Zwarte piet is racisme

17-09-2016 12:24 676 berichten
Alle reacties Link kopieren
De stem die tot nu toe ontbreekt in de discussie over Zwarte Piet is die van de kinderen. Joop ontving van de acht-jarige Felix een open brief aan Dolores Leeuwin, de verslaggever van het Sinterklaasjournaal die deze week bekend maakte te stoppen uit onvrede over de conservatieve houding van de redactie. Felix doet in zijn brief een voorstel om Zwarte Piet te veranderen. Dat idee is van hemzelf afkomstig. Ook de brief heeft hij geschreven zonder hulp of aanwijzingen van volwassenen.



Dolores las de brief, was ontroerd en noemde hem puur en ontwapenend.

Lees de brief hier:



[su_quote]Lieve Dolores,



Ik zag op het nieuws dat je gestopt was met het Sinterklaasjournaal. Ik snap ook wel waarom je het deed. Ik vind het goed dat je gestopt bent want ze doen slaven na wie doet dat nou!!!!! Ik vind dat de zwarte pieten roze pieten moeten worden die roze koeken uitdelen.



Sommige mensen die zeggen: het is ons kinderfeest maar het is toch ook een kinderfeest als het roze ( groene gele enzovoort ) pieten zijn. Het is discriminatie want sommige mensen die zeggen: hee zwarte piet waar ga jij naartoe!!!!!!!!!!! dat zeggen ze tegen bruine mensen dat is helemaal niet leuk voor die mensen. Hoe zou jij het vinden als je bruin was en iemand zegt: hee jij moet naar Sinterklaas!!!!! Dat doet vast pijn in je hart.



Sinterklaas moet gewoon roze ( groene gele enzovoort ) pieten maken die roze koeken uitdelen het is toch gewoon schmink dus hij kan het in alle kleuren maken. Ik vind zwarte piet heel leuk maar ik vind hem even leuk als hij roze( groene gele enzovoort ) is misschien vind ik hem dan wel leuker.



Het belangrijkste aan Sinterklaas is niet de pieten maar de cadeautjes en je schoen zetten.

Ik vind dat Sinterklaas nog een Sinterklaasje nodig heeft alleen dan een heel jong kind nodig heeft. Iets van 7 of 8 of 9 omdat die niet verstrooid zijn. ( als Sinterklaas dit maar niet leest ). Hij is zo oud dat hij heel veel brieven krijgt maar alle brieven vergeet waar op staat dat hij andere pieten moet maken.



Er zijn ook mensen die zeggen dat het niet goed is dat Dolores gestopt is dan zeggen heel veel mensen hee het is stom dat je gestopt bent je bent stom!!!!!!!!!!! maar ik vind het juist goed dat je gestopt bent. Ik vind het ook jammer want ik ga je dan missen Dolores, maar veel geluk verder.





young woman in Kansas has sparked outrage and discussion after making a racist post on social media.



Paige Shoemaker, a former Kansas State University student, uploaded a picture to her Snapchat account showing herself and a friend wearing black sheet masks on their faces. The caption on the photo read, “Feels good to finally be a [n–ga],” followed by the crying-laughing emoji.



Social media users were outraged, and before long, Shoemaker’s stunt went viral. Even Gabrielle Union weighed on in the farce.



http://www.theroot.com/wp ... emakerblackface.png?w=644



quote:Dormouse schreef op 30 september 2016 @ 23:45:

[...]





Wijze vrouw die onterecht een veel te grote bak stront van gefrustreerde mid-lifers over zich heen krijgt (als je toch mag generaliseren).+10000
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 30 september 2016 @ 23:46:

Ik denk dat kinderen die zich door Zwarte Piet gediscrimineerd voelen vaak dit gevoel hebben gekregen door de houding van hun ouders. Ik denk dat kinderen van donkere ouders die positief tegenover Zwarte Piet staan, zich veel vaker niet of helemaal niet slachtoffer van racisme voelen waar het Zwarte Piet betreft. Als je zo'n Anousha Nzume als moeder hebt met haar melodramatische gedrag dan kan ik mij helemaal voorstellen hoe haar kinderen zich daarbij voelen. Ze worden wel degelijk beïnvloed door de mening/houding van hun ouders.



Ik denk dat het komt omdat ze vanaf dat het Sint-snoep in de winkel ligt constant ermee geassocieerd worden. Wat misschien als plagen bedoeld is, maar wat niet altijd stopt als je zegt dat je het niet leuk vind. En dat het komt omdat het soms pesten wordt. Omdat je als Piet het knechtje moet zijn.

Althans, zo huilde mijn Surinaamse buurjongetje vorig jaar dat hij niet naar school wilde omdat hij dat niet wilde spelen.

Terwijl zijn broertje huilde dat hij geen Pieten-schmink mocht van de juf want hij had al de kleur van Piet.



Pestende klasgenootjes? Ja. Domme (minstens) actie van de juf? Ja. Uitzonderingen? Misschien...



Oftwel; de waarheid zal wel weer in het midden liggen. De een wordt een complex aangepraat? Kan. De ander heeft echt last? Kan ook.



Punt is. Sinterklaas draait niet om de kleur van Piet en het aanpassen zou een hoop gekwetste gevoelens voorkomen. En wat is er nu mooier, en feestelijker, dan de wereld een beetje mooier maken en mensen leed besparen? We kunnen niet de hele wereld veranderen, maar op sommige dingen hebben we wel invloed, en als we die invloed ten goede gebruiken... Stel je voor hoe mooi en in de sfeer van de Sint dat zou zijn



Er zijn dan misschien ergere dingen, maar dat maakt nog niet dat dit genegeerd kan en mag worden in mijn optiek. Anders kan je ook wel zeggen dat het niet erg is om één been te verliezen... Sommige hebben er immers twee verloren...
Zwarte piet is racisme? Nee, dat is het niet, er zijn mensen die zich gediscrimineerd voelen, dat is een gevoel.



Ik heb rood haar, ik voel me soms ook gediscrimineerd.
Kinderen hebben geen enkel oordeel over huidskleur, homo's, religie of seksisme, hun mening wordt gevormd door het standpunt van volwassenen. Zolang de discussie door blijft lopen of zwarte Piet racistisch is zullen kinderen alleen maar een vreemder beeld krijgen van donker gekleurden. a. je verpest mijn sinterklaasfeest. b. je bent zielig want je bent zwart. c. je bent minder want je bent ook de knecht van een blanke. Kortom, denken dat kinderen juist genuanceerder gaan denken door het afschaffen is idioot want kinderen die nog in Zwarte Piet geloven hebben niet de leeftijd om het totaalbeeld te zien. Vroeguh, voor die achterlijke discussie startte, was het gewoon voor kinderen een abstract gegeven wat niets te maken had met een rassen kwestie. Heerlijk om jonge kinderen al te sleuren in discussie die boven hun pet gaat.
quote:Geronimo2 schreef op 01 oktober 2016 @ 08:28:

Kinderen hebben geen enkel oordeel over huidskleur, homo's, religie of seksisme, hun mening wordt gevormd door het standpunt van volwassenen. Zolang de discussie door blijft lopen of zwarte Piet racistisch is zullen kinderen alleen maar een vreemder beeld krijgen van donker gekleurden. a. je verpest mijn sinterklaasfeest. b. je bent zielig want je bent zwart. c. je bent minder want je bent ook de knecht van een blanke. Kortom, denken dat kinderen juist genuanceerder gaan denken door het afschaffen is idioot want kinderen die nog in Zwarte Piet geloven hebben niet de leeftijd om het totaalbeeld te zien. Vroeguh, voor die achterlijke discussie startte, was het gewoon voor kinderen een abstract gegeven wat niets te maken had met een rassen kwestie. Heerlijk om jonge kinderen al te sleuren in discussie die boven hun pet gaat.



Zoals al eerder gezegd was de aanleiding van de discussie juist dat kinderen van alle rassen wél de link tussen rassen leggen.

Zelf meegemaakt en ook veel gehoord van andere mensen van alle kleuren, diverse ongemakkelijke en racistische toestanden met of nav piet.

Dat jij dat niet deed, wil niet zeggen dat dat universeel is.
Alle reacties Link kopieren
Zwartepietengejank, ik lees het niet meer!
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
quote:mienietjefietje schreef op 01 oktober 2016 @ 09:05:

Zwartepietengejank, ik lees het niet meer!Nou doei dan!
Alle reacties Link kopieren
quote:Vlinder1963 schreef op 30 september 2016 @ 23:24:

[...]



Mijn oudste gaat met haar kinderen niet naar de intocht omdat ze bang is dat haar kinderen een trauma zullen oplopen van de acrivisten die daar zullen rondlopen.Nou, die is dan ook niet goed wijs. Sneu voor je.
Alle reacties Link kopieren
quote:mienietjefietje schreef op 30 september 2016 @ 23:18:

[...]





Kinderen zouden een trauma hebben vanwege zwarte piet, heeft het ombudsvrouwtje al uigezocht hoe het zit met die kindbruiden, zouden die geen trauma hebben, plus een gescheurd kutje?



Alsof we geen ECHTE misstanden hebben in Nederland om je druk over te maken!

We weten allemaal dat mensen zich maar om één ding tegelijk druk kunnen maken. Dat iedereen die werkt slechts één zaak behandelt.

Dat het onmogelijk is dat er verschillende casussen met verschillende impact en gradaties bestaan. En dat het één het ander altijd uitsluit. Altijd. Als iets bestaat, bestaat iets anders niet. Als iets erg is, is niets anders op de wereld erg.



Oh nee, sorry, dat is alleen in jouw beperkte hersenen.
Alle reacties Link kopieren
quote:mienietjefietje schreef op 01 oktober 2016 @ 09:05:

Zwartepietengejank, ik lees het niet meer!Super om te weten!
quote:Het-groepje schreef op 01 oktober 2016 @ 09:05:

[...]





Zoals al eerder gezegd was de aanleiding van de discussie juist dat kinderen van alle rassen wél de link tussen rassen leggen.

Zelf meegemaakt en ook veel gehoord van andere mensen van alle kleuren, diverse ongemakkelijke en racistische toestanden met of nav piet.

Dat jij dat niet deed, wil niet zeggen dat dat universeel is.En het is dus aan de ouders hoe hier mee om te gaan. Je kunt je ook te bewust zijn van je huidskleur en daar alles aan ophangen en blijkbaar eindigen we dan bij een kinderfeest. Hoe triest.
quote:Geronimo2 schreef op 01 oktober 2016 @ 09:42:

[...]

En het is dus aan de ouders hoe hier mee om te gaan. Je kunt je ook te bewust zijn van je huidskleur en daar alles aan ophangen en blijkbaar eindigen we dan bij een kinderfeest. Hoe triest.Precies!
Alle reacties Link kopieren
quote:barbaracartland schreef op 30 september 2016 @ 23:40:

Zonet vertelde de kinderombudsvrouw dat ze een poosje geleden een rapport geschreven heeft over kinderen en misstanden in de zorg en dat ze wenste dat dáár zoveel maatschappelijke reuring over was geweest. Ze onderzoekt het allemaal, maar de publieke opinie wil blijkbaar alleen brisant Pietnieuws.



Wat ook min of meer genegeerd wordt, is dat zij concludeerde dat kinderen het geruzie van volwassenen om Piet nog erger vinden dan de al dan niet vermeende discriminatie.



Citaat uit het Parool:

Kinderen hebben volgens haar (de ombudsman) last van de hooglopende discussies. ,,Ze vinden het belachelijk dat volwassenen hier ruzie om maken."
.
quote:permis schreef op 01 oktober 2016 @ 09:08:

[...]



Nou, die is dan ook niet goed wijs. Sneu voor je.Mijn dochter is heel wijs die activisten en jij blijkbaar ook zijn niet wijs!
Alle reacties Link kopieren
quote:Dormouse schreef op 30 september 2016 @ 23:43:

Het schreeuwen zou alleen een gewoon gesprek moeten zijn, een dialoog ipv. geroeptoeter. Van beide kanten overigens. Hier in mijn woonplaats waren het namelijk gezellige skinheads die een 14-jarige ongesminkte Piet naar de Spoedeisende hulp hebben gemept...



Wat heeft een gesprek voor zin? Er zijn uiteindelijk maar twee smaken. Of Zwarte Piet blijft zwart, of Zwarte Piet verandert van kleur of krijgt meerdere kleuren. Daar zit niets tussen in. Je kunt deze groepen die lijnrecht tegenover elkaar staan niet samen brengen. Er is geen compromis mogelijk.



Ik vraag me trouwens af waar de mensen die tegen Zwarte Piet zijn zich zo druk over maken trouwens. Diverse ketens (Jumbo, Hema etc.) zijn allang in de politiek correcte kramp geschoten en hebben Zwarte Piet al in de ban gedaan. En zo zal het steeds verder gaan. Ieder jaar wordt Zwarte Piet iets minder zwart. Een proces dat onomkeerbaar is.



En maar afvragen waarom we zo polariseren in Nederland/Europa.
You know what to do. Now all you have to do is find the discipline to do it.
Zwarte Piet niet meer gitzwart schmincken, zorro-maskertje voor, oorbellen weg en zwarte afro-pruik en je komt al een heel eind bij een bende Pieten die onherkenbaar 's nachts cadeautjes door de schoorsteen gooien. of de CV-pijp.
Alle reacties Link kopieren
quote:opisop91 schreef op 01 oktober 2016 @ 11:31:

[...]





Wat heeft een gesprek voor zin? Er zijn uiteindelijk maar twee smaken. Of Zwarte Piet blijft zwart, of Zwarte Piet verandert van kleur of krijgt meerdere kleuren.



Nou ja, we kunnen Pieten (zwart, blauw, groen, ...) ook helemaal afschaffen. En Sinterklaas andere hulpjes geven.



Of ook Sinterklaas helemaal afschaffen en overgaan op de Kerstman, met Elfjes en rendieren.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Sinterklaas met zeerovers lijkt me ook wel wat
Alle reacties Link kopieren
quote:Velma schreef op 01 oktober 2016 @ 19:05:

Sinterklaas met zeerovers lijkt me ook wel wat Leuk! Past perfect bij de boot!
Deze dan:



Alle reacties Link kopieren
quote:theamuts schreef op 01 oktober 2016 @ 19:12:

Deze dan:



[img]http://1.static.upcoming.nl/static/imag ... t-noup.jpg[/img]



Blijft mijn favoriet, maar met de opmars van Halloween is het misschien teveel van het goede, te snel op elkaar?



Leuke film trouwens, Krampus. Toevallig gister gekeken
@teamuts, waar gaat Sinterklaas tegenwoordig nou weer mee om, die wil ik niet op mijn dak hebben
Alle reacties Link kopieren
quote:Velma schreef op 01 oktober 2016 @ 20:19:

@teamuts, waar gaat Sinterklaas tegenwoordig nou weer mee om, die wil ik niet op mijn dak hebben Tja,het is Piet of Krampus,kies maar...
Alle reacties Link kopieren
quote:moonpoppy schreef op 01 oktober 2016 @ 20:26:

[...]





Tja,het is Piet of Krampus,kies maar...



Of piraten! Dat vond ik een hele leuke suggestie!



Misschien niet heel traditioneel, maar in combinatie met die boot hardstikke logisch!



En leuker dan die trend-gevoelige Minions die vorig jaar (of was het het kaar daarvoor?) in het nieuws kwamen
Krampus is echt niet leuk, heel trauma aan overgehouden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven