"Natuurlijk huishouden"

02-10-2016 08:42 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eén van de dingen die ik leuk vind om te doen, is blogs doornemen of op Pinterest kijken als het gaat over "natuurlijk huishouden", going green, afval verminderen, energiebesparende tips en dat soort dingen.



Langzaamaan ben ik dingen gaan veranderen of uitproberen. Van heel simpele dingen die ook nog eens heel goed werken, zoals azijn gebruiken in de wasmachine tot man proberen te overtuigen van een ingebouwde regentank voor de nieuwe wc (nog niet gelukt).



Aan de andere kant ga ik liever op reis dan dat ik zonnepanelen op het dak laat leggen en zou ik mijzelf zeker niet omschrijven als consuminderaar... Maar nadat ik m'n eigen wasmiddel had gemaakt, kon ik ook niet meer wachten om de ontvetter uit te testen en na de wasbare luiers kwamen de wasbare watjes voor m'n gezicht.



Ik ben benieuwd wat jullie tips of succesrecepten zijn (of juist niet).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen idee, maar het hangt natuurlijk nogal van je zakkenmaat af. Zijn het boterhamzakjes, zakken in de maat van een kliko, of iets ertussenin?



Ik denk dat wij anderhalf of twee vuilniszakken per week hebben. En dat zijn zakken die in een 18-literbak passen.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb veel te veel plastic omdat ik mijn boodschappen bij de supermarkt doe. Een vuilniszak gaat zelden vol, maar heb wel weer een hoop luiers.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn nu in in verhuizing/aan het klussen en daar krijg je echt veel restafval van... Dus we kunnen het nu niet echt goed meten. Ben eigenlijk wel benieuwd. Doe er soms best veel aan om restafval te verminderen, maar heb niet eens echt het effect gemeten. Maar eigenlijk zouden we dit klusafval ook weer mee moeten nemen om echt eerlijk te kunnen oordelen, natuurlijk...



Wat doe jij allemaal, kevers, voor der vermindering van restafval? En de rest?
Alle reacties Link kopieren
Ik doe eigenlijk vooral simpele dingen.

Afval scheiden. Olie, batterijen en lampen mee naar de super, verfrommel naar de milieustraat. Glas naar de glasbak, oud papier, pmd, groenafval. Veel rauwe groentesnijspul geef ik aan de konijnen, paprika, wortel, koolsoorten.

Schoonmaken groene zeep, soda en water is bijna altijd genoeg. Ik heb een biologische reiniger voor de wc en badkamer.

Ik heb een cup, meer uit praktische redenen dan voor het milieu, maar het is nu goed te merken aan de kosten en afval.

Wasbare wattenschijfjes? Water en een washandje, dat draai ik binnenstebuiten en daar was ik mijn oksels endergelijke ook mee.

Ik heb afgelopen januari de kliko aan de weg gehad en ik denk dat we in november of december de kliko weer vol hebben.

Vaatwasser altijd pas aan als hij vol is, met een half blokje zonder fosfaten, 60 graden en halve belading. De ecostand is niet heet genoeg en verbruikt meer stroom.

Wasmachine aan als de trommel vol is en ik was met poeder zonder fosfaat. 30/40/60/95 graden afhankelijk van de was. 95 graden doe ik keukendoeken en schoonmaakdoeken in, leeg kan ik niet over mijn hart verkrijgen, ik doe daar een scheut azijn in.
Alle reacties Link kopieren
Wij scheiden als ons afval. De gemeenten haalt het groenafval (container), papier (container), restafval (50 liter zakken) en plastic (geen idee hoe groot deze zakken zijn) op. Daarnaast leveren we statiegeldflessen in, brengen we glas naar de glasbak en scheiden we ook zaken als batterijen en lampen.

@Petra, dan hebben jullie echt weinig afval als je hem zo weinig aan de straat kan zetten. Wij moeten het restafval in speciale plastic zakken aanbieden en die krengen liggen altijd in de weg. Daarom leggen wij zo'n zak ook aan de straat als deze nog niet vol is.

@Kerenza, ik 'bespaar' onder meer op afval door een nee/nee-sticker op de deur (geen onnodig plastic), mijn groenten en fruit zo min mogelijk in de supermarkt te halen en verder grootverpakkingen te kopen van dingen als rijst etc. Die kleine verpakkingen uit de supermarkt zijn natuurlijk zo op, terwijl een grotere verpakking in verhouding minder afval met zich meebrengt. Verder gooien we geen dingen weg die voor andere mensen nog van waarde kunnen zijn, zoals kleding maar ook interieurstukken die we zelf niet meer gebruiken en zelf ook regelmatig tweedehands aankopen te doen.



Ik hoorde vandaag op de radio trouwens over een Britse moeder die al drie jaar bijna (of nauwelijks) geen afval meer produceert als gezin. Weten jullie over wie dat gaat? Ik kon het zo snel niet vinden en was benieuwd of ze een blog heeft.
Alle reacties Link kopieren
@Petra: Je noemt "simpele dingen" maar je hebt dus wel maar 1 vuilnisbak vol per jaar? Wow! Wij wel meer. Hier is het niet per keer betalen en zet 'm wel altijd aan de weg samen met de plastic zakken, vol of niet. Ik vergeet het wel soms.



@Kevers: Zo doen wij het ook wel ongeveer. Behalve dat ik niet veel tweedehands koop. Behalve als ik het echt mooi(er) vind, kom wel vaak bij een kringloopwinkel. We hebben bijv. wel een tweedehands meubelset, en een paar kleine spulletjes, maar veel, kleding bijv. koop ik altijd nieuw eigenlijk...



En in de supermarkt koop ik ook wel groente & fruit, maar ik doe het wel in m'n eigen (stoffen) tasjes.



Ik zou ook wel meer op de producten kunnen letten die ik koop. Soms erger ik me wel aan onnodig veel verpakkingsmateriaal. En soms weet ik ook eerlijk gezegd niet wat beter is.



Een stukje terug staan blogs ook over heel weinig afval. Maar ik weet niet of je die bedoelt, er zijn wel meerdere bekende reduce waist is best wel hip ;)
Alle reacties Link kopieren
@ kerenza een kliko is 240 liter. 60*60 en 1,30 hoog. Ik heb even gespiekt en wij hebben hem inclusief verhuizing nu 5 keer aan de weg gehad, in 35 maanden. Even die kliko aan de weg kost 12 euro. Alle andere afvalstromen zijn niet per keer belast.

We zijn met ons tweeën en we hebben niet veel spullen die erin komen of eruit gaan.



Wat ik trouwens vergeten was.. We hebben zonnepanelen op het dak, die voorzien ruimschoots in onze stroombehoefte overdag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven