Vaccinaties baarmoederhalskanker; ook voor volwassen vrouwen !

31-03-2007 15:59 112 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor steeds geluiden uit de media  dat de vaccinaties baarmoederhalskanker in het vaccinatiepakket voor  jonge meisjes komen.

 Het  lijkt me niet meer dan redelijk dat volwassen vrouwen , die om welke reden dan ook, ook nog maagd zijn, dan ook onmiddelijk in aanmerking komen voor zo'n gratis prik.

Maar hierover hoor ik niks  van de media......??
Alle reacties Link kopieren
bedankt voor je reactie marie-liselotte19een soa test heb ik wel gehad, ongeveer een jaar geleden.kreeg toen ook een full-check (inwendig)omdat dat nog nooit gedaan was.terwijl ik heel ergens anders voor kwam! stond wel even te kijken :)achteraf erg fijn.
Alle reacties Link kopieren
Vroeger was alles beter, Ottelien.



De NVSH, wat een nostalgie.
Alles komt goed, alleen de rest niet




quote: yasmijn reageerde



Nou ja...ik laat het maar gaan.

Ik doe elk jaar een uitstrijkje ivm moeder die baarmoederhalskanker heeft gehad op jonge leeftijd.

Dus ik zie het wel, virus of geen virus. Kan er niet wakker van liggen.

Yasmijn, als je ieder jaar een uitstrijkje laat maken hoef je je ook geen zorgen te maken.



En dat zou iedereen moeten doen, ongeacht of je nu wel of niet baarmoederhalskanker in de familie hebt. Dan zouden er echt maar heel weinig  vrouwen nog aan die kanker doodgaan.



Ik kan me nog herinneren, trouwens, dat ik vroeger naar de NVSH ging voor de pil en die kreeg je gewoon niet als je geen uitstrijkje liet maken eens per jaar. Het hoorde er gewoon bij. En dat is toch echt zo'n 30 jaar geleden.



Dit is later waarschijnlijk afgeschaft, zo rond 1986, denk ik, want ik dacht ook dat ik elk jaar een uitstrijkje moest laten doen. Mijn eerste pillen kreeg ik via het Rutgershuis. (mijn vader heeft de boel daar bijna afgebroken toen hij er achterkwam. Dat kreeg ik een paar jaar later te horen, ik was er nooit meer geweest totdat ik me wilde laten testen op een soa, het stond blijkbaar in mijn dossier. Ik wist daar echt niets van af !!! :$ ) 



Tegen de tijd dat ik een jaar of 22 was had ik nog steeds geen uitstrijkje gekregen. Toen ik mijn huisarts daar eens op wees (na acht jaar pilgebruik) heeft hij dat meteen gedaan. Nu volg ik ook gewoon het "officiële programma".
Alle reacties Link kopieren
up voor nownownoww
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de discussie niet gelezen, maar het is bij vrouwen die al sexueel actief zijn niet meer mogelijk te vaccineren omdat er dan al mogelijk een vorm van kanker is geweest, die het lichaam zelf heeft afgeweerd.

Het is wel mogelijk om dit met een onderzoek te laten uitsluiten, maar de arts mag dit niet zomaar doen, daar moet dan een medische reden voor zijn.

Mijn huisarts heeft die reden ' verzonnen' en mijn bloed is nu dus naar het lab om te testen. Heb ik nog geen voorstadium van kanker gehad (klinkt een beetje gek, maar zo is het wel), dan kan ik alsnog wel die inenting krijgen... anders heb ik pech en werkt het dus niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de discussie niet gelezen, maar het is bij vrouwen die al sexueel actief zijn niet meer mogelijk te vaccineren omdat er dan al mogelijk een vorm van kanker is geweest, die het lichaam zelf heeft afgeweerd.



Ik ben wel sexueel actief en word deze week gevaccineerd! Dus die eerste zin is niet waar. Ik heb dit uitgebreid besproken met mijn huisarts en hij zag geen bezwaren. Wel zit er een leeftijdsgrens aan, namelijk tot 26 jaar. Bij mij kan het nog net. Het kan wel zijn dat het minder effectief is omdat ik iig besmet ben met een vorm van HPV die wratjes veroorzaakt en wellicht daarnaast ook een andere vorm, maar ik neem het zekere voor het onzekere
Alle reacties Link kopieren
Het klopt wel wat je zegt, de leeftijdsgrens ligt ergens bij begin 20. Daarom vond ik de redernatie van sexueel actief ook niet zo logisch, toch werd deze wel als zodanig genoemd. Alsof je niet eerder al sexueel actief bent... de meesten tegenwoordig wel.



Tja, verder ben ik ook geen arts hoor...
Alle reacties Link kopieren
Het vaccin is het meest effectief als je nog maagd bent, maar ja hoeveel mensen van in de 20 zijn er nog maagd tegenwoordig. Maar hoe meer bedpartners je hebt gehad, hoe groter de kans dat je 1 of meer vormen van HPV hebt, waardoor het vaccin dus minder effectief is. Ik heb zelf 3 bedpartners gehad, dus ik schat in dat het vaccin bij mij nog effectief kan zijn.



Het frappante is dat in de USA ook vrouwen ouder dan 26 gevaccineerd worden.
Alle reacties Link kopieren
Bij het VUMC en de Reinier de Graaf groep loopt een groot onderzoek naar de effectiviteit van het vaccin bij vrouwen van 26-plus.

www.humavac.nl beschrijft dit onderzoek.
Alle reacties Link kopieren
Hmmm alleen maagden???    Alhoewel ik het voor mijn  dochter een geruststellende gedacht vind.



Ik ben geopereerd aan beginnende baarmoederhalskanker en ben nu helemaal schoon.



Je kunt zelf ook dingen doen om het te voorkomen he. Ten eerste vrijen met een condoom. Doe je dat toch omdat je denkt ik ben al jaren met mijn vriend nu moet het kunnen doe het dan zeker niet als je vriend lichamelijk niet schoon is daar heb ik het nameljik van gehad ondanks dat ik hem altijd vroeg zichzelf te douchen maar dan werd hij boos. Doordat die bacterieen in je baarmoedermond blijven hangen gaan ze na een aantal jaar werken. Dit kan zelfs pas na 10 jaar tot uiting komen.



Maar een injecte ertegen ja dat wil iedereen wel toch wat overigens niet weg neemt dat je toch zeer veilig (denk aan hiv en geslachtsziekten) dien te vrijen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb inmiddels mijn eerste prik gehad (zonder bijwerkingen). Elmotjuh, het is het meest effectief als iemand nog maagd is. Ik ben dat allang niet meer, maar zie nut van het vaccin toch in. gelukkig liet de HA de beslissing aan mij over
Alle reacties Link kopieren




Je kunt zelf ook dingen doen om het te voorkomen he. Ten eerste vrijen met een condoom. Doe je dat toch omdat je denkt ik ben al jaren met mijn vriend nu moet het kunnen doe het dan zeker niet als je vriend lichamelijk niet schoon is daar heb ik het nameljik van gehad ondanks dat ik hem altijd vroeg zichzelf te douchen maar dan werd hij boos. Doordat die bacterieen in je baarmoedermond blijven hangen gaan ze na een aantal jaar werken. Dit kan zelfs pas na 10 jaar tot uiting komen.





Nog even reageren op het feit dat jet HPV kan voorkomen door een condoom te gebruiken. Helaas is dit niet waar, HPV kan je ook krijgen van sex met een condoom. HPV is een virus en géén bacterie en heeft echt niks te maken met hygiene! Het kan wel zo zijn dat als je besmet bent met 1 van de vormen van HPV, dat het later tot uiting kan komen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven