Zuid-Afrika! Wat mag ik niet missen?

06-04-2016 16:48 300 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai,



We gaan met zijn 2 in September/Oktober 3 of 4 (?) weken naar Zuid Afrika. Zoals het onderwerp al zegt.. wat mag ik niet missen? Wie is er geweest en heeft tips? Een leuk hotel? anything?



Het plan is om een auto (4x4?) te huren en van Johannesburg naar Kaapstad te rijden via onder andere het Krugerpark, Swaziland en Lesotho, Jeffreys Bay, Addo Elphant park en Kaapstad..en weer terug te vliegen. We willen graag op safari, veel natuur en dieren. Maar ook Raften, Paardrijden en surfen.



Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat je het zo naar je zin hebt Marley79! Nog een paar maanden en dan mag ik ook weer

Kom je nog even updaten als je terug bent? Ben wel heel benieuwd of je nog tips hebt als je van Plettenberg terug bent. Maar eerst genieten!
Alle reacties Link kopieren
Leuk om te horen hoe je het hebt. Ik vond het inderdaad ook wel fijn om alles ingevuld te hebben, minder spontaan maar ook wel rustig en fijn om gericht ergens naar toe te rijden. Geniet nog de komende 2 weken en we lezen vast wel weer een update als je terug bent.
Alle reacties Link kopieren
Hooi!



Even een verslag van mijn deel 2 van de vakantie :D



Na St lucia zijn we naar drakensbergen gereden. 1 dag paardgereden. Dat viel een beetje tegen omdat de gids ongeinteresseerd was. Dag 2 de sani pass. Dat was fenomenaal. Prachtig!!!!



Vervolgens via Durban naar Port Elizabeth gevlogen en een dag naar Jeffreys Bay geweest. We hebben daar gesurft. Was erg leuk!



Vervolgens doorgereden naar Plettenberg bay. We wilden eigenlijk Tsitsikamma bezoeken, maar vriend was ziek. Dus werd het een dagje chill Nature valley, een dag later hebben we Robberg gedaan. De lange route. OMG!!! Must!! Zo prachtig en gaaf!!.. Een dag later een wandeling door knysna forest. Wat niet zo boeiend was en waar mijn telefoon ook nog in het water viel (en ik er achter aan sprong :S)..



Een dag later naar wilderness gegaan en kloofing gedaan. Dat was leuk maar zwaar. (Klauteren, klimmen en zwemmen door een kloof)



We zijn spontaan toch naar oudtshoorn gegaan. Cango Caves adventure tour gedaan. Dat was wel gaaf! Dag later een fietstocht vanaf de Swartberg pass - 54 kilometer. Dat was ook heel gaaf!



Vervolgens een dag later naar franschhoek gereden (Prachtiggg!!!!) en daar een paardrijtocht met 2x wijnproeven gedaan. Super leuk! Gegeten in Roca, wat echt een tip is, want het uitzicht is fenomenaal. Dag later naar stellenbosch, oom samie se winkel.. en nog even gewandeld in waterfront. Dag later, Muizenberg (helaas geen surf), Boulders Beach met de pinguens.. maar dat vond ik een beetje tegenvallen. Kaap de Goede hoop.. wel leuk.. Chapmans peak. Ook mooi.. maar ik was inmiddels zo moe.. en na zoveel uitzichten bekoorde het me niet zo heel erg.



Laatste dag wilde ik het liefst mezelf opsluiten met een boek en uitrusten.. maar goed. Het was de laatste dag, dus toch de tafelberg opgeklommen. Gekozen voor de route platteklip george. Anderhalf uur traplopen *horror*. We hadden eigenlijk india venster willen doen, maar dat moet georganiseerd. Daar waren we helaas te laat voor. Vervolgens mezelf door waterfront gesleept en een dag later hadden we een 30 uur durende reis naar Holland.



En nu ben ik 5 dagen thuis aan het bijkomen, gehhge



Het was wel echt echt fantastisch!!!!!!!!!!!



Wat ik de volgende keer anders zou doen: Meer rustdagen inlassen(!).. ST Lucia overslaan, extra dagen in Tsitsikamma doorbrengen. We zijn er wel langs gereden.. en dat is echt zo mooi!



Hoogtepunten : Prive reservaat in Kruger, Wilderness trail in hluwluwi imfolzoi, Robberg, Swartberg pass, Drakensbergen / Sani pass.. de tuinroute.. Tegenvaller: ST Lucia .. en de drukte van kaapstad. (maar ik ben geen stadsmens)



Al met al viel het ook wel mee met de prijs. Ik was zo'n 4000 euro kwijt. Inclusief, vlucht + binnenlandse vlucht, alle hotels, uitjes, eten, autohuur, benzine..
marley79 wijzigde dit bericht op 21-10-2016 21:19
Reden: iets vergeten
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hi Marley, wat leuk om je weer te lezen en wat jammer dat je aan het eind zo moe was en meer rustdagen had willen hebben. Heb je in Fransschoek toevallig paardgereden bij Paradise Stables? Heb dat met mijn dochter gedaan. Te gek.
Alle reacties Link kopieren
Ha Marley! Wat fijn dat je het zo leuk hebt gehad De eerste keer hebben wij ook veel te veel gedaan, kom je nog bekaf terug van vakantie. Kan me helemaal voorstellen dat je op het laatst niet meer kunt genieten omdat je al zóveel hebt gezien. Ik vind je tips leuk! Ik heb Roca genoteerd (moet je daar van te voren reserveren?) en ga ook even kijken naar Robberg en de paardrijtocht in Franschhoek. Is de lange tour die van vier uur? Deze keer wil ik ook weer de Tafelberg beklimmen en ga ook even kijken wat India Venster is. Vorige keer hebben we zelf geklommen, dus misschien is een keer georganiseerd ook wel leuk.



Swartberg pass is inderdaad gaaf he!! In maart was hij helaas gesloten, maar hopelijk hebben we komende vakantie meer geluk. Heb je ook gegeten op de top van de Sani Pass? Ik vind de natuur daar zó mooi. Echt een van de gaafste dingen die we daar ooit hebben gedaan. Had je een goede gids?



Met wie ben je eigenlijk gevlogen als de terugreis 30 (!!!) uur heeft geduurd? Gelukkig geen jetlag, dat scheelt al een hoop. Dit weekend nog even lekker bijkomen (met een wijntje uit Stellenbosch?)!
Alle reacties Link kopieren
quote:runningmonster schreef op 21 oktober 2016 @ 23:04:

Hi Marley, wat leuk om je weer te lezen en wat jammer dat je aan het eind zo moe was en meer rustdagen had willen hebben. Heb je in Fransschoek toevallig paardgereden bij Paradise Stables? Heb dat met mijn dochter gedaan. Te gek.wahah ja toevallig wel! Paradise cottabes and stables. Prachtige omgeving. Was wel wat leuker geweest als de gids iets meer had verteld over de omgeving. Maar het uitzicht maakt een hoop goed
Alle reacties Link kopieren
quote:Zomerbloem23 schreef op 22 oktober 2016 @ 12:13:

Ha Marley! Wat fijn dat je het zo leuk hebt gehad De eerste keer hebben wij ook veel te veel gedaan, kom je nog bekaf terug van vakantie. Kan me helemaal voorstellen dat je op het laatst niet meer kunt genieten omdat je al zóveel hebt gezien. Ik vind je tips leuk! Ik heb Roca genoteerd (moet je daar van te voren reserveren?) en ga ook even kijken naar Robberg en de paardrijtocht in Franschhoek. Is de lange tour die van vier uur? Deze keer wil ik ook weer de Tafelberg beklimmen en ga ook even kijken wat India Venster is. Vorige keer hebben we zelf geklommen, dus misschien is een keer georganiseerd ook wel leuk.



Swartberg pass is inderdaad gaaf he!! In maart was hij helaas gesloten, maar hopelijk hebben we komende vakantie meer geluk. Heb je ook gegeten op de top van de Sani Pass? Ik vind de natuur daar zó mooi. Echt een van de gaafste dingen die we daar ooit hebben gedaan. Had je een goede gids?



Met wie ben je eigenlijk gevlogen als de terugreis 30 (!!!) uur heeft geduurd? Gelukkig geen jetlag, dat scheelt al een hoop. Dit weekend nog even lekker bijkomen (met een wijntje uit Stellenbosch?)!



Jaaa! KLopt.. Eten op de top van Sani Pass in de hoogste pub van zuid Afrika Dat was idd gaaf.. dat zijn mijn mooiste foto's geworden.



India Venster moet je georganiseerd doen.. er stond een bord met "extremely dangerous" en je kan verdwalen.. een volgende keer zou ik dat wel willen doen Klonk avontuurlijk. Ik volg een gids op fb en de foto's zien er fenomenaal uit!



Rocca zou ik wel reserveren, en dan een tafeltje op de eerste rij zodat je niet achteraan wordt gestopt en geen andere mensen die je zicht 'verpesten'.



ja 4 uur.. maar eigenlijk zit je maar 2.5 uur op het paard.. 2x ong een half uur wijn proeven.



Maar van al het bovenstaande was Robberg een uitschieter naar boven.. vreselijk gave (vermoeiende) aparte hike tocht. (als je wandelen niks vindt, is het niks)
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt als een top vakantie!



hoe lang duurt die wilderness trail? moet je dit reserveren?



wat was je gemiddeld kwijt per persoon per dag excl. overnachting?
Alle reacties Link kopieren
quote:Europe86 schreef op 26 oktober 2016 @ 13:07:

Dat klinkt als een top vakantie!



hoe lang duurt die wilderness trail? moet je dit reserveren?



wat was je gemiddeld kwijt per persoon per dag excl. overnachting?Jazeker! Reserveren is een must. Hier kun je meer lezen over de trail:

http://www.kznwildlife.co ... ozi-wilderness-trail.html



Je kunt kiezen voor verschillende lengtes. Wij 3 nachten 4 dagen.. Mooie lengte. FB heeft een groep imfolozi wilderness trails waar je lid van kan worden. Je krijgt dan een vrij goede indruk van wat het inhoud vond ik.



Ik weet niet wat ik kwijt was pppd... Ik was voor een maand 3700 euro kwijt inclusief vliegticket naar za.. vliegticket durban -> PE, inclusief al het eten en alle hotelovernachtingen, alle uitjes, alle tips... elke avond uiteten, alle souveniers.. Alles Alles Alles..



Maar een prive reservaat buiten kruger en zo'n trail.. daar zit al het eten gewoon bij. Dus dat hoeft je dan niet alsnog te regelen/betalen.
Alle reacties Link kopieren
Eten is daar vet goedkoop trouwens.. uiteten kan ook al voor 2 tientjes
Alle reacties Link kopieren
quote:marley79 schreef op 26 oktober 2016 @ 12:27:

[...]





wahah ja toevallig wel! Paradise cottabes and stables. Prachtige omgeving. Was wel wat leuker geweest als de gids iets meer had verteld over de omgeving. Maar het uitzicht maakt een hoop goed



Wij deden maar een uur omdat mijn dochter nog niet in de wijnproefleeftijd is (hoewel ze in Fransschoek wel wat heeft geproefd). Onze gids hield maar niet op met praten :-).



Eten kost inderdaad niets. Het duurste ooit was 80 euro met zijn vieren inclusief voor/hoofd/nagerecht en wijn. Dat was inderdaad heel prettig. Wij gingen elke keer raden wat het kostte als de rekening kwam en we zaten er altijd naast als in te hoog.
Alle reacties Link kopieren
Wat goed! Dan hadden jullie niet het blonde meisje?
Alle reacties Link kopieren
quote:marley79 schreef op 27 oktober 2016 @ 11:02:

Wat goed! Dan hadden jullie niet het blonde mbeisje?Nee, we hadden de eigenaar. Hele aardige man.
TVP
Alle reacties Link kopieren
quote:marley79 schreef op 26 oktober 2016 @ 14:48:

Eten is daar vet goedkoop trouwens.. uiteten kan ook al voor 2 tientjes

Inderdaad. Ik zat in een reisgezelschap dat ook door Zuid-Afrika ging, het - zoals de Afrikaanstalige gids dat noemde - "asemrowende" (adembenemend) land. Hij zei bij een restaurant: "U kunt daar wel gaan eten, maar het is daar ontzettend duur. Ik waarschuw u alvast!" Ik keek naar de menuprijzen (en de anderen uit het gezelschap ook) en we dachten: "Huh? Wat nou duur? 290 rand voor een compleet menu (ongeveer 21 euro)! Nou, dat krijg je in Nederland niet voor elkaar, hoor!"



Een uitzondering echter was een braai (Zuid-Afrikaanse barbecue) in Witrivier (ook wel White River) met warm en koud buffet. Dat was echter 420 rand. Dat was al een tikje aan de prijs, maar dan nog steeds betaalbaar.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Ik ben me toevallig ook aan het oriënteren om in die periode te gaan en kwam op https://zonnigopreis.nl nog wat leuke ideeën tegen, zoals het Hermanus walvis festival, wat eind sept/begin okt georganiseerd wordt. Ook lijkt het me leuk om te overnachten in Rondevlei natuurreservaat, vlakbij Kaapstad. Daar zou je goed nijlpaarden kunnen spotten. Iemand ervaring mee?
Hier maar even verder

We zijn 6 nachten in Kaapstad en omgeving, gaan naar Hermanus een boottocht zit bij de prijs inbegrepen, en vliegen dan van Kaapstad naar Durban. Dan rijden we naar boven 3 nachten St. Lucia, 2 nachten Swaziland ,5 nachten in Kruger en dan her en der nog wat overnachtingen die ik even niet bij de hand heb. Dan vliegen we van Johannesburg weer naar huis.
Alle reacties Link kopieren
Wat grappig, wij hebben het in omgekeerde volgorde gedaan. Johannesburg-blyde river canyon- Krugerpark-Swaziland-St Lucia toen gevlogen van Durban naar Kaapstad- fransschoek- Hermanus- Kaapstad
Had ook gekund maar dit kwam qua vluchten beter uit aangezien ik zo weinig mogelijk wil overstappen. Nu stappen we op de heen en terugweg over in Dubai.
Ben je ook in het Hluhluwe-Imfolozipark geweest ? Dat schijnt ook heel mooi en veel olifanten te zijn.
Wij volgen bijna dezelfde route als RM, maar dan van Durban naar Kaapstad, daar een paar dagen en dan naar huis. 3 weken was wel onze max en anders zou het erg haasten worden leek mij. Ach dan gaan we later nog eens.
Alle reacties Link kopieren
quote:paper-clip schreef op 23 februari 2017 @ 15:24:

Ben je ook in het Hluhluwe-Imfolozipark geweest ? Dat schijnt ook heel mooi en veel olifanten te zijn.Nee die hebben we overgeslagen. Hadden 3 dagen Kruger en gigantisch veel wilde dieren gezien en we hadden even zin in relaxen omdat 3 weken elke dag iets doen ons teveel werd en in St Lucia was de enige plek dat ik mijn bikini aan kon en van de zon kon genieten. Hebben wel een hippo cruise gedaan maar die kun je overslaan. Ik zou achteraf Hluhluwe gedaan hebben.
RM, hoe zit het met de temperatuur? Is het echt koud? Ik lees dat de nachten koud zijn, maar hoe is het overdag? Ik wil graag weten wat ik in moet pakken. Ik ga je de komende tijd vast bestoken met praktische vragen.
Alle reacties Link kopieren
Doen, leuk! Rondom Johannesburg hadden we om 7 u id ochtend 0 graden. Ik had van die hele handige donsjasjes van decathlon die je piepklein kan oprollen en in een zakje kan doen. Die had ik vaak in de ochtend aan en ging later uit. En dan liep ik in een sweater en ook wel korte broek midden op de dag. Laagjes dus. Als de zon onder gaat dan koelt het weer snel af. Mijn dochter heeft een paar keer in een onverwarmd zwembad gelegen brrr. In de regio Kaapstad eigenlijk altijd lange broek en jasje of dik vest. We hebben wel alle dagen zon gehad op 1 dag na in Kaapstad. Daar heeft het 1 dag geregend maar toen ben ik gaan shoppen in een overdekte mall.
Alle reacties Link kopieren
3 nachten in st lucia is wel veel. Achteraf had ik hem overgeslagen. De hiking trail in hluwluwi was wel echt onvergetelijk. Maar zou er niet weer een game drive van maken, dat lijkt dan iets teveel op kruger. Zat Drakensbergen er ook bij? Dat is echt de moeite waard!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven