Gezondheid alle pijlers

hpv prik wel veilig?

20-10-2016 16:54 76 berichten
Weet iemand of de hpv inentingen wel veilig zijn?

Vandaag gehoord dat de 17 jarige dochter van een maat een voorstadium van baarmoederhals kanker heeft. Daar ben ik erg van geschrokken want mijn dochter heeft die prik ook gehad.

Weet iemand hoe het zit?
Alle reacties Link kopieren
quote:Goede-Fee schreef op 20 oktober 2016 @ 19:30:

Er is ook onderzoek dat er veel nadelen kleven aan deze vaccinatie. Maar niet dat je er juist baarmoederhalskanker van zou krijgen.



Ik ga mijn dochters deze vaccinatie niet geven trouwens maar niet omdat ik denk dat het kanker veroorzaakt.Mag ik vragen wat jouw redenen zijn om je dochters niet te laten vaccineren? Ik en dochter twijfelen ook nog...
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 20 oktober 2016 @ 17:06:

[...]





Ik vrees dat de moeder het moeilijk vindt te accepteren dat haar dochter seks heeft en het daarom linkt aan de vaccinatie. Het blijft natuurlijk verschrikkelijk voor zo'n jong meisje.Dit lijkt me erg waarschijnlijk. Het is ook zo dat als je onder de 18 voor de eerste keer seks hebt, je ongeveer 30% kans hebt om baarmoederkanker te ontwikkelen. Als dit voor na je 18e is, is dit nog maar 5%. Biologen weten volgens mij niet helemaal waarom, maar het schijnt wel zo te zijn
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het altijd opmerkelijk hoe mensen een enkele ervaring en paniekgeroep van een kennis, 100x zwaarder vinden wegen dan het wetenschappelijk onderzoek dat is gedaan naar in dit geval de vaccinatie. Er is geen link tussen de vaccinatie en baarmoederhalskanker, de vaccinatie is juist bedoelt om tegen de twee meest voorkomende HPV virussen te beschermen en deze HPV virussen zijn één van de grootste risico-factoren om baarmoederhalskanker te ontwikkelen.
Alle reacties Link kopieren
Baarmoederhalskanker krijg je van een virus, dus niet van een vaccin. Elk vaccin heeft, net als alle andere medicijnen, bijwerkingen, daar valt niets aan te veranderen. In die zin is het nooit 100% veilig. Het vaccin bestaat nog maar een paar jaar en er is dus pas relatief weinig ervaring mee. Vaak gebeurt het met medicijnen dat er na tientallen jaren nog ernstige bijwerkingen aan het licht komen, denk maar aan DES. Ik heb geen kinderen, maar ik zou mijn dochter dus beslist niet laten inenten, aangezien verreweg de meeste gevallen van (voorstadia van) baarmoederhalskanker tijdig worden opgespoord via het bevolkingsonderzoek en de kans op besmetting met hpv ook nog eens verkleind (niet uitgesloten, dat weet ik) kan worden met condoomgebruik. Als mijn dochter volwassen zou zijn, kan ze altijd alsnog besluiten om zich te laten inenten.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
quote:fayanna schreef op 20 oktober 2016 @ 23:56:

Baarmoederhalskanker krijg je van een virus, dus niet van een vaccin. Elk vaccin heeft, net als alle andere medicijnen, bijwerkingen, daar valt niets aan te veranderen. In die zin is het nooit 100% veilig. Het vaccin bestaat nog maar een paar jaar en er is dus pas relatief weinig ervaring mee. Vaak gebeurt het met medicijnen dat er na tientallen jaren nog ernstige bijwerkingen aan het licht komen, denk maar aan DES. Ik heb geen kinderen, maar ik zou mijn dochter dus beslist niet laten inenten, aangezien verreweg de meeste gevallen van (voorstadia van) baarmoederhalskanker tijdig worden opgespoord via het bevolkingsonderzoek en de kans op besmetting met hpv ook nog eens verkleind (niet uitgesloten, dat weet ik) kan worden met condoomgebruik. Als mijn dochter volwassen zou zijn, kan ze altijd alsnog besluiten om zich te laten inenten.Ik ben het met je eens, maar je hypothetische dochter heeft geen toestemming nodig van jou. Als zij op haar zestiende de vaccinatie wil, dan krijgt ze die.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter krijgt die vaccinatie, tegen de tijd dat ze die leeftijd heeft. Sterker nog, ik wil dat mijn zoon hem ook krijgt. Niet dat die baarmoederhalskanker kan krijgen, maar hij kan wel anderen evt besmetten met hpv. En als ik dat kan voorkomen, ja dan doe ik dat.



(ze hebben nog lang niet die leeftijd hoor, dat duurt nog wel een jaar of tien.)
"Whatever happened back there is being managed and kicked right up into its own ass one way or another, I know that."
quote:fayanna schreef op 20 oktober 2016 @ 23:56:

Baarmoederhalskanker krijg je van een virus, dus niet van een vaccin. Elk vaccin heeft, net als alle andere medicijnen, bijwerkingen, daar valt niets aan te veranderen. In die zin is het nooit 100% veilig. Het vaccin bestaat nog maar een paar jaar en er is dus pas relatief weinig ervaring mee. Vaak gebeurt het met medicijnen dat er na tientallen jaren nog ernstige bijwerkingen aan het licht komen, denk maar aan DES. Ik heb geen kinderen, maar ik zou mijn dochter dus beslist niet laten inenten, aangezien verreweg de meeste gevallen van (voorstadia van) baarmoederhalskanker tijdig worden opgespoord via het bevolkingsonderzoek en de kans op besmetting met hpv ook nog eens verkleind (niet uitgesloten, dat weet ik) kan worden met condoomgebruik. Als mijn dochter volwassen zou zijn, kan ze altijd alsnog besluiten om zich te laten inenten.



Mwoah, er is al 20 jaar aan onderzoek dat geen ernstige bijwerkingen rapporteert. Da's een stuk meer dan voor vele geneesmiddelen. En dan is het vaccin ook nog gemaakt op eenzelfde soort manier als de vaccins waar inmiddels als 60 jaar ervaring mee is gemaakt.



En als je dochter al volwassen is, is het waarschijnlijk te laat, aangezien ze dan waarschijnlijk al seksueel actief is. Ik was net 18 volgens mij, toen het vaccin op de markt kwam. Misschien iets jonger. Ik heb toen aan mijn huisarts gevraagd of ik het nog kon krijgen maar ik was al te lang seksueel actief, hij achtte het niet zinvol. Behoorlijk van gebaald, zeker toen ik op mijn 23ste met mijn beentjes wijd kon voor de gyn om de boel weg te laten branden daarbinnen. Hoewel het geen pijnlijke behandeling is, vond ik het een stressvollere aangelegenheid dan een vaccin waar spookverhalen omheen hangen.



Je kunt het - mocht je kinderen krijgen - je kind ook vragen, of ze hem wil. Zonder eerst je eigen mening door te laten schemeren. Op hun 12de kunnen kinderen best al meedenken over zoiets.
quote:Ryui schreef op 20 oktober 2016 @ 21:39:

[...]

Dit lijkt me erg waarschijnlijk. Het is ook zo dat als je onder de 18 voor de eerste keer seks hebt, je ongeveer 30% kans hebt om baarmoederkanker te ontwikkelen. Als dit voor na je 18e is, is dit nog maar 5%. Biologen weten volgens mij niet helemaal waarom, maar het schijnt wel zo te zijn

Heb je hier een bron voor?

30% kans lijkt me ontzettend veel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kirikou schreef op 21 oktober 2016 @ 10:03:

[...]



Heb je hier een bron voor?

30% kans lijkt me ontzettend veel.



Die percentage zijn natuurlijk onzinnig, van iedere 1000 vrouwen krijgen er 5 in hun leven baarmoederhalskanker (bron RIVM). Wel zegt ook het RIVM dat de kans groter is bij vrouwen die jong sex hebben.



Bron: http://www.rivm.nl/Onderw ... s_op_baarmoederhalskanker
Alle reacties Link kopieren
quote:Dragisa schreef op 21 oktober 2016 @ 00:02:

[...]





Ik ben het met je eens, maar je hypothetische dochter heeft geen toestemming nodig van jou. Als zij op haar zestiende de vaccinatie wil, dan krijgt ze die.En zelfs op haar twaalfde zal ze die prik krijgen als zij wèl wil en jij geeft geen toestemming.

http://rijksvaccinatiepro ... cinatie#toestemmingouders
quote:Kirikou schreef op 21 oktober 2016 @ 10:03:

[...]



Heb je hier een bron voor?

30% kans lijkt me ontzettend veel.Ik had dat opgevat als sarcasme maar als het dat niet is dan is het natuurlijk de grootste onzin die er bestaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ryui schreef op 20 oktober 2016 @ 21:39:

[...]





Dit lijkt me erg waarschijnlijk. Het is ook zo dat als je onder de 18 voor de eerste keer seks hebt, je ongeveer 30% kans hebt om baarmoederkanker te ontwikkelen. Als dit voor na je 18e is, is dit nog maar 5%. Biologen weten volgens mij niet helemaal waarom, maar het schijnt wel zo te zijnWant het virus houdt op zijn kalender bij wanneer je 18 wordt?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 21 oktober 2016 @ 17:35:

[...]





Want het virus houdt op zijn kalender bij wanneer je 18 wordt?



Ik dacht ook dat het onzin zou zijn. Maar het RIVM zegt ook dat sex op jonge leeftijd de kans verhoogt:

Welke factoren vergroten de kans op baarmoederhalskanker?



Er zijn enkele factoren bekend die de kans op baarmoederhalskanker vergroten:



Leeftijd. Vrouwen tussen de 30 en 35 jaar hebben de grootste kans op het krijgen van baarmoederhalskanker.

Roken. Baarmoederhalskanker komt vaker voor bij vrouwen die roken. Als u rookt, werkt uw afweersysteem minder goed. Het lichaam kan het virus minder goed opruimen.

Medicijnen. Er zijn medicijnen bekend die het afweersysteem van het lichaam onderdrukken, waardoor het lichaam het virus minder makkelijk opruimt. Het gaat bijvoorbeeld om medicijnen na een orgaantransplantatie.

Seks op jonge leeftijd. Baarmoederhalskanker komt vaker voor bij vrouwen die al vanaf jonge leeftijd seks hebben. Dat komt waarschijnlijk doordat de baarmoederhals bij jonge vrouwen nog aan het veranderen is. De baarmoederhals is daardoor gevoeliger voor infecties.



quote:nimbus schreef op 21 oktober 2016 @ 19:55:

[...]





Ik dacht ook dat het onzin zou zijn. Maar het RIVM zegt ook dat sex op jonge leeftijd de kans verhoogt:

Welke factoren vergroten de kans op baarmoederhalskanker?



Er zijn enkele factoren bekend die de kans op baarmoederhalskanker vergroten:



Leeftijd. Vrouwen tussen de 30 en 35 jaar hebben de grootste kans op het krijgen van baarmoederhalskanker.

Roken. Baarmoederhalskanker komt vaker voor bij vrouwen die roken. Als u rookt, werkt uw afweersysteem minder goed. Het lichaam kan het virus minder goed opruimen.

Medicijnen. Er zijn medicijnen bekend die het afweersysteem van het lichaam onderdrukken, waardoor het lichaam het virus minder makkelijk opruimt. Het gaat bijvoorbeeld om medicijnen na een orgaantransplantatie.

Seks op jonge leeftijd. Baarmoederhalskanker komt vaker voor bij vrouwen die al vanaf jonge leeftijd seks hebben. Dat komt waarschijnlijk doordat de baarmoederhals bij jonge vrouwen nog aan het veranderen is. De baarmoederhals is daardoor gevoeliger voor infecties.



Maar dat betekent niet dat 1 op de 3 vrouwen die voor hun 18de seksueel actief werden bmhk krijgen, wat een onzin. De kans op bmhk is levenslang iets van 0.7%. Waar komt die 30% dan vandaan?
Alle reacties Link kopieren
quote:lux. schreef op 21 oktober 2016 @ 20:37:

[...]





Maar dat betekent niet dat 1 op de 3 vrouwen die voor hun 18de seksueel actief werden bmhk krijgen, wat een onzin. De kans op bmhk is levenslang iets van 0.7%. Waar komt die 30% dan vandaan?Ja dat percentage is onzin, dat zei ik al eerder in dit draadje.
Alle reacties Link kopieren
En voor wie zich er verder in wil verdiepen:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2670004/

Blijkbaar is hier serieus wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Verbazingwekkend dat dat niet meer aandacht krijgt.
Mijn moeder heeft momenteel baarmoederhalskanker en ik heb ook de HPV vaccinatie gehad (toen wist ik nog niet dat zij het had). Als ik het nu over zou kunnen doen dan zou ik 'm zeker weer halen. Liever zoveel ellende voorkomen door 1 simpele prik (ook al sluit het niet alle vormen uit, i know).
quote:nimbus schreef op 21 oktober 2016 @ 20:55:

En voor wie zich er verder in wil verdiepen:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2670004/

Blijkbaar is hier serieus wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Verbazingwekkend dat dat niet meer aandacht krijgt.



Het gebruik van oestrogeenbevattende anticonceptie (pil bijvoorbeeld) is ook geassocieerd met een verhoogde kans op baarmoederhalskanker, maar daar is ook weinig aandacht voor.

Dit is ook een associatie, geen causaliteit, net als de associatie tussen leeftijd ten tijde van de seksarche en cervixcarcinoom.



En zelfs al was er een causaal verband, wat wou je dan doen? Meisjes afraden om seks te hebben voor hun 18de? Zodat hun kans op kanker met minder dan een half procent afneemt? Dan lijkt die vaccinatie me nuttiger eerlijk gezegd.
quote:nimbus schreef op 21 oktober 2016 @ 20:46:

[...]



Ja dat percentage is onzin, dat zei ik al eerder in dit draadje.



Sorry, haalde je door elkaar met iemand anders.



Er zijn een heleboel dingen geassocieerd met een verhoogde kans op bmhk trouwens: veel kinderen hebben, hormonale anticonceptiva, roken, wisselende seksuele contacten, etc.
quote:Treurniet12 schreef op 21 oktober 2016 @ 21:32:

Mijn moeder heeft momenteel baarmoederhalskanker en ik heb ook de HPV vaccinatie gehad (toen wist ik nog niet dat zij het had). Als ik het nu over zou kunnen doen dan zou ik 'm zeker weer halen. Liever zoveel ellende voorkomen door 1 simpele prik (ook al sluit het niet alle vormen uit, i know).Wat naar! Sterkte, hoop op een voorspoedig herstel
quote:nimbus schreef op 21 oktober 2016 @ 16:53:

[...]

Die percentage zijn natuurlijk onzinnig, van iedere 1000 vrouwen krijgen er 5 in hun leven baarmoederhalskanker (bron RIVM). Wel zegt ook het RIVM dat de kans groter is bij vrouwen die jong sex hebben.



Bron: http://www.rivm.nl/Onderw ... s_op_baarmoederhalskanker

Gelukkig. Ik vond het al opmerkelijk dat niemand op die post reageerde.



Hoe vroeger seks, hoe meer kans, kan ik best geloven. Hoe eerder misschien ook vaak meer sekspartners, meer kans op besmetting met HPV? Al hoeft dat natuurlijk niet zo te zijn.
quote:Kirikou schreef op 21 oktober 2016 @ 22:06:

[...]



Gelukkig. Ik vond het al opmerkelijk dat niemand op die post reageerde.



Hoe vroeger seks, hoe meer kans, kan ik best geloven. Hoe eerder misschien ook vaak meer sekspartners, meer kans op besmetting met HPV? Al hoeft dat natuurlijk niet zo te zijn.Er is ook een theorie - zie ook dat onderzoek trouwens - dat verhoogde oestrogeenlevels (tijdens puberteit, zwangerschap, hormonale anticonceptiva), je cervixslijmvlies minder goed bestand tegen hpv maken. Maar of dat bewezen is weet ik niet.
quote:lux. schreef op 21 oktober 2016 @ 22:19:

[...]

Er is ook een theorie - zie ook dat onderzoek trouwens - dat verhoogde oestrogeenlevels (tijdens puberteit, zwangerschap, hormonale anticonceptiva), je cervixslijmvlies minder goed bestand tegen hpv maken. Maar of dat bewezen is weet ik niet.Daar kan ik me wat bij voorstellen ja.
Wat nogmaals voor het HPV vaccin pleit!
quote:Kirikou schreef op 21 oktober 2016 @ 22:24:

Wat nogmaals voor het HPV vaccin pleit!Zeker!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven