Vegan Challenge 2016

26-02-2016 17:42 110 berichten
Het duurt nog even voordat het begint, maar zijn er nog meer mensen die mee gaan doen?



Ik probeer al langere tijd meer plantaardig te eten, en wil nu eens een maand lang helemaal plantaardig proberen te eten.
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar meegedaan, dit jaar opgegeven. Maar ik twijfel. Ik ken grotendeels de redenen om vegan te eten/leven. Maar een ei van een kip uit je eigen achtertuin, dat kan toch niet verkeerd zijn? Hoe zien jullie dat? Of is deze discussie al geweest - niet het hele topic doorgelezen. Bovendien staat het bewerkte van plantaardige melk en plantaardige kaas mij tegen. Maar die producten kan ik laten staan.
-
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je reactie. Ik probeer mijn weg te volgen. Ik eet geen eieren van kippen uit een legbatterij. Ik word verdrietig als ik zie hoe achteloos met dieren wordt omgegaan (waaronder zogeheten 'waardeloze haantjes' ) . Zo wil ik niet met mijn omgeving, waaronder dieren, omgaan. 'Eieren eten' an zich vind ik oke. Maar hoe zit dat met eieren van de natuurwinkel? Dat zijn geen kippen die in legbatterijen worden gehouden, maar evengoed kippen die worden gebruikt voor productie. Daarin heb ik nog niet mijn weg gevonden. Idem dito voor biologische melk. Ook die dieren worden puur voor de productie gehouden. Het gaat mij meer om waar komt het product dat ik eet /gebruik vandaan. Kan ik achter de wijze van produceren staan? Heb ik als volwassen vrouw überhaupt wel zuivel nodig? Ik ben met zuivel opgevoed, maar heb niet eerder nagedacht of ik dit product wel nodig heb. Misschien wordt dat mijn challenge: kennis vergaren van de herkomst, samenstelling en noodzaak van de producten die ik gebruik .
Alle reacties Link kopieren
Ik merkte de vorige keer dat ik me wel heel goed voelde, of dat kwam doordat ik geen zuivel at (ik eet normaliter wel boter of eieren, maar andere zuivelproducten eet ik nauwelijks) of gewoon juist meer bewust at, ik weet het niet.

Sinds mijn vorige veganchallenge eten we thuis veel minder vlees, maar ik merk dat als ik buiten de deur eet, ik toch al snel weer vlees eet. Dat vind ik wel jammer en daar ben ik nu wel meer op aan het letten. Ik doe nu weer mee, omdat ik al een tijdje weer vegan wilde gaan eten, maar ik te weinig motivatie had, er was altijd weer iets onhandigs (bv een sociaal eet event).

En inderdaad de vraag die ik me steeds meer af ga vragen is inderdaad of ik het nodig heb en of ik achter de wijze van produceren sta.

Dat zijn nog best moeilijke vraagstukken, waar ik nog niet uit ben.



Wel leuk om te zien dat er weer een paar mensen mee doen. Hopelijk kunnen we weer recepten uitwisselen en kletsen hoe het gaat.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Ik heb net een fijne lunchsalade op. Dit zat erin (de hoeveelheden zijn goed voor vier personen):



- 500 gram zoete bataat

- 200 gram verse spinazie

- 150 gram quinoa

- pot tuinbonen

- blik zwarte bonen

- 3 tomaten

- 1 rode ui

- verse koriander

- olijfolie

- citroensap

- zout en peper
Alle reacties Link kopieren
Ziet er lekker uit, Skaep!
-
Weet iemand of melkkoeien op een biologische veehouderij op stal staan of ook 'verplicht' de wei in moeten? Ik koop biologische kwark in de veronderstelling dat dit diervriendelijker is. Als dat niet zo is, dan wil ik daar ook mee gaan stoppen.
Alle reacties Link kopieren
Ik droomde vannacht dat ik M&M's aan het eten was en pas nadat de zak op was concludeerde ik dat M&M's niet vegan zijn

Vanavond ga ik een veganburger uitproberen, ik ben benieuwd! En ik zag dat ik volgende week een keer 's avonds moet werken. Dan bestel ik normaal altijd iets online en gelukkig blijkt er een vegan snackbar bij thuisbezorgd tussen te staan, dus dat wordt (hopelijk) lekker plantaardig snacken
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar tijdens de vegan challenge strikt vegan gegeten. Op de laatste dag van de vegan challenge als afsluiter uit eten geweest in vegetarisch / vegan restaurant "Golden Temple" in Amsterdam. My lord, wat een shitzaak zeg. De bediening vond zichzelf belangrijker dan de gasten. Met hun wapperende kleren en een verheven blik zweefden ze nog niet niet door het restaurant. Het meisje dat onze bestelling opnam kende de kaart niet en moest tig keer naar de keuken om te vragen of iets vegan of vegetarisch was. Het interesseerde haar ook geen ruk (volgens mij was ze net wakker of stoned) waardoor ik op de allerlaatste dag van de vegan challenge toch zuivel at. Want ohja, ze had wel gezegd dat het vegan was, maar er bleek toch zuivel in te zitten. Een excuus kon er niet af. Toen we het later benoemden, kregen we een chagrijnige blik. Terwijl we aten was er een arti-farty-kerstspel bezig met jongen en een meisje gekleed in een lap stof van een onbestemde bruin-grijze kleur met een helblonde, cupido-achtige pruik op. Tijdens het eten kwamen ze met speelgoedharp aangehuppeld met de vraag of wij het 'echte' kerstverhaal wouden horen (iets met bosgeesten ect). Toen we aangaven dat niet te willen (het was een vraag toch?) drongen ze eerst aan om vervolgens kwaad weg te lopen. Op een open balkon hoog in de ruimte klonken opeens gezang. Toen we naar boven keken zat daar een breekbaar meisje in een wee-blauw gewaad met harp (of Indiaans snaarinstrument) te zingen….Nooit meer!!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven