Het tegen-tegeltuinentopic twee

08-07-2016 16:08 3002 berichten
Hier keuvelen we verder over alles tuingerelateerd, iedereen is welkom, of je nou een balkon hebt, een groene postzegel of een lap grond om van te kwijlen.



Schep hier op over je mussennest, klaag over je slakken of de buren met een betonnen woestenij!



Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.



voorbeeld:



Dit is geen tuin.





Dit wel





link naar deel 1
Alle reacties Link kopieren
Nou ja Felix, dat is toch ook stomtoevallig dat je een huis bezoekt waar die plant in de tuin staat en dan ook nog bij iemand die wist wat het is! Blij dat het mysterie eindelijk is opgelost, kan ik eindelijk weer goed slapen

Ik had ook echt nooit gedacht aan een struikpioen!



Gefeliciteerd met je huis Koettie.



Wat gaaf van de egeltjes in je tuin Purperklokje



Kanon, ik zal maandag je zaadjes op de post doen.
...
http://www.tuinadvies.nl/artikels/emelt ... rijden.htm

Ik vond 3 dode langpootmuggen en heb even gelezen wat hun larven doen.
Alle reacties Link kopieren
Bewijs dat regen en tegels niet werkt. Overal plassen in de tuin.



Ik wil ook egels haha dat is echt een doel opzich.
Alle reacties Link kopieren
Yek, emelten! Ze zijn niet eetbaar trouwens, mocht je ooit op dat zieke idee komen. Ooit op een festival hadden onze Noorse buren de traditie om elk jaar festival-wormen te eten. Zo uit de grond dus. Ze waren goed ziek van de emelten en ik heb ze van tevoren gewaarschuwd en achteraf uitgelachen.
Nou, ik heb zelfs bladluizen in de knoflook en de rode pepers.

Maar heb een fles schoonmaakazijn met lavendel - die biologisch afbreekbaar is - om schoon te maken.

Rozemarijn is hier een blijvertje. Ik heb nu ideeën waarbij ik die met een weinig zon toch kan laten ontkiemen.

Ik ga zoveel mogelijk stekken maken en ga e.e.a. uit proberen. Volgend jaar zet ik die op zoveel mogelijk plekken neer.



Ik eet zelfs geen bladluizen. Ik heb zelfs slakken in de vorm van een ijshoorntje opgeraapt en verwijderd.

Ik kweek geen voer voor dieren. Daarvoor is het hier niet geschikt. Ik heb wel bladeren als bodembedekker gebruikt.

Die emelten leer ik wel bestrijden zonder gif.
Alle reacties Link kopieren
quote:nursy schreef op 01 oktober 2016 @ 12:41:

Lieve dames,

Mijn dochter heeft een speelhuis van 4m2 in de tuin. Ze gebruikt het eigenlijk alleen als opslag voor haar buitenspeelgoed. Ernaast staat een trampoline. Ik denk er nu over dat huisje wegaan te doen volgend jaar en er een orangerie neer te zetten. (N.a.v. Dit topic. Er zijn zoveel meer mogelijkheden mbt planten en eventueel als zitje. Alleen zit ik dan met die trampoline die ook best veel gebruikt word. Kan een trampoline op gras? En zo ja? Gaat het gras dan niet kapot? Ik begrijp dat het stuk gaat waar de poten staan, maar verder geen idee. Iemand ervaring?Ik denk dat het wel kan. Ik zag van de week een tuin waarin ze een speelhuisje op poten hadden. Groeide ook gewoon gras onder, erg lang, kon denk ik niet meer bereikt worden met de maaier
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor daar groeit gewoon gras onder. Als je het nog gaat aanleggen zou je kunnen kiezen voor graszaad voor de schaduw.

Je kunt de trampoline ook ingraven, dat vind ik zelf altijd wel mooi.
Alle reacties Link kopieren
quote:MissMartine schreef op 01 oktober 2016 @ 16:13:

[...]



Ligt er denk ik aan wat de grond nodig heeft. Moet het zanderiger en dus meer waterdoorlatend worden, of juist compacter? In dat laatste geval moet je er misschien wel klei doormengen. En compost zal sowieso ook goed zijn

De grond is knoepie hard, we zijn met de schep wat om gaan scheppen. Daarna laten liggen, mini regenbuitjes erover en gisteren weer wat omgeschept. Ik vermoed dat er zand doorheen moet, al zijn de losgeschepte delen al minder hard.



De bosviooltjes van de praxis die ik laatst in een stukje borser heb geplant doen het supergoed! Zijn al flink gegroeid en bloeien mooi.

De petunia's in pot zijn vorige week de meeste bloemen verloren, zitten er nog 3 aan. Ze zijn van vorig jaar, gewoon zo in de hoge potten laten staan en dit voorjaar begonnen ze vanzelf weer te groeien en te bloeien! Had ik niet verwacht, zag er echt dood uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:purperklokje schreef op 05 oktober 2016 @ 08:13:

Ja hoor daar groeit gewoon gras onder. Als je het nog gaat aanleggen zou je kunnen kiezen voor graszaad voor de schaduw.

Je kunt de trampoline ook ingraven, dat vind ik zelf altijd wel mooi.Nou afgelopen lente hebben we al een gat gegraven van 150 bij 4 bij 5. Dat vind ik zelf wel voldoende. Helemaal omdat kind bijna 9 is en ik niet denk dat de trampoline er nog 10 jaar staat (ik kan me natuurlijk vergissen). Wij hebben al gras voor schaduw. Dan ga ik partner nog maar eens overhalen dat er echt echt echt een orangerie moet komen voor mijn (nog te kopen en op te kweken) tropische planten.
Alle reacties Link kopieren
De komende weken staat bij ons het winterklaar maken van de tuin op het programma. Ik wil mijn dahlia's, gladiolen en andere zomerbollen en knollen het liefst laten staan. Dat betekend dus dat ik ze ga afdekken. Ik denk met jutte, stro en bladeren. Plastic vind ik te lelijk. Iemand hier succesvol geweest of moet ik ze er toch echt uit halen en in de kelder leggen? Om geen kalender tuin over te houden volgend jaar.
Alle reacties Link kopieren
Kunstgras mogelijk gevaarlijk voor de gezondheid



Ik klim nog maar eens op de zeepkist
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Die bladeren en stro klinkt prima hoor. Wel is mijn ervaring dat dahlia's niet tegen vochtige grond kunnen. Toen ik ze in mijn kleigrond liet staan waren ze weggerot.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Cavia, ik heb zand. In de zomer een nadeel (veel sproeien) maar in de winter soms toch best handig blijkbaar. (Hoe vaak ik deze zomer niet heb gefoeterd op mijn gazon)
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je het er dan wel op kunt wagen hoor Nurs.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb iemand gevonden waar ik gratis paardenmest kan krijgen die ga ik vermengen met stro.
ik haal er nooit een bol uit, als het dood gaat heeft het pech. Tulpen, gladiolen en narcissen het komt allemaal wel weer boven. Na een paar jaar is de bloei wel over en dan haal ik ze eruit en doe er weer nieuwe in. Het is mij te veel werk om ze er allemaal uit te halen hoor.
quote:friezinnetje2014 schreef op 05 oktober 2016 @ 12:21:

ik haal er nooit een bol uit, als het dood gaat heeft het pech. Tulpen, gladiolen en narcissen het komt allemaal wel weer boven. Na een paar jaar is de bloei wel over en dan haal ik ze eruit en doe er weer nieuwe in. Het is mij te veel werk om ze er allemaal uit te halen hoor.

Ja, ik heb ook (hopelijk nog steeds) na tig jaar nog steeds bolletjes die uitkomen.

Ook had ik een bolletje knoflook in een pot met wortels. Die splitsen zich. Een deel sterft af en de sterkste blijven over.

Zo plant de soort zich voort zonder s x. (Tegen foute aannames van KI van google. Ja, welke gaan ze nu nemen? I ntelli gent of Inse meneren. e moet i zijn.) Je moet toch iets doen tegen ongewenste Ies.
Eeeh winterklaar maken? Wasda? En bollen planten, hoe diep moeten die de grond in?



Kan ik trouwens beter nu dingen snoeien of moet dat pas na de winter?
quote:nursy schreef op 05 oktober 2016 @ 11:03:

De komende weken staat bij ons het winterklaar maken van de tuin op het programma. Ik wil mijn dahlia's, gladiolen en andere zomerbollen en knollen het liefst laten staan. Dat betekend dus dat ik ze ga afdekken. Ik denk met jutte, stro en bladeren. Plastic vind ik te lelijk. Iemand hier succesvol geweest of moet ik ze er toch echt uit halen en in de kelder leggen? Om geen kalender tuin over te houden volgend jaar.Ik heb hier nog nooit de bollen weer uit de tuin gehaald en tot nu toe komen ze netjes elk jaar weer omhoog. Dat geldt voor de sneeuwklokjes, narcissen, krokussen, gladiolen, tulpen en blauwe druifjes en mogelijk nog een paar die ik nu vergeet.
Alle reacties Link kopieren
Ik snoei nu al dingen. Hortensia's weer redelijk laag en andere struiken die uit hun voegen waren gegroeid. Vlinderstruiken weer kort, spul dat ondergronds gaat weer laag. Dat kan ik in het voorjaar nooit allemaal kwijt in een keer.



Passiebloem ga ik ook wat terugsnoeien, die wordt ineens wel heel groot, te groot voor deze plek.



Ik snoei wel korter dan normaal terug, met het oog op een eventuele verhuizing. Mijn tuin gaat dan namelijk gewoon mee, voor zover dat mogelijk is.

Nou lijkt mijn tuin volwassener dan hij is, bijna alles wat er staat was al volwassen bij het planten en staat korter dan 5 jaar op die plek.



Nou is mijn huur belachelijk laag, dus als we gaan verhuizen hou ik mijn huisje rustig nog een extra maandje aan om de tuin te verhuizen. Gaten graven op de nieuwe plek, plant in een ikea shopper (ik hou van die dingen) en verplanten die handel!



Verhuurder heeft daar niets over te zeggen, als hij er opstaat dat ik alles in originele staat terugbreng, dan zit hij zonder keuken, wcpot en geen badkamer. De vloer en de gasleidingen zijn ook van mij. Een aantal ruiten zijn van mij en ik zou dan een flink aantal bankstellen en scooterwrakken in de tuin moeten deponeren.. het was onbewoonbaar toen ik er inkwam, de tuin een vuilstort.



We hebben weer een leuk huisje op het oog. We vragen ons wel af wat er mis mee is.. het staat 8 jaar te koop, prijsdaling van anderhalve ton.. op het eerste oog niets mis mee, niets nuttigs gevonden in de bestemmingsplannen. Maar er moet wel een addertje onder het gras zitten, maar wat!?

Wel 2 km2 tuin!
Alle reacties Link kopieren
Ohhh mooi dan ben ik de enige gek die daar aan denkt en kan ik het nu dus loslaten! Bosbessen. Wat ik bedoel met winterklaar maken is tot eind oktober grasmaaien 4 cm. Eenjarige uit de grond trekken. Mijn eetbare bak leeghalen (tomatenplanten, etc.)

Verder wat meststoffen toevoegen, turf bij de zuurminnende planten, kalk op het gazon en dus wat planten afdekken, snoeien en omkruid wieden. In de nestkasten wat hooi stoppen en gras afsteken. Gewoon zodat ik in het voorjaar niet super veel werk heb zo gaat het fijn de winter in.
Alle reacties Link kopieren
quote:Felix_Urbexicus schreef op 05 oktober 2016 @ 16:27:

Ik snoei nu al dingen. Hortensia's weer redelijk laag en andere struiken die uit hun voegen waren gegroeid. Vlinderstruiken weer kort, spul dat ondergronds gaat weer laag. Dat kan ik in het voorjaar nooit allemaal kwijt in een keer.



Passiebloem ga ik ook wat terugsnoeien, die wordt ineens wel heel groot, te groot voor deze plek.



Ik snoei wel korter dan normaal terug, met het oog op een eventuele verhuizing. Mijn tuin gaat dan namelijk gewoon mee, voor zover dat mogelijk is.

Nou lijkt mijn tuin volwassener dan hij is, bijna alles wat er staat was al volwassen bij het planten en staat korter dan 5 jaar op die plek.



Nou is mijn huur belachelijk laag, dus als we gaan verhuizen hou ik mijn huisje rustig nog een extra maandje aan om de tuin te verhuizen. Gaten graven op de nieuwe plek, plant in een ikea shopper (ik hou van die dingen) en verplanten die handel!



Verhuurder heeft daar niets over te zeggen, als hij er opstaat dat ik alles in originele staat terugbreng, dan zit hij zonder keuken, wcpot en geen badkamer. De vloer en de gasleidingen zijn ook van mij. Een aantal ruiten zijn van mij en ik zou dan een flink aantal bankstellen en scooterwrakken in de tuin moeten deponeren.. het was onbewoonbaar toen ik er inkwam, de tuin een vuilstort.



We hebben weer een leuk huisje op het oog. We vragen ons wel af wat er mis mee is.. het staat 8 jaar te koop, prijsdaling van anderhalve ton.. op het eerste oog niets mis mee, niets nuttigs gevonden in de bestemmingsplannen. Maar er moet wel een addertje onder het gras zitten, maar wat!?

Wel 2 km2 tuin!Gaaf een super grote tuin! Alleen wel gigantische veel werk denk ik. Mocht mijn expertise mbt zwemvijvers nodig zijn tzt dan hoor ik het wel!
Alle reacties Link kopieren
quote:Felix_Urbexicus schreef op 05 oktober 2016 @ 16:27:





We hebben weer een leuk huisje op het oog. We vragen ons wel af wat er mis mee is.. het staat 8 jaar te koop, prijsdaling van anderhalve ton.. op het eerste oog niets mis mee, niets nuttigs gevonden in de bestemmingsplannen. Maar er moet wel een addertje onder het gras zitten, maar wat!?

Wel 2 km2 tuin!

Achterstallig onderhoud? Rotte kozijnen, vergane leidingen?

Gesprekje met de buren aanknopen of zij iets weten over de historie vh huis?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
Kan van alles zijn! Funda zegt redelijk onderhouden. Er zit een cv ketel in. Maar wat nou het grote probleem is? Makelaar reageert nog niet op mijn berichtje, als hij dat wel doet is mijn eerste vraag ook zeker wat de reden is dat het zolang te koop staat. We hebben een plan om er van het weekend anders gewoon langs te rijden en de buren uit te horen.



Dingen die ik wil we willen in de toekomstige tuin:



Boomgaard (heb al wat fruit en notenbomen in mijn huidige tuin)



Kippen (gras zaaien onder de boomgaard en daar de kippen parkeren)



Smidse, vriends idee. Inclusief slijpsteen en dergelijke. Het lijkt hem geweldig om zijn eigen zwaarden te smeden.



Grote siertuin, want dat behoeft geen uitleg.



Moestuin, want eetbaar en scheelt dik in de kosten, want in het nieuwe huis gaat er ruimte zijn voor een vriezer. Das een luxe die ik nu niet heb.



Broeikas, handig voor zaailingen en fruit dat warmte nodig heeft.



Of er een vijver komt weet ik nog niet, er zijn nog niet echt concrete plannen dat de schoonouders erbij komen wonen in een mantelzorgwoning/gedeelte. Die hebben koikarpers. Mocht het doorgaan dan komt er een grote vijver, zou praktisch zijn als daar ook nog in gezwommen/ gepoedeld kan worden.



Vriend begon over een geit. Nee.
Alle reacties Link kopieren
Meststoffen! Dat moet ik nog wel doen! Voornamelijk de kalk.



Ben trouwens sinds een paar weken bezig met koffieprut sparen en in de tuin gooien. Zelfs senseo spaart sneller dan je denkt, pad openscheuren en in de spaarbak op het aanrecht.

Schijnt goed te zijn voor van alles in de tuin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven