Naast elkaar slapen

20-10-2016 16:09 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tot ongeveer 2 jaar geleden waren we zwaan en kleef aan. Lagen altijd lepeltje lepeltje en hadden ons eigen grappige naar bed gaan ritueel.



Daarvoor kreeg mijn man al last van dromen en praten in zijn slaap waardoor het met elkaar slapen niet altijd meer zo relaxed was. Ik ben een hele lichte slaper. Sinds ons kind geboren is vertrok ik wat vaker naar de logeer kamer om aan mijn slaap toe te komen.



Toen in januari een dierbare is overleden heb ik nog meer slaap problemen gekregen, hier slik ik nu melatonine voor en het slapen gaat redelijk. Alleen slapen we nu al maanden niet meer samen. En dat maakt me eigenlijk best wel verdrietig.



Gisteren probeerden we het weer. Maar alles wat hij doet, zachte kreuntjes tijdens het inslapen bijvoorbeeld, irriteren mij al. Toen ik eindelijk lag te slapen zat hij ineens weer rechtop in bed, midden in een droom, om daarna weer te gaan liggen en verder te slapen.

Klaar wakker en met een hart vol adrenaline van de schrik ben maar weer naar de logeer kamer gegaan.



Mijn man is al eens naar een psych geweest om over het praten in zijn slaap te praten en het gaat al veel beter. Ik ben alleen bang dat ik het nooit meer relaxed ga vinden om naast hem te slapen. En ik mis het zo. Ons lepeltje lepeltje, ons ritueel, het samen wakker worden.



Zijn er meer mensen met dit probleem? Hoe hebben jullie het opgelost? Aparte bedden? Is het op een gegeven moment over gegaan en slapen jullie nu weer samen?
Alle reacties Link kopieren
Samen slapen is zo overrated. De helft van de stellen wordt smorgens keimoe wakker. Bij ons was het ook zo. Ik werd echt een heks van de hele nacht naar het gesnurk te moeten luisteren en met opgezwollen ogen wakker worden. Dus wij slapen ook gezellig apart. En nu draai ik in ieder geval weer nachten van 7 uur. Onze relatie is er gezelliger op geworden. En de sex lossen we op een andere manier op.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad oordoppen. Kan niet meer zonder. Wij hebben twee aparte matrassen en 1 dekbed. Ik vind samen slapen ook overrated, maar ik heb geen slaapkamer over
quote:yoshe schreef op 20 oktober 2016 @ 18:56:

... Onze relatie is er gezelliger op geworden. En de sex lossen we op een andere manier op.

Ik kan me best voorstellen dat de seks op een andere manier op te lossen is, maar de intimiteit die je hebt door samen te slapen en vooral samen wakker te worden, die mis je dan wel en daar zou ik echt heel veel moeite mee hebben. Ik denk niet dat je die intimiteit zo makkelijk af kan doen met 'overrated'.

Het niet tegen m'n Lief aan kunnen kruipen als ik 's nachts eventjes wakker ben geworden, dat zou ik heel erg missen, misschien wel meer dan ik mijn slaap zou missen, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen, want wij slapen heerlijk samen.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad barbaa.. maar samen slapen is echt iets anders dan (in mijn geval) 15 jaar in je eentje driekwart nacht wakker liggen. Dan is "lekker tegen iemand aankruipen" toch ineens een stukje minder belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben thuis twee bedbodems (van die verstelbare zodat je het hoofdeinde omhoog kunt zetten enzo) en dus ook aparte matrassen. En elk een eigen eenpersoonsdekbed. En dat slaapt heerlijk!

Momenteel zijn we op vakantie en hebben in het hotel een tweepersoonsbed met één matras en één deken. Slaapt veel minder fijn. Als meneer L zich omdraait (hij is wat zwaarder dan ik) lig ik te stuiteren in bed, en dan ben ik dus wakker.

Tegen praten in je slaap helpt het natuurlijk niet, maar ik vind aparte matrassen en dekbedden echt veel schelen. En ik wil echt niet apart slapen hoor, veel te fijn samen.
The owls are not what they seem
Alle reacties Link kopieren
Gisteren een aardig enerverende avond gehad, dus geen tijd meer gehad om in te loggen.

De oorzaak van het praten in zijn slaap is onder andere stress. Als hij veel aan zijn hoofd heeft gaat hij drukker lopen doen. Alcohol heeft er ook mee te maken. Als hij een paar wijntjes drinkt slaapt hij onrustiger. Hij is een tijd ook erg agressief geweest in zijn slaap, dat is nu wel over. Ook omdat ik er niet meer op in ga. Ik wilde hem eerst wakker maken.



Het samen slapen is iets wat ik echt mis. En vind het zeker niet overrated. Ik vind samen slapen intiem, samen in een nest. Lepeltje lepeltje. Gisteren ook nog met mijn man er over gehad. Hij zat er heel erg mee dat hij het volgens eigen zeggen weer "verkloot" had doordat hij ineens recht op in zijn bed zat. We zijn er beide heel erg verdrietig om dat we niet meer samen slapen. Alsof we in een soort rouwproces zitten.



We gaan in ieder geval 2 topmatrassen kopen van het weekend. Eerst maar even bij de Ikea, dan kunnen we kijken of het bevalt. Ik hoop het zo. Misschien als het bed maar 5 cm uit elkaar staat, dat dat al helpt?
Alle reacties Link kopieren
Succes! En blij te horen dat er wel met een psycholoog is gepraat. Even voor de zekerheid: weten jullie wel echt zeker dat het door stress etc komt? Aangezien het tot twee jaar terug helemaal niet speelde en daarna is ontstaan. Er bestaan namelijk ook ziektes waardoor iemand snachts veel van kan gaan praten en/of agressief worden in zijn slaap. Heeft hij verder geen andere lichamelijke klachten erbij gekregen de laatste jaren? Als dat verder goed gaat en jullie daar niet aan twijfelen dan zou ik het bij de psycholoog houden. Mochten er andere aanwijsbare, vreemde klachten zijn bijgekomen dan zou ik het voor de zekerheid laten onderzoeken.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_289445 wijzigde dit bericht op 23-10-2016 08:47
Reden: Per ongeluk dubbel, dus weggehaald
% gewijzigd
quote:newspaper schreef op 20 oktober 2016 @ 16:41:

[...]





Zeker wel, volgens mij is het zelfs 2.10...hier om de hoek zit een beddenzaak die ze heeft staan!Die 2.10m is de lengte. Bedden van 2 bij 2 m bestaan wel alleen zijn, als je 2 matrassen wil, deze moeilijk te verkrijgen in 1 meter breedte.
quote:Barbaa schreef op 20 oktober 2016 @ 22:46:

Ik kan me best voorstellen dat de seks op een andere manier op te lossen is, maar de intimiteit die je hebt door samen te slapen en vooral samen wakker te worden, die mis je dan wel en daar zou ik echt heel veel moeite mee hebben. Ik denk niet dat je die intimiteit zo makkelijk af kan doen met 'overrated'.

Het niet tegen m'n Lief aan kunnen kruipen als ik 's nachts eventjes wakker ben geworden, dat zou ik heel erg missen, misschien wel meer dan ik mijn slaap zou missen, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen, want wij slapen heerlijk samen.

Intimiteit hebben wij op andere plekken, dat hoeft niet perse in bed te gebeuren. Ik snap het wel hoor, dat het voor andere stellen een belangrijk onderdeel is van de relatie, samen slapen, maar iedereen heeft weer een andere voorkeur. Wij slapen dus vaak apart van elkaar, omdat we dat allebei prettig vinden. Maar we knuffelen veel, bijvoorbeeld 's avonds als we lui een serie liggen te kijken. Hij gaat vaak ook even mee, wanneer ik naar bed ga en dan kletsen we gezellig nog even en liggen tegen elkaar aan, etc. Maar hij kan nooit zo vroeg slapen, dus samen inslapen gebeurt hier sowieso niet en de volgende ochtend is er vaak geen tijd om gezellig in bed te blijven hangen, aangezien we vroeg moeten werken en een kind hebben dat vaak om 6 uur krijsend wakker wordt en dan ook direct verzorgd moet worden.



Ik denk toch echt dat je de waarde van een goede nachtrust onderschat. Als je nooit slaapproblemen hebt gehad en iedere nacht heerlijk samen slaapt, dan weet je echt niet hoe ontzettend rot het kan zijn wanneer je weken, of maandenlang niet kan slapen, of niet genoeg, of erg onrustig. Voor mij staat goed slapen echt hoog aan mijn prioriteitenlijstje.
Alle reacties Link kopieren
Had je daar niet eerder ook al een topic over aangemaakt?

Er zijn hele volksstammen die altijd alleen slapen omdat ze geen partner hebben. Ik vind het eerlijk gezegd een drama van een relatief klein en oplosbaar probleem maken. Als je je man steeds zo'n schuldgevoel bezorgt, kan dat schadelijker voor het huwelijk zijn dan apart slapen.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven