Gezondheid alle pijlers

Minderen met roken.

22-10-2016 14:11 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey!



Ik ben 17 jaar en rook al 4 jaar ongeveer 15 sigaretten per dag. Hier heb ik nooit problemen mee gehad maar de laatste tijd zijn er veel mensen die mij vertellen dat ik wel erg veel rook. Dit heeft mij wel aan het denken gezet, ik weet dat roken slecht is voor mijn gezondheid en het is natuurlijk ook ontzettend duur. Stoppen kan/wil ik nog niet maar minderen wil ik wel.



Is er iemand met tips?
Alle reacties Link kopieren
Nee geen tips om te minderen. Ik dacht de hele dag aan die ene sigaret. Geen succes. Bij roken was het bij mij alles of niets. Gewoon cold turkey stoppen werkt het beste.
Alle reacties Link kopieren
Minderen heeft bij mij alleen maar geleid tot meer roken.

Je bent nog zo jong stop er toch mee.
Alle reacties Link kopieren
STOPPEN en helemaal, meer opties zijn er niet
het is nooit te laat om te leven
Ik vind stoppen makkelijker dan minderen. Heb vaak geprobeerd te minderen maar dat lukte mij nooit. Ik vind 15 sigaretten trouwens niet veel. Als ik maar 15 sigaretten op een dag had gerookt dan zou ik niet gestopt zijn. Ik rookte er wel meer dan 50 op een dag. Ik was 14 toen ik begon en op mijn 50ste gestopt zonder hulpmiddelen. Ik rook niet meer vanaf 8 januari dit jaar. Heb nog wel zin in een sigaret maar ik voel me veel beter.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dezelfde ervaring met minderen. Zoveel moeilijker dan stoppen!! Ik ging er eerder meer van roken dan minder.
Pivot! PIVOT!!!
Alle reacties Link kopieren
Ook als je mindert hou je de verslaving aktief.

Je blijft dan snakken naar de nicotine.
Alle reacties Link kopieren
Als je echt (nog) niet wilt stoppen wordt het waarschijnlijk erg lastig.

Schrijf voor jezelf eens op waarom je eigenlijk rookt en daarna wat de redenen zijn om niet meer te roken. Indien het lijstje met tegens groter is dan de voors van roken dan heb je denk ik al voldoende stok achter de deur om helemaal te stoppen.



Toch ook even wat tips om te minderen aangezien je daarom vroeg;

Kijk naar je rookpatroon; Wanneer rook je en doe je dit omdat je er behoefte aan hebt of meer uit gewoonte? Probeer die gewoonte sigaretten te vervangen door afleiding (rondje buiten lopen, bellen met vriendin oid)

-Zeg tegen je vrienden/familie dat je wilt minderen en vraag ze om je te helpen en je bewuster te maken van je rookgedrag
Je opent drie keer een topic en reageert verder nergens meer op, lekker handig.

Vakantietijd.
minderen is meestal geen succes, tenzij de verslaving nog niet heel diep geworteld zit en je je kan beperken tot feestjes en gelegenheden. Dus dat kan je proberen, doordeweeks niet meer roken, zelf geen pakjes kopen, tenzij je een feestje hebt of er na een etentje eentje bietsen. Ik ken mensen die dat kunnen, maar het zijn er niet veel.
Alle reacties Link kopieren
Het beperkt wel je keuze in jongens. Veel jongens willen "geen asbak uitlikken".
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 15/dag wel veel hoor, dan ben je echt slaaf van de tabakindustrie en is het niet meer gewoon af en toe lekker.



Goed dat je wil minderen!! Ik heb dat ook gedaan maar ik was dan ook een uit de hand gelopen gelegenheidsroker en nu weer terug naar eens per maand. Dit kan niet iedereen maar je kan het wel proberen :D



Wat je sws moet doen:

- het ECHT willen, anders lukt t nooit. Miss kun je het associeren met iets waar je chagrijnig van wordt, een ex of gele tanden of de verslaving (zie jezelf als een alcoholist of obese snoep-verslaafde waarvan je miss denkt: waaróm doe je jezelf dat aan?!)

- je moet je goed voorbereiden, niet opeens stoppen. Er zijn verschillende methoden waarover je kan lezen, zoek eens online, die je opdrachten geven zoals: denk na over de momenten waarop je het meeste trek hebt erin. En bedenk nu alvast of je die kan vermijden of wat je anders gaat doen. Bv rook je altijd bij koffie, stop dan een tijdje met koffie, als je sochtends echt niet zonder kan vervang het dan bijv met een stuk fruit.

- je kunt ook hypnoses luisteren (youtube) of je arts vragen of boek kopen met een methode.



Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven