[quote]Sophiever schreef op 01 oktober 2016 @ 00:41:

[...]





Precies, dat symboliseerd het sint verhaal toch? We hebben een gulle turk dat in Spanje is gaan wonen. Donkere mensen in een goede functie en blanke kindjes die zich ook moeten gedragen. Dan heb je toch al meerdere huidskleuren in 1 sprookje. Niemand wordt buiten gesloten.[/quote

En wie vertelt het van de Turkse man? En waarom is die blank? En waarom zijn er pakjes, en is er snoepgoed, en gaan vrijwel alle liedjes daarover ipv. de daden van die man?



Het historische verhaal is mooi, maar behalve in de vorm van karikaturale personages is er niets van terug te vinden in de moderne viering. Terug naar de basis is wat mij betreft prima; maar dan ook de nadruk van de pakjes etc weg. En die omslag is vele malen groter dan een andere kleur Piet.



Met de geschiedenis uit de viering gewist is er mijns inziens geen reden om de karikaturen te behouden. De essentie van het feest is in de loop der tijd veranderd. Het uiterlijk moet dat alleen nog inhalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven