Hoe aan woonruimte komen?

31-07-2016 21:52 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen, ik ben nieuw op het forum. Maar ik wil graag mijn verhaal kwijt.



Helaas heb ik vorig weekend na 6 jaar een punt gezet achter mijn relatie. (Eerste relatie ook). We hadden samen een koophuis, net een pup gekocht. Maar helaas leefden we uiteindelijk als broer en zus. Gedoe met schoonfamilie. Hij wilde toch geen kinderen en ik uiteindelijk wel. Ook woonde ik niet meer bij mijn ouders in de buurt. Geen werk kunnen vinden, ik zat daar ook helemaal alleen etc. Ik zag het niet zitten om bij wijze van nog 40 jaar zo door te gaan. (Ben nu 29).

Enfin, hij blijft in het koophuis omdat ik dus geen werk had. Dus ben ik noodgedwongen terug gegaan naar mijn ouders. Hier gewoon binnen 1 week werk gevonden via een uitzendbureau voor ongeveer 24 uurtjes per week. Ik helemaal blij natuurlijk. Vrijdag was mijn eerste dag, morgen weer.

Alleen wil ik uiteraard weer zo snel mogelijk weg bij mijn ouders. Ik wil hun niet belasten met mijn problemen en ik ben erg op mijn privacy gesteld en ik vind het gewoon moeilijk om weer bij mijn ouders te wonen terwijl ik 6 jaar lang heb gedaan waar ik zin in had. Helaas geen inschrijfduur meer, omdat ik geen geld had om het te kunnen verlengen.

Ik heb ook al gezocht op tijdelijk verhuur/antikraak, ik lees goede ervaringen, maar ook slechte ervaringen. Dus daar twijfel ik nu ook over. Het liefst wil ik zo goedkoop mogelijk huren omdat ik dan kan sparen. Maar nu zit ik ook te denken om 'goedkoop' particulier te huren. Voor zover het goedkoop is, natuurlijk. Maar als ik huurtoeslag zou krijgen, zou het misschien wel een optie zijn. Het koophuis staat nog op beide namen, maar ik sta al wel weer ingeschreven bij mijn ouders. Mijn vraag is of ik sowieso dan recht heb op huurtoeslag. Maar de belangrijkste vraag is natuurlijk, hoe kom ik zo snel mogelijk aan een betaalbare huurwoning/appartement/studio? Ik ben niet meer zo kieskeurig wat betreft woning, zelfs met iemand een woning delen vind ik geen probleem. Ik wil alleen in de plaats blijven waar mijn familie zit, want die heb ik de afgelopen 6 jaar heel erg moeten missen.

Mensen die in dezelfde situatie hebben gezeten, wat hebben jullie toen gedaan en hoe? Want ik zie door de bomen het bos niet meer, bij wijze van. Er zijn zoveel huizensites, dat ik niet weet welke nou betrouwbaar zijn en welke niet. Ik hoor graag jullie ervaringen en/of tips.

Alvast heel erg bedankt.



Groetjes kraaitje
Als je het niet erg vindt om tijdelijk gedeelde woonruimte te hebben kun je ook kijken bij woongroepen:



http://www.woongroep.net/
quote:Mutsje78 schreef op 31 juli 2016 @ 23:14:

Voor particuliere huurwoningen krijg je geen huurtoeslag. Alleen bij sociale huur tot een huur van 710 euro. Dit is niet waar! Ook bij particulier huren krijgen je toeslag als je aan de voorwaarden voldoet.
En misschien is het een goed idee om je goed te laten informeren over je rechten en plichten met betrekking tot jullie gezamenlijke koopwoning, bijvoorbeeld bij Het Juridisch Loket.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle tips en reacties. Vandaag weer gewerkt, voelt goed om weer eigen centjes te verdienen. Had daarna nog een afspraak, heel de situatie in kaart gebracht. Maar ik heb contact gehad met Ad Hoc en zij hebben evt 2 opties in dorpen naast mijn woonplaats voor niet al te duur. Ik moet dan wel faciliteiten delen, maar als alles er netjes uitziet vind ik dat niet zo erg. Dus daar wil ik voor van de week een afspraak voor maken.

Ik kijk zodadelijk ook nog even op de site die Woll Stone heeft gegeven. En bij de belastingdienst info vragen is ook een goeie. Ik zou graag op iedereen willen reageren, maar via een mobieltje posten is wat lastiger. Woensdag ga ik naar mijn ex om de laatste dingen op te halen. Ook mijn laptop. :P



De pup blijft trouwens bij mijn ex. Omdat hij juist een pup wilde. Ook nog eens een ras wat mij gewoon niet ligt. Puppy's zijn al druk en bijterig, maar dit is x 10. Ik ben zelf juist rustig en ingetogen, om het zo maar te noemen. Dus nee, dat gaat hem niet worden.



(Ook raar om nu ex te typen ipv vriend) :O
Alle reacties Link kopieren
Jullie hadden samen een koophuis schreef je, dus ik denk dat jullie nog wel wat meer moeten regelen dan alleen wat spullen bij hem halen?

En je bent ook nog verantwoordelijk voor (een deel van) de hypotheek? Als je ex niet betaalt, dat ze dan bij jou aankloppen?



Fijn dat je zo snel woonruimte hebt gevonden!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Het klopt idd dat het nog niet allemaal geregeld is. Maar ik bedoelde dus de laatste spulletjes die ik woensdag ga halen. Van de week al een paar keer op en neer geweest. In sept kunnen we dus pas langs om de hypotheek te regelen. Gelukkig is het maar op 1 salaris gebaseerd, die van hem. Maar hij wil mij dus niet in de financiele problemen brengen. Dus mijn naam gaat er vanaf. Zal ook nog wel een gedoe worden, maar het is niet anders. (Nooit meer een koophuis voor mij iig)
Alle reacties Link kopieren
ik vind de tip om bij makelaars langs te gaan wel een goeie.als de huur beneden de huurtoeslaggrens zit kun je ook bij makelaars gewoon huurtoeslag krijgen hoor.



En een koophuis is vaak goedkoper als een huurhuis hoor, zeker als je samen verdient.En mocht je dan uit elkaar gaan, kun je er een leuk bedrag aan overhouden.



Oh nog even voor mijn nieuwsgierigheid: wat voor ras heeft de pup van je ex?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu inderdaad bij makelaars aan het kijken. ^^ Eventueel een studio. En dan natuurlijk huurtoeslag proberen te krijgen. Ik heb daar ook info over gezocht. Ook heb ik nog wat reacties open staan op bv Funda (staan enkele studio's en appartementen op) en Kamernet. Dus hopen dat er wat uit komt.
Alle reacties Link kopieren
Oei, als het huis nu een stuk minder waard is dan toen jullie het kochten (je schrijft zelf dat het nu een halve bouwval is), dan is er dus een grote kans dat je hem zal moeten uitkopen. Het maakt niet uit dat de hypotheek op 1 salaris was gebaseerd, als het huis op beide namen staat, moet over of onderwaarde verrekend worden. Dat zou je nog wel eens flink wat geld kunnen gaan kosten, hou daar rekening mee!
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor van meerdere mensen dat hij mij juist moet uitkopen als ik echt moeilijk zou gaan doen. Dat willen we beiden niet.

Maar we hebben besloten geld opzij te zetten om het op te knappen en daarna in de verkoop. Het staat gelukkig in een gewilde buurt.

Bovendien hebben we ook zo'n hypotheekgarantie gedoe.

Gisteren langs geweest om spullen op te halen. Was moeilijk. Vooral omdat het een zooi was in huis. Was erger dan toen ik het achter liet. Ik hoop dat het met hem goed komt. Niemand van zijn familie die maar even zijn gezicht oid laat zien. Hij zit al bijna twee weken in zijn uppie... Echt te triest voor woorden, bah.



Edit: volgens mij heb je nog gelijk ook. Maar ja, we zullen zien. Eerst gesprek afwachten. :/
Alle reacties Link kopieren
quote:Kraaitje87 schreef op 04 augustus 2016 @ 19:08:

Ik hoor van meerdere mensen dat hij mij juist moet uitkopen als ik echt moeilijk zou gaan doen. Dat willen we beiden niet.

Maar we hebben besloten geld opzij te zetten om het op te knappen en daarna in de verkoop. Het staat gelukkig in een gewilde buurt.

Bovendien hebben we ook zo'n hypotheekgarantie gedoe.

Gisteren langs geweest om spullen op te halen. Was moeilijk. Vooral omdat het een zooi was in huis. Was erger dan toen ik het achter liet. Ik hoop dat het met hem goed komt. Niemand van zijn familie die maar even zijn gezicht oid laat zien. Hij zit al bijna twee weken in zijn uppie... Echt te triest voor woorden, bah.



Edit: volgens mij heb je nog gelijk ook. Maar ja, we zullen zien. Eerst gesprek afwachten. :/



Wie aan wie moet betalen hangt af van de waarde van het huis. Is dat meer dan de hypotheek, dan is er overwaarde en moet hij jou daar de helft van betalen. Is het minder (en dat lijkt waarschijnlijk) dan is er onderwaarde en moet jij hem daar de helft van betalen.



In beide gevallen moet hij jou uitkopen. Om de hypotheek om 1 naam te krijgen, moet hij namelijk jouw 'helft' van het huis er ook bij kopen. Dat heeft alleen niks te maken met wie er uiteindelijk met extra geld uitkomt.



Hypotheekgarantie gedoe hebben jullie niks aan in dit geval (ik neem aan dat je de nationale hypotheekgarantie bedoelt). Die is handig als je uit elkaar gaat, en beiden kunnen het huis niet alleen betalen. Dan moet het dus verkocht worden, en als er dan een enorme onderwaarde is, eindig je met een grote schuld. Die kan dan evt kwijtgescholden worden als je aan alle voorwaarden voldoet. Maar als een van de twee het huis alleen kan betalen, moet je dat doen, en lossen zij geen schuld af. Schuld van de ene partner aan de andere lossen ze sowieso niet af.



Heel eerlijk gezegd klinkt het niet alsof je je er echt in verdiept hebt of het echt heel belangrijk vindt. En dat is het wel. Als je nu stomme dingen doet, kan je dat echt heel erg veel geld gaan kosten, dus zorg dat je op de hoogte bent.

Je zegt dat jullie besloten hebben geld opzij te zetten, het op te knappen en te verkopen. Maar je zei zelf al dat dat geld opzij zetten en opknappen een van de breekpunten in jullie relatie was. Waarom denk je dan dat het nu jullie uit elkaar zijn ineens wel gaat gebeuren? Grote kans dat je nog jaren mag betalen voor een huis waar je niet meer woont. Bovendien blijf jij aansprakelijk voor het hele bedrag, dus als ex niet meer betaalt, mag jij alles ophoesten. Nogmaals: dat jij er niet meer woont of dat jullie iets anders afgesproken hebben over wie betaalt zal de bank een worst zijn, die komen het gewoon bij jou halen.
Alle reacties Link kopieren
Klopt, je hebt er helemaal gelijk in. Ik heb me er niet zo in verdiept. Is gewoon dom geweest natuurlijk. Als ik er nu op terug kijk denk ik ook; wat ben je dom geweest, muts. Een ander had ik voor gek verklaard, bij wijze van, dus ik baal er gewoon van dat ik het uitgerekend mezelf heb laten overkomen.



De reden dat we het niet konden/wilden opknappen was dat er geen geld meer was omdat ik én mijn baan was kwijt geraakt en mijn ex graag geld over de balk gooide door bv die pup te kopen achter mijn rug voor honderden (bijna 1000) euro's of trainings apparatuur aanschafte er vervolgens niks meer mee doen. (Even twee voorbeelden). Terwijl al sinds het begin de planning was om de keuken als eerste te fiksen. Nu heb ik weer een go baan gevonden, dus ik kan geld opzij gaan zetten.



En door al het gedoe met mijn ex had ik daar ook geen zin meer om nog iets te doen in huis. Half depri enz, nergens meer zin in. Relatie zat echt in een sleur.



Maar nu wil ik dat dus wel, vreemd genoeg. Niet om er nog te wonen, maar voor de verkoop. Volgende weekend ga ik er ook naartoe om maar te gaan klussen. Ben wel blij dat met alles wat er al wel gedaan is, het er beter uitziet/is dan toen wij het kochten. We kochten het ook goedkoop als klushuisje. En het is niet zo dat er helemaal niks is gedaan. Boven bv is wel bijna af, op 1 kamer na, maar die heeft alleen een likje verf nodig.



Edit: Er vergeten bij te zetten dat ik me helemaal suf heb gesolliciteerd, ook overal langs geweest, zelfs vacatures wat verder weg, Maar mocht helaas niet baten. Daarom ben ik erg blij dat ik nu ik weer in mijn geboorteplaats woon en binnen een week werk heb gevonden.
Alle reacties Link kopieren
Even een update. Ik heb een appartementje gevonden. Over 2 weken krijg ik de sleutel. Dus ik ben heel erg blij. Kan ik weer verder met mijn leventje, eigen plekje en lekker weer doen wat ik wil. Ik kan niet wachten, haha.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd, lekker klussen straks :D
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd! Hoe is het met jullie gezamelijke huis afgelopen?
Alle reacties Link kopieren
Dat is gelukkig bijna rond. Dus daar ben ik als het goed is ook dit jaar vanaf.



Raar genoeg vind ik het nu niet erg om in mijn nieuwe huisje te gaan klussen haha. Nou ja, echt klussen kan ik het ook weer niet noemen, de muren en plafonds een likje verf geven. Daarna alles inrichten zoals ik zelf wil.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovely1987 schreef op 31 juli 2016 @ 22:13:

Iemand vinden die net is gaan samenwonen en zijn/haar eigen huis nog eventjes aanhoudt. Zo heb ik een tijdje gewoond.



Als dat een sociale huurwoning is vraag dan huisbewaring aan. De huurder mag een jaar proefsamenwonen en iemand anders in zijn huis laten verblijven. Wél met toestemming van de verhuurder want anders wordt de woning onrechtmatig bewoond en dan is hij zijn/haar woning kwijt.



Tijdelijke verhuur is ook een optie. Kwaliteit van het huis is dan misschien wat minder (want die woningen worden niet voor niets gesloopt/gerenoveerd) maar kan ik een leuke buurt zijn. En soms wordt de sloop/renovatie om allerlei redenen uitgesteld en kan je er zo maar 2 jaar of langer wonen.

En in die tussentijd bouw je weer wachttijd op.

Of veel geld gaan verdienen en vrijesector huren of kopen...



Succes
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
quote:Erizon schreef op 31 juli 2016 @ 22:32:

[...]





In Amsterdam kost het een tientje per jaar om je inschrijving te verlengen. Peanuts.Dat ook...ik woon buiten Amsterdam, koopflat, maar sta nog steeds ingeschreven. Ik weet nooit wat er in de toekomst nog gaat veranderen. Werkloosheid, gezondheidsproblemen, kan allemaal. Voor € 10 per jaar heb ik een vangnet.
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al een woning gevonden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kraaitje87 schreef op 21 oktober 2016 @ 21:57:

Ik heb al een woning gevonden. Ik zat weer even niet op te letten ... oud topic ...
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven