Over slapen in bed en kinderwagen

30-09-2016 14:20 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even iets totaal onbelangrijks maar vroeg het me toch af...



Ik was met een vriendin aan het praten over dat mijn kind altijd zo makkelijk naar bed gaat. Haar kind gaat niet zo makkelijk naar bed maar slaapt wel vrij snel tijdens het rijden in de kinderwagen.

Toen bedacht ik mij, dat mijn kind juist nooit sliep in de kinderwagen, moe of niet. Vanaf een maand of 9 heeft hij niet meer erin getukt.



Ik liet mijn kind al vrij snel, denk vanaf 7-8 weken, elk slaapje in bed doen. Ik denk dat dat ermee te maken heeft dat kind makkelijk naar bed gaat (lees: zonder morren, moe of niet, gaat gewoon liggen en valt uiteindelijk in slaap).

Mijn tweede kind zal vaker in de kinderwagen moeten slapen omdat ik toch op stap wil met oudste kind, dus hoop niet dat de tweede daardoor een moeilijke "bedslaper" wordt.



Hoe was dat bij jullie?

Mijn kind...

Totaal aantal stemmen: 43

Slaapt goed in kinderwagen, slecht in bed (7%)
Slaapt goed in bed, slecht in kinderwagen (37%)
Beide even goed/slecht (56%)
quote:Mevrouw75 schreef op 30 september 2016 @ 16:36:

[...]





Ik ben het gedeeltelijk met je eens, maar dan om precies omgekeerde redenen Veel kinderen worden slechte slapers genoemd terwijl het hele euvel zo is opgelost door een kind in je bed te nemen bv. Maar ja, dat is mijn ervaring.ja dat heb ik met de jongste, als ik die bij mij in bed neem is hij zo vertrokken, mijn oudste moet ik echt niet in bed nemen want die wil in zijn eentje slapen. Alleen uitvogelen wat voor kind je hebt is ff een gedoe.
De eerste paar maanden slapen de meeste baby's overal wel. Mijn jongste is nu zes maanden en gehecht aan haar bedje. Af en toe valt ze in slaap in de auto, maar een dag meenemen in de wagenbak en een dag op pad is er niet meer bij. Vorige week na drie uur een baby in mijn armen gehad die echt niet meer terug de wagen in wilde, maar wilde spelen, en slapen in haar eigen bed.
Oudste sliep met 4 maanden al niet meer in de kinderwagen of auto, tenzij we de hele dag op pad waren, dan 45 min. Ze sliep goed in haar bed.

Middelste sliep goed in haar bed, redelijk in de kinderwagen en auto.

Jongste sliep overal waar ze was, dat kon de kinderwagen zijn, de auto, je schouder. Als ze moe was ging ze liggen/hangen en sliep ze.
Alle reacties Link kopieren
Goede-fee, ik zal mezelf echt niet alle credits geven maar ik dacht, even kijken hoe andere moeders dit ervaren hebben. Vriendin heeft haar baby altijd op de arm laten slapen en niet in bed, ik dacht dat dat misschien wel de reden was dat haar kind niet graag in bed slaapt.



Maar ben juist blij met jullie antwoorden, ik heb er zelf dus geen handje in dus kan het ook niet verpesten door tweede kind vaker in de kinderwagen te laten slapen (als deze dat überhaupt wil).
Het gaat erom dat je tegemoet komt aan de slaapbehoeftes van het kind. Doe je dat niet dan kun je het slaapgedrag van een kind echt wel verpesten hoor.

Waar het kind slaapt is denk ik minder van belang. Al denk ik wel dat een rustige omgeving beter is dan bijvoorbeeld in de supermarkt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste sliep nergens . Maar zeker niet in de kinderwagen, dan was er veel te veel te zien.



Mijn middelste sliep al snel niet meer in de kinderwagen, maar wel goed in bed, de auto en de bondolino (draagzak), campingbedje ergens, etc.



Mijn jongste sliep niet zo goed in bed, enigszins in de kinderwagen en heel goed in de draagdoek, bondolino of de auto (laatste nog steeds). Maar met 5 maanden ineens niet meer, te veel te zien en gelukkig wel beter in bed.
Alle reacties Link kopieren
quote:fientje111 schreef op 30 september 2016 @ 18:23:

Goede-fee, ik zal mezelf echt niet alle credits geven maar ik dacht, even kijken hoe andere moeders dit ervaren hebben. Vriendin heeft haar baby altijd op de arm laten slapen en niet in bed, ik dacht dat dat misschien wel de reden was dat haar kind niet graag in bed slaapt.



Maar ben juist blij met jullie antwoorden, ik heb er zelf dus geen handje in dus kan het ook niet verpesten door tweede kind vaker in de kinderwagen te laten slapen (als deze dat überhaupt wil).Ik vond het juist wel handig dat kind overdag alleen maar in de wagen sliep. Dan kun je nog eens ergens naartoe en hoef je niet terug naar huis omdat kind moet slapen (zoals nu dus wel het geval is, ik vind het weleens jammer).
Alle reacties Link kopieren
quote:Goede-Fee schreef op 30 september 2016 @ 14:48:

Ik denk dat dat ermee te maken heeft dat kind makkelijk naar bed gaat (lees: zonder morren, moe of niet, gaat gewoon liggen en valt uiteindelijk in slaap).





Ik denk dat je je eigen aandeel in het slapen van je kind ernstig overschat.Haha ik had precies deze zin meteen bij het lezen van de OP gekopieerd, om dit erbij te typen. Dus +1
Alle reacties Link kopieren
quote:fientje111 schreef op 30 september 2016 @ 18:23:

Goede-fee, ik zal mezelf echt niet alle credits geven maar ik dacht, even kijken hoe andere moeders dit ervaren hebben. Vriendin heeft haar baby altijd op de arm laten slapen en niet in bed, ik dacht dat dat misschien wel de reden was dat haar kind niet graag in bed slaapt.



Maar ben juist blij met jullie antwoorden, ik heb er zelf dus geen handje in dus kan het ook niet verpesten door tweede kind vaker in de kinderwagen te laten slapen (als deze dat überhaupt wil).Of mocht baby op haar arm slapen omdat baby niet graag in bed sliep? Dat is dan de hamvraag. Je kan een kindje best iets 'verkeerd aanleren' als je iets altijd op een bepaalde manier doet, dan kunnen behoeften zich aanpassen. Maar als de behoefte er eerst al was, dan heb je dat niet aangeleerd.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje sliep in het begin heel slecht als het om inslapen ging en in bed leggen.

Maar ik heb hem de eerste weken dan ook wel extreem veel bij mij gedragen en in de box zodat hij dicht bij mij was.

Ik moest hem op een gegeven moment echt in slaap rijden met de kinderwagen omdat hij niet wilde slapen..
A
Alle reacties Link kopieren
Kind slaapt thuis vanaf de geboorte overdag niet in bed wel in auto, wandelwagen,... 's Avonds geen probleem. Rare is dat ze bij onthaalouder overdag wel slaapt want dan slaapt ze samen met andere kindjes. 's Avonds wil ze alleen in haar bed.
Alle reacties Link kopieren
beiden top
Mijn zoon sliep altijd heel makkelijk. Ik liet hem bij voorkeur in zijn bed slapen, maar nam ik hem (wakker) mee in de kinderwagen of maxi cosi, dan lag hij snel zat weer te slapen. Ik geloof niet dat ik daar enige verdienste in heb gehad en denk ook niet dat het heel anders was als ik hem bijv. vaak op de arm had laten slapen.

Overigens kreeg kind juist rond de periode waarin jij nu zit, een schurfthekel aan naar bed gaan. Volgens mij sloeg de verlatingsangst toen in. Een paar maanden later was dat weer over en sindsdien is hij weer een makkelijke inslaper. Het doorslapen wisselt nogal.
Alle reacties Link kopieren
quote:bloemetje77 schreef op 30 september 2016 @ 22:46:

[...]





Zou kunnen. Ik denk wel dat je je 'opvoeding' of methoden aanpast aan de behoeften van je kind. Ik had ook hele andere ideeen over hoe ik het aan ging pakken maar uiteindelijk moest ik het toch echt zo doen zoals kindlief accepteerde.



Maarrr... dat wil niet zeggen dat je als ouder helemaal nergens invloed op hebt en soms is wat hulp van buitenaf wel handig dan! Je kind kan nou eenmaal niet precies zeggen wat het nodig heeft! Wij hebben ook moeten leren dat we kind op tijd ook rust moesten gunnen in bed. Als niemand ons dat had voorgedaan was ik ook eindeloos met kind gaan sjouwen en dragen. Ons kind heeft een verschrikkelijk temperament en is zeker geen makkelijke slaper van nature, juist daarom moesten we strikt de 3 R'en toe gaan passen.



Het gevolg is wel dat ik nu wel verschil zie in slapen tussen ons kind en kinderen van dezelfde leeftijd waarvan moeders wél doorgingen met 24/7 plakken en constant aan de borst leggen.



Hun kinderen slapen met 1,5 nog steeds niet door of vallen niet alleen in slaap en in die kringen wordt dat als 'normaal' afgedaan. Het is in mijn beleving geen toeval meer dat alle 3-R kindjes (zonder huilen!) die ik ken wel doorslapen en alle draag, plak, elke 30 min drinken kindjes niet. Dus ja, je past je aan aan je kind maar ja, er is soms ook echt wat gebrek aan kennis over wanneer je kind eigenlijk vermoeid is en dan uit vermoeidheid maar weer aan je borst gaat hangen. Dat is gewoon een ingesleten patroon wat je kan voorkomen.Ook dit verschilt per kind. Mijn. Oudste was dus een slechte slaper (nog steeds niet veel slaap nodig). Ik paste de 3 R'en toe, maar had weinig effect. Kind sliep er niets beter van. Juist toen ik dat losliet en dan maar meer uitstapjes ging maken, ging de oudste iets beter slapen. Blijkbaar had hij die prikkels juist nodig. Viel echt op, op een drukke dag was mijn baby meer tevreden.
Alle reacties Link kopieren
quote:nicolaatje schreef op 30 september 2016 @ 23:53:

[...]





Ook dit verschilt per kind. Mijn. Oudste was dus een slechte slaper (nog steeds niet veel slaap nodig). Ik paste de 3 R'en toe, maar had weinig effect. Kind sliep er niets beter van. Juist toen ik dat losliet en dan maar meer uitstapjes ging maken, ging de oudste iets beter slapen. Blijkbaar had hij die prikkels juist nodig. Viel echt op, op een drukke dag was mijn baby meer tevreden.



Herkenbaar. Mijn kind (10 maanden) sliep eerst nooit overdag in bed maar wel in de wagen. Moest in slaap worden gereden. Inmiddels slaapt ze wel in bed overdag, met af en toe een uitzondering.



Maar ik was eerst ook druk met de drie R'en, niet teveel belasten of teveel indrukken geven, tot bleek dat ze veel beter in slaap valt als ze veel gezien en gedaan heeft. Natuurlijk niet tot in het extreme en we pushen het ook niet (teveel). Maar als ze moe lijkt te worden is het beter om eerst van omgeving te veranderen en te kijken hoe ze daarop reageert, als ze dat niet waardeert is ze waarschijnlijk toch moe en valt ze vervolgens goed in slaap.

Als we haar 'te snel' in bed leggen lopen we eindeloos te leuren met speentje, weer onderstoppen, weer speentje der in... nu hebben we dus geleerd dat dat gewoon betekent dat ze nog niet echt moe is.
Ik heb niet hele dagen met mijn 2 kinderen op me rondgehupst. Ik ben ook geen draagdoekfan en ging gewoon doen wat ik moest doen. Toch een slechte bedslaper en een goede bedslaper.



Ligt echt aan de kinderen zelf. Zeker zolang ze nog zo klein zijn als waar TO het over heeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:bloemetje77 schreef op 30 september 2016 @ 22:46:

[...]





Zou kunnen. Ik denk wel dat je je 'opvoeding' of methoden aanpast aan de behoeften van je kind. Ik had ook hele andere ideeen over hoe ik het aan ging pakken maar uiteindelijk moest ik het toch echt zo doen zoals kindlief accepteerde.



Maarrr... dat wil niet zeggen dat je als ouder helemaal nergens invloed op hebt en soms is wat hulp van buitenaf wel handig dan! Je kind kan nou eenmaal niet precies zeggen wat het nodig heeft! Wij hebben ook moeten leren dat we kind op tijd ook rust moesten gunnen in bed. Als niemand ons dat had voorgedaan was ik ook eindeloos met kind gaan sjouwen en dragen. Ons kind heeft een verschrikkelijk temperament en is zeker geen makkelijke slaper van nature, juist daarom moesten we strikt de 3 R'en toe gaan passen.



Het gevolg is wel dat ik nu wel verschil zie in slapen tussen ons kind en kinderen van dezelfde leeftijd waarvan moeders wél doorgingen met 24/7 plakken en constant aan de borst leggen.



Hun kinderen slapen met 1,5 nog steeds niet door of vallen niet alleen in slaap en in die kringen wordt dat als 'normaal' afgedaan. Het is in mijn beleving geen toeval meer dat alle 3-R kindjes (zonder huilen!) die ik ken wel doorslapen en alle draag, plak, elke 30 min drinken kindjes niet. Dus ja, je past je aan aan je kind maar ja, er is soms ook echt wat gebrek aan kennis over wanneer je kind eigenlijk vermoeid is en dan uit vermoeidheid maar weer aan je borst gaat hangen. Dat is gewoon een ingesleten patroon wat je kan voorkomen.Ik denk nu toch meer aan een gebrek aan kennis bij jou... En ik vraag me ook sterk af hoe veel jij weet van de opvoeding van kinderen om jou heen als jij beweert te weten hoe alle kinderen precies worden opgevoed. Daarnaast geloof ik niet in zwart en wit zoals jij met je 3-R kindjes of draag, plak, elke 30 min drinken kindjes. Kinderen verschillen en dus verschilt ook wat voor die kinderen werkt, de een heeft baad bij een strikt schema en veel rust en de ander doet het juist goed als je er lekker los mee om gaat hoe laat je kind naar bed gaat en waar die slaapt.
quote:my-little-appletree schreef op 30 september 2016 @ 16:54:

[...]





Ik ben het met jullie allebei eens, voor het ene kind (en diens ouders) werkt in bed nemen en voor de ander lekker met rust laten het beste. Kinderen zijn nou eenmaal niet allemaal het zelfde en de aanpak die het beste voor hun werkt dus ook niet.

+1

Die van mij (en wij zelf) slapen het beste in het eigen bed :P
Alle reacties Link kopieren
quote:fientje111 schreef op 30 september 2016 @ 18:23:

Goede-fee, ik zal mezelf echt niet alle credits geven maar ik dacht, even kijken hoe andere moeders dit ervaren hebben. Vriendin heeft haar baby altijd op de arm laten slapen en niet in bed, ik dacht dat dat misschien wel de reden was dat haar kind niet graag in bed slaapt.



Maar ben juist blij met jullie antwoorden, ik heb er zelf dus geen handje in dus kan het ook niet verpesten door tweede kind vaker in de kinderwagen te laten slapen (als deze dat überhaupt wil).



Niet alle credits geven? Je klinkt nog steeds alsof je het jou verdienste vind dat je kind goed slaapt en dat het misschien een heel klein beetje uit het kind komt. En waarom heeft je vriendin zo veel op de arm laten slapen? Stel dat jou kind van af moment 1 nergens anders sliep, had jij dat kind dan gewoon in bed gelegd en maar laten huilen want boekjes en vriendinnen zeggen dat die in bed moet slapen? Nu zeg in niet dat het niet kan dat het kindje daarom nu slecht slaapt, maar wel dat het altijd zo is



Daarnaast zeggen mensen niet dat je een kind niet iets slechts kan aanleren, maar dat je een kind niet tot goede slaper kan maken. Als je 2e lijkt op die van mij kan je hem mee slepen wat je wil, maar in de wagen slaapt hij niet en oververmoeid slaapt hij ook niet goed in bed in de avond en nacht. Als ik jou was zou ik gewoon aankijken wat voor kind je krijgt en hoe dat het beste samen gaat met je andere kind ipv nu al bedenken dat je je 2e in de wandelwagen moet slapen.



Overigens geloof ik zondermeer dat het altijd wel los loopt als er een 2e bij komt met het slapen ed. Of de oudste past zich er op aan of de jongste draait mee in het al bestaande ritme van het gezin.
Mijn oudste sliep bijna niet overdag en huilde veel. Guttegut wat heb ik een moeite gedaan om die in zijn eigen bedje aan het slapen te krijgen. Allemaal volgens de 3-R, en het hielp geen barst. Uiteindelijk was ik blij met elke minuut die hij sliep, ongeacht waar dat was en op welke tijd. Sliep pas door met bijna 3 jaar. Nu 5 jaar en een heel goede slaper.



De jongste is pas een paar weken oud dus ik kan er misschien nog niet veel over zeggen, maar lijkt een heel ander kind. Slaapt zoveel makkelijker en zoveel vaster dan de oudste destijds. Daarnaast ben ik inmiddels een stuk makkelijker; vlieg toch op met al die opvoedingsboekjes. Heerlijk relaxte combi zo .



Elk kindje is anders. Elke ouder zoekt de balans tussen de eigen opvoedbeelden enerzijds en wat het kindje nodig heeft anderzijds. Soms matcht dat perfect, soms is het een behoorlijke zoektocht. Het kan lastig zijn te achterhalen waar je kindje wel bij vaart, en het kan ook enorm lastig zijn je eigen beelden en voornemens los te laten en een ander soort ouder te worden dan je voor ogen had.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 30 september 2016 @ 16:36:

[...]





Ik ben het gedeeltelijk met je eens, maar dan om precies omgekeerde redenen Veel kinderen worden slechte slapers genoemd terwijl het hele euvel zo is opgelost door een kind in je bed te nemen bv. Maar ja, dat is mijn ervaring.



Als ik onze zoon bij ons in bed neem slaapt hij misschien wel maar ik alsnog niet doordat hij heel druk slaapt en het hele bed door rolt.

Ook word hij zelf sneller wakker doordat vriend ook heel druk slaapt en kind dan plots een hand of arm tegen zijn hoofd kan krijgen en daar dan wakker door word..
Mijn jongste valt graag en makkelijk in slaap in de kinderwagen (ook als hij net uit bed komt) maar wordt ook vrij snel weer wakker - doet hooguit 30-40 min en is daarna chagrijnig. In bed slaapt hij ongeveer 1,5 uur en rust hij wel goed uit.



Oudste is een slaapkop, die sliep en slaapt overal goed, maar het liefst in zijn bed naast een hele berg knuffels. Ik zit nu dus heel veel thuis omdat er altijd wel een in bed ligt...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven