Werk & Studie alle pijlers

Hoe zit het met vakantie leerkracht?

19-10-2016 11:07 143 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iets wat ik mij altijd al heb afgevraagd;



Hoe zit het met de vakantie uren/ weken in het onderwijs?



Gemiddeld genomen zijn er in het onderwijs op jaarbasis toch zo'n week of elf waarin er niet wordt lesgegeven. Nu geloof ik direct dat dit voor een leerkracht niet betekent dat ze ook echt al die weken vakantie kunnen vieren maar dat er ook moet worden voorbereid etc..



Maar feit is wel dat er in het onderwijs meer vrije dagen zijn dan de reguliere 23 dagen die in andere branches gebruikelijk zijn.



Hoe zit het dan met het salaris? Ik neem aan dat je als leerkracht wel gewoon iedere maand een vast salaris krijgt? 12 x per jaar.



Wanneer ik er over nadenk kom ik maar tot 1 mogelijke oplossing en dat is een verrekening in het uurloon waarbij rekening wordt gehouden met de veelheid aan vrije dagen. Maar zeker weten doe ik het dus niet...



Vandaar mijn vraag hier. Vast wel een docent aanwezig. Het is nu per slot van rekening vakantie
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Alle reacties Link kopieren
quote:Phaedra_ schreef op 19 oktober 2016 @ 22:07:

[...]



Ja, wij werken 46 weken.Klinkt plausibel en hoe zit deze rekensom dan? Hoe is dat jullie uitgelegd?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Enn schreef op 19 oktober 2016 @ 22:10:

[...]



Klinkt plausibel en hoe zit deze rekensom dan? Hoe is dat jullie uitgelegd?Dat wil ik best vertellen, maar niet hier
Alle reacties Link kopieren
He, jammer.

Ik snap het!
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:grutt schreef op 19 oktober 2016 @ 22:10:

[...]





Hier werkzaam in de zorg en ik krijg toch echt niet meer dan 22 dagen. Zal wel verschil van cao zijn denk ik.Ik zie idd toch verschillen: excuses!
Alle reacties Link kopieren
En ik stap over op huisartsenzorg, daar is het beter
Alle reacties Link kopieren
quote:Phaedra_ schreef op 19 oktober 2016 @ 22:07:

[...]



Ja, wij werken 46 weken.Wat zijn er toch een hoop verschillen tussen stichtingen/scholen! Ik werk in het vso en wij werken nu met het overlegmodel cao 41,5 week. Maar het zou me niks verbazen als ze binnen mijn stichting over een jaar of wat ook over willen naar een 46 weken opzet, geloof dat ze daar zelfs al een paar pilotscholen voor hebben (wie weet die van jou )
De kinderen ik mijn groep gaan zo'n 40 weken per jaar naar school. Naast de lesgebonden uren hebben we ook een groot aantal niet lesgebonden uren. Hieronder valt nakijken, lessen voorbereiden, vergaderingen (veel!), verplichte avonden (schoonmaak, musicalster, 4daagse, informatieavonden, 10 minutengesprekken etc), commissies, bijscholing enz enz. We hebben gewoon een werktijdfactor en de niet lesgebonden taken worden gedaan als de kinderen er niet zijn. Wanneer de kids niet op school zijn wordt er dus weldegelijk gewerkt. Bij ons is het zo dat wanneer je de uren na schooltijd niet kunt maken en verantwoorden, de werktijdfactor ook omlaag gaat. Ze zijn tegenwoordig erg streng ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 19 oktober 2016 @ 11:16:

[...]



35 is veel hoor!

dat is twee werkweken meer dan gemiddeldOhh ik heb er 40 ex feestdagen - maar ik wist al dat dat gek was
Tjah, tjah, tjah...
En leerkracht zijn, is geen vetpot in salaris.... en in elke vakantie werk ik zeker een dag of 2 thuis of in de klas.
Alle reacties Link kopieren
Het is eigenlijk heel simpel.

Een leraar werkt officieel 1659 uur per jaar. Is 1.0 FTE. Daar is het salaris op gebaseerd.

Die 1659 uur wordt verdeeld over gemiddeld 40x 40 uur. Vandaar dat leraren tegenwoordig officiële terukomdagen hebben.

In de praktijk maak je veel meer uren ....... ikzelf zeker 50 in de week 7.30 -18.00 uur en gemiddeld 1 uur in de middag /avond.

Maar nogmaals salaris is gebaseerd op 1659 uur per jaar en aantal werkjaren. Opleidingsniveau etc. (Bijv. Universiteit ) telt niet mee.
quote:Debdus schreef op 21 oktober 2016 @ 09:59:

Maar nogmaals salaris is gebaseerd op 1659 uur per jaar en aantal werkjaren. Opleidingsniveau etc. (Bijv. Universiteit ) telt niet mee.Uhmm. In het voortgezet onderwijs telt zeker wel mee of jij 1e of 2e graad bevoegd ben in welke salaris schaal je zit.
Alle reacties Link kopieren
Ja. In het basisonderwijs niet. Het kan soms als extra motivatie gelden om in LB te komen, maar dat is per bestuur verschillend.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man werkt in het onderwijs. Ja, veel vakanties, maar ook veel lange dagen. Toen hij op het mbo werkte vaak dagen dat hij van 8 tot 18 aan het lesgeven was, thuis nog lessen voorbereiden etc. Nu geeft hij les op het voortgezet onderwijs, daar is het (vinden wij) iets beter geregeld, hoewel er wel vaak nog weer excursies etc bijkomen waardoor de dagen langer worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:sarieke schreef op 22 oktober 2016 @ 15:17:

Mijn man werkt in het onderwijs. Ja, veel vakanties, maar ook veel lange dagen. Toen hij op het mbo werkte vaak dagen dat hij van 8 tot 18 aan het lesgeven was, thuis nog lessen voorbereiden etc. Nu geeft hij les op het voortgezet onderwijs, daar is het (vinden wij) iets beter geregeld, hoewel er wel vaak nog weer excursies etc bijkomen waardoor de dagen langer worden.Wat supergrappig weer. Ik ben ooit lang geleden begonnen in het mbo en vond het daar bijna slaapverwekkend saai en erg weinig lessen, juist heel veel tijd voor alle reutemeteut er omheen, die ik niet hoefde te doen, want ik was maar een invaller.
quote:jola93 schreef op 21 oktober 2016 @ 19:22:

[...]



Uhmm. In het voortgezet onderwijs telt zeker wel mee of jij 1e of 2e graad bevoegd ben in welke salaris schaal je zit.Alleen je lesbevoegdheid. Een master zoals onderwijskunde of pedagogiek doet (iig in het po) niets voor je salariëring als je tweedegraads bent.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Suze- schreef op 19 oktober 2016 @ 21:48:

[...]





Het minimum is 20. Vrijwel alle grote CAO's hebben 25. Echt wel dat dat het gemiddelde is: alleen iedereen werkzaam in zorg al.Hier dus het minimum van 20 dagen bij 1.0 fte; toch geen heel kleine CAO ;)
Een dag niet genoten is een dag niet geleefd.
Alle reacties Link kopieren
En het vak. Mijn man is gymdocent, 1e graads bevoegd en krijgt gewoon hetzelfde betaald als zijn 2e graads collega's.
Alle reacties Link kopieren
quote:Eki12 schreef op 22 oktober 2016 @ 19:33:

En het vak. Mijn man is gymdocent, 1e graads bevoegd en krijgt gewoon hetzelfde betaald als zijn 2e graads collega's.Dat ligt niet aan het vak. Dat ligt aan de inschaling, LB of LC. Er rennen genoeg eerstegraads bevoegde docenten bij ons rond met LB.
Nee heb je, ja kun je krijgen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven