Recht op bijstand bij terugkomst wereldtrip 7 maanden

20-10-2016 17:18 1310 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo medeforummers!





Ik ga dit jaar eind november 7 maanden op reis voor een Azië trip. Bij terugkomst heb ik uitgerekend nog zo een 1000 euro over, heb mijn baan moeten opzeggen voor de reis want branche waarin ik werk vond het natuurlijk een te lange periode.



Heb ik recht op een bijstandsuitkering als ik terug kom stel ik vind een paar weken lang of maandenlang bij terugkomst geen baan? Of niet? Iemand dit weet, kan het nergens echt het 100% antwoord vinden. En dit is puur om te informeren, natuurlijk ga ik ervan uit dat ik bij terugkomst weer baan heb!





Dankje alvast voor de antwoorden! Ik heb nog nooit een uitkering gehad, dus daarom deze vraag.
Alle reacties Link kopieren
quote:annie2 schreef op 21 oktober 2016 @ 23:32:

Eigenlijk heb ik hier zelf nooit zo over nagedacht, verhuurde mijn huis onder ( met toestemming) nam ontslag en ging,

Kwam bijna bankroet terug met de gedachte snel weer werk te vinden, en dat maakte zeker niet uit wat!

Heb er nooit over nagedacht of ik dit via een uitkering zou kunnen regelen, mijn reis, mijn zorgen ook daarna.

Ik was trouwens ook halverwege de 20+1
Alle reacties Link kopieren
quote:radeloosje88 schreef op 20 oktober 2016 @ 17:22:

Dus dan geld het niet, ai. Hoe doen andere mensen dat die doen wereldreizen dan en niks meer over hebben qua geld?die doen dat niet en noemen het misschien zelfs wel onverantwoord, zo een beroep op anderen doen...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het mijn partner eens na gevraagd; hij werkt voor een gemeente .

In principe heeft iedereen recht op bijstand, in tegenstelling tot ww.

Dus ook TO.

Kans was wel groot dat je een sanctie krijgt van 100% voor 1 maand (dus 1 maand geen geld) Bijstand krijg je overigens altijd aan het eind van de maand!

Dus TO hou er rekening mee dat je het 2 maanden moet kunnen uitzingen!

En er wordt idd van je verwacht dat je veel! solliciteerd.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mommiev2 schreef op 22 oktober 2016 @ 16:00:

Ik heb het mijn partner eens na gevraagd; hij werkt voor een gemeente .

In principe heeft iedereen recht op bijstand, in tegenstelling tot ww.

Dus ook TO.

Kans was wel groot dat je een sanctie krijgt van 100% voor 1 maand (dus 1 maand geen geld) Bijstand krijg je overigens altijd aan het eind van de maand!

Dus TO hou er rekening mee dat je het 2 maanden moet kunnen uitzingen!

En er wordt idd van je verwacht dat je veel! solliciteerd.Dankje voor het navragen meid! Goed om te weten, en hoezo dan een sanctie met wat voor een reden?
Alle reacties Link kopieren
quote:radeloosje88 schreef op 22 oktober 2016 @ 18:48:

[...]



Dankje voor het navragen meid! Goed om te weten, en hoezo dan een sanctie met wat voor een reden?Hahahaha, meen je dit? Je hebt een baan, die zeg je zelf willens en wetens op om te gaan spelevaren in het buitenland, en als je dan terugkomt verwacht je gewoon dat de Nederlandse gemeenschap zegt "Goh, geweldig joh, dat je je duizenden euro's die je had, hebt gebruikt voor je eigen plezier, nee, dat verdient een lintje. Komt u volgende week maar even naar het loket, dan krijgt u even 2000 euro uitgekeerd, want daar werken alle andere Nederlanders gráág voor, mensen die lekker op reis gaan, vinden ze helemaal geen probleem, en oh ja, heb je aan die 2000 euro niet genoeg, nou, laat het even weten, want dan betalen we je ook nog wel wat andere toeslagen"....
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 22 oktober 2016 @ 18:58:

[...]





Hahahaha, meen je dit? Je hebt een baan, die zeg je zelf willens en wetens op om te gaan spelevaren in het buitenland, en als je dan terugkomt verwacht je gewoon dat de Nederlandse gemeenschap zegt "Goh, geweldig joh, dat je je duizenden euro's die je had, hebt gebruikt voor je eigen plezier, nee, dat verdient een lintje. Komt u volgende week maar even naar het loket, dan krijgt u even 2000 euro uitgekeerd, want daar werken alle andere Nederlanders gráág voor, mensen die lekker op reis gaan, vinden ze helemaal geen probleem, en oh ja, heb je aan die 2000 euro niet genoeg, nou, laat het even weten, want dan betalen we je ook nog wel wat andere toeslagen"....Een uitkering is rond de 700 euro per maand, dus hoe je aan de 2000 euro komt is mij een raadsel.
Alle reacties Link kopieren
quote:radeloosje88 schreef op 22 oktober 2016 @ 19:21:

[...]



Een uitkering is rond de 700 euro per maand, dus hoe je aan de 2000 euro komt is mij een raadsel.



Nou ja, met een paar maanden zit je daar gauw aan, of niet?



Maar zelfs al zou het maar om 700 euro gaan. Wat maakt het in jouw verwrongen gedachten OK dat je je geld gaat opmaken aan een wereldreis en dat de samenleving je dan wel gaat onderhouden als je weer terugkomt?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
To, ga het regelen voor je weggaat, je vraagt de bijstand aan en geef je bankrekening. Over 2 maanden storten ze je 1e geld, en dat nog 5 maanden lang, heb je een leuk potje als je terugkomt verder.
het is nooit te laat om te leven
TO je profiteert! Heb jij echt geen schaamtegevoel dan?
Alle reacties Link kopieren
quote:radeloosje88 schreef op 22 oktober 2016 @ 18:48:

[...]



Dankje voor het navragen meid! Goed om te weten, en hoezo dan een sanctie met wat voor een reden?



Dat is al een aantal keer gezegd: omdat je willens en wetens razendsnel ingeteerd hebt op je vermogen, zelf je baan opgezegd hebt. Dat je een uitkering aanvraagt, komt door je eigen keuzes en daar moet je dan even voor op de blaren zitten.



Weet je al wat je met je appartement gaat doen eigenlijk, opzeggen/onderverhuren/leeg laten staan?
At the end of each day, life should ask: "Do you want to save changes?"
Geen wonder dat ik 51 jaar moet werken met figuren zoals deze TO! Wat een verwend nest met een flutmentaliteit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mommiev2 schreef op 22 oktober 2016 @ 16:00:

Ik heb het mijn partner eens na gevraagd; hij werkt voor een gemeente .

In principe heeft iedereen recht op bijstand, in tegenstelling tot ww.

Dus ook TO.

Kans was wel groot dat je een sanctie krijgt van 100% voor 1 maand (dus 1 maand geen geld) Bijstand krijg je overigens altijd aan het eind van de maand!

Dus TO hou er rekening mee dat je het 2 maanden moet kunnen uitzingen!

En er wordt idd van je verwacht dat je veel! solliciteerd.

Helaas to, dit zegt niet zoveel, bij jouw gemeente kan dit anders geregeld zijn. Het kan ook zijn dat ze je de bijstand als lening gaan verstrekken. Om het zeker te weten zal je dit moeten navragen bij je eigen gemeente.

Goede reis gewenst!
Ik ben blij dat gemeenten tegenwoordig een tegenprestatie verwachten voor een bijstandsuitkering. Dat betekent veertig uur per week papierprikken of werken in een bejaardenhuis of in de kassen. Dus eerst een sanctie (en dus geen uitkering) van een aantal maanden omdat je je geld er in zeven maanden tijd doorheen hebt gejast, en daarna krijg je een minimaal bedrag waar je keihard voor moet werken, terwijl je elke poep en scheet moet verantwoorden. Ik snap echt niet waarom dit zo aantrekkelijk lijkt. Ik werk liever gewoon, dan bepaal ik tenminste zelf waar en hoeveel ik werk en is er niemand die mijn bankafschriften controleert.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tr0tter schreef op 23 oktober 2016 @ 07:29:

Ik ben blij dat gemeenten tegenwoordig een tegenprestatie verwachten voor een bijstandsuitkering. Dat betekent veertig uur per week papierprikken of werken in een bejaardenhuis of in de kassen. Dus eerst een sanctie (en dus geen uitkering) van een aantal maanden omdat je je geld er in zeven maanden tijd doorheen hebt gejast, en daarna krijg je een minimaal bedrag waar je keihard voor moet werken, terwijl je elke poep en scheet moet verantwoorden. Ik snap echt niet waarom dit zo aantrekkelijk lijkt. Ik werk liever gewoon, dan bepaal ik tenminste zelf waar en hoeveel ik werk en is er niemand die mijn bankafschriften controleert.Waarom vragen ze dit soort dwangarbeid dan niet van nieuwkomers die hier nooit wat hebben bijgedragen en dat in de meeste gevallen ook nooit zullen gaan doen? Die leven hier pas massaal op kosten van de samenleving! Waarom zou je als werkende en belastingbetalende burger niet af en toe een break mogen hebben? Ik vind het meer dan schandalig dat Nederlanders die hun hele leven werkten en rond de 50 niet meer aan n baan kunnen komen dwangarbeid moeten verrichten zonder daar ten minste het minimumloon en normale arbeidsvoorwaarden voor terug te krijgen. Dat is pas iets om je voor dood te schamen als maatschappij.
Shoot first, ask questions later!
TO is begin twintig, dus haar hele leven gewerkt hebben zal wel meevallen dan Redbulletje. Daarbij als je altijd gewerkt hebt, en je wordt ontslagen als je 50 bent krijg je eerst een tijd ww waarin je de gelegenheid krijgt om op zoek te gaan naar een baan. De drie in mijn omgeving die dit is overkomen, hier hebben er twee alweer een andere baan binnen de ww tijd, en de derde is nog wat kritisch maar heeft zeker nog 1,5-2 jaar ww tijd voor de boeg. Hoezo dwangarbeid....



p.s.: En de banen die deze mensen hebben gevonden zijn echt goede banen in hun vakgebied.
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig hebben wij wetten in dit land en bepalen niet een paar forummers deze.



Natuurlijk heb je recht op bijstand. Dat heeft iedereen zonder geld en inkomen.



TO, laat je geen schaamtegevoel aanpraten. Leef je leven, ontdek de wereld, denk buiten de kaders.

Kom blut terug, zoek een baan en herhaal. Helaas doen te weinig NLers dit en hebben we een angstig en klagend cultuurtje. Zelf reis ik de helft van het jaar en de andere helft geniet ik in NL. Geheel op eigen kosten overigens, maar getriggerd door een paarwereldreizen toen ik jong was.
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 23 oktober 2016 @ 01:29:

Geen wonder dat ik 51 jaar moet werken met figuren zoals deze TO! Wat een verwend nest met een flutmentaliteit.Je zal ook eens buiten de kaders moeten denken. Jij beslist zelf om 51 jaar te werken. Elk jaar, elke werkdag. Nooit een jaar vrij. Is dat wat jij wil? Blijkbaar wel! De keuze is geheel aan jou. Prima dat je klaagt maar je doet het zelf.
Life is fun. Live it.
quote:Zebraa schreef op 23 oktober 2016 @ 10:46:

Gelukkig hebben wij wetten in dit land en bepalen niet een paar forummers deze.



Natuurlijk heb je recht op bijstand. Dat heeft iedereen zonder geld en inkomen.



TO, laat je geen schaamtegevoel aanpraten. Leef je leven, ontdek de wereld, denk buiten de kaders.

Kom blut terug, zoek een baan en herhaal. Helaas doen te weinig NLers dit en hebben we een angstig en klagend cultuurtje. Zelf reis ik de helft van het jaar en de andere helft geniet ik in NL. Geheel op eigen kosten overigens, maar getriggerd door een paarwereldreizen toen ik jong was.Waarom ben je angstig en klagend als je bedenkingen hebt bij dit plan? Vind ik altijd zo'n rare reactie als je niet meteen lyrisch reageert. Dan ben je jaloers, bekrompen, burgerlijk, angstig en klagend. Ik vraag me dan wel af hoe zeker je bent over je plan als je het nodig vindt anderen zo naar beneden te halen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tr0tter schreef op 23 oktober 2016 @ 07:29:

Ik ben blij dat gemeenten tegenwoordig een tegenprestatie verwachten voor een bijstandsuitkering. Dat betekent veertig uur per week papierprikken of werken in een bejaardenhuis of in de kassen. Dus eerst een sanctie (en dus geen uitkering) van een aantal maanden omdat je je geld er in zeven maanden tijd doorheen hebt gejast, en daarna krijg je een minimaal bedrag waar je keihard voor moet werken, terwijl je elke poep en scheet moet verantwoorden. Ik snap echt niet waarom dit zo aantrekkelijk lijkt. Ik werk liever gewoon, dan bepaal ik tenminste zelf waar en hoeveel ik werk en is er niemand die mijn bankafschriften controleert.

TO jast haar geld er niet door. Ze kan makkelijk onder 150% blijven. Check de wettekst. Die is leidend en NIET JOUW MENING.



Welke gemeenten hanteren dit beleid precies? Ik ken er niet een. Gemeenten Groningen, Rotterdam, Leeuwarden en Eindhoven in ieder geval niet.
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tr0tter schreef op 23 oktober 2016 @ 07:29:

Ik ben blij dat gemeenten tegenwoordig een tegenprestatie verwachten voor een bijstandsuitkering. Dat betekent veertig uur per week papierprikken of werken in een bejaardenhuis of in de kassen. Dus eerst een sanctie (en dus geen uitkering) van een aantal maanden omdat je je geld er in zeven maanden tijd doorheen hebt gejast, en daarna krijg je een minimaal bedrag waar je keihard voor moet werken, terwijl je elke poep en scheet moet verantwoorden.Was het maar zo streng..
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 23 oktober 2016 @ 07:59:

[...]

Waarom vragen ze dit soort dwangarbeid dan niet van nieuwkomers die hier nooit wat hebben bijgedragen en dat in de meeste gevallen ook nooit zullen gaan doen? Die leven hier pas massaal op kosten van de samenleving!Inderdaad. Die krijgen met voorrang een bijstandsuitkering en worden daarna met rust gelaten, want het is allemaal zielig en de te verwachten uitstroom uit de bijstand is niet groot. Werkgevers zijn er niet happig op.
quote:Zebraa schreef op 23 oktober 2016 @ 10:51:

[...]



Je zal ook eens buiten de kaders moeten denken. Jij beslist zelf om 51 jaar te werken. Elk jaar, elke werkdag. Nooit een jaar vrij. Is dat wat jij wil? Blijkbaar wel! De keuze is geheel aan jou. Prima dat je klaagt maar je doet het zelf.



Precies.

Eigen keuzes, en dan is het niet nodig om elkaar het brood uit de mond te kijken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zebraa schreef op 23 oktober 2016 @ 10:46:

Zelf reis ik de helft van het jaar en de andere helft geniet ik in NL. Geheel op eigen kosten overigens, maar getriggerd door een paarwereldreizen toen ik jong was.Hoe doe je dat? Je werkt een half jaar en daarmee kun je een heel jaar aan levensonderhoud bekostigen zonder een beroep te hoeven doen op uitkeringen en toeslagen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Zebraa schreef op 23 oktober 2016 @ 10:51:

[...]



Je zal ook eens buiten de kaders moeten denken. Jij beslist zelf om 51 jaar te werken. Elk jaar, elke werkdag. Nooit een jaar vrij. Is dat wat jij wil? Blijkbaar wel! De keuze is geheel aan jou. Prima dat je klaagt maar je doet het zelf.Hoe zie jij dat dan voor je? Dat we allemaal onze banen opzeggen, vind je een goed plan? Hoe houd je de samenleving dan draaiend? Als jij met spoed geopereerd moet worden en de chirurgen zijn allemaal een wereldreis aan het maken, want ja, het is hun eigen keus, dan vind je het wel best om te sterven zodat zij de wereld kunnen verkennen?
quote:Zebraa schreef op 23 oktober 2016 @ 10:58:

Welke gemeenten hanteren dit beleid precies? Ik ken er niet een. Gemeenten Groningen, Rotterdam, Leeuwarden en Eindhoven in ieder geval niet.Rotterdam bijvoorbeeld: http://www.rotterdam.nl/tegenprestatie

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven