Relatietherapie in basispakket

14-10-2016 12:55 52 berichten
http://www.nu.nl/werk-en- ... -moet-in-basispakket.html



Wat vinden jullie?



Ik ben geen CU aanhanger. En ben van mening dat religie en bestuur zich niet met elkaar moeten bemoeien.

En geloof ook niet perse in een gezin als de beste manier om gelukkig te zijn.



Toch vind ik dit een mooi idee! Ik ben voor!!



Omdat ik zie hoe moeilijk het tegenwoordig is om een relatie in stand te houden met alle drukte en verleidingen. Ik gun iedereen een lange gelukige relatie
Alle reacties Link kopieren
quote:Pikkie22 schreef op 14 oktober 2016 @ 13:19:

Het lijkt me dat ze eerst maar eens moeten kijken naar de behandelingen voor kanker en MS die men nu alleen in het buitenland kan krijgen. Nou ja, krijgen....kopen. Als je tenminste genoeg geld bij elkaar sprokkelt met crowdfunding, anders kom je er niet eens.

Een mislukt huwelijk is geen ziekte, en het kan juist héél erg gezond zijn om gewoon uit elkaar te gaan ipv jaren te therapieën op kosten van de ziektekostenverzekering en de maatschappij.+1
Alle reacties Link kopieren
quote:Geronimo2 schreef op 15 oktober 2016 @ 11:39:

Absurd, het lijkt wel of mensen helemaal niets meer zelf kunnen handelen in het leven. Ik lees hier op het VF ook net te vaak dat voor iedere scheet die dwars zit men in therapie gaat. Het lijkt wel of men steeds minder om kan gaan met de teleurstellingen van het leven. Mensen raken steeds verder van de realiteit en als het te moeilijk wordt moet een ander voor hun denken en het probleem oplossen. Kindertherapeuten, psychotherapeuten, relatietherapeuten, counseling, psychiatrie, gezondheidszorg is al de grootste kostenpost van de staat (met name door de vergrijzing)en dit gaat niet helpen om die kosten te verlagen. http://www.cjgleiden.nl/c ... nderen/100018/2431/565927



Een cursus van 8 x 90 minuten om je voor te bereiden op de middelbare school.

Je zal eens voor een onverwachte situatie komen te staan.



Ik ging na de 6e klas naar de mavo en de meester heette daar leraar, er was een conciërge en het eerste jaar noemde ze me brugpieper.

De voorbereiding bestond uit met mijn moeder een leren schooltas + inhoud kopen en in de zomervakantie de route een keer fietsen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:orkenflow schreef op 14 oktober 2016 @ 22:31:

Het zou me niks verbazen als het geen geld kost, maar oplevert. Na een scheiding gaan veel vrouwen er financieel enorm op achteruit, die maken dan aanspraak op huursubsidie, soms een uitkering, toeslagen voor kinderopvang. Ik zou het wel eens helemaal doorgerekend willen zien.



Interessant!



Denk ook dat veel arbeidsverzuim wordt voorkomen. Ziektekosten afnemen. Minder schuldsanering nodig is.
Alle reacties Link kopieren
quote:orkenflow schreef op 14 oktober 2016 @ 22:31:

Het zou me niks verbazen als het geen geld kost, maar oplevert. Na een scheiding gaan veel vrouwen er financieel enorm op achteruit, die maken dan aanspraak op huursubsidie, soms een uitkering, toeslagen voor kinderopvang. Ik zou het wel eens helemaal doorgerekend willen zien.Wie zegt dat ze niet alsnog gaan scheiden? Eerst maar eens onderzoeken of relatietherapie echt verschil maakt in het al of niet gaan scheiden. Ik geloof er niks van.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de kans van scheiden als het op relatie therapie aankomt 50/50 is. Maar niet geschoten is altijd mis. Ik heb er in 2 relaties gebruik van gemaakt. In de ene is het niet gelukt, in de andere heeft het ons dichter bij elkaar gebracht. In de 2e zijn ook kinderen in het spel. Dus dat maakt het vechten extra waardevol. En wij konden het betalen. Maar wat als we het niet kónden betalen? Dan was het òf nog steeds hommeles met ons kind de dupe of we zouden uit elkaar zijn met ons kind de dupe. Ik zie dus wel degelijk relatietherapie als iets positiefs. Maar wat al eerder werd gezegd: misschien eerder in het aanvullend pakket.
Van de zotte, zoiets hoort in de aanvullende verzekering, zolang medicijnen geschrapt worden heeft een niet medische behandeling zoals een relatie therapie niets in de basisverzekering te zoeken.
Dan gebeurd het zelfde als psychotherapie, 75 % komt al na 3 ruzies en is binnen no time die groep therapeuten ook overbelast en rijzen de kosten de pan uit.
Alle reacties Link kopieren
Zolang tandarts en psychiatrie niet eens vergoed wordt lijkt me dat dit plan een raar gepland 1-april grapje is. Alsjeblieft zeg.



Zoek het maar uit met je borderline/depressie/ptss want bij Pietje en Marietje "is het gevoel gewoon weg, tja, we leven als broer en zus"
Dom plan. Zoiets hoort niet in de basisverzekering. De GGZ is al overbelast en de wachttijden zijn al absurd lang.



Bovendien, misschien moeten mensen eens zorgvuldiger hun partner uitkiezen en niet bij iedere scheet denken dat het gras elders groener is. Je leest zo vaak dat meneer Goed genoeg opeens niet meer goed genoeg is als er kinderen gekomen zijn. Of dat meneer Twijfelgeval drugs blijft gebruiken. De vreemdganger ook weer vreemd gaat.



En daar zou je dan vergoed therapie tegenaan moeten gooien?
quote:hollebollegijs schreef op 15 oktober 2016 @ 12:45:

[...]





http://www.cjgleiden.nl/c ... nderen/100018/2431/565927



Een cursus van 8 x 90 minuten om je voor te bereiden op de middelbare school.

Je zal eens voor een onverwachte situatie komen te staan.



Ik ging na de 6e klas naar de mavo en de meester heette daar leraar, er was een conciërge en het eerste jaar noemde ze me brugpieper.

De voorbereiding bestond uit met mijn moeder een leren schooltas + inhoud kopen en in de zomervakantie de route een keer fietsen.
Alle reacties Link kopieren
quote:orkenflow schreef op 14 oktober 2016 @ 22:31:

Het zou me niks verbazen als het geen geld kost, maar oplevert. Na een scheiding gaan veel vrouwen er financieel enorm op achteruit, die maken dan aanspraak op huursubsidie, soms een uitkering, toeslagen voor kinderopvang. Ik zou het wel eens helemaal doorgerekend willen zien.



Ik weet wel zeker dat dit geld oplevert. Net als vrouwen uit de bijstand op speeddates sturen. Is allang doorgerekend op de ministeries.



Al word maar 10%-20% van de scheidingen voorkomen. Er zijn veel te weinig vrouwen financieel zelfstandig en de alementatie is vaak niet toereiken om in het onderhoud te voorzien. Daarnaast kunnen mannen ook nog de kinder of partner almentatie aftrekken van de belastingdienst.
quote:missmadame schreef op 17 oktober 2016 @ 10:56:

[...]





Ik weet wel zeker dat dit geld oplevert. Net als vrouwen uit de bijstand op speeddates sturen. Is allang doorgerekend op de ministeries.

.No way!
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, dit is allemaal allang doorgerekend, maar niet officieel natuurlijk. Iedere persoon uit de bijstand levert circa 10-15 K per jaar op, zijn ook niet de moeilijkste rekensommen.



(heel lang geleden is ook een expiriment geweest: http://www.trouw.nl/tr/nl ... aten-tegen-bijstand.dhtml)
Alle reacties Link kopieren
Dus moeten ze aanpakken dat al die vrouwen zo afhankelijk zijn van hun man, niet dat ze bij die man blijven om financiële redenen. Dus hoppa, werken met je donder. Wat nou relatietherapie.
Als 1 van de weinigen, ik ben voor



Ben het eens met bijna alles wat door mijn medestanders gezegd is. Ik vermoed dat de financiële kant veel gunstiger is dan wanneer het niet vergoed zou worden. Een romantische relatie is een hele belangrijke relatie in je leven. Het heeft zoveel invloed op je als individu. Dat merk je in je gesteldheid, gezondheid, arbeidsethos etc etc. Mensen die een slechte relatie hebben, hebben vaak een verminderd welbevinden en zijn dus ongelukkiger. Verminderd welbevinden=vaker zien= vaker afwezig op werk en als je er bent, kan je misschien niet altijd (goed) doen waarvoor je betaald wordt. Laat staan als je werkloos wordt.



De relatie met je partner en diens invloed op opvoedgedrag is veelvuldig onderzocht. Mensen met een 'slechte' relatie vertonen dikwijls minder goed opvoedgedrag zoals minder sensitief, minder tijd doorbrengen met kinderen etc. Kinderen hebben hier last van en hebben ook nog eens last van de minder goede relatie tussen hun ouders. Die voelen bv spanningen en dat uit zich in hun gedrag en schoolresultaten. Zal ik beginnen over het effect van ruzies en een relatiebreuk op de individuen en evt kinderen?



Ik ben het ook eens dat dingen zoals tandarts in het basispakket moeten en zoveel dingen meer waar het geld naartoe kan. Maar ik denk dat dit een hele goede keus is. Wellicht dat het eerst in het aanvullend pakket zit, gegevens verzamelen of het oplevert wat beoogt is. En dan misschien in het basispakket.



Veel roepen dat mensen dit zelf moeten betalen. Maar GGZ is duur en de mensen die het nodig hebben: laag opgeleiden, gezinnen waar gezinsleden een GGZ/medische diagnose hebben, allochtonen, jonge ouders etc, kunnen dit vaak niet betalen, terwijl zij het hardst nodig hebben. Zo werkt toch het zorgverzekeringsstelsel?
quote:Geronimo2 schreef op 15 oktober 2016 @ 11:39:

Absurd, het lijkt wel of mensen helemaal niets meer zelf kunnen handelen in het leven. Ik lees hier op het VF ook net te vaak dat voor iedere scheet die dwars zit men in therapie gaat. Het lijkt wel of men steeds minder om kan gaan met de teleurstellingen van het leven. Mensen raken steeds verder van de realiteit en als het te moeilijk wordt moet een ander voor hun denken en het probleem oplossen. Kindertherapeuten, psychotherapeuten, relatietherapeuten, counseling, psychiatrie, gezondheidszorg is al de grootste kostenpost van de staat (met name door de vergrijzing)en dit gaat niet helpen om die kosten te verlagen. De ziektekostenpremie is voor veel mensen niet meer te betalen en de tegemoetkoming hierop is al absurd hoog. Als de toegang tot de zorg enigszins betaalbaar moet blijven zal je eerder moeten schrappen dan nog meer onderdelen toevoegen die niets te maken hebben met goed dagelijks functioneren.Heel erg mee eens.
Als je mag kiezen tussen een partij die relatietherapie wil vergoeden en eentje die speeddaten wil vergoeden, op wie stem je dan?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het dubbel. Voor mij hoeft het niet in alle gevallen vergoed te worden. Alleen nu is het voorbehouden aan mensen met een dikke portemonnee of er moet creatief boekgehouden worden. Dat vind ik ook niet kies.

In mijn werk kom ik mensen tegen die na iets medisch nogal veranderd zijn (lichamelijk, gedrag en/of persoonlijkheid).

Een veranderde partner heeft een flinke impact op de relatie. Het is immers niet meer de persoon waar je ooit voor gekozen hebt. Voor een aantal zou relatietherapie geen overbodige luxe zijn, maar helaas kan een groot deel dat niet betalen. Ik zou wensen dat zij er zonder al te veel kosten gebruik van kunnen maken. Dat zou in een toch al rottige situatie ellende kunnen besparen.
Alle reacties Link kopieren
quote:orkenflow schreef op 14 oktober 2016 @ 13:08:

Wat een goed idee.

Vraag me wel af hoe ze dan denken over getrouwde homo-stellen die ruzie krijgen. Moeten die juist bij elkaar blijven of niet?







Ik ben tegen , want ik denk dat de meeste stellen die relatietherapie overwegen, meestal al teveel heibel in hun relatie hebben om het nog weer goed te krijgen.Daar komt bij laten ze eerst de eigen risico maar verminderen en de bejaarden/gehandicaptenzorg weer humaan maken, ook voor de werkers
Alle reacties Link kopieren
quote:orkenflow schreef op 17 oktober 2016 @ 12:42:

Als je mag kiezen tussen een partij die relatietherapie wil vergoeden en eentje die speeddaten wil vergoeden, op wie stem je dan?Speeddaten, of relatiebemiddeling, natuurlijk. Drie miljoen singles in Nederland die niet eens een relatie hebben, laat staan een slechte
óu sont les neiges d'antan

Laat ze eerst investeren in de reeds vergoede GGZ en die verbeteren.



Een praktijk voorbeeldje: Oudste kind heeft PDD-NOS en therapeut dringt erop aan dat regelmaat belangrijk is en dus iedere dag klokslag 8.15 uur de deur uit naar school, jongste maakt om 8.14 uur een poepluier. Therapeut kan geen advies geven want krijgt niets vergoed voor de jongste. Dit is èèn voorbeeldje maar alles bij elkaar heeft spanningen binnen de relatie opgeleverd en die moet dan maar opgelost worden door de relatie therapeut, een beetje water naar de zee dragen zo.
Een leuk idee hoor die relatietherapie, maar laten we eerst maar eens de geestelijke gezondheidszorg weer op peil brengen. Die relatietherapie gaan mensen zelf maar betalen. Er lopen tegenwoordig heel wat "verwarde" mensen rond die eigenlijk behandeld zouden moeten worden. Met de regelmaat van de klok lees ik in de krant dat er weer een gasexplosie in een woning is geweest, ontstaan door "verwarde" mensen. Je zal er maar naast wonen. Tegenwoordig loopt blijkbaar iedere gek los op straat.
quote:Pientjexxxx schreef op 22 oktober 2016 @ 23:58:

Een leuk idee hoor die relatietherapie, maar laten we eerst maar eens de geestelijke gezondheidszorg weer op peil brengen. Die relatietherapie gaan mensen zelf maar betalen. Er lopen tegenwoordig heel wat "verwarde" mensen rond die eigenlijk behandeld zouden moeten worden. Met de regelmaat van de klok lees ik in de krant dat er weer een gasexplosie in een woning is geweest, ontstaan door "verwarde" mensen. Je zal er maar naast wonen. Tegenwoordig loopt blijkbaar iedere gek los op straat.Precies. Die brengen veel meer risico's met zich mee als ze onbehandeld rond blijven lopen. Dat is niet te vergelijken met mensen die hun relatie niet kunnen laten werken. En sowieso, als je al naar een relatie therapeut moet dan zit er toch al geen toekomst meer in, in de relatie, dat is een laatste stuiptrekking.
Alle reacties Link kopieren
Wat een belachelijk idee zeg !!



Kunnen ze beter aan de jeugd zorg besteden,de jeugd is immers de toekomst. En de ouderen zorg idd !!!

En wat denk je fysio therapie,dat is veel belangrijker,veel mensen hebben dat nodig.

Ik volg secar therapie,ivm nek hernia,en dat heeft mij handen vol geld gekost,en nu nog steeds,ik moet die therapie wel volgen,anders liep het slecht af met mn gezondheid. En ik word weer mischien aan mn knie geopereerd,ook nodig,omdat die geregeld weer uit de kom schiet.

Laat de mensen die relatie therapie volgen,maar ook zelf betalen !!!!!

Ik ken een stel dat relatie therapie hebben gevolgd,en nee dat heeft niet geholpen,ze zijn immers toch weer uit elkaar.

Als de koek op is,is het op.

Ik geloof er niet in !!

Dat de jeugd maar goed geholpen word.

Ja de geestelijke gezondheids zorg ook een dingetje,je heb helemaal gelijk.
Ik geloof ook niet in relatie therapie. Iets voor geitenwollensokken mensen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven