Ingrid Betancourt

23-02-2007 09:43 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ondanks dat ik een cynisch wereldbeeld heb en geen hoop voor het mensenras of de wereld, heb ik toch zo mijn eigen persoonlijke helden. Eén daarvan is Ingrid Betancourt.



Uit liefde voor haar land heeft ze haar comfortabele en boeiende leven stopgezet en is ze teruggegaan naar Colombia. Ze kon er niet tegen dat het land naar de knoppen ging en wilde niet stilzittend toekijken terwijl ze ook kon proberen er iets aan te doen. En daar begon ze haar strijd tegen drugs, tegen geweld, tegen corrupie, om bijna aan het eind van haar campagne te worden ontvoerd door de rebellen. Vandaag precies vijf jaar geleden.



Ze wist dat dit waarschijnlijk zou gebeuren, ze wist dat ze gestopt zou worden voor ze gekozen zou worden, hetzij door de rebellen hetzij door corrupte politici die vooral zichzelf wilden verrijken, maar ze kon niet anders dan doorgaan want de situatie maakte haar kapot van binnen.

Ik kan er verder niets aan doen, er is al zo veel over gezegd en geschreven, en zij is nog steeds gevangen, Colombia is nog steeds een puinhoop en als ik aan deze dappere vrouw denk weet ik niet of ik moet lachen of moet huilen.



Maar in ieder geval denk ik vandaag even aan haar.
Alle reacties Link kopieren
Mooie post!
Alle reacties Link kopieren
Ik schrok van je titel. Dacht eerst:" Is ze vrijgelaten?" en direct daarna "Of vermoord?"



Helaas niet het eerste en gelukkig niet het laatste!
Alle reacties Link kopieren
Mooi dat je even een topic voor haar opent !  En goed om regelmatig aan haar te denken ! Van moedige mensen moet de wereld het uiteindelijk hebben en zij is er daar een van.
Alle reacties Link kopieren
Het is idd vreselijk dat ze al zo lang vast zit. Toch kan ik me altijd niet aan de indruk onttrekken dat ze zich moedwillig in een gevaarlijk gebied begeven heeft, destijds. Ik geloof dat ze toen als verkiezingsstunt, met een helicopter, tegen waarschuwingen in van de overheid én de rebellen zelf, naar een door Farc beheersd gebied is gegaan.



Neemt niet weg dat het natuurlijk vreselijk is. Ik hoop dat ze nog leeft. :R
Alle reacties Link kopieren
Dat klopt, ze zouden vredesbesprekingen houden met de FARC, maar het gebied waar die plaats zouden vinden was gevaarlijk. Ze werd tegengehouden en gewaarschuwd, maar ze wilde de kans op de besprekingen niet laten glippen.
Alle reacties Link kopieren
Een moedig en dapper mens. Daar heb ik zeker bewondering voor.
Alle reacties Link kopieren
Goed geschreven, Intriligator! Ik hoop ook dat ze gauw haar werk voort mag zetten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoorde vanmorgen op de radio dat het haar gelukt is te ontsnappen, en dat het goed met haar gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het al zo vreemd dat ik er niets over zag, heb maar eens gegoogled, en het juiste bericht is dat er een gegijzelde politie agent is ontsnapt, en hij heeft Ingrid op 28 April gezien. Ook de 3 Amerikaanse gegijzelden zijn nog in leven.

Of het bericht op de radio was niet juist, of ik heb het verkeerd verstaan.
Alle reacties Link kopieren
Ja, er is iemand anders ontsnapt, die ik dacht 9 jaar gegijzeld is geweest. Hij zat blijkbaar in hetzelfde camp als Bétancourt en ze leeft nog.

xx lisa.
Alle reacties Link kopieren
Wauw, zit gewoon helemaal blij te zijn dat ze pas geleden nog levend is gezien! Ik hoop dat ze heel snel vrij komt. Niet zo lang geleden een boek gelezen van Gabriel Garcia Marquez 'Ontvoeringsberichten' ging niet specifiek om haar maar wel om een ontvoering die erg lang duurde, greep me echt naar de keel dat boek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven