Mooie Nederlandse traditie

30-09-2016 10:09 166 berichten
Alle reacties Link kopieren
Altijd gezellig die ontgroeningstradities bij studentenverenigingen. Eerlijk gezegd snap ik niet dat mensen dit pikken en het zelfs vrijwillig ondergaan. In de loop der jaren zijn er zelfs al verschillende doden gevallen. En afgezien daarvan worden vrouwen weggezet als minderwaardig enz. enz. Wat mij betreft mag het afgeschaft worden. En ik verbaas me erover dat er zo weinig discussie over is op forums. Waarom zou je bij zo'n club willen horen?



De Correspondent maakte een mooie vergelijking: "Maar vervang ‘moslims door ‘studenten,’ ‘haatpaleis’ door ‘sociëteit’ en ‘moskee’ door ‘universiteit’ en hee - we hebben het ineens over een mooi stukje Nederlandse cultuur. Om precies te zijn: de Groningse studentenvereniging Vindicat. Ineens gaat het niet meer over mishandeling door achterlijke barbaren, maar over ‘ontgroening,' oftewel, een respectabele Hollandse traditie. Die middeleeuwse haatideologie verandert - huup, huup, Barbatruc - in een gevalletje, ‘ach, ach, zo gaat dat toch onder studenten, niets aan de hand.’

https://decorrespondent.n ... e-hand/205142520-439025bf
Alle reacties Link kopieren
quote:AnAppleADay schreef op 30 september 2016 @ 16:11:

[...]





Ik neem aan dat het niet de bedoeling was dat het online kwam. Maar het is natuurlijk oliedom dat, als je al zoiets maakt, het ergens digitaal te verspreiden... Dan kan je dit wel verwachten.



Jongeren die niet weten dat als je iets via een pdf mailt naar anderen, dat de kans huizenhoog is dat het op internet terecht komt (en dus door die sukkels van GeenStijl of Dumpert likkebaardend verder verspreid worden), zijn (als ze al bestaan) énorme stumpers. Zelf ik, ouwe geit, snap dat.



Daarnaast: uiteindelijk gaat het nog niet eens over het verspreiden over het internet, maar over de cultuur die schijnbaar bij Vindicat heerst. Vrouwen zijn vooral mooie of lelijke poppetjes die alleen op hun neukbaarheid beoordeeld worden, en niet op hun intellectuele vermogens of hun persoonlijkheid. Onder de duim houden, die vrouwtjes! Bah!
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
quote:Hasse88 schreef op 30 september 2016 @ 16:18:

[...]





Jongeren die niet weten dat als je iets via een pdf mailt naar anderen, dat de kans huizenhoog is dat het op internet terecht komt (en dus door die sukkels van GeenStijl of Dumpert likkebaardend verder verspreid worden), zijn (als ze al bestaan) énorme stumpers. Zelf ik, ouwe geit, snap dat.



Daarnaast: uiteindelijk gaat het nog niet eens over het verspreiden over het internet, maar over de cultuur die schijnbaar bij Vindicat heerst. Vrouwen zijn vooral mooie of lelijke poppetjes die alleen op hun neukbaarheid beoordeeld worden, en niet op hun intellectuele vermogens of hun persoonlijkheid. Onder de duim houden, die vrouwtjes! Bah!



Ja ik vind ze ook dom hoor, dat kun je gewoon verwachten.



Maar die cultuur die jij beschrijft, die bestaat andersom net zo goed. Mannen worden daar ook gewoon beoordeeld op hun bedprestaties (en op hun prominentie binnen de vereniging). Vrouwen en mannen zijn daar gewoon gelijk in. Beiden worden door de ander gezien als voorwerpen en zowel de mannen als de vrouwen kunnen echt wel van zich afbijten en corporale dames zijn verre van poppetjes! Dat onder de duim houden slaat dus nergens op....
Alle reacties Link kopieren
Het is alleen zo jammer dat dat gedrag niet binnen het Corps blijft. Als student in Amsterdam ben ik ook regelmatig lastig gevallen door die idioten, die álle vrouwen op hun neukbaarheid aanspraken. Doe dat gezellig bínnen je Corps en val de gemiddelde mede-student niet lastig met je hijgerige geiligheid.

In de studentenverenigingen waar ik wel kwam, en de kroegen waar de Corpsballen nooit kwamen, heb ik dit soort gedrag nooit waargenomen. Ja, er werd om elkaar heen gedraaid, geflirt en wel meer, maar dat neerbuigende "Neuken?" en dan pissig worden als je ze op hun nummer zet, kwam daar niet voor.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
quote:Tmaar schreef op 30 september 2016 @ 14:57:

[...]





Mijn ervaring, als 'insider' is toch echt anders. Elk jaar haken er mensen af tijdens de ontgroening en ook daarna nog wel hoor. En die mensen hebben daarna gewoon nog een leven.Waarom, als alles zo open is, doet dan niemand zijn snuit open?
Alle reacties Link kopieren
quote:barbaracartland schreef op 30 september 2016 @ 16:39:

[...]





Waarom, als alles zo open is, doet dan niemand zijn snuit open?Waarschijnlijk omdat er 9 van de 10 keer niks nieuwswaardigs gebeurd...
quote:Hasse88 schreef op 30 september 2016 @ 16:09:

[...]





Die "bangalijsten" zijn niets nieuws inderdaad. Maar dat maakt het dan oke om over meisjes (nota bene van je eigen vereniging) te zeggen (en ik quote): "Die kutten moet je over een kanon trekken"? Dat gaat ver de grens van het onbetamelijke over en zou je kunnen classificeren als 'rape culture'. Meiden zijn niets meer dan een soort hoeren die naar believen lastig gevallen mogen worden door jongens die zich gedragen of ze bij de vleeskeuring werken. Daarbij: met naam, toenaam en, godbetert, mobiele nummers op het internet geflikkerd worden, zodat die jonge meiden elke dag lastig gevallen kunnen worden, dat is normaal? Oh. Ik ben blij dat ik geen dochters heb.



De GORE kutten nogwel....

En dat zijn onze toekomstige ministers, artsen, CEO's.

Trieste narcistische mannetjes met een te klein pikkie.

Wat voor opvoeding hebben die gasten gehad? Ik las dat die gasten die die lijst gemaakt hadden gevlucht zijn uit hun huis en zo, omdat veel mensen ze lastig vielen en verhaal kwamen halen daar in dat huis. Een aantal jongens zou bij vrienden slapen of weer thuis wonen. Als dat mijn kind was had hij eerst zijn excuses kunnen gaan aanbieden en hadden we toch wel een ernstig gesprek gevoerd. Respectloos gedrag.
Het is mij trouwens echt een raadsel waarom je bij zo'n raar clubje wilt horen, met van die rangen en standen en vreemde rituelen. Alleen al meedoen aan zo'n ontgroening.. echt.

Waarom?
Erg sneu als je bij zo'n vereniging gaat, het zijn toch vaak de jongeren die ergens bij willen horen en, hoe zal ik het zeggen, de wat onzekere types. Ik vind het eigen schuld, dikke bult. Je meldt jezelf aan, je drinkt zelf die liter wodka, je laat jezelf hersenletsel slaan, sinterklaaspak aan en in de fik laten steken? Echt, waarom wil je daar in godsnaam bij horen? Ik vind ook dat de ouders steekjes laten vallen als je kroost hierbij wil horen. Je voedt je kinderen toch op met eigenwaarde of niet?
Alle reacties Link kopieren
Waarom iemand bij zo'n club zou willen horen? Om te netwerken, cv opbouwen, mensen leren kennen. De reden om bij een beruchte vereniging te willen horen: zuipen tegen gereduceerd tarief en makkelijk aanbod van bedmateriaal m/v.



Studentenverenigingen hebben mij nooit echt aangetrokken, het was niet echt mijn ding. We (ons studentenhuis) kwamen destijds wel eens op besloten feestjes als introducés. Voor sommige uitnodigingen bedankten wij vriendelijk. Onder studenten was echt wel bekend welke verenigingen leuk waren (als in: gezellig, geen rare toestanden) of waar je enkel als 'vers vlees' mocht opdraven.



In mijn tijd (toen de bomen nog van hout waren '99-'03) wist iedereen wie zichzelf ieder weekend uitleende als 'opblaaspop m/v'. Ik vond en vind het ook nog steeds een beetje raar dat als je zelf allesbehalve discreet bent op seksueel vlak, dit wel gaat eisen van de volledige studentenpopulatie ter plaatse. Iets met 1 bij 1 optellen. Maar misschien ben ik dan wel een preutse trut, dat kan. Ik weet mij nog te herinneren dat dames met een voorkeur voor VVV (veel, vaak en variatie) echt niet gingen 'jagen' onder corpsballen. Die gingen dan naar heel andere kroegen, meestal met een wat ouder publiek (eind 20/midden 30). Met als voornaamste reden: volwassen omgaan met seksuele contacten in plaats van kinderachtig gedoe. Zoals de bangalijst uit de OP.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Wat erg zeg.

Waarom zou iemand dit willen?
Alle reacties Link kopieren
Wat is het toch dat mensen die zelf nooit lid zijn geweest van een studentenvereniging, het zo lekker vinden om studentenverenigingen te bashen? En ook denken precies te weten hoe het er bij alle verenigingen aan toe gaat? Waar komt die frustratie vandaan?



Uiteraard: geweld gebruiken, iemand dwingen om alcohol te drinken of een ander bewust lichamelijk letsel toebrengen mag nooit gebeuren en daar dient ook hard tegenop getreden te worden, eventueel in combinatie met aangifte bij de politie. Bij de vereniging waar ik lid was, werd er dan ook streng toezicht gehouden en ook de universiteit hield een oogje in het zeil. Van vrienden die in andere steden lid zijn geweest, hoor ik dat ook daar door de verenigingen en universiteiten strenge regels gesteld worden aan ontgroeningen. Als dat in Groningen nog niet het geval is, is het goed dat dat nu gaat gebeuren. (Overigens zijn er ook zat verenigingen die geen ontgroening hebben).



Maar bij die jongen van Vindicat die in het ziekenhuis terecht is gekomen, blijkt het nu een ongeluk te zijn geweest. Nog steeds heel vervelend en wellicht dat de vereniging iets kan doen om dit in de toekomst te voorkomen, maar bij een ongeluk hoef je toch niet direct aangifte te doen? Of doen jullie ook meteen aangifte als je bij het voetballen geblesseerd raakt, omdat iemand per ongeluk tegen je enkel schopt ipv tegen de bal?



Zelf heb ik een fantastische tijd gehad bij mijn vereniging. Ik vond het heel fijn om snel nieuwe mensen te leren kennen in een nieuwe stad en ik heb vriendschappen voor het leven gesloten. Ik heb allerlei mooie feesten mogen organiseren, heb leren samenwerken, voor mezelf op leren komen, maar ook m'n eigen ego af en toe opzij leren zetten (wat sommige mensen m.i. vaker zouden mogen doen). En ik heb vooral heel veel lol gehad. Een vereniging is zoveel meer dan goedkoop bier en makkelijk een neukertje scoren.



Als het je niet trekt, prima, dan word je geen lid. Het is namelijk een keuze.
Hoe meer ik lees over die verenigingen hoe meer ik mij realiseer dat ik deze wereld echt totaal niet ken. En gelukkig maar. Ik begrijp ook steeds minder wat er zo aantrekkelijk aan is of kan zijn om je er bij aan te willen sluiten. Misschien dat het sommigen op een bepaalde manier aantrekt ofzo, maar hoe of waarom dan... Geen idee.
Ik ben verre van gefrustreerd. Ik constateer incidenten bij corporale verenigingen en de moeizame reactie van het corpsbestuur daarop. Gevraagd of hij de makers van de almanak zou royeren, antwoordde de voorzitter van Vindicat dat hij daar geen ja of geen nee op ging antwoorden (artikel volkskrant, zit helaas achter betaalmuur). Dat bevreemdt mensen. Als een lid van de volleybalclub een gek boekje maakt over vrouwelijke leden, met rare teksten en privégegevens wordt dat lid helder en snel uit de vereniging geschopt.



Overigens heb ik nog nergens gelezen (behalve hier) dat de bewuste jongen een ongeluk gehad heeft.
Ik beleef groot plezier aan het verpesten van ontgroeningen. ZE hebben denk ik een soort orders om niks naars tegen 'outsiders' te zeggen waar publiek bij staat.

Ik kan het gewoon niet aanzien, die bleke uitgeputte kinderen en dan zo'n clubje 'meerderen' die daar dan tegen staat te brullen en er dan vooral eentje uitpikt.

Woonde vlakbij een paar huizen (schandalig. Prachtige panden, rijke kinderen erin en expres smerig en vervallen laten) en ging er gewoon bij staan.

Klein krullebolletje erbij dat er doorheen blerde 'lekker he! Paar jaar geleden stond je hier zelf nog in je broek te.pissen sukkel!'.

Je pikt de echte machtswellusteling er dan zo uit, die kijken je onaangedaan aan en brullen verder.

Die dan nog even zieken en dan die beheersing omdat ze je het liefst te grazen nemen maar dat mag dan weer niet.

Erbij blijven staan om.op te letten dat die types zich niet gaan afreageren op die arme kinderen en als dat gebeurt dat ook even benoemen.



Ik wil het niet zien, niet horen die mensonterende toestanden.

En anders krijgen ze inderdaad een grote bek. Moet je maar niet in de openbare ruimte mensen met dat walgelijke gedrag lastigvallen.
Alle reacties Link kopieren
Een kleine correctie op de titel van deze topic. Het is geen Nederlandse traditie. Het gebeurt over de hele wereld. Wel eens Amerikaanse films gezien over studenten? Zelfde verhaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:Manonna schreef op 30 september 2016 @ 22:30:

Een kleine correctie op de titel van deze topic. Het is geen Nederlandse traditie. Het gebeurt over de hele wereld. Wel eens Amerikaanse films gezien over studenten? Zelfde verhaal.



Titel is enigszins gebaseerd op het artikel van de correspondent dat ik in de OP heb gezet.



Ontgroeningen heb je overigens in alle soorten en maten. Maar zeker niet overal spelen dit soort excessen een rol.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het Bethweeter. Het is inderdaad nu in het nieuws. En even over het bij een dispuut willen. Ik denk dat het een soort natuurlijke drang van de mens is om ergens bij te willen horen. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.
quote:Yggdrasil- schreef op 30 september 2016 @ 13:55:

Studentenverenigingen zijn Nederlands cultureel erfgoed.



Mijn twee oudste zitten bij de grootsten en wat die hebben meegemaakt! Van mij mag het per direct worden afgeschaft!!!



Die zgn leiders wanen zich onschendbaar! Arrogante kwasten! Dat moeten onze nieuwe topambtenaren en leiders worden?

Ik maar denken dat ze slim waren? Maar een nul lid wel hersenletsel toebrengen? Idioten!



en dan die boeteclausule die ze verplicht zijn te ondertekenen!

Bizar!



En wis niet uit wat groepsdruk doet met een mens!

Ik heb me verbaasd maar vooral verafschuwd over hun ontgroening!

Het is afzien x 10000000



Saamhorigheid kweek je ook door een weekendje samen te gaan skiën, daar hoef je geen 10 dagen voor letterlijk gék gemaakt te worden!nee. er is een verzoek ingediend.
Alle reacties Link kopieren
quote:barbaracartland schreef op 30 september 2016 @ 21:30:

Ik ben verre van gefrustreerd. Ik constateer incidenten bij corporale verenigingen en de moeizame reactie van het corpsbestuur daarop. Gevraagd of hij de makers van de almanak zou royeren, antwoordde de voorzitter van Vindicat dat hij daar geen ja of geen nee op ging antwoorden (artikel volkskrant, zit helaas achter betaalmuur). Dat bevreemdt mensen. Als een lid van de volleybalclub een gek boekje maakt over vrouwelijke leden, met rare teksten en privégegevens wordt dat lid helder en snel uit de vereniging geschopt.



Overigens heb ik nog nergens gelezen (behalve hier) dat de bewuste jongen een ongeluk gehad heeft.



Ik ook niet. Ik lees wel in diverse media dat de jongeman in het ziekenhuis terecht kwam door een "geweldsincident"(dat klinkt dus niet bepaald als een ongeluk)en dat de familie de resultaten van het onderzoek afwacht alvorens aangifte te doen.



En nee, ik ben ook niet gefrustreerd. Ik proef echter wel enige frustraties vanuit ex-leden tegenover de onbenullen die helemaal niet weten hoe het daadwerkelijk binnen het corps/studentenvereniging is. Hoe weet je dat die criticasters geen lid zijn geweest of het op een andere wijze van dichtbij hebben meegemaakt?
Alle reacties Link kopieren
quote:barbaracartland schreef op 30 september 2016 @ 21:30:

Ik ben verre van gefrustreerd. Ik constateer incidenten bij corporale verenigingen en de moeizame reactie van het corpsbestuur daarop. Gevraagd of hij de makers van de almanak zou royeren, antwoordde de voorzitter van Vindicat dat hij daar geen ja of geen nee op ging antwoorden (artikel volkskrant, zit helaas achter betaalmuur). Dat bevreemdt mensen. Als een lid van de volleybalclub een gek boekje maakt over vrouwelijke leden, met rare teksten en privégegevens wordt dat lid helder en snel uit de vereniging geschopt.



Overigens heb ik nog nergens gelezen (behalve hier) dat de bewuste jongen een ongeluk gehad heeft.Volgens het Nrc was het geen ongeluk, hoewel het wel ongelukkig is als er zes man op je hoofd gaan staan en er tegen schoppen! Het heeft geresulteerd in hersenletsel dus het is knoerdhard gegaan, want de hersenen zijn eigenlijk heel goed beschermd door de schedel. Toen de jongen thuis klaagde schijnen zijn ouders van mening zijn geweest dat je niet moet piepen en er gewoon wat voor over moet hebben als je voor je rest van je leven gepamperd wil worden en in aanmerking wil komen voor de beste baantjes in het ons kent ons cirquit!
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
quote:Tmaar schreef op 30 september 2016 @ 15:15:

[...]





We zeggen hetzelfde zie ik, haha. Lijkt mij een goed idee. En door een protocol op te stellen waarbij duidelijk staat wat de route is bij een klacht of incident is het ook niet meer vrijblijvend.Die zijn er wel hoor. Er zijn landelijke koepels van studentenverenigingen waar dit gehanteerd wordt.
Ik herken mijn ontgroening niet in wat ik in de krant lees. Het is een spel, en dat krijg je na een dag of 2 vanzelf door (met een beetje hulp van mensen in de vereniging) en dan is het supergrappig. Als buitenstaander krijg je dat gedeelte niet mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:froufrou80 schreef op 02 oktober 2016 @ 10:02:

Ik herken mijn ontgroening niet in wat ik in de krant lees. Het is een spel, en dat krijg je na een dag of 2 vanzelf door (met een beetje hulp van mensen in de vereniging) en dan is het supergrappig. Als buitenstaander krijg je dat gedeelte niet mee.Die jongen met hersenletsel zal het toch wel niet meer doorkrijgen.....
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Zitten er tussen verenigingen onderling nog grote verschillen of mogelijk ook nog tussen de verschillende universiteitssteden? M.a.w. weet een student/kan een student enigszins weten waar hij of zij voor kiest wanneer hij zich bij een vereniging aansluit? Die pakken en stropdassen bijvoorbeeld, ik kan me toch echt niet herinneren dat ik daar nou zoveel studenten in heb zien rondlopen. Vlaggetjes zegt mij al helemaal niks. Is Groningen in dit opzicht meer een studentenverenigingsstad dan bijvoorbeeld Utrecht, Eindhoven of Nijmegen?
Alle reacties Link kopieren
quote:AnAppleADay schreef op 30 september 2016 @ 16:21:

[...]





Ja ik vind ze ook dom hoor, dat kun je gewoon verwachten.



Maar die cultuur die jij beschrijft, die bestaat andersom net zo goed. Mannen worden daar ook gewoon beoordeeld op hun bedprestaties (en op hun prominentie binnen de vereniging). Vrouwen en mannen zijn daar gewoon gelijk in. Beiden worden door de ander gezien als voorwerpen en zowel de mannen als de vrouwen kunnen echt wel van zich afbijten en corporale dames zijn verre van poppetjes! Dat onder de duim houden slaat dus nergens op....



Dit ja! De vrouwen zijn echt geen zielige, onderdrukte slachtoffers. Het is hoe er over en weer wordt omgegaan met elkaar. Mag je verwerpelijk vinden, maar medelijden hebben met die vrouwen is eigenlijk lachwekkend.



Overigens is de bewuste lijst ook geen bangalijst. De rating met sterren gaat over hoe 'lekker' de vrouwen zijn en niet over 'hoe goed ze in bed zijn'.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven