Moeder trekt voorstel oppassen in, vriend gepikeerd

18-10-2016 15:50 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,



Over 4 maanden zal ik bevallen van ons eerste kindje. Mijn vriend en ik en onze familie zijn hier erg gelukkig mee.

Mijn moeder heeft vanaf het begin van de zwangerschap gezegd dat ze, als ons kindje er eenmaal is, graag elke week 1 dag op zou willen passen, zodat we minder afhankelijk zijn van een gastouder of crèche.

Mijn ouders wonen 100 km weg, dus ik vond het heel lief dat mijn moeder dat aanbood. Het scheelt ons ook weer qua kosten en is goed voor hun band.

Nu is mijn moeder alleen vorige week teruggekomen op haar aanbod. Het lijkt haar toch teveel om elke week een dag op te passen gezien de afstand. Dit betekent dat we toch een extra dag crèche moeten regelen of dat ik of vriend een dag minder moeten werken. Ik vind het jammer dat het niet kan, maar heb er alle begrip voor. Ik vond het al genereus dat ze dit aanbood. Mijn vriend echter, vind het niet leuk van mijn moeder dat ze er nu op terug komt. Hij vindt dat ze er dan eerder over na had moeten denken wat ze aanbood en dat het lullig is om er nu op terug te komen nu we er al op rekenen. Ik vind weer dat hij zich aanstel. Hoe erg is het nu om een dag extra crèche te doen? Mijn moeder heeft alsnog aangeboden eens in de twee weken op te passen en is verder ook heel betrokken bij de zwangerschap, dus ik neem het haar niet kwalijk. Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
wat een negatief gedoe lees ik over oppas door grootouders. Hier passen beide opa's en oma's 1 dag in de week op. We hebben hen dat gevraagd en ze hoefden er niet over na te denken. Ze vinden dat leuk, genieten ervan. Ok, ze werken alleen niet (veel) meer, dus hebben er ook tijd voor. Ik snap heel goed dat opa's/oma's die bijv 4 dagen werken en maar 1 dag vrij zijn geen behoefte hebben om die dag met oppas te vullen. maar in ons geval gaat het prima zo. Het is ook niet zo dat het voor jaaaaren is, ik heb 2 kinderen en voor je het weet zitten ze beiden op school.
quote:tulpje21 schreef op 21 oktober 2016 @ 18:04:

wat een negatief gedoe lees ik over oppas door grootouders. Hier passen beide opa's en oma's 1 dag in de week op. We hebben hen dat gevraagd en ze hoefden er niet over na te denken. Ze vinden dat leuk, genieten ervan. Ok, ze werken alleen niet (veel) meer, dus hebben er ook tijd voor. Ik snap heel goed dat opa's/oma's die bijv 4 dagen werken en maar 1 dag vrij zijn geen behoefte hebben om die dag met oppas te vullen. maar in ons geval gaat het prima zo. Het is ook niet zo dat het voor jaaaaren is, ik heb 2 kinderen en voor je het weet zitten ze beiden op school.Omdat ik ook weleens de andere kant heb gezien. Ik heb een oma als collega gehad die zich in allerlei bochten wrong om op te kunnen passen. Ze durfde geen nee te zeggen en ze vond het haar plicht omdat ze het had toegezegd. Dieptepunt vond ik dat ze zelf een vrije dag moest opnemen toen haar schoondochter onverwachts moest werken.
En ook opa's en oma's die niet meer werken willen niet altijd oppassen. Ben je met pensioen en kan je gaan en staan waar je wil maar moet je elke week oppassen. Zou mijn idee ook niet zijn. Fijn voor een incidentele logeerpartij in de vakantie of bij ziekte, maar zeker geen vaste oppas.
Alle reacties Link kopieren
quote:clemance schreef op 19 oktober 2016 @ 13:01:

[...]

Wie zegt dat oma dat gratis zou doen?



Hier past oma ook op, en wij betalen haar daar gewoon voor.Omdat TO schrijft: "Het scheelt ons ook weer qua kosten en is goed voor hun band."



Misschien niet gratis, maar in ieder geval goedkoop.
Alle reacties Link kopieren
quote:tulpje21 schreef op 21 oktober 2016 @ 18:04:

wat een negatief gedoe lees ik over oppas door grootouders. Hier passen beide opa's en oma's 1 dag in de week op. We hebben hen dat gevraagd en ze hoefden er niet over na te denken.Ik vind het opa- en oma-misbruik om hun een vaste dag per week op te laten passen. En helemaal als je ze het niet uit zichzelf hebben aangeboden en ze het gratis doen. Ineens zitten ze er jaren aan vast. Ik zie soms opa's en oma's met jengelende snotneuzen in het winkelcentrum en ik heb medelijden met die grootouders. Laat opa en oma lekker genieten van hun pensioen. Ze zullen vast wel graag af en toe oppassen, maar één dag per week verplicht opdraven is een baan.
Jeetje, gek zeg. Dat je voor je eigen kind moet zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Sjonge, wat een (ver)oordelen weer.



Als eerste: oma's en opa's zijn niets verplicht.



Ik ben zelf een oppasoma, om het weekend en idd het hele weekend en ik werk fulltime. Ik rij ca 1.5 uur om mijn kleinkind op te halen( enkele reis). Kleinkind wordt meestal opgehaald. Dat doe ik al jaren overigens.



Ik vind het heerlijk als kleinkind bij mij is, meestal omdat de kinderen moeten werken en soms omdat ze toe zijn aan rust, samen uitgaan en uitslapen.



We zijn allemaal zeer tevreden over deze regeling. Hoe een ander daar tegenover staat maakt mij niets uit maar ik ben zeer beslist niet zielig of overvraagd, integendeel.



Mijn moeder deed dit voor mij, bij ons zijn kinderen een zaak van de familie en niet alleen van de ouders (al hebben die wel een veto over wat er wel of niet mag). Dit is een kwestie van liefde, wat ruimte gunnen en het besef dat een stabiel en liefdevol netwerk om het kind heen alleen maar ten goede komt aan het kind.



Ik denk en hoop dat mijn kinderen dit doorgeven aan hun kinderen als het mogelijk is omdat ze het zelf als waardevol ervaren.
Iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen. T.Lau
Alle reacties Link kopieren
Zo fijn om dit te lezen. Zoveel mensen zoveel wensen! En iedereen lost het op zijn eigenlijk manier op! Het is natuurlijk jammer wanneer je daar wat anders in staat als je ouders, maar met wederzijds respect kom je heel ver. Gelukkig denkt mijn moeder er net zo over als Ik en kan Ik me volledig vinden in wat boeddhameisje schrijft!quote:Boeddhameisje schreef op 22 oktober 2016 @ 11:51:

Sjonge, wat een (ver)oordelen weer.



Als eerste: oma's en opa's zijn niets verplicht.



Ik ben zelf een oppasoma, om het weekend en idd het hele weekend en ik werk fulltime. Ik rij ca 1.5 uur om mijn kleinkind op te halen( enkele reis). Kleinkind wordt meestal opgehaald. Dat doe ik al jaren overigens.



Ik vind het heerlijk als kleinkind bij mij is, meestal omdat de kinderen moeten werken en soms omdat ze toe zijn aan rust, samen uitgaan en uitslapen.



We zijn allemaal zeer tevreden over deze regeling. Hoe een ander daar tegenover staat maakt mij niets uit maar ik ben zeer beslist niet zielig of overvraagd, integendeel.



Mijn moeder deed dit voor mij, bij ons zijn kinderen een zaak van de familie en niet alleen van de ouders (al hebben die wel een veto over wat er wel of niet mag). Dit is een kwestie van liefde, wat ruimte gunnen en het besef dat een stabiel en liefdevol netwerk om het kind heen alleen maar ten goede komt aan het kind.



Ik denk en hoop dat mijn kinderen dit doorgeven aan hun kinderen als het mogelijk is omdat ze het zelf als waardevol ervaren.
Leef en laat leven <3
Alle reacties Link kopieren
quote:gizzmo-returns schreef op 21 oktober 2016 @ 18:10:

En ook opa's en oma's die niet meer werken willen niet altijd oppassen. Ben je met pensioen en kan je gaan en staan waar je wil maar moet je elke week oppassen. Zou mijn idee ook niet zijn. Fijn voor een incidentele logeerpartij in de vakantie of bij ziekte, maar zeker geen vaste oppas.Ben het helemaal met je eens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven