Gezondheid alle pijlers

Fibroadenoom

21-10-2016 12:50 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi meiden



gisteren een echo gehad van mijn borst en blijkt een fibroadenoom in te zitten. alle kenmerken zijn er, maar er zijn ook borstkankers die er zo uit zien (in sommige gevallen). In januari mag ik voor een controle, een punctie vond de radioloog niet nodig. Hij was 99% zeker. Wie heeft dit ook? Is de kans echt groot dat het ook een fibroadenoom is, of kan het alsnog kanker zijn? Ik ben nog niet echt gerust erop. Had gedacht echo te krijgen; " alles ok, alleen klierweefsel" . Maar nu zit er daadwerkelijk iets in. Vind het allemaal een beetje griezelig. Iemand ervaring??
Alle reacties Link kopieren
Heb je een biopt gehad?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Klinkt alsof je volgens de richtlijn gevolgd wordt. Fibro's komen veel voor onder de 40 en met een duidelijke mammografie of echo is de kans dat het iets anders is minimaal. Bioptie is mogelijk, maar als de arts zegt dat het niet nodig is en ze op basis van het beeldmateriaal al duidelijkheid hebben, waarom zou je dat dan willen? (Is niet bepaald pijnloos)



Het terugkomen in januari is juist voor die hele kleine kans dat het toch geen fibroadenoom is. Ze hebben je vast ook gezegd dat als er in de tussentijd iets verandert je altijd kunt bellen?
Een fibroadenoom bestaat trouwens ook gewoon uit klier- en bindweefsel.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een fibroadenoom gehad. Huisarts was er tijdens het spreekuur al van overtuigd dat het niks kwaadaardigs was (op basis van mijn verhaal en hetgeen ze aan de buitenkant kon voelen dus).



Korte tijd daarop ging ik verhuizen en mijn nieuwe huisarts wou het zekere voor het onzekere nemen. Dus echo en mammografie gehad. Radioloog was toen ook overtuigd van het feit dat het een fibroadenoom was. Ik werd echter wel ingepland voor een operatie waarbij het uiteindelijk is verwijderd. Ook toen bleek het nog steeds goedaardig te zijn.



Kortgezegd: iedereen had het bij het juiste eind maar men heeft geen risico's genomen.



Heb trouwens ook iemand gekend die er meerdere had welke gewoon mochten blijven zitten. Ook weleens gehoord dat ze na verwijdering weer terug komen.



Ikzelf heb er overigens nooit weer last van gehad.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij werd er een paar jaar gelden bij het bevolkingsonderzoek iets gevonden wat verder onderzocht moest worden. Na nog een mammografie, een bioptie, een MRIscan met daarna nog een bioptie werd er uiteindelijk een fibroadenoom geconstateerd.

Ook in de andere borst bleek een wat kleinere te zitten. Het is goedaardig en hoefde bij mij niet verwijderd te worden. Ik hoef mezelf ook niet vaker dan bij het bevolkingsonderzoek te laten controleren.

Maar als je het niet vertrouwt zou ik zeker aandringen op extra onderzoek. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Heb geen biopsie of punctie gehad. Radioloog zei 99% zeker maar geen 1 test is 100% vandaar het terugkomen in januari. Ik vertrouw het op zich ook wel alleen 100% is altijd beter toch als het dan niet gegroeid is zal het ook wel goed zijn. Het was een oudere man dus met veel ervaring. Mijn angst is alleen je zal in januari maar die 1% zijn... Maar jullie zouden het erbij laten en in januari gewoon nog een keer laten checken?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ze ook. In beide borsten. Eerst om de zoveel tijd even op controle bij huisarts.



Echter had ik er aan 1 kant 1 zitten waar ik behoorlijk last van had. Het voelde alsof er een baksteen in lag...



Na een jaar eindelijk doorverwijzing gehad omdat ik mij toch ook steeds ongeruster ging maken.

In het ene ziekenhuis echo gehad en ja een flinke fibroadenoom maar ze deden er niks aan want goedaardig.



Ik bleef last houden en na een half jaar doorverwijzing gevraagd naar ander ziekenhuis.

Daar nogmaals echo en ook een biopt en 3 weken later operatie om te laten verwijderen juist omdat ik er zo'n last van blijf houden. Was wel 2 bij 2,3 cm groot



Nu controleer ik zelf 1x per 2 weken en ga om t half jaar even voor check naar huisarts.



Succes maar probeer idd minder.zorgen te maken .
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ook 1 gehad. Is weg gehaald en later ook weer terug gekomen dat gebeurt heel vaak. Ik laat 1 keer in het jaar een biopsie doen omdat ik zeker wil zijn dat het niet een bult wat ik aanzie voor een fibroannanoom kanker is. Ik wil daar niet laks in worden waardoor het evt (te) laat ontdekt word. Maar borstkanker zit bij mij wel in de familie.
Een fibro is geen voorstadium van borstkanker, goedaardig wordt niet kwaadaardig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Erizon schreef op 21 oktober 2016 @ 13:45:

Een fibro is geen voorstadium van borstkanker, goedaardig wordt niet kwaadaardig.Klopt ik had een beetje krom getypt heb het aangepast. Ik bedoelde het anders.
Alle reacties Link kopieren
Ok ja klinkt alsof ik een beetje overbezorgd ben. Als je op internet leest bij misdiagnoses zijn er nog best wel wat mensen bij we ze zeiden fibro en was toch kanker. Maar goed dat is ook op amerikaanse sites. Bedankt voor alle reacties tot nu toe
Alle reacties Link kopieren
Nog een extra vraag: op het rapport van de radioloog staat birads 3. Waarschijnlijk goedaardig. Hoort een fibro niet 2 te zijn? Of is dat omdat er een 2% kans is dat t toch kwaadaardig is?
Alle reacties Link kopieren
Birads 2 is bewezen goedaardig, dus die codering krijg je pas nadat er weefselonderzoek is gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Ok ja toch wel. Kon er dat niet goed uit opmaken. Heb ook plaatjes gezien van borstkanker dat eerst een fibro leek. Brrr wordt er naar van. Iemand ervaring daarmee? Wil dit graag echter me laten maar vind t best eng allemaal:(
ik heb twee keer een fibroadenoom gehad

in beide borsten een keer

beide keren een echo gehad en daarna geopereerd.

twee keer dus

weg is weg
Is een operatie nodig? Je kunt er last van hebben en dan is het logisch dat je de fibro eruit wilt hebben. Maar in principe kan een fibro gewoon blijven zitten, zoals deze folder uitlegt.
Alle reacties Link kopieren
Als je je er niet prettig bij voelt dan zou ik een second opinion vragen bij een ander ziekenhuis.

Al is het maar om je gerust te stellen.

Ikzelf zou 100% zekerheid willen hebben, maar dat is persoonlijk. Heb al teveel mensen met borstkanker in mijn omgeving gehad...
My way or the highway!
ik had er geen last van

maar op advies van de chirurg zijn ze operatief verwijderd
Alle reacties Link kopieren
Voor alle jonge vrouwen die twijfelen of ze een fybroadenoom wel of niet willen laten verwijderen bedenk jezelf of je een kinderwens hebt. Ik baal ervan dat niemand mij hiervoor gewaarschuwd heeft. Het is namelijk zo dat dat ding onder invloed van hormonen wel eens heel hard kan gaan groeien, dit is bij mij gebeurt tijdens de borstvoeding. Echt heel irritant en pijnlijk. Als ik dit van tevoren wist had ik hem er wel uit laten halen. Ik ga hem nu, ik klaar ben met borstvoeding en hij zo groot als een pingpongbal is, er alsnog uit laten halen. Terwijl hij voor de b.v. minder dan een centimeter was...
Alle reacties Link kopieren
Hoi Sunshine!

Je verhaal is voor mij heel herkenbaar. Ook ik heb een jaar geleden te horen gekregen dat ik rondliep met een bindweefselknobbel. Ik had het geluk dat het celtype van mijn tumor net niet duidelijk te zien was bij de echo. De radiologe liet me daarom zelf kiezen tussen een bioptie of halfjaarlijkse controles (ook echo's). Heb gekozen voor de bioptie. Dat was even heel pijnlijk en stressvol, maar het gaf me wel zekerheid. Er hebben best even wat traantjes gerold toen ik hoorde dat het officieel goedaardig was. Nog nooit zo blij en opgelucht geweest, totdat ik afgelopen herfst door de stad liep met mijn vriendinnen en me besefte dat ik nooit meer een hemdje of bikini aan zou kunnen zonder dat mijn fibro te zien 😊 (was ~3 cm op mijn beharand) en ik merkte dat ik als de dood was voor intimiteit, vanwege een aantal hele heftige reacties van vrienden en familie. Ik ben naar de HAP gegaan en ben zonder problemen doorverwezen voor een operatie. Ook bij de intake had ik een hele begripvolle arts. De mogelijke redenen voor verwijdering had ik namelijk allemaal. 😁 Toen de verdoving was uitgewerkt kon ik me nauwelijks bewegen. Ik heb twee dagen geleefd op ibuprofen, en ik was opnieuw mijn eigen risico kwijt, maar het was het helemaal waard. Ik heb meteem een paar goede, steunende beha's besteld (die de fibroadenoom normaal naar boven zouden duwen) en naar de kapper gegaan voor een korte coupe, omdat mijn haar mijn borsten nu niet meer hoefde te bedekken. 😁

Als de radiologe niet voorstelt om een biopt af te nemem dan is ze waarschijnlijk vrij zeker van haar zaak. Ook kan het zijn dat je jong bent. Tot een bepaalde leeftijd is het beleid om te controleren, omdat een bioptie er behoorlijk in kan hakken en het je (bij een duidelijke fibro) onnodig bang kan maken.

De bioptie-naald was in mijn geval niet voor de poes. Ik dacht dat ze de cellen heel makkelijk op konden zuigen, maar dat is allemaal niet zo simpel.🙊 Je bent er bij en kijkt er naar. Ik ben niet heel bang aangelegd, maar de grootte van de naald, het nare geluid van de apparaten, en de felle kleur van mijn bloed hebben best even indruk op me gemaakt. 🙈 De dagen tussen de bioptie en de uitslag kon ik praktisch niets. Ik lag namelijk krom angst met een icepack tussen twee sportbeha's in geklemd. Die angst komt wellicht ook doordat mijn arts me niet kon vertellen of het goed- of kwaadaardig was. Ik zag de twijfel in haar ogen en merkte dat zij ook op het beste hoopte.

Ik hoop dat alles er goed uit ziet tijdens je controle! Stel gerust al je vragen aan de radioloog. Bijv. of het volgens hem/haar een meerwaarde heeft om alsnog een bioptie te doen. Ze weten er vaak meer vanaf dan jij en denken met alle liefde met je mee. Als de echo er goed uit ziet en je er geen angst meer voor hebt kun je het waarschijnlijk prima met rust laten. Door de halfjaarlijkse controle zijn ze er in ieder geval snel bij als het knobbeltje ooit verandert.

Trouwens, groei en krimp (onder invloed van hormonen) is heel normaal voor een fibroadenoom. Je hoeft dus niet direct naar het ziekenhuis te rennen als het knobbeltje groeit. Bij zorgen is een bezoek aan de huisarts al snel de moeite waard. Hij/zij kan je betrouwbare informatie geven over jouw aandoening en eventueel goedkeuring geven voor een gesprek met een bostendokter op de mamapoli. 🙂

Je bent in ieder geval niet alleen. Er lopen heel veel vrouwen met een fibroadenoom rond en een bioptie is vaak niet de standaard procedure. Ik zou me zelf niet blindstaren op de 1%, maar dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan
anoniem_361726 wijzigde dit bericht op 03-01-2018 03:52
Reden: Spelfouten
7.75% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven