Kabinet wil stervenshulp bij 'voltooid leven' toestaan

13-10-2016 01:03 1031 berichten
Mensen met een 'voltooid leven' moeten wettelijk de mogelijkheid krijgen om hun leven met medicijnen te beëindigen, begeleid door een speciale 'stervenshulpverlener'.



Daarvoor pleiten de minister Schippers (Volksgezondheid) en Van der Steur (Justitie) vanavond in een brief aan de Tweede Kamer namens het kabinet. Het voorstel volgt na jaren van discussie, burgerinitiatieven, proefballonnen, rechtszaken en onderzoekscommissies.



In de visie van het kabinet mogen 'oudere' mensen met een consistente en weloverwogen doodswens - ook als ze niet ziek zijn - straks met hulp van een hulpverlener een dodelijk middel innemen. Familie mag daarbij aanwezig zijn, maar het middel niet geven.



Een speciaal opgeleide stervenshulpverlener en een onafhankelijk deskundige beoordelen of de doodswens geen opwelling is of dat er oneigenlijke druk van de familie meespeelt.



Het gaat nadrukkelijk niet om euthanasie, waarbij sprake is van ondraaglijk en onbehandelbaar lijden en artsen actief een rol spelen. In deze gevallen van 'voltooid leven' is sprake van 'lijden aan het leven'.



"Het kabinet is van mening dat het niet alleen een taak van de arts is om barmhartig te handelen, maar ook van de overheid om barmhartigheid te tonen", schrijven de ministers Schippers en Van der Steur aan de Kamer.



Het kabinet wil het recht op autonomie erkennen en het ook vormgeven. "Zodat recht gedaan kan worden aan de legitieme en groeiende wens van mensen in de samenleving."



Met name door de vergrijzende bevolking willen steeds meer mensen op een waardige manier sterven omdat ze het leven als voltooid beschouwen. Ook als er geen sprake is van ziekte.



De euthanasiewet helpt deze groep nu niet. Volgens die wet, die sinds 2002 van kracht is, is euthanasie alleen toegestaan als twee artsen vinden dat er sprake is van ondraaglijk en uitzichtloos lijden door een ernstige lichamelijke of psychische ziekte die niet meer te behandelen is.



Het kabinet wil de mogelijkheden nu dus verruimen. "Wij zijn als kabinet van mening dat bij mensen met een voltooid leven het uitgangspunt voor hun vraag om hulp bij zelfdoding hun recht op autonomie is. Wij hechten er waarde aan dat mensen dit recht kunnen uitoefenen, ook als dit gebeurt in de context van hulp bij zelfdoding."



Eerder dit jaar concludeerde een commissie van wijzen nog dat euthanasie vanwege een 'voltooid leven' niet zou moeten worden toegestaan. De commissie-Schnabel, in 2014 ingesteld door minister Schippers om te onderzoeken of de juridische mogelijkheden voor hulp bij zelfdoding moesten worden uitgebreid, zag geen noodzaak om de wet aan te passen. De Coöperatie Laatste Wil en de Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE) pleitten daarna voor een proef met een laatste-wil-middel, een dodelijke pil, voor mensen vanaf 75 jaar.



Voor de plannen is er een nieuwe wet nodig, los van de huidige euthanasiewet. In die wet moeten de eisen worden omschreven waaraan hulp bij zelfdoding in geval van 'voltooid leven' moet voldoen. Ook moet daarin duidelijk worden vanaf welke leeftijd mensen stervenshulp kunnen krijgen.



Achteraf toetsen blijft net als bij de huidige euthanasiewet verplicht. "Om te waarborgen dat de eisen daadwerkelijk worden nageleefd en in te grijpen in situaties waarin dit niet het geval is geweest. Ook helder zal moeten zijn aan welke criteria wordt getoetst", schrijft het kabinet.

Bron
quote:MinkeDeWit schreef op 21 oktober 2016 @ 12:05:

[...]



Ik hoop dat wij dat later beter kunnen. Veel van die ouderen waren nog erg van de oude stempel en iedereen die afweek was raar. Zijn wij als 30/40/50-ers nu niet toleranter?Moeilijke vraag... Wij zijn als samenleving misschien toleranter, maar alleen onder bepaalde voorwaarden. Mensen in penibele situaties reageren heel anders dan de beter gesitueerden. Welvaart maakt de mens een stuk toleranter, armoede maakt mensen vaak tot iets wat ze zelf niet willen, denk ik. Misschien leven armoede en welvaart in de toekomst wel strikt gescheiden en denken ze beide dat de andere wereld niet bestaat. Gezonde mensen die 'gewoon klaar' zijn met het leven voorspellen volgens mij een minder rooskleurige toekomst voor de mensheid, gaan we het tijdperk van de dood in en krijgt het leven daarna pas weer een keer een herwaardering. Ik hoop het ook.
quote:MinkeDeWit schreef op 21 oktober 2016 @ 12:05:

[...]



Ik hoop dat wij dat later beter kunnen. Veel van die ouderen waren nog erg van de oude stempel en iedereen die afweek was raar. Zijn wij als 30/40/50-ers nu niet toleranter?Nou, als ik zie hoe men tegenwoordig bij het minst zijn grote smoel al opentrekt (denk aan de piemels bij discussies over AZC, Zwarte Piet discussies en zo), hoe onopgevoed sommige kinderen zijn en dat de ouders het allemaal best vinden, pesten op scholen en op de werkvloer (ondanks allerlei protocollen), agressie, niets van elkaar kunnen velen, ikke-ikke-en-de-rest-kan-stikke, dan denk ik eerder het tegenovergestelde.
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 21 oktober 2016 @ 09:32:

[...]



Ik was het er niet mee eens dat oma dit deed, maar iedereen ging er nogal makkelijk in mee. Dat heeft me verbaasd. Toen ze op het laatst heel slecht ging heb ik wel even met een kussen in mijn handen staan twijfelen. Je doet het niet, een handje helpen, maar die laatste dagen waren echt vreselijk.

Ik ben hierdoor desondanks niet van mening veranderd, en denk dat ze eerder depressief was dan klaar met leven. Er was alleen niet zoveel lol aan in dat verzorgingshuis.Dat meen je niet.



Als het waakvlammetje vanzelf dooft hoef je geen kussen bij de hand te houden.Dat zou ik pas echt cru vinden.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 21 oktober 2016 @ 09:32:

[...]



Ik was het er niet mee eens dat oma dit deed, maar iedereen ging er nogal makkelijk in mee. Dat heeft me verbaasd. Toen ze op het laatst heel slecht ging heb ik wel even met een kussen in mijn handen staan twijfelen. Je doet het niet, een handje helpen, maar die laatste dagen waren echt vreselijk.

Ik ben hierdoor desondanks niet van mening veranderd, en denk dat ze eerder depressief was dan klaar met leven. Er was alleen niet zoveel lol aan in dat verzorgingshuis.En daarom hoop ik dus dat tegen de tijd dat ik zover ben, er een middel beschikbaar is zodat ik het heft in eigen handen kan nemen, maar dan op een - voor mij - humane manier.
Precies Dreamer.
Alle reacties Link kopieren
quote:vivamien schreef op 21 oktober 2016 @ 09:33:

[...]



Volledig off-topic, maar ik wil het toch graag weten. Doe je dit nou om te stangen of denk je echt dat je voltooid met een T schrijft? Je blijft het schrijven namelijk, nog vetgedrukt ook.Nee, ik denk dat meerdere mensen voltooit schrijven i.pl.v. voltooid. Lees maar onderstaand stuk:





De Volkskrant



Politiek worstelt met hulp bij voltooid deelwoord

De Speld



SATIRE Mag je iemand die zelf vindt dat zijn deelwoord 'voltooit' is grammaticale hulp bieden? Die vraag houdt politiek Den Haag in zijn greep. Het kabinet wil de hulp toestaan, maar bij veel andere partijen ligt het onderwerp gevoelig, en het voltooid deelwoord ook.

Door: Peter Buurman Rudolf Julius 19 oktober 2016, 02:00



Op dit moment is hulp alleen toegestaan als het lijdend voorwerp uitzichtloos is. Maar de ministers Schippers en Van der Steur vinden dat alle mensen die taalfouten maken de mogelijkheid moeten krijgen om daar een einde aan te maken. 'Als een deelwoord voltooid is, dan vinden wij het humaan om mensen hulpwerkwoorden te bieden.'



Esmée Timmerman (42) uit Duiven is dyslectisch. Zij heeft al langer behoefte aan hulp bij voltooid deelwoord. 'Maar als mijn man mijn e-mails verbetert, dan is hij strafbaar. Zoals de situatie nu is, ben ik afhankelijk van matige spellingcheckers. Dat gun je niemand.'



Voor de christelijke partijen is hulp bij voltooid deelwoord echter onbespreekbaar. 'Ik wil niet in een samenleving leven waarin verbeteringen het antwoord zijn op taalfouten', zegt ChristenUnie-leider Gert-Jan Segers. 'Want wat maakt een deelwoord voltooid? Dit plan gaat uit van het idee dat een voltooid deelwoord een zuiver individuele keuze is, terwijl het vaak juist van allerlei contextuele en grammaticale informatie afhankelijk is.'



Ik wil niet in een samenleving leven waarin verbeteringen het antwoord zijn op taalfouten





Voor de ChristenUnie is de kwestie een breekpunt bij een eventuele kabinetsformatie. Segers: 'Mijn buurman van 95 gooit al zijn hele leven d'tjes en t'jes door elkaar. Moet je dan tegen zo'n man zeggen: hou er maar mee op, jouw zinnen zijn niets waard? Ik kan dat niet.'



Kandidaat-Kamerlid Lilian Marijnissen van de SP zorgde voor ophef door op Twitter een link te leggen tussen het voorstel en de holocaust: 'Keihard bezuinigen op onderwijs maar wel de taalnazi uithangen. Hellend vlak.'
LOEP ME MAAR aub.
quote:missie_m schreef op 21 oktober 2016 @ 12:48:

Dat meen je niet.



Als het waakvlammetje vanzelf dooft hoef je geen kussen bij de hand te houden.Dat zou ik pas echt cru vinden.Natuurlijk wel. Net zoals oma ons vroeg om voor haar uit te zoeken hoe ze 'die pillen uit China' kon bestellen en wij dat heel graag voor haar zouden doen maar dat niet konden / mochten.
quote:missie_m schreef op 21 oktober 2016 @ 12:48:

[...]





Dat meen je niet.



Als het waakvlammetje vanzelf dooft hoef je geen kussen bij de hand te houden.Dat zou ik pas echt cru vinden.Dat vlammetje dooft niet rustig uit hoor. Je organen vallen uit en dat doet pijn, je krijgt doorligplekken.
Alle reacties Link kopieren
quote:pom-01 schreef op 21 oktober 2016 @ 09:34:

[...]





Omdat dat stuk me opviel, per ongeluk in de thee van je rivaal?!

Lachwekkend en triest tegelijk.Het is een paar pagina's geleden aangehaald, maar toen schreef men 'schoonmoeder'. Ik heb er rivaal van gemaakt. Wou alleen de ernst van het middel aangeven, dat het niet een middel is dat je op de vensterbank hebt staan. Net zoals insuline en andere medicijnen (die er zijn om juist beter te worden in plaats van slechter) als ze in verkeerde handjes terecht komen.
LOEP ME MAAR aub.
quote:Dreamer schreef op 21 oktober 2016 @ 12:14:

[...]





Ik weet dat het niet om jouw oma ging, ik wilde de andere kant, oma's kant, even belichten. Ja, het was vervelend voor Minke, dat kan ik me goed voorstellen, maar óók voor oma. Dan kan versterven als 'humaan' gezien worden, een pilletje of drankje lijkt me humaner. Als je een hond laat versterven ben je een dierenbeul.



EN het komt dus wél voor dat mensen wel klaar zijn met het leven. EN ja.. dat is krom en oneerlijk dat er mensen zijn die wél door willen leven, maar toch dood gaan en dat daartegenover mensen zijn die lichamelijk door kunnen leven, maar dat niet willen.Nee, vind ik niet. Een hoogbejaarde hond of kat geef je geen dwangvoeding, dat kost zo'n dier teveel energie en levert teveel stress op, dat doe je gewoon niet! Die laat je gewoon op een natuurlijke manier sterven als dat mogelijk is, geen dierenarts die daarop tegen is. Pas wanneer een dier uitzichtloos lijdt, dus wanneer behandelen niet meer mogelijk is, laat je hem inslapen. Ik vind een pilletje of een drankje te snel gaan (het gebeurt via een infuus), omdat het leven gewoon niet zo snel gaat. Maar wanneer er sprake is van uitzichtloos lijden en de patiënt dat niet langer wil, dan vind ik zo'n snelle euthanasie wel humaan. Daar blijf ik ook bij. In alle andere gevallen vind ik versterven met daarbij palliatieve zorg echt keurig eervol.
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 21 oktober 2016 @ 12:57:

[...]



Dat vlammetje dooft niet rustig uit hoor. Je organen vallen uit en dat doet pijn, je krijgt doorligplekken.Die doorligplekken waren er al en ....



Enfin daar ga ik niet verder op in. Ik had het dus over iemand die verzwakt is en NIET over iemand die gezond is en wil verzwakken terwijl ze nog bijvoeding drinkt om aan te sterken.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:vivamien schreef op 21 oktober 2016 @ 12:48:

[...]



En daarom hoop ik dus dat tegen de tijd dat ik zover ben, er een middel beschikbaar is zodat ik het heft in eigen handen kan nemen, maar dan op een - voor mij - humane manier.Dat ben ik met je eens. Als iemand op bed ligt en uitzichtloos lijd of uitzichtloos ziek is, is het echt cru om je familie met een kussen in de handen te zien staan om je van kant te maken.



Kom op zeg, daar is trouwens toch die euthanasiewet voor. Niemand hoeft zo te lijden. Je kan iemand dan wel uit zijn lijden verlossen, maar als je zelf iemand vermoord...dan lijd je zelf toch het meest. Ik zou nog eerder bij de vrienden van Al Capone op de deur kloppen, een ruit ingooien en zeggen "heej suffies, schiet dan als je durft" dan dat ik mijn familie tot moordenaar maak.



Ik wil niet dat iemand onnodig lijd. Gelukkig is er voor uitzichtloos lijden de euthanasiewet. Ik vind het wel heel erg als mensen voor de dood kiezen met de woorden "voltooit/voltooid leven" als ze eigenlijk gewoon dood willen omdat ze denken dat ze er niet toe doen of omdat iemand hen tot last betiteld. Of vanwege een andere reden waar een oplossing voor gevonden kan worden.



Ik heb mijn zegje gedaan en ik ga stoppen met deze discussie.

Het ga jullie goed en hopelijk nog een lang en gelukkig leven voor allen.Doei.



ps. @Dreamer, Kijk op de site van de liefdadigheidsorganisatie die er voor zorgen dat kreupele, oude of afgedankte ezeltjes over de hele wereld nog een leuk leven krijgen tot aan hun natuurlijke dood. The Donkey...en nog wat. https://youtu.be/uzfUciJMMiI

LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:missie_m schreef op 21 oktober 2016 @ 12:57:

[...]





Nee, ik denk dat meerdere mensen voltooit schrijven i.pl.v. voltooid. Lees maar onderstaand stuk:





De Volkskrant



Politiek worstelt met hulp bij voltooid deelwoord

De Speld



SATIRE Mag je iemand die zelf vindt dat zijn deelwoord 'voltooit' is grammaticale hulp bieden? Die vraag houdt politiek Den Haag in zijn greep. Het kabinet wil de hulp toestaan, maar bij veel andere partijen ligt het onderwerp gevoelig, en het voltooid deelwoord ook.

Door: Peter Buurman Rudolf Julius 19 oktober 2016, 02:00



Op dit moment is hulp alleen toegestaan als het lijdend voorwerp uitzichtloos is. Maar de ministers Schippers en Van der Steur vinden dat alle mensen die taalfouten maken de mogelijkheid moeten krijgen om daar een einde aan te maken. 'Als een deelwoord voltooid is, dan vinden wij het humaan om mensen hulpwerkwoorden te bieden.'



Esmée Timmerman (42) uit Duiven is dyslectisch. Zij heeft al langer behoefte aan hulp bij voltooid deelwoord. 'Maar als mijn man mijn e-mails verbetert, dan is hij strafbaar. Zoals de situatie nu is, ben ik afhankelijk van matige spellingcheckers. Dat gun je niemand.'



Voor de christelijke partijen is hulp bij voltooid deelwoord echter onbespreekbaar. 'Ik wil niet in een samenleving leven waarin verbeteringen het antwoord zijn op taalfouten', zegt ChristenUnie-leider Gert-Jan Segers. 'Want wat maakt een deelwoord voltooid? Dit plan gaat uit van het idee dat een voltooid deelwoord een zuiver individuele keuze is, terwijl het vaak juist van allerlei contextuele en grammaticale informatie afhankelijk is.'



Ik wil niet in een samenleving leven waarin verbeteringen het antwoord zijn op taalfouten





Voor de ChristenUnie is de kwestie een breekpunt bij een eventuele kabinetsformatie. Segers: 'Mijn buurman van 95 gooit al zijn hele leven d'tjes en t'jes door elkaar. Moet je dan tegen zo'n man zeggen: hou er maar mee op, jouw zinnen zijn niets waard? Ik kan dat niet.'



Kandidaat-Kamerlid Lilian Marijnissen van de SP zorgde voor ophef door op Twitter een link te leggen tussen het voorstel en de holocaust: 'Keihard bezuinigen op onderwijs maar wel de taalnazi uithangen. Hellend vlak.'
quote:missie_m schreef op 21 oktober 2016 @ 13:14:

Ik heb mijn zegje gedaan en ik ga stoppen met deze discussie.

Het ga jullie goed en hopelijk nog een lang en gelukkig leven voor allen.Doei.Prima keuze als het je zoveel doet. Maar je raakt wel de kern, waarom is een lang leven het ultieme doel? Ik zeg nu, met mijn net iets meer dan 40 jaar, dat voor mij lang leven geen doel op zich is. Zolang het leven me bevalt dan blijf ik, als die balans omslaat dan hoop ik een uitweg te hebben. En natuurlijk houd ik hierin rekening met mijn naasten en ik ben trouwens ook niet depressief of suicidaal (voordat iemand dat inbrengt).
quote:simbalabimba schreef op 21 oktober 2016 @ 08:28:

[...]



Welke bucketlist? Die is er toch niet? Helemaal klaar met het leven.Ohja, sorry, dat hebben we dan natuurlijk allemaal al gedaan
quote:missie_m schreef op 21 oktober 2016 @ 08:52:

[...]





Inderdaad er is geen bucketlist meer bij een Voltooit leven
quote:redbuIIetje schreef op 21 oktober 2016 @ 08:55:

[...]



De laatste seizoensaflevering van wie is de mol nog ff meepikken Inderdaad Ik wil wel weten wie de mol is voor ik dood ga.
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 21 oktober 2016 @ 11:52:

[...]



...Kleinschalige opvang lijkt me beter. Vermogende ouderen doen dat wel in eigen beheer, met een man of zes in een huis en dan een verpleegkundige inhuren.



Wil ik toch even een kanttekening bij maken. Mijn moeder heeft eerst in een kleinschalig verzorgingstehuis gezeten maar is nu verhuisd naar een heel groot huis. Op papier klonk dat kleine huis prachtig en ze kregen er fantastisch eten. In praktijk was het gewoon heel moeilijk om iedereen passende zorg te bieden. In het grote huis waar ze nu zit zitten ze allemaal op niveau. Mijn moeder zit dus op een afdeling met mensen die nog zelfstandig kunnen eten en die nog enigszins begrijpen wat je tegen ze zegt.



Veel stelt het niet meer voor hoor, maar ze hebben een gezamelijke huiskamer waar ze met z'n 6-8 eten, en activiteiten doen. De verzorgsters zijn verschrikkelijk lief en doen echt wat ze kunnen. Toch zou mijn moeder zo een pil innemen om er vanaf te zijn. Er is gewoon geen enkele lol maar aan. Ze heeft Parkinson, zit in een rolstoel en kan en wil niks. Dat is al jaren zo, vanaf dat ze niet meer zelfstandig kon wonen. Ze wil geen vriendinnen meer zien, wil geen activiteiten en is de hele dag sjacherijnig. Ze is nu achter in de 80 en ik zie ook echt niet waarom je in haar geval haar therapie en pillen voor een vermeende depressie zou willen geven. Haar lichaam en geest zijn gewoon op. Maar met de goede verzorging blijft ze waarschijnlijk nog jaren doorkwakkelen. Ze heeft wel een niet-reanimeren verklaring en niet-behandelen bij longontsteking e.d.
Alle reacties Link kopieren
quote:missie_m schreef op 21 oktober 2016 @ 09:16:

[...]





Waarom quote je niet die tweede zin erbij, dan weet je het antwoord toch.

Tuurlijk mag je geen dodelijk gif in huis hebben vind ik. Als iemand het twee weken in huis kan hebben om wat bedenktijd te hebben dan is diegene lang niet zeker van dat voltooide-leven-geroep. Stel dat ie na die twee weken zegt 'ach ik pak het toch maar niet". Wie controleert of het is weggegooid? Weggooien waarnaar toe? In de pedaalemmer of toilet? Terug brengen naar de apotheek? Het is een moordwapen en dat hoort niemand in huis te hebben. Punt.Veel mensen hebben potentieel dodelijk gif in huis in de vorm van medicijnen. Helaas weet je niet welke combinatie voor jou effectief en pijnloos is, vandaar dat n recept voor een sure thing mij een hele geruststelling zou geven. En waarom zou je gelijk na het bemachtigen van je product tot de dood moeten willen overgaan? Ik ben al jaren bezig met het idee en so far ben ik nog nooit op levensbepalende beslissingen teruggekomen, dus ik acht de kans heel klein dat ik moedwillig zal meewerken aan oud worden en als ik iets kan bemachtigen wat me een snelle pijnloze dood oplevert zou ik dat een enorme gerusstelling vinden het binnen handbereik te hebben als het moment daar is dat ik er geen zin meer in heb.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:missie_m schreef op 21 oktober 2016 @ 09:16:

[...]





Waarom quote je niet die tweede zin erbij, dan weet je het antwoord toch.

Tuurlijk mag je geen dodelijk gif in huis hebben vind ik. Als iemand het twee weken in huis kan hebben om wat bedenktijd te hebben dan is diegene lang niet zeker van dat voltooide-leven-geroep. Stel dat ie na die twee weken zegt 'ach ik pak het toch maar niet". Wie controleert of het is weggegooid? Weggooien waarnaar toe? In de pedaalemmer of toilet? Terug brengen naar de apotheek? Het is een moordwapen en dat hoort niemand in huis te hebben. Punt.Dit gebeurd nu al. Mijn moeder is pailliatief gesedeerd. Toen ze overleden was lag er nog zoveel dormicum en morfine in huis. Ik kon er wel 4 man mee omleggen. Thuiszorg deed er niks mee, na een week apotheek gebeld en ik mocht het terugbrengen.
Alle reacties Link kopieren
quote:liza schreef op 21 oktober 2016 @ 15:53:

[...]





Wil ik toch even een kanttekening bij maken. Mijn moeder heeft eerst in een kleinschalig verzorgingstehuis gezeten maar is nu verhuisd naar een heel groot huis. Op papier klonk dat kleine huis prachtig en ze kregen er fantastisch eten. In praktijk was het gewoon heel moeilijk om iedereen passende zorg te bieden. In het grote huis waar ze nu zit zitten ze allemaal op niveau. Mijn moeder zit dus op een afdeling met mensen die nog zelfstandig kunnen eten en die nog enigszins begrijpen wat je tegen ze zegt.



Veel stelt het niet meer voor hoor, maar ze hebben een gezamelijke huiskamer waar ze met z'n 6-8 eten, en activiteiten doen. De verzorgsters zijn verschrikkelijk lief en doen echt wat ze kunnen. Toch zou mijn moeder zo een pil innemen om er vanaf te zijn. Er is gewoon geen enkele lol maar aan. Ze heeft Parkinson, zit in een rolstoel en kan en wil niks. Dat is al jaren zo, vanaf dat ze niet meer zelfstandig kon wonen. Ze wil geen vriendinnen meer zien, wil geen activiteiten en is de hele dag sjacherijnig. Ze is nu achter in de 80 en ik zie ook echt niet waarom je in haar geval haar therapie en pillen voor een vermeende depressie zou willen geven. Haar lichaam en geest zijn gewoon op. Maar met de goede verzorging blijft ze waarschijnlijk nog jaren doorkwakkelen. Ze heeft wel een niet-reanimeren verklaring en niet-behandelen bij longontsteking e.d.



Voor jouw moeder is toch euthanasie mogelijk?



Moeilijk trouwens, om je moeder zo te zien. Ik heb net m'n tante aan deze ziekte verloren. Mijn tante wilde géén euthanasie zei ze, zolang ze nog goed was. Later was ze inderdaad vaak boos, chagrijnig en wazig. Zo'n verschil met de vrouw die ze ooit was.



Het lijkt me moeilijk je moeder zo te zien. Heel veel sterkte voor jou / jullie
Later is nu
Wel sneu dat de oudere generatie vaak de weg op internet niet weet te vinden.

Voor de jongeren is dat probleem er niet en zij kunnen tzt met enige moeite zich gemakkelijk "helpen".
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 21 oktober 2016 @ 18:08:

[...]



Veel mensen hebben potentieel dodelijk gif in huis in de vorm van medicijnen. Helaas weet je niet welke combinatie voor jou effectief en pijnloos is, vandaar dat n recept voor een sure thing mij een hele geruststelling zou geven. En waarom zou je gelijk na het bemachtigen van je product tot de dood moeten willen overgaan? Ik ben al jaren bezig met het idee en so far ben ik nog nooit op levensbepalende beslissingen teruggekomen, dus ik acht de kans heel klein dat ik moedwillig zal meewerken aan oud worden en als ik iets kan bemachtigen wat me een snelle pijnloze dood oplevert zou ik dat een enorme gerusstelling vinden het binnen handbereik te hebben als het moment daar is dat ik er geen zin meer in heb.





Ben je bekend met stichting de Einder?

Die zouden je hier bij kunnen helpen.
Alle reacties Link kopieren
quote:missie_m schreef op 20 oktober 2016 @ 23:22:

[...]





Met alle respect voor jou en het verhaal over je tante, maar ik weet heel goed waar ik het over heb. Denk je dat jij het allemaal weet nav die ene tante? Als je al mijn berichten naleest zie je dat ik het niet over één punt heb, dit onderwerp is héél breed. Ieder mens heeft zijn eigen verhaal en daarom wil ik ook liever niet zoiets zeggen van 'dat mag of dat mag liever niet". Jij had het over die ene tante. Mijn oom zou het ook niet fijn vinden als ie niet in de moestuin zou kunnen wroeten, (maar ik denk dat hij geen pil zou vragen) maar er zijn meer voorbeelden dan jou tante en mijn oom.



Ik vind het echt erg als iemand een doodswens heeft vanwege het gevoel dat ze een last zijn, of er niet meer toe doen. Of dat het een gevolg is van de schandalige bezuinigingen. Dat oudere hulpbehoevenden, die slecht ter been zijn, of slecht kunnen zien, langer in het grote huis moeten blijven wonen (voor sommige is het wel moeten) en dan ook nog minder hulp in de huishouding krijgen. Velen zijn echt blij als de hulp komt. Ze raken vast niet in een dip als die gekort word, maar alles bij elkaar word de berg zwaarder, de kans dat ze vereenzamen groter, en de wens om niet meer wakker te worden neemt toe.



ps. Die knalfuif had ze toch evengoed kunnen geven vóór dat keerpunt of op haar 95-ste. Waarom pas een fuif als het te laat is? Op je 95-ste weet je dat het elk moment afgelopen kan zijn. Ik vind dat ze een mooi leven heeft gehad dat ze tot haar 95-ste zelfstandig woonde én levenslustig was.



Ik zie ouderen niet als last of kostenpost. Ze zorgen zelfs voor werkgelegenheid. Assher trekt miljoenen uit om de werkeloosheid te bestrijden. Deze mensen betalen er zelfs voor. Maar je leest helemaal niet goed. Mijn oudtante had helemaal geen idee dat ze waardeloos werd gevonden door de buitenwereld, of dat ze verkeerd behandeld werd. Ze had gewoon het idee dat haar EIGEN leven voltooid was, omdat ze niet meer zelfstandig kon doen wat ze altijd had gedaan. Ze wilde gewoon haar laatste jaren niet slijten in een fauteuil met uitzicht op een troosteloos rozenperkje. Ze was tot haar 90e-95e heel actief, bridgeclub, middagje naar de stad, drankje op een terrasje, enz. En dat viel gewoon weg toen ze haar mobiliteit verloor, haar zelfstandigheid verloor, en dus min of meer veroordeeld was tot een gevangene van haar eigen bejaardenwoning. Mag je dan op je 95e gewoon vinden dat het mooi is geweest?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik kwam een tijdje vaak in een verpleeghuis. Veel mensen daar die klaagden dat het voor hen niet meer hoefde. Nooit hoorde ik iemand zeggen dat ze zich als een lastpost zagen, of overbodig. Maar ze vonden het leven gewoon niks meer aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven