Wanneer is een nieuwe keuken/badkamer rendabel?

17-10-2016 20:29 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een tijd geleden heb ik een hypotheekvrij huis geerfd in een dorp waar ik niets mee heb. Het huis was in slechte staat en in mijn toenmalige flatje was ik ook niet happy dus ben ik er in gaan wonen met het idee het intussen wat op te knappen zodat het bij verkoop meer waard zou zijn. In de tussentijd heb ik mijn vriend leren kennen, wat al vrij snel vrij serieus werd: na een paar maanden trok hij bij me in. Samen hebben we het opknapwerk afgemaakt en er echt een thuis van gemaakt. Alleen de keuken en badkamer zijn nog een doorn in het oog. Keuken is bijna 10 jaar oud en begint gewoon echt kapot te gaan. Apparatuur doet het nog maar half, kastdeurtjes zijn verzakt, dat werk. Badkamer is nog dezelfde als bij de oplevering ruim 40 jaar geleden. Op zich prima, maar erg lelijk en ik kan maar niet wennen aan het douchen in de badkuip. Liever zou ik een losse douche en bad willen hebben. We hebben de beschikking over een aardig spaarpotje en zouden beide dus kunnen laten vervangen.



Echter willen wij op termijn wel verhuizen. Zoals gezegd vinden wij het dorp waar we wonen niet zo fijn. Liever zouden we naar een stad een stuk verderop verhuizen, dichter bij het werk van mijn vriend en mijn opleiding en waar ook veel vrienden en familie wonen. Ik heb alleen een nogal dure smaak en de huizen die ik mooi vind zijn vaak boven ons budget. Dit huis inruilen voor een vergelijkbaar matig huis vind ik ook zonde van het geld, als ik ga verhuizen wil ik wel gelijk mijn droomhuis! Als ik klaar ben met mijn opleiding en een fulltime baan heb, kunnen we zo'n huis makkelijk betalen. Dit duurt waarschijnlijk nog minimaal 4 jaar, en als ik geen baan kan vinden nog langer. Het hoeft niet zo lang te duren, er staan ook weleens prachtige en nu al betaalbare huizen op Funda, echter zijn die vaak binnen een week verkocht. We willen over een jaar of 2 actief gaan zoeken naar een ander huis, en als we mazzel hebben en zo'n huis kunnen krijgen, kunnen we zo maar eerder verhuizen dan over 4+ jaar pas. Maar het kan natuurlijk ook allemaal tegenzitten en wie weet wonen we hier over 8 jaar nog... In dat laatste geval zou ik absoluut een nieuwe keuken of badkamer laten plaatsen, maar als we over 2 jaar al zouden verhuizen zou ik dat toch zonde vinden. Al brengen een fatsoenlijke badkamer en keuken wel vaak meer op bij verkoop, en maken het huis sowieso aantrekkelijker.



Wanneer is het nou rendabel om een nieuwe badkamer en keuken te laten plaatsen?



(Ik heb overigens een vrij dure smaak en mijn hobby is koken. De huidige keuken is van alle gemakken voorzien wat dat betreft. Ik zou niet een budget keuken of badkamer willen hebben die goedkoop en nieuw is, maar moeten inleveren op apparatuur en looks.)
quote:mimarr schreef op 17 oktober 2016 @ 21:06:

[...]





Klopt ook hoor. Heb gelukkig een vrij neutrale smaak . Misschien inderdaad een idee om eens wat zaken binnen te lopen. Kan ik gelijk eventueel offertes laten opstellen. Toch makkelijker beslissen.Lijkt me wijs. En laat je niet gek maken door keukenverkopers, gewoon lekker op je gemak kijken wat je mooi vind, de aanbieding van vandaag geldt volgende week ook gewoon weer. Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 17 oktober 2016 @ 21:03:

Een keuken en badkamer plaatsen kost geld en levert niets extra's behalve wooncomfort voor de eigenaar op.

Dat is gewoon een feit.En dat is dus waarom ik zo twijfel. Dit huis zie ik echt als 'tijdelijk' huis. Zodra we een nieuw huis vinden, wil ik dat ècht direct helemaal goed aanpakken en helemaal mijn smaak maken (voor zover dat nodig is natuurlijk). Ergens vind ik het moeilijk om dit geld uit te geven en dan over 2 jaar bijvoorbeeld tot de conclusie te komen dat we wel een prachtig huis kunnen betalen, maar dan geen geld meer hebben om in dat huis de keuken te vervangen omdat dat geld in de keuken in dít huis zit..
Keuken zou ik niet vervangen. Dat zijn dingen die smaakgevoelig zijn en mensen ook leuk vinden om zelf te kiezen. Volhouden en voor leuke prijs verkopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:mimarr schreef op 17 oktober 2016 @ 21:08:

[...]





En dat is dus waarom ik zo twijfel. Dit huis zie ik echt als 'tijdelijk' huis. Zodra we een nieuw huis vinden, wil ik dat ècht direct helemaal goed aanpakken en helemaal mijn smaak maken (voor zover dat nodig is natuurlijk). Ergens vind ik het moeilijk om dit geld uit te geven en dan over 2 jaar bijvoorbeeld tot de conclusie te komen dat we wel een prachtig huis kunnen betalen, maar dan geen geld meer hebben om in dat huis de keuken te vervangen omdat dat geld in de keuken in dít huis zit..Dus?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:mimarr schreef op 17 oktober 2016 @ 21:08:

[...]





En dat is dus waarom ik zo twijfel. Dit huis zie ik echt als 'tijdelijk' huis. Zodra we een nieuw huis vinden, wil ik dat ècht direct helemaal goed aanpakken en helemaal mijn smaak maken (voor zover dat nodig is natuurlijk). Ergens vind ik het moeilijk om dit geld uit te geven en dan over 2 jaar bijvoorbeeld tot de conclusie te komen dat we wel een prachtig huis kunnen betalen, maar dan geen geld meer hebben om in dat huis de keuken te vervangen omdat dat geld in de keuken in dít huis zit..Maar voor verkoop scheelt een nette keuken en badkamer wel. Stel dat ik nu een ander huis wil kopen, dan heb ik geen geld om een nieuwe keuken of badkamer te plaatsen, dus dan kies ik voor een huis waar een neutrale keuken en badkamer in zit, waar ik zeker nog een aantal jaren mee vooruit kan. Douchen in bad is voor mij sowieso een no go. En dat is voor veel meer mensen zo. En je badkamer is oud en je keuken valt uit elkaar. Ik zou idd niet het duurste van het duurste kiezen, maar het in ieder geval wel allemaal netjes maken, dat verkoopt gewoon sneller. En tot die tijd heb je er gewoon plezier van.
Alle reacties Link kopieren
quote:mimarr schreef op 17 oktober 2016 @ 21:01:

[...]

Dat is inderdaad waarom ik al bij Ikea heb gekeken, dat heb ik ook gehoord. Alleen wil ik wel een natuurstenen werkblad, maar dat kan ook wel los volgens mij. Dat apparatuur ook los kan heb ik eigenlijk nog helemaal niet aan gedacht. Heb me er ook nog totaal niet verdiept Je zegt dat er nu een heel fijn fornuis en koffiemachine in zit - die kun je ook gewoon houden en in de nieuwe keuken plaatsen. Scheelt ook weer wat geld.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Wij hebben toevallig van de week een Ikea keuken gekocht (ruime u-keuken, hoge kasten en alles lades) voor 2500€

Apparatuur bij keukenloods voor 3000€, hiervoor een 5-pits inductie van Siemens, ruime oven met pyrelyse van Siemens, grote koel/vries combi van aeg, vaatwasser van aeg en mooie headsfree afzuigkap.



Bij een natuurbladstunter voor €2200 5.5 m aanrechtblad van graniet.

Oftewel voor pak en beet 8000€ een luxe keuken ????
quote:Damselindistress schreef op 17 oktober 2016 @ 21:10:

Keuken zou ik niet vervangen. Dat zijn dingen die smaakgevoelig zijn en mensen ook leuk vinden om zelf te kiezen. Volhouden en voor leuke prijs verkopen.Leuk? Ik denk dat er ook een hoop mensen zijn die denken: wat fijn dat in die keuken alles nog recentelijk is vervangen dat we daar met hoogzwangere vrouw en/of twee jonge kinderen in de pampers de eerstkomende jaren niet keukenboer voor keukenboer voor af hoeven struinen maar dat dat tenminste de eerstkomende 5-10 jaar af is.
Ik zou de keuken en de badkamer vervangen met iets neutraals. Ik zou geen droomkeuken/badkamer laten plaatsen als je over 2 jaar weg denkt te zijn. Er is een hoop grijs tussen je huidige zwarte situatie en jouw witte ideaal.
Één geluk heb je: vrijwel alle keukens en badkamers die je nu in de grote reguliere zaken ziet staan zijn al neutraal (en bijna allemaal van hetzelfde...)
Alle reacties Link kopieren
quote:shadowfaxx schreef op 17 oktober 2016 @ 21:13:

Wij hebben toevallig van de week een Ikea keuken gekocht (ruime u-keuken, hoge kasten en alles lades) voor 2500€

Apparatuur bij keukenloods voor 3000€, hiervoor een 5-pits inductie van Siemens, ruime oven met pyrelyse van Siemens, grote koel/vries combi van aeg, vaatwasser van aeg en mooie headsfree afzuigkap.



Bij een natuurbladstunter voor €2200 5.5 m aanrechtblad van graniet.

Oftewel voor pak en beet 8000€ een luxe keuken ????Echt?? Wow, ik had verwacht minimaal het dubbele kwijt te zijn! Misschien toch meer even goed er in verdiepen
Alle reacties Link kopieren
Het eerste wat ik doe als ik in een nieuw huis ga wonen is de keuken eruit kieperen. En dan hoop ik niet dat er ook nog een betonnen aanrecht in zit want het afvoeren van dat zware blok zal wat kosten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Je hebt nu genoeg geld zeg je, maar als je het nu uitgeeft heb je straks wellicht niet meer genoeg om in je droomhuis je droomkeuken en droombadkamer te plaatsen, zeg je ook.

Dan wordt het dus kiezen of delen en ik zou mijn geld dan bewaren voor straks. Zeker omdat je dus een dure smaak hebt, dat haal je er echt niet uit bij verkoop.



Of je doet of de keuken of de badkamer.

Met die keuken heeft het zin je even goed te laten informeren (je weet dat veel keukenzaken veel te hoog offreren omdat je dan minstens 50% te laten afdingen? Alleen bij Ikea en Kvik krijg je reële prijzen)



Optie is ook nog -afhankelijk van je smaak en mogelijkheden van de keuken- om een duur los fornuis met dubbele oven en koel/vriezer combi aan te schaffen, die kun je dan eventueel meenemen.



Ik vind je overigens wel een beetje verwend. Die keuken die uit elkaar valt snap ik nog, zeker als je echt van koken houdt, maar douchen in de badkuip is op jouw leeftijd voor een paar jaar in een tijdelijk huis, natuurlijk niet echt een probleem. Dat zit echt in je kop, je bent fit genoeg om die badkuip in en uit te stappen. Die 15.000 K voor die nieuwe badkamer hield ik dan lekker in mijn zak voor mijn droomhuis straks.
Ik begrijp je opmerking niet dat als je nu geld uitgeeft je straks wellicht geen geld meer hebt voor je droomkeuken in je droomhuis. Je huidige huis is toch hypotheekvrij? Dat eerst verkopen dan heb je volgens mij genoeg geld.



Beter nu investeren en er van genieten. Misschien loopt je rekatie wel fout en woon je er nog jaren, vind je geen baan en niet genoeg inkomen om je droomhuis te kopen, zoveel dingen waardoor je hier misschien nog een paar jaar blijft wonen.
Alle reacties Link kopieren
Zijn alleen de deurtjes beschadigd? Zo ja, dan zou je ook nieuwe fronten voor de keuken kunnen laten maken. Qua zicht heb je dan een nieuwe keuken en het scheelt je een hoop geld.
Wat ik zou doen is de keuken renoveren ipv vervangen, want dat scheelt heel veel geld en daarna ziet het er ook weer netjes uit. Ze kunnen alles overspuiten in elke gewenste kleur, je plakt wat nieuwe tegels tegen de muur en je bent klaar.



De badkamer zou ik wel vervangen. Zelf materiaal uitzoeken bij de sanidump of een dergelijk bedrijf en dan een klusbedrijf (let goed op recensies!) vragen om het erin te zetten kan enorm schelen in de kosten. Wij waren op die manier (excl infrarood sauna en uberluxe stoomcabine) zo'n 5000 euro kwijt voor 2 badkamers: 1tje met toilet, bad, douche en wastafel van ca 3,5 X 2,5 m en 1tje van ca 4x2 meter met toilet en wastafel, beiden met natuursteen op de vloer en rondom betegeld tot aan het plafond.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zoeys schreef op 18 oktober 2016 @ 06:56:

Zijn alleen de deurtjes beschadigd? Zo ja, dan zou je ook nieuwe fronten voor de keuken kunnen laten maken. Qua zicht heb je dan een nieuwe keuken en het scheelt je een hoop geld.Sommige laden gaan moeilijk open, de plint onder de keuken is gebroken (vraag me niet hoe ), de inbouwspots zijn kapot en dat probleem ligt in de bedrading waar we niet bij kunnen zonder de keuken te slopen (dus geen fatsoenlijk verlichting in de keuken, nu een losse lamp opgehangen), koelkast, magnetron en vaatwasser doen het nog maar half, fornuis doet het niet goed en lekt gas als je niet heel goed oplet met uitzetten. O, en bij het plaatsen van de keuken 10 jaar geleden stond de radiotor in de weg dus die hebben ze maar gewoon weg gehaald waardoor de woonkamer niet meer warm te stoken is
Een huis met nette badkamer en keuken verkoopt trouwens inderdaad beter. Nu de kosten voor vervanging niet simpelweg meer bijgeleend kunnen worden, heeft lang niet iedereen het budget om dergelijke dure zaken direct te vervangen. Je wilt dus minstens bereiken dat mensen het gevoel krijgen dat ze er wel een poosje mee kunnen leven zoals het er bij staat.



E let vooral ook goed op de verhoudingen. Niemand betaalt 40.000 euro extra voor een huis van rond de 2 ton met een super-de-luxe keuken en badkamer. En andersom, als je een huis van 8 ton verkoopt, dan verwachten mensen toch wel iets meer luxe dan een IKEA aanrecht van 3.20 meter.



(Overigens is IKEA prima, maar lang niet altijd voordeliger dan de keukenboer. Shop dus goed rond als je toch een keuken aan wil schaffen en trap niet in de "alleen vandaag geldt dit aanbod"-praatjes van de verkopers).
Alle reacties Link kopieren
quote:-NummerZoveel- schreef op 18 oktober 2016 @ 07:47:

Een huis met nette badkamer en keuken verkoopt trouwens inderdaad beter. Nu de kosten voor vervanging niet simpelweg meer bijgeleend kunnen worden, heeft lang niet iedereen het budget om dergelijke dure zaken direct te vervangen. Je wilt dus minstens bereiken dat mensen het gevoel krijgen dat ze er wel een poosje mee kunnen leven zoals het er bij staat.Dit. En ik kan je vertellen dat je van vervangen héél blij kunt worden (en dan gebruik ik 'm nog niet eens want hij moet nog geplaatst worden).
Alle reacties Link kopieren
quote:-NummerZoveel- schreef op 18 oktober 2016 @ 07:27:

De badkamer zou ik wel vervangen. Zelf materiaal uitzoeken bij de sanidump of een dergelijk bedrijf en dan een klusbedrijf (let goed op recensies!) vragen om het erin te zetten kan enorm schelen in de kosten. Wij waren op die manier (excl infrarood sauna en uberluxe stoomcabine) zo'n 5000 euro kwijt voor 2 badkamers: 1tje met toilet, bad, douche en wastafel van ca 3,5 X 2,5 m en 1tje van ca 4x2 meter met toilet en wastafel, beiden met natuursteen op de vloer en rondom betegeld tot aan het plafond.Wow dat vind ik echt heel netjes! Dat was zonder leidingen verleggen en het sloopwerk zelf doen denk ik? Of zat dat er zelfs bij in? Wij moeten ook nog twee badkamers doen maar momenteel staat dat onderaan onze waslijst aan klussen. Op deze manier is het dan misschien toch wel eerder haalbaar
quote:Zomerbloem23 schreef op 18 oktober 2016 @ 08:16:

[...]

Wow dat vind ik echt heel netjes! Dat was zonder leidingen verleggen en het sloopwerk zelf doen denk ik? Of zat dat er zelfs bij in? Wij moeten ook nog twee badkamers doen maar momenteel staat dat onderaan onze waslijst aan klussen. Op deze manier is het dan misschien toch wel eerder haalbaar De badkamer kwam op een hele nieuwe plek (we hebben de hele indeling omgegooid), dus niet meegerekend zijn slopen (hebben we zelf gedaan op de plek waar eerst een badkamertegels zat) en opbouwen van de nieuwe badkamer (wanden plaatsen, vloer storten, leidingen leggen, design verwarming). Wel meegerekend; tegels, lijm, afwerkstrips etc, grote wasbak, kleine wasbak, kranen, stortdouche, douchewand bad, 2x wc en kosten voor plaatsen en afwerken.
Alle reacties Link kopieren
Hoe is de woningmarkt in het dorp waar jullie nu wonen? Als je op een gewilde locatie woont waar ook de klushuizen snel weg zijn. Zou ik veel minder doen dan in een slaapdorp waar huizen jaren te koop staan. Als het goed is kan de makelaar daar wel iets over zeggen.



Verder heb je heel duidelijk gemaakt dat dit een tijdelijk huis is. Dan zou ik er een normale nette badkamer en keuken inzetten. Schakel hiervoor een ZZP-er, klussenbedrijf in en haal de keuken gewoon bij de IKEA (en wellicht losse apparatuur online). Als jullie handig zijn kan je toch veel zelf doen?



Ik zou je dure wensen echt laten varen in dit geval. Dan maar een paar jaar wat minder groot en luxe. Dat geld kan je veel beter bewaren voor je echte droomhuis straks! Een nette neutrale badkamer en keuken hoeft niet heel erg veel geld te kosten. Maar je hebt er nu meer woonplezier van en straks geld over voor jullie echte huis.



Wat ook een idee is om alleen de keuken of alleen de badkamer te doen. Veel mensen zien op tegen een enorme verbouwing (en dit zijn grote uitgaven). Maar als de keuken al netjes is en ze alleen de badkamer moeten doen is dat minder erg (en je huis dus beter verkoopbaar).



Ik zou goed kijken naar de woningmarkt in jullie huidige dorp. Je geeft immers aan dat de huizen die jij graag wilt in de andere stad heel snel weg zijn. Ik neem aan dat je niet lange tijd met 2 huizen wilt zitten. Dan is een huis dat snel verkocht is wel heel erg fijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:-NummerZoveel- schreef op 18 oktober 2016 @ 09:01:

[...]





De badkamer kwam op een hele nieuwe plek (we hebben de hele indeling omgegooid), dus niet meegerekend zijn slopen (hebben we zelf gedaan op de plek waar eerst een badkamertegels zat) en opbouwen van de nieuwe badkamer (wanden plaatsen, vloer storten, leidingen leggen, design verwarming). Wel meegerekend; tegels, lijm, afwerkstrips etc, grote wasbak, kleine wasbak, kranen, stortdouche, douchewand bad, 2x wc en kosten voor plaatsen en afwerken.Dank je, ik ga me er eens in verdiepen!
Alle reacties Link kopieren
quote:mimarr schreef op 18 oktober 2016 @ 07:37:

[...]





Sommige laden gaan moeilijk open, de plint onder de keuken is gebroken (vraag me niet hoe ), de inbouwspots zijn kapot en dat probleem ligt in de bedrading waar we niet bij kunnen zonder de keuken te slopen (dus geen fatsoenlijk verlichting in de keuken, nu een losse lamp opgehangen), koelkast, magnetron en vaatwasser doen het nog maar half, fornuis doet het niet goed en lekt gas als je niet heel goed oplet met uitzetten. O, en bij het plaatsen van de keuken 10 jaar geleden stond de radiotor in de weg dus die hebben ze maar gewoon weg gehaald waardoor de woonkamer niet meer warm te stoken is Haha geen optie dus, dat is duidelijk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven