Op zoek naar een asielkat

19-10-2016 08:56 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
De knoop is door: ik wil een kat!

Maar het lukt niet echt. Ik ben al bij twee asiels geweest (eerst netjes op de site gekeken qua aanbod), maar het lijkt dan nét niet te matchen. Ik woon op een appartement (met balkon) en werk vier dagen per week. Ik zoek dus een binnenkat, geen kitten meer.

Het ene asiel had een lief maar heel schuw binnenkatje. Ze is wel nieuwsgierig en is te lokken met eten, maar laat zich niet aaien. De dame daar dacht dat ik daarvoor te veel weg ben, dan gaat het heel lang duren voor ze wat socialer wordt en gewend is. Dat is voor de kat niet leuk, maar voor mij ook niet (ik ben op zoek naar wat gezelschap in huis en niet een kat die het eerste half jaar alleen onder de bank zit ) Als ik hier terugkijk in oude topics zie ik echter dat veel katten in het asiel heel bang zijn en thuis dan snel wennen. Mijn eigen twijfel is ook dat ze nog best jong is (1,5) dus misschien ben ik teveel weg om genoeg met haar te kunnen spelen?



In het tweede asiel een kat die wat ouder is (4,5) en wat aanhaliger. Maar het is onbekend of ze hiervoor buiten is geweest en dat misschien dus weer nodig zal hebben. En ik twijfel of ik die gok durf te wagen. Nu in het asiel komt ze ook niet buiten (kan wel, maar ze zoekt het niet op, want ze is bang van de andere katten) en is ze heel rustig. De dame in het asiel gaf aan dat als ze iets mist bij mij, ze misschien gedragsproblemen kan laten zien, maar als ik zo online verder lees is er veel dat je kunt doen om dat te voorkomen (je huis aantrekkelijk genoeg maken).



Wat zouden jullie doen?
There are only two ways to live your life. One is like nothing is a miracle, the other is like everything is - Albert Einstein
Kijken of er een klik is. De dame hier was heel bang en keurde mij geen blik waardig, maar ik vond haar leuk en wilde haar graag een warm thuis geven. Als ze een chagrijnige ouwe taart was gebleven, had ik dat ook prima gevonden trouwens. Maar de dame veranderde vrij snel in een aandachtsliefhebbende sloerie. Wel vrij gefocust op mij, bij bezoek is ze wat afstandelijker tot ze ze vaak genoeg heeft gezien en ze haar genoeg geaaid hebben.



Gezien je situatie een beetje op die van mij lijkt, zie ik het probleem niet. De dame had wel behoefte aan gezelschap waardoor ik nu twee katten heb, maar dat is echt te zien of ze dat willen. Mijn tweede kat kwam wel eens buiten maar vindt het prima om binnen te blijven. Bij een openstaande balkondeur staan is tegenwoordig het toppunt van heldhaftig gedrag. Dat hoeft dus geen enkel probleem te zijn.



Ik zou wel eerder voor een oudere kat kiezen, bij kittens ben ik er graag wel veel bij in het begin.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat is beetje zoals type 2 ;) en ik heb destijds bij asiel besproken wat mijn werkuren zijn etc. Zij paste qua profiel (type) goed maar zat al een halfjaar in het asiel en ze wisten niet of ze ooit echt knuffelig zou worden. Ze paste zich volgens hen vrij snel aan maar binnen of buiten was ook niet helder. We zijn nu een jaar verder. Ze heeft in het begin drie weken totaal verstopt gezeten, maar met veel geduld en rust is ze uit haar schulpje gekropen, en heel knuffelig maar ook veel relaxter geworden. Naar buiten hoeft ze niet.



Je weet het nooit, maar het klinkt best alsof het een match kan zijn. Rust is denk ik wel de sleutel bij een wat teruggetrokken kat.



Veel geluk hoe dan ook, zoals velen hier zullen zeggen, het is ZO leuk!
Alle reacties Link kopieren
Misschien jezelf introduceren bij de poezenboot. (Mits het in de buurt is)
Ik heb veel gehad aan de website www.ikzoekbaas.nl . Vervolgens na 2 maanden in de gaten houden een leuke beschrijving van een kat tegen gekomen. Gebeld en gevraagd of hij geschikt zou zijn voor mijn situatie. Dat was een ja en vervolgens 250km gereden om hem uit Brabant op te halen . Ik heb hem inmiddels 5 jaren en hij past nog altijd perfect ^^ .
Alle reacties Link kopieren
Er is weinig te zeggen hoe een asielkat zich thuis gedraagd. 2 van de 3 asielkatten bleken thuis toch totaal anders te zijn dan in het asiel.

Zelf zou ik in jouw situatie zeker een oudere kat overwegen. Mijn eerst kat uit het asiel was geschat op 10-12 jaar. Ik zat toen in vergelijkbare situatie, appartement en werkte 4/5 dagen. Kat zat al ruim een jaar in het asiel en medewerkers daar gaven aan dat hij wellicht wel de behoefte had om naar buiten te gaan omdat hij op straat gevonden was en dat hij daar geen knuffelkat was. Eenmaal thuis is hij vrijwel direct op schoot geploft en bleek het een enorme knuffelkat te zijn. Het was een enorme dominante kater dus met een andere kat erbij had je hem geen plezier gedaan. Het was wel een kat met zo zijn eigenaardigheden maar zo'n enorm lief beestje. Hij is inmiddels overleden maar mis hem soms nog wel eens.

Hebben nu 2 katten (en een ruim huis met tuin). Ene was in asiel heel schuw. Dat is ze thuis voor ons niet en komt regelmatig knuffelen. Alleen als er bezoek is vlucht ze naar boven. De andere kat was in asiel net zoals thuis, een enorme aandachtstrekker en een allemansvriend. Grappige is wel toen wij een baby kregen onze schuwe kat dat direct accepteerde en de baby razend interessant vond terwijl de aandachtskat ruim 5 maanden van slag is geweest (incl in huis plassen). Daarnaast wil de schuwe kat wel graag naar buiten kunnen maar voor de aandachtskat hoeft dat niet perse.
Jochemstichting, Wijze Weeskitten, Zwerfkat in Nood, er zijn meer mogelijkheden dan het asiel.
Alle reacties Link kopieren
Leuke tips! ik ben druk aan het googelen, de poezenboot is zeker een optie. Zwerfkat in Nood wat minder, omdat ik zie dat hun meeste katten in Maasmechelen zitten, dat is nogal ver voor mij. Ik ga inderdaad ook meer naar een wat oudere kat kijken. Ik zag op tegen dat zo'n kat misschien extra zorg nodig heeft en minder lang bij je kan zijn, maar dit zijn inderdaad wel de katten die de combi rust/niet meer buiten het vaakst nodig hebben en dieetvoeding is natuurlijk ook wel een haalbare eis.
There are only two ways to live your life. One is like nothing is a miracle, the other is like everything is - Albert Einstein
Alle reacties Link kopieren
Veel mensen knapprn inderdaad af om die reden, wat als ze meer geld kosten of snel overlijden?



Je weet nooit of een kat je veel geld gaat kosten. Een kitten kan ook iets naars onder de leden hebben, kanker krijgen.



Mijn vorige oude knar zou maximaal 2 jaar nog meegaan. Dat werden er 6. Ik ben tweemaal bij de dierenarts geweest in die tijd. 1x voor een oogontsteking. 1x voor een spuitje, omdat hij aangereden was.

Ik had die kat beloofd dat hij een mooie oude dag mocht hebben bij mij, weken benchrust en sleutelen aan 2 gebroken achterpoten (en god weet wat nog meer) hoorde daar niet bij.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoorde vandaag van een kennis die zelf wel 10 katten heeft dat dierenasiel in Oldenzaal wel 30 katten heeft zitten. Misschien gewoon eerst eens bellen en vragen of ze een aanhankelijke kat hebben zitten die geen behoefte voelt om naar buiten te gaan.



Maar bij www.ikzoekbaas.nl kun je ook katten zoeken en filteren op `moet niet naar buiten` en op leeftijd en ook op `wordt graag aangehaald`.

Hier is een leuke kat.

https://ikzoekbaas.dieren ... kat/106976/ark-harderwijk
Alle reacties Link kopieren
Geen tips, wel veel succes gewenst.

Leuk een asieldier, is er weer 1 minder
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Je bent vier dagen werken. Ik neem aan dat je ook hobby's hebt. Je gaat op stap. Wat gaat die kat doen dan?



Ik zou een stel nemen. Oudere katten. Kitten is zielig.
Ja absoluut twee katten in zo'n geval.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven