Woordenboek Nederlands bij eindexamen (HAVO/VWO) Nederlands!

16-05-2007 19:21 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op tv zag ik net een item over de eindexamens die vandaag weer zijn begonnen. Ze hadden het daarbij over de examens Nederlands voor HAVO en VWO die vandaag waren. Vanaf dit jaar mogen leerlingen bij dit examen een Nederlands woordenboek gebruiken.



Ik vind dit van de zotte, wat vinden jullie hiervan???
Alle reacties Link kopieren




quote: Krengiserweer reageerde



Als jij ergens een woord tegenkomt dat je niet kent, dan zoek je het op en vanaf dat moment weet je het.

 Van een woord opzoeken leer je ook. Sommige leerlingen worden er heel erg onzeker van als ze een woord nniet kennen. Bij Nederlands examen toets je taalbegrip en hoe mensen met taal kunnen omgaan.  Aaf en toe een woord moeten opzoeken doet daar m.i. weinig aan af. En idd je hebt echt geen tijd om heel veel woorden op te zoeken tijdens je examen. Ik vind niet dat je dommer bent als je af en toe een woord moet of wilt opzoeken.

Bovenstaande zit vol fouten.

Maar dat maakt verder niks uit, natuurlijk.
Mwah, vol fouten? Zie hooguit een aantal typefoutjes staan.
Alle reacties Link kopieren
Dit is te gek voor woorden. Het onderstreept maar weer eens dat de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs werkelijk achteruit holt. Jammer, wat zijn diploma's op den duur nog waard?



In mijn tijd (opoe spreekt...) moesten wij uit de zin opmaken wat een "moeilijk" woord betekende. En wat is moeilijk? Het feit dat die woorden in het examen staan, geeft aan dat er van de eindexamenkandidaten logischerwijs verwacht mag worden dat zij deze beheersen. Er wordt verondersteld dat leerlingen aan het eind van hun middelbare school-tijd een bepaald kennisniveau hebben, en daarop zijn de examens nou toevallig precies toegesneden. Toestaan dat er een woordenboek gebruikt wordt is dan gewoon gelul van de bovenste plank, dat moet helemaal niet nodig zijn. En van een beetje intellectuele uitdaging is nog nooit iemand doodgegaan.

Laat de leerlingen maar gewoon zelf nadenken!



Tot slot vraag ik me oprecht af of het nou zoveel verschil zal maken dat een woordenboek gebruikt mag worden. Ik denk namelijk van niet. Als je zwak bent in Nederlands, zullen geen 10 Van Dale's daar iets aan veranderen. Ik had bijvoorbeeld waarljk een beta-deuk en daar heeft noch het Binasboek, noch de rekenmachine iets aan kunnen veranderen. Waar het uiteindelijk om gaat is aanleg en talent. En dat vind je niet in een woordenboek.



Dus: van de tafeltjes in de gymzaal en terug in de kast met die dingen. Flauwekul.
Always look for the silver lining
Ik ben het met je eens dat het weinig verschil zal maken en dat iemand die zwak is in taal echt niet ineens een taalvirtuoos zal worden als ie een woordenboek mag gebruiken.<br />ik zie dat echter niet als argument tegen het gebruik van een woordenboek tijdens een examen. Als we het er allebei over eens zijn dat er tijdens een examen veel meer getoetst wordt dan allen kennis van bepaalde woorden, waarom dan een woordenboek niet toestaan?<br />Dat heeft volgens mij niets met kwaliteit van onderwijs te maken.<br /><br />Ik heb naast mijn Nederlands eindexamen ook eindexamen gedaan in een ander land, waar ik de taal net geleerd had. Gelukkig was daar het gebruik van een woordenboek bij examens al heel lang gebruikelijk, want mijn woordenschat in die taal was op dat moment nog niet zo groot. Dit zal ook gelden voor alle kinderen van wie in Nederland Nederlands niet de moedertaal is. Dit geldt zelfs voor kinderen die opgegroeid zijn bij ouders waarvan Nederlands niet de moedertaal is. De woordenschat in een vreemde taal is namelijk altijd kleiner dan de woordenschat in je moedertaal. Als hun taalbeheersing verder goed is, waarom die kinderen dan niet toestaan dat ze een woord opzoeken in het woordenboek. Zeker als het een "ouderwets"woord betreft is de kans aanwezig dat ze dat nog nooit zijn tegen gekomen. Want zeg nu zelf, wanneer heb jij voor het laatst "sedert"gebruikt in plaats van "sinds"?
Alle reacties Link kopieren
Hm... sommige mensen roemen mij om mijn "ouderwetsche" taalgebruik, dus die laatste vraag is niet helemaal aan mij besteed. Zeker als ik artikelen schrijf, bedien ik me regelmatig van zulke woorden. Aangezien het mijn vak is, komt dat dus nogal eens voor.



Om verder te gaan op jouw argumentatie:

Het eerste wat ik dacht toen ik het las was: "Kwestie van integratie". Maar ik roep mezelf terug op dat punt, dat is namelijk wel erg kort door de bocht. Ik wil daarom terug naar een van mijn andere argumenten: niveau. Op de middelbare school worden leerlingen stapsgewijs klaargestoomd voor het eindexamen. Op het moment dat je zover bent dat je voor deze beproeving "op" mag, wordt dus een bepaald niveau verondersteld. Bij het eindexamen wordt het geestelijk gewicht vervolgens op een gouden schaaltje gewogen. Autochtoon of allochtoon moet daarbij niet uitmaken: je bent op een punt gekomen dat je het eindexamen mag doen, dus de stappen die daaraan voorafgaan heb je met goed gevolg voltooid. Als je dat kon, moet je het eindexamen ook kunnen handelen. Dan moet je het niveau van het eindexamen m.i. kunnen verhapstukken. Zonder woordenboek. Taalbeheersing is onderdeel van dit niveau, en dus geen argument om hulpmiddelen te mogen gebruiken.
Always look for the silver lining
Waarom zou je bij wiskunde-achtige vakken wel een hulpmiddel mogen gebruiken en bij taal niet? We verwachte niet van onze leerlingen dat ze het hele periodiek systeem uit hun hoofd kennen, omdat het wel of niet uit het hoofd kennen daarvan niet van invloed is op het feit dat je er mee kunt omgaan.<br /><br />Waarom verwachten we dan wel dat elke leerling alle woorden in een examen moet kennen? Ik ben het wel met je eens dat het niet zo zou moeten zijn dat een leerling alle woorden moet gaan opzoeken, maar daar is tijdens een examen ook de tijd niet voor. Als een leerling echter tijdens een examen een of twee woorden moet opzoeken, dan zie ik niet waarom dat zou betekenen dat die leerling het gewenste niveau niet heeft.  Anders zou je richtlijnen moeten gaan opstellen over welke woorden bekend geacht moeten en mogen worden en zou dat ook betekenen dat bepaalde woorden in een examen niet gebruikt dienen te worden.  ik ben in een examen nederlands het woord achenebbisj wel eens tegengekomen. Vind het toch echt niet raar als een kind met een moslim-achtergrond dat woord niet kent,maar nogaals betekent dat dat een kind geen VWO-niveau kan hebben?
Alle reacties Link kopieren
Niet alleen kinderen met een moslim-achtergrond zullen dat woord niet kennen, ook autochtone kinderen kunnen daar moeite mee hebben. Tuurlijk. En dan kunnen ze nog steeds VWO-niveau hebben. Absoluut. Maar dergelijke woorden kunnen nooit cruciaal zijn in het examen, waarmee het woordenboek dus ook direct niet noodzakelijk is. We komen allemaal wel eens een woord tegen waarvan we denken "what the fuck..." Alleen het eindexamen is toegespitst op het kennisniveau dat verwacht mag worden van die kinderen. Dat zo'n woord er dan tussen staat, dat zal wel. Dat vind ik geen reden om dan maar gelijk een woordenboek te mogen gebruiken.
Always look for the silver lining
Ik vind het ook niet noodzakelijk dat er en woordenboek gebruikt zou moeten mogen worden. Maar wanneer we het er over eens zijn dat het voor het niveau van het onderwijs niet zo heel veel uitmaakt omdat de kinderen met onvoldoende taalkennis ook met gebruik van een woordenboek wel door de mand zullen vallen, dan snap ik niet waarom er zo moord en brand geschreeuwd wordt over "achteruithollen"van het onderwijs als het gebruik van een woordenboek wel wordt toegestaan. Ik denk namelijk dat het heel weinig verschil maakt.<br /><br /> 
Alle reacties Link kopieren
Als kinderen een woordenboek moeten gebruiken omdat ze anders de examenvraag niet snappen, zegt dat heel veel over de kwaliteit van onderwijs. Die schiet dan tekort. De enige andere optie is dat het kind in kwestie gewoon niet capabel is om het examen te maken, dan is het niveau van het kind niet toereikend.
Always look for the silver lining
<div class="forumquote">quote: Jieoor reageerde <script language='javascript' type='text/javascript'>document.write(friendlyDateTimeFromStr('22-05-2007 14:38:46'));</script>
<hr class="forumhr" />
Als kinderen een woordenboek moeten gebruiken omdat ze anders de examenvraag niet snappen, zegt dat heel veel over de kwaliteit van onderwijs. Die schiet dan tekort. De enige andere optie is dat het kind in kwestie gewoon niet capabel is om het examen te maken, dan is het niveau van het kind niet toereikend. <br /><br /><br />Ik denk niet dat een kind dat niet capabel genoeg is om een VWO examen te halen ineens wel zal slagen als het een woordenboek mag gebruiken. <br />Ik ben het wel met je eens als er iets mis is als ze een examenvraag anders niet snappen.<br />In mijn tijd bestond het VWO-eindexamen echter uit het msamenvatten van een tekst. als daar nu toevallig een of twee woorden in staan die je niet snapt, is het dan echt zo erg als je die een of twee woorden mag opzoeken in een woordenboek.  Andersom kun je net zo goed stellen dat het dan ook niet erg is als je die woorden niet kunt opzoeken. dat is ook waar. Ik vind het echter niet per definitie een teken van "achteruithollend"onderwijs als we het gebruik van een woordenboek toestaan. <br /></div>
Een van de aspecten van een taal is inzicht of een gevoelskwestie.

Als je een woord niet weet, kun je dat (verband) maar al te vaak wel uit de tekst zelf halen.

Zolang Nederlands als 1ste taal getoetst wordt, blijf ik het onzin vinden om een woordenboek erbij te houden.




Waarom verwachten we dan wel dat elke leerling alle woorden in een examen moet kennen?






Hoeft niet. Maar een examen is een toets over de eerder (aan)geleerde stof.

In principe zou je dus zonder hulpmiddelen zelf de vragen moeten kunnen beantwoorden.



Rekenmachines zijn van een andere orde. Het scheelt tijd. Je moet wel gewoon de (wiskundige, scheikundige) formules kennen.

Daarom valt taal en bijv binas niet naast elkaar te leggen.

Talen en exacte vakken zijn niet te vergelijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven