Zoon middelbare school slechte concentratie

01-10-2016 13:35 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ter oriëntatie een topic geopend. Ik heb een zoon van twaalf die in de brugklas zit. Hij is heel intelligent, alleen het huiswerk maken en leren is een crime. Hij snapt totaal niet hoe hij een agenda moet gebruiken, bij huiswerk dat in Magister staat zegt hij doodleuk: "Dat klopt niet, dat is veel te veel." Ook heeft hij geen idee hoe hij moet leren (de talen, langere stukken tekst, wiskunde checken of de antwoorden wel goed zijn).



Ik kan hem natuurlijk begeleiden en hem zeggen wat en hoe hij het aan moet pakken. Maar hij is zo eigenwijs en zit voortdurend in de verzetmodus!



Zoon heeft ADD (licht zeggen ze), maar ik vraag me af of zijn verzet niet een veel grotere rol speelt. Wat is de kip en het ei kan je denken. Maar vanaf de kleuters wilde hij al niet naar school.



Hij is sociaal sterk en heel zelfverzekerd. Hoe kunnen we samen school tot een succes maken? Op een enkele uitschieter na (ook naar beneden i.v.m. opdracht niet inleveren), haalt hij tot nu toe bijna alleen zesjes. Dit komt echt door zijn werkhouding. Plus dat hij de hoeveelheid ook niet overziet.



Over twee weken start school met naschoolse begeleiding. Deze week gaan we de hulpvraag opstellen.



Wat kunnen wij doen, en waar moeten we aan denken? Iemand tips?



Aanvulling: naast het verzet en 'geen zin' kost een leer- of maaktaak hem ook onevenredig veel tijd. Hij is voortdurend afgeleid. Hij moet alleen op z'n kamer zitten en de telefoon mag niet mee, maar dan nog is hij constant met andere dingen bezig waardoor hij elke keer weer opnieuw in de stof moet komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook het boek van hierboven maar ik heb niet de concentratie om een heel boek door te lezen. Lukt gewoon niet
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 01 oktober 2016 @ 14:28:

[...]





Het lastigste is om iemand te vinden die behalve kennis van zaken ook nog een goede klik heeft met je kind. Wij hebben een hele fijne hb-psycholoog die hem vooral bij het socio-emo deel helpt.



Voor huiswerkplanning zou je misschien een (mannelijke) pabo-student kunnen inschakelen. Voor jongens is het vaak fijner om ook eens een man in de buurt te hebben, vrouwen hebben ze meer dan genoeg om zich heen.O dat vind ik ook nog wel een goeie tip! Helaas zijn het er zo weinig, mannelijke pabo-studenten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zusenzoo schreef op 01 oktober 2016 @ 14:30:

Ik heb ook het boek van hierboven maar ik heb niet de concentratie om een heel boek door te lezen. Lukt gewoon niet Stuur maar door naar mij. Dan schrijf ik wel een samenvatting en conclusie in dit topic.
Alle reacties Link kopieren
quote:KessAgain schreef op 01 oktober 2016 @ 14:30:

[...]





Klopt. Alleen gooit hier dyslexie ook nog wat roet in het eten. En op de havo krijg je minder huiswerk en wordt er minder zelfstandigheid verwacht dan op het vwo. Wij neigen nu ook naar inzetten op niveau, maar dat het niet gemakkelijk gaat worden, staat eigenlijk al vast. Het denkniveau is het probleem dan ook niet.Wij beginnen naast de boeken ook aan SprintPlus. Gaat iets van 80 euro kosten, per jaar, maar dan krijgt hij de boeken ook op usb en kunnen lappen tekst worden voorgelezen door de computer. Benieuwd hoe dat bevalt.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:KessAgain schreef op 01 oktober 2016 @ 14:32:

[...]





Stuur maar door naar mij. Dan schrijf ik wel een samenvatting en conclusie in dit topic. Zo iemand is precies wat ik zoek!!
Alle reacties Link kopieren
Daar heb ik inderdaad ook al programmaatjes voor gevonden!
Alle reacties Link kopieren
quote:KessAgain schreef op 01 oktober 2016 @ 14:09:

O jee...

Geen tips, maar dit is mijn voorland, dus ik lees mee. Mijn zoon is precies als de jouwe. Nu in groep 8. Hersenbrekens over welke school te kiezen. Gaan we onder zijn niveau zitten om het behapbaar te houden, of gaan we er vol voor, om vervolgens steeds achter zoon aan te moeten lopen met zijn huiswerk? Hij weet het zelf ook niet....



Laat hem alsjeblieft niet onder zijn niveau zitten...

Je leert niet opeens als een soort wonder plannen omdat je onder je niveau moet presteren tenslotte.

Extra begeleiding op het gebied van plannen en leren lijkt me dan een stuk beter.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
quote:Nelladella1 schreef op 01 oktober 2016 @ 14:23:

[...]





En hoe heb je die gevonden? Hoe vaak gaat hij daar naartoe? Hoe zijn je bevindingen? Kraamt hij daar geen puberonzin uit? Want jongens jongens, die teksten die er hier soms uitkomen...

Hij heeft het afgelopen jaar in een klas gezeten die door hun begeleid werd, dus dat was makkelijk vinden. Ik heb evt wel een link voor je van een landelijke organisatie die HB kinderen op dit vlak begeleid.

We hebben het nu net opgestart, het gaat op school plaats vinden, hoe vaak weet ik nog niet.

De leerresultaten lieten namelijk zien dat kind geen idee heeft wat hij hoe moet doen Kind is er erg voor gemotiveerd, het is gewoon anders dan wanneer je moeder je de les leest
quote:Gamayun schreef op 01 oktober 2016 @ 14:50:

[...]





Laat hem alsjeblieft niet onder zijn niveau zitten...

Je leert niet opeens als een soort wonder plannen omdat je onder je niveau moet presteren tenslotte.

Extra begeleiding op het gebied van plannen en leren lijkt me dan een stuk beter.Dit!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nooit leren leren en ben daar op de universiteit vreselijk tegenaan gelopen. (Daarvoor redde ik het zonder enkele vorm van planning, ik ben vrij slim.) Maar op de uni was het allemaal zóveel en zó niet te overzien.. Ik snapte niet waarom het nou niet lukte allemaal en werd er ongelukkig van. Uiteindelijk veel later in deeltijd HBO gedaan én veel later een adhd diagnose gekregen. Pas toen leerde ik waarom ik nou zoveel moeite had met leren en plannen en leerde ik er een paar trucjes voor. Wat ontzettend fijn voor je zoon dat er nu al oog voor is. Hij moet inderdaad 'simpelweg' leren plannen en leren leren, maar voor een add-er komt dat nu eenmaal niet van nature. Dat gaat met ups en downs en zal waarschijnlijk altijd moeilijk blijven! Fijn dat er begeleiding komt.



Met die begeleiding kan hij trucjes vinden die voor hem werken. Sommige mensen maken kleurige schema's in hun agenda, anderen zetten kookwekkers of maken afvinklijstjes. Ik gebruikte een combinatie van die dingen.

Het werkt sowieso voor mij als ik van te voren plan wat ik wil doen en dit in zeer behapbare delen op een afvinklijstje zet. Ik zorgde er bij lang studeren óók voor dat er 'ontspanning' of 'afleiding' stond gepland. Dat klinkt wat gek, maar ik ben snel afgeleid en als ik mezelf daar geen ruimte voor gaf eindigde ik dus totaal afgeleid en maakte ik niks af. Maar op het moment dat ik mezelf elke 15 minuten 5 minuten totale afleiding schonk, ging het een stuk beter. Als ik binnen die 15 minuten afgeleid raakte kon ik tegen mezelf zeggen: "ho ho, je 15 minuten zijn nog niet om", en zo nog net genoeg concentratie terug vinden om mijn 15 minuten af te maken. (Ja echt...)

Op sommige momenten ging het heel lekker en dacht ik na 15 minuten 'ach, het lukt me om er nog wel een kwartiertje aan vast te knopen." Andere dagen gingen bagger en had ik na elke 10 minuten een stop.

Voor de afwisseling (ik blijf een adhd-er he ) deed ik het ook wel eens zonder tijd, maar met andere afspraken. "Na 4 paragrafen pauze", of in geval van sommetjes 'na 10 sommetjes een kop thee halen." "Na 10 bladzijden lezen tijd om even op te staan."

Deze afspraken zette ik ook rustig op afvinklijstjes, want niets geeft meer voldoening dan af kunnen vinken wat je gedaan hebt.

Ik ken meer adhd-ers en ze zijn allemaal groot fan van afvinklijstjes! (Ik gebruik ze ook voor mijn huishouden.)



Misschien heb je aan een paar trucs wat en de begeleiding zal hem vast nog aan trucjes kunnnen helpen die goed bij hem passen.



Toevoeging; ik heb ook van meerdere ad(h)d-ers gehoord dat ze het júist fijn vinden te leren met enige afleiding op de achtergrond, zoals muziek. Vind ik zelf ook best herkenbaar.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Ik heb een slimme add'er in gym2 zitten. Ik begeleid haar vooral. Huiswerkbegeleiding na school heeft weinig zin omdat ze de rust van thuis dan nodig heeft. Dan nog een uur extra pp school zou een straf zijn. Dus heb ik afgelopen jaar een schema voor haar gemaakt waar wij iedere week haar huiswerk in werkbare stukjes invullen. Ze begint langzaam te leren dit zelf te doen, te snappen hoe lang ze over iets doet.

Huiswerk maakt ze onder, op haar kamer zijn te veel prikkels. Hier rent ook nog een jonger broertje rond maar toch gaat het wel . Maar ze is ondertussen ook zo ver dat ze stilte om zich heen eist want leren is belangrijk
Wat wil ie zelf? Je OP zo eens lezende krijg ik nou niet echt het idee dat we hier te maken hebben met een jongen in wie het academisch vuur hevig brandt. Ik heb toevallig ook zo'n kind, heel intelligent en geen diagnose of niks, maar school heeft haar altijd alleen maar walging ingeboezemd. En om zo'n kind nou met allerlei kunst en vliegwerk en dwingelandij het VWO door te schoppen, mijn kopje thee was het uiteindelijk niet. Met frisse tegenzin en zonder noemenswaardige inspanningen is ze de mavo door gefietst en nu zit ze op het MBO waar ze het wel leuk vindt, want meer eigen inbreng en 'eindelijk gaat het eens ergens over'.



Ik vond het niet leuk hoor, dat ze besloot lekker mavo te gaan doen. Een kind dat versneld is, en waar alle mogelijke plusklassenrimram op is losgelaten, wat moet die nou op de mavo. Maar uiteindelijk moest ik wel erkennen dat een kind als zij toch nooit zou gedijen op de uni en nu ben ik zelfs blij met die rare keus van haar, want ze begint steeds harder te mompelen dat ze hierna verder wil met HBO. En zo gek, nu ze het leuk vindt op school kan ze ineens wel plannen .
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonzusje heeft een student ingehuurd voor huiswerkbegeleiding. Dat klikt heel goed. Ze komt 3x per week langs en ze maken samen huiswerk, student geeft ook tips en doet samen met mijn neef en nicht de planning.
Alle reacties Link kopieren
Dochter gaat sinds 3 weken naar extern instituut na schooltijd. Dus geen huiswerkbegeleiding vanuit school zelf. Alle huiswerk wordt overhoord/gecheckt. Ook helpen ze met planningen maken. Ze mag pas weg als alles af is. Als ouder kun je alles inzien m.b.t. voortgang enz. Ze hebben na 3 weken al goed door waar haar probleem ligt en gaan daar op focussen. Vorig jaar heb ik geprobeerd haar te begeleiden met ruzies en ergenissen als gevolg. Van een externe nemen ze veel meer aan dan van de ouders. Rust in huis is nu weergekeerd en dochter hoeft 's avonds niet meer te doen. Heeeeerlijk
Alle reacties Link kopieren
Hoor je best vaak de problemen van brugpiepers.

Zou de begeleiding ook uitbesteden.
Girls compete with each other, women empower one another
quote:pasdan schreef op 01 oktober 2016 @ 15:58:

Dochter gaat sinds 3 weken naar extern instituut na schooltijd. Dus geen huiswerkbegeleiding vanuit school zelf. Alle huiswerk wordt overhoord/gecheckt. Ook helpen ze met planningen maken. Ze mag pas weg als alles af is. Als ouder kun je alles inzien m.b.t. voortgang enz. Ze hebben na 3 weken al goed door waar haar probleem ligt en gaan daar op focussen. Vorig jaar heb ik geprobeerd haar te begeleiden met ruzies en ergenissen als gevolg. Van een externe nemen ze veel meer aan dan van de ouders. Rust in huis is nu weergekeerd en dochter hoeft 's avonds niet meer te doen. HeeeeerlijkDit! Zoon heeft er twee jaar gezeten en het lukt hem nu redelijk op eigen kracht. Kind is best slim, maar past niet zo heel goed in het systeem van school. Na zijn pakketkeuze op de havo ging het beter want dan hoefde hij geen vakken meer te doen waar hij het nut niet van zag. Het thuis gezellig houden was echt heel belangrijk hier. Dus hij deed zijn huiswerk op de zolder van iemand anders. Huiswerkvrije avonden en huiswerk arme weekenden waren net helemaal waard. Nu nog maakt hij zijn huiswerk op vrijdag zodat zaterdag en zondag bijna geheel voor sport en werk kunnen zijn.
Heeft je zoon een mentor? Misschien kun je hem of haar vragen om je zoon nu te helpen met plannen en leren leren, tot de huiswerkbegeleiding begint. Als hij straks de eerste onvoldoendes heeft raakt hij misschien nog gedemotiveerder voor school.



Misschien kun je thuis werken met een beloningssysteem? Elke 7 of hoger voor een toets is ....., een rapport met alleen maar voldoendes is ......



Computer, gamen, telefoon, iPad zijn verboden gebied tot al het huiswerk gemaakt en geleerd is.
quote:Lady_Voldemort schreef op 01 oktober 2016 @ 15:41:

Wat wil ie zelf? Je OP zo eens lezende krijg ik nou niet echt het idee dat we hier te maken hebben met een jongen in wie het academisch vuur hevig brandt. Ik heb toevallig ook zo'n kind, heel intelligent en geen diagnose of niks, maar school heeft haar altijd alleen maar walging ingeboezemd. En om zo'n kind nou met allerlei kunst en vliegwerk en dwingelandij het VWO door te schoppen, mijn kopje thee was het uiteindelijk niet. Met frisse tegenzin en zonder noemenswaardige inspanningen is ze de mavo door gefietst en nu zit ze op het MBO waar ze het wel leuk vindt, want meer eigen inbreng en 'eindelijk gaat het eens ergens over'.



Ik vond het niet leuk hoor, dat ze besloot lekker mavo te gaan doen. Een kind dat versneld is, en waar alle mogelijke plusklassenrimram op is losgelaten, wat moet die nou op de mavo. Maar uiteindelijk moest ik wel erkennen dat een kind als zij toch nooit zou gedijen op de uni en nu ben ik zelfs blij met die rare keus van haar, want ze begint steeds harder te mompelen dat ze hierna verder wil met HBO. En zo gek, nu ze het leuk vindt op school kan ze ineens wel plannen .Dit klinkt mij heel bekend in de oren. Uiteindelijk na wat omzwervingen toch op het HBO terechtgekomen en dat netjes binnen 4 jaar afgemaakt. Want zelf gekozen, en eindelijk het licht gezien en willen bewijzen dat ik het toch kon.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind bleek in de 2e klas middelbaren school ook ADD te hebben. Vandaag dat dramatische eerste jaar terwijl hij toch heel slim was. Uiteindelijk van VWO naar VMBO teruggezakt en dat was ook nog heel lastig. Toen de diagnose er was heeft hij eerst een soort externe begelijding gehad om leren te leren maar dat hielp niet echt vonden wij.



Uiteindelijkheb ik mij zelf bijna 3 jaar heel veel mee bemoeid. Heel veel controle, overleg en samen vakken doen. Vooral wiskunde was een probleem. Hij is wel aan de Ritalin gegaan omdat het zonder helemaal drama was. Als wij wiskunde deden moest dat ook met eerst extra Ritalin een half uur voor we daaraan begonnen. Zonder Ritalin deden wij in een uur 2 bladzijden en die konden wij de volgende dag weer opnieuw doen, met Ritalin vlogen wij door de stof en zat het er de volgende dag ook nog bijna helemaal in.



Ik stelde mijn kind voor om begeleiding buiten de deur te zoeken omdat dat samen doen niet altijd erg gezellig was (zachtjes uitgedrukt). Verbazingwekkend genoeg wilde mijn kind liever zo door gaan, gezellig was het dan misschien niet maar het werkte wel goed.



Na het VMBO het MBO in 2 jaar gedaan ipv 3 jaar en daarna het HBO. Beide zonder problemen en begeleiding omdat hij dat echt leuk vond. Na het VMBO geen Ritalin meer gebruikt, op het theorie-examen voor het rijbewijs na dan, dat was ook drama. Uiteindelijk 2 hele dagen samen alle toetsen gemaakt en toen geslaagd met 0 fout.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven