Baby onrustig tweede helft nacht

21-10-2016 18:36 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Even wat achtergrond informatie. Onze uk (10weken) is een vrolijke jongen die het liefst heel de dag wakker is en alles wil bekijken. Hij lacht heel de dag door.



Hij heeft zoals zoveel baby's, moeite om zelf in slaap te vallen. Overdag slaapt hij tot een uur of tien uit, doet daarna nog 3 slaapjes over de dag van een klein uurtje.



'S avonds gaat hij rond tien uur naar boven, voor de nacht. Hij slaapt bij ons op de kamer. Hij maakt dan eerst een ruk tot een uur of twee, dus zon 3 a 4 uur achter elkaar.



Dan voed ik hem rond twee uur waarbij hij eigenlijk altijd weer in slaap valt en daarna begint de onrust. Hij komt dan eerst na 1,5 uur en na nog een voeding komt hij ieder uur. Hij is dan ontzettend onrustig in zijn lijfje en vecht tegen de pacco in zijn slaap. Heel dat lijfje kronkelt en ik heb dan echt het idee dat hij ergens last van heeft. Het lijkt alsof hij dan gewoon niet meer plat kan liggen met de pacco aan.



De laatste weken haal ik hem dan ook vanaf een uur of vijf naar mijn bed, en dan slaapt hij door tot een uur of tien, met nog een voeding tussendoor. Zijn pacco gaat dan uit en hij ligt dan op zijn zij tegen mij aan. Dat gaat dan best aardig maar hij blijft wel onrustig.



Zijn er meer baby's die hiervan last hebben en hebben jullie enig idee waardoor het kan komen? Mijn vriend heeft het idee dat hij gewoon niet zo lang plat kan liggen. Ik twijfel zelf aan de pacco. De lactatiekundige dacht aan mammahonger. Daar twijfel ik zelf aan omdat hij ook nog bij mij onrustig is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tovergieter schreef op 21 oktober 2016 @ 21:21:

Ik heb de indruk dat ie te weinig slaap krijgt per etmaal? Dat zou z'n 'slechte' slaapgedrag in de nacht kunnen verklaren. Je zegt dat ie om 22.00 naar bed gaat. Dat lijkt me eigenlijk best laat. Overdag 3 slaapjes van nog geen uur is ook best weinig voor een baby van zijn leeftijd. Al met al denk ik dus dat ie een slaaptekort heeft en daardoor slecht slaapt. Het lijkt misschien dat ie wakker en blij is, maar dat kan ook echt een teken van oververmoeidheid zijn. Oververmoeide baby's slapen slecht.



- Kun je 'm 's avonds eerder in bed leggen?

- Houd je dagen leeg (hooguit één afspraak per dag)

- Zorg voor slaaprituelen (zelfde plek, muziekje, etc.)

- Na een klein uurtje slaap overdag toch proberen of je 'm nog langer kunt laten slapen (erbij gaan liggen of wat werkt voor jou en je baby)Hij slaapt van 22 uur tot de volgende dag 10 uur en dan nog 4 slaapjes overdag waar tussen nooit langer dan 1,5 uur zit. Dus ik heb zelf niet echt het idee dat hij slaaptekort krijgt. Wat ik altijd heb begrepen is dat baby's niet moe worden van korte slaapjes (mits ze 1 slaapcyclus volmaken) maar wel van te lang wakker zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hecamel schreef op 21 oktober 2016 @ 21:42:

Onze meid van 14 weken kreeg dat een aantal weken geleden ook ineens. Bleek het gewoon koud te hebben. Nu lekker warm in bed en slaapt heerlijk door.



Soms is de oplossing simpeler dan je denkt. Onze man heeft het snel warm, dus het lijkt me niet. Maar ik houd het in mijn achterhoofd.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:bloemetje77 schreef op 21 oktober 2016 @ 21:05:

[...]





Dit lees ik wel vaker, dat kind aanhapt terwijl moeder doorslaapt, maar ik snap oprecht niet hoe dat praktisch werkt. Kan je me verlossen van de vele vragen die ik heb?



Ligt je kind dan bij je in bed?

Hoe voorkom je dat je kind uit je bed rolt?

Hoe voorkom je dat je kind onder je dekbed rolt?

Kan je kind dan zelf naar je borst kruipen/bewegen?

Is je borst dan al ontbloot?

Ligt je borst dan niet onder de deken?

Lig jij dan altijd op je zij naar kind gericht?



Mij lukte het met kind in bed slapen niet om al bovenstaande redenen. Ik kan niet slapen zonder shirt aan (zeker niet in de winter) en ik rol mezelf geregeld op mijn andere zij. Ben dus echt benieuwd hoe iemand dat doet.



Haha, het duurde ook even voordat we de goede houding hadden gevonden maar uiteindelijk gaf ik zelfs twee borsten zonder echt wakker te worden. De volgende ochtend wist ik iig niet meer hoe vaak ik had gevoed.



Komt ie:

Ligt je kind dan bij je in bed? Ja.

Hoe voorkom je dat je kind uit je bed rolt? Ikea ledikant omgebouwd tot co-sleeper, maar hij lag meestal aan de kant van de co-sleeper bij ons op het matras. Vanaf ongeveer een jaar kwam hij tussen ons in te liggen, omdat hij al slapend door het bed ging spoken en dat was niet veilig.

Hoe voorkom je dat je kind onder je dekbed rolt?

Door het dekbed niet hoger dan je buik op te trekken en de baby OP het dekbed te leggen. Een dik kussen onder de voetjes voorkomt naar beneden schuiven. Als vervanging van het voeteneinde zeg maar.

Kan je kind dan zelf naar je borst kruipen/bewegen?

We lagen neus tegen neus of neus tegen borst. Het duurde wel heel lang voordat hij zelf naar mijn borst kon schuiven. Wel ging hij al vrij snel aan mijn pyjama trekken, friemelen, mopperen. Toen hij zichzelf nog niet kon aanleggen trok ik hem naar me toe, jasje open en drinken maar. Dat werd na een tijdje bijna hetzelfde als in mijn slaap aan m'n kont krabben. Word je ook niet wakker van, maar is wel een gerichte handeling.

Is je borst dan al ontbloot?

Half, een shirt of jasje met knoopjes is ideaal als het wat kouder is.

Ligt je borst dan niet onder de deken?

Nee, maar als het wat kouder is dan wel grotendeels in de pyjama.

Lig jij dan altijd op je zij naar kind gericht?

Ja, of op mijn buik als ik geen zin had in gefriemel aan mijn lijf



Het hele arrangement veranderde wel elke paar maanden hoor, afhankelijk van zijn slaapgedrag. Veiligheid hebben we altijd goed in de gaten gehouden.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:bloemetje77 schreef op 21 oktober 2016 @ 22:08:

Nou die van ons was toch echt beduidend vrolijker én sliep 's nachts beter als ze 2 uur achter elkaar sliep overdag dan 1 uur.

Ik geloof het dus niet zo dat al die korte slaapjes niks uitmaken.



Ik vind het ook gek, lijkt wel of het kind zichzelf dus niet in slaap kan krijgen na 1 slaapcyclus en dat het 's avonds dan wel een keer lukt is misschien omdat het dan zó vermoeid is dat het lichaam wel even moet doorslapen. De meeste baby's doen overdag toch wel 1 slaapje van 2 slaapcycli achter elkaar. Op de kinderopvan bij ons is er maar één die geen 2 uur slaapt.



Ja maar hij doet al wel een lang slaapje in se ochtend tot tien uur he?



Hij deed voorheen ook langere slaapjes, maar sinds dat ik hem vaker in zijn kinderwagen leg, slaapt hij korter. Daarvoor sliep hij vaak op mij.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lein2013 schreef op 21 oktober 2016 @ 22:00:

[...]



Hij slaapt van 22 uur tot de volgende dag 10 uur en dan nog 4 slaapjes overdag waar tussen nooit langer dan 1,5 uur zit. Dus ik heb zelf niet echt het idee dat hij slaaptekort krijgt. Wat ik altijd heb begrepen is dat baby's niet moe worden van korte slaapjes (mits ze 1 slaapcyclus volmaken) maar wel van te lang wakker zijn.Waarbij het eigenlijk na een uur of twee onrustig wordt, zeg je. Dus eigenlijk pakt ie maar één keer een wat langere slaap (van 22.00 - 02.00), de rest lijkt toch onrustig en meer hazenslaapjes.
Als je twee keer turbo zegt, vlieg ik in brand!
Alle reacties Link kopieren
quote:bloemetje77 schreef op 21 oktober 2016 @ 22:08:

Nou die van ons was toch echt beduidend vrolijker én sliep 's nachts beter als ze 2 uur achter elkaar sliep overdag dan 1 uur.

Ik geloof het dus niet zo dat al die korte slaapjes niks uitmaken.



Ik vind het ook gek, lijkt wel of het kind zichzelf dus niet in slaap kan krijgen na 1 slaapcyclus en dat het 's avonds dan wel een keer lukt is misschien omdat het dan zó vermoeid is dat het lichaam wel even moet doorslapen. De meeste baby's doen overdag toch wel 1 slaapje van 2 slaapcycli achter elkaar. Op de kinderopvan bij ons is er maar één die geen 2 uur slaapt.Die twee slaapcycli aan elkaar plakken overdag duurde bij ons zeker langer dan een half jaar en dat vonden we toen heel normaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tovergieter schreef op 21 oktober 2016 @ 22:50:

[...]





Waarbij het eigenlijk na een uur of twee onrustig wordt, zeg je. Dus eigenlijk pakt ie maar één keer een wat langere slaap (van 22.00 - 02.00), de rest lijkt toch onrustig en meer hazenslaapjes.Nee, hij brengt de voedingen ook zo goed als slapend door. Ik voed op de eerste hongersignalen en dat betekent dat ik hem slapend aanleg.
O
Alle reacties Link kopieren
quote:Lein2013 schreef op 22 oktober 2016 @ 04:12:

[...]





Nee, hij brengt de voedingen ook zo goed als slapend door. Ik voed op de eerste hongersignalen en dat betekent dat ik hem slapend aanleg.Hmmm, dan is het gewoon een faaaaseeee
Als je twee keer turbo zegt, vlieg ik in brand!
Alle reacties Link kopieren
Het was vannacht weer bal rond vijf uur. Hij wilde niet op zijn buik op mij liggen dus uiteindelijk toch zijligging gedaan. Hij was continue in zijn slaap aan t trappen. Hij zocht continu de tepel en als hij hem in zijn mond had, was hij gelijk stil. Tja.. nu nog een echte speen
Alle reacties Link kopieren
Gewoon meegeven was het beste advies dat ik hier over kreeg.
B
Alle reacties Link kopieren
Ja dat proberen we, maar hij kauwt er alleen een beetje op, maar zuigt niet. En we hebben er al heel veeel uitgeprobeerd!
Alle reacties Link kopieren
quote:Lein2013 schreef op 21 oktober 2016 @ 22:00:

[...]



Hij slaapt van 22 uur tot de volgende dag 10 uur en dan nog 4 slaapjes overdag waar tussen nooit langer dan 1,5 uur zit. Dus ik heb zelf niet echt het idee dat hij slaaptekort krijgt. Wat ik altijd heb begrepen is dat baby's niet moe worden van korte slaapjes (mits ze 1 slaapcyclus volmaken) maar wel van te lang wakker zijn.



In je eerste bericht vertel je dat hij slaapt van 22 uur - 10 uur, waarvan 3 a 4 uur achter elkaar en vervolgens 8(!!!) uur onrustig. Overdag doet hij 4 slaapjes van een klein uurtje en een periode van 1,5 uur wakker zijn.

Dan slaapt hij feitelijk maar 8 van de 24 uur goed, terwijl hij maar 8 van de 24 uur goed wakker zou horen te zijn op die leeftijd.



Ik denk dat er toch best sprake kan zijn van slaaptekort.

Wist je dat je bij een kindje kan voelen aan de handen of ze moe zijn? Bij vermoeidheid krijgen ze warme handen. Dat is een goed moment om hem even op bed te leggen/rust te geven.



Het kan helpen om te zorgen dat hij goed wakker is bij een voeding. Dan drinkt hij beter, gebruikt je borst minder als speen en slaapt misschien goed in of langer ná een voeding. Als hij elke 3 uur voeding krijgt: je legt hem bij het wakker worden direct aan, dat dan is hij alweer over de helft naar zijn volgende voeding als je hem in bed legt. En wordt hij na een uurtje wakker vanwege honger.



En wat misschien ook kan zijn; het koelt in de nacht erg af. Volgens mij merk je dat vooral vanaf een uur of 2 of 3 's nachts. Een kruikje in bed om zijn slaapplekje warm te houden, die je daarna naar het voeteneinde schuift en misschien een dun dekentje extra zou ook veel kunnen schelen.
Can you remember who you were, before the world told you who you should be?
Alle reacties Link kopieren
Het is wellicht zo dat hij de tweede helft van de nacht onrustig slaapt, maar de redenering dat hij daardoor maar 8 van de 24 goed slaapt gaat niet op. Hij slaapt immers wel gewoon! Dat hij onrustig in zijn lijfje is doet daar niets aan af.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lein2013 schreef op 23 oktober 2016 @ 00:59:

Het is wellicht zo dat hij de tweede helft van de nacht onrustig slaapt, maar de redenering dat hij daardoor maar 8 van de 24 goed slaapt gaat niet op. Hij slaapt immers wel gewoon! Dat hij onrustig in zijn lijfje is doet daar niets aan af.



Het is wat jij zegt, maar dan niet hoor.

Ook goed.



Je weet het allemaal beter. En draait je berichten bij. Slaapt onrustig, nee hoor slaapt gewoon.

Waarom dan nog advies vragen?



We zeggen toch niet dat je iets verkeerd doet, maar het lijkt er wel op dat je de signalen verkeerd interpreteert. Niet erg, dat kost iedereen een paar maanden, om hun kind te leren kennen. Maar dan heeft advies vragen echt geen zin, want je roept op alles dat dat het probleem niet is. Als ik reken:

12 uur in de nacht, waarvan 4 uur doorslapen en de rest onrustig en dan nog 4 uur overdag, kom ik niet aan 'voornamelijk gewoon slapen'. Maar aan 8 uur en veel onrust.
Can you remember who you were, before the world told you who you should be?
Alle reacties Link kopieren
Ik geef duidelijk in mijn beginpost aan dat hij wel degelijk slaapt van 10-10 maar dat hij erg onrustig in zijn lijfje is. Dat vind ik wezenlijk iets anders dan dat hij niet slaapt? Zijn voedingen doet hij dan ook slapend.



En mag ik vragen waar ik mijn antwoorden bij draai?



Ik probeer iedereen juist zo goed mogelijk te antwoorden zodat er geen verwarring ontstaat..
Alle reacties Link kopieren
Dan is er toch geen probleem? Perfect.



Hij slaapt voldoende en drinkt goed. Welterusten (bij 10 weken probeerde ik alle slaap te pakken die ik kon krijgen)
Can you remember who you were, before the world told you who you should be?
Alle reacties Link kopieren
Eens met (de berekening van) Castle Witch; als ie van 22.00 tot 10.00 slaapt, en vooral (na 02.00 al!) onrustig slaapt, en wij denken dat het misschien toch aan het gebrek aan goede, diepe slaap is, dan slaapt ie ineens toch wel en is dat het niet. Nou, dan is er inderdaad geen probleem toch, want hij slaapt immers.



Dat je baby in de nacht de voedingen slapend doet, is misschien juist niet zo handig, want dan zal hij misschien minder effectief drinken. Als ie een paar uur goed slaapt en dan drinkt, kan hij er daarna een paar uur tegenaan, ipv steeds vaker aangelegd te moeten worden.



Maar of dat het is, weet ik natuurlijk ook niet zeker. Je vraagt advies en dat krijg je. Vervolgens kun je zelf beslissen of je er iets mee kan of niet. Ik denk alleen naar aanleiding van je verhaal dat ie te weinig 'diepe' slaap heeft en daardoor in een vicieuze cirkel zit. (Te moe om echt goed te drinken, minder effectief drinken, sneller wakker etc.). Als jij niet denkt dat ie een tekort aan slaap heeft, dan is er toch ook geen probleem.
Als je twee keer turbo zegt, vlieg ik in brand!
Alle reacties Link kopieren
Oja, en voor onrust in zijn lijfje zou je anders eens een osteopaat of chiropractor kunnen inschakelen. Die kunnen eventuele onrust meestal wel uit zo'n lijfje krijgen.



Succes!
Als je twee keer turbo zegt, vlieg ik in brand!
Alle reacties Link kopieren
Die van mij had op die leeftijd een paar maanden lang precies hetzelfde vanaf 02.00. Doorslapen schoof heel langzaam op van avond tot 02.00, tot 03.00, tot 04.00 en vanaf anderhalf jaar oud sliep hij de hele nacht tot minimaal 06.00 in zijn eigen bed. En omdat hij gewend was om vanaf het moment dat hij bij ons kwam liggen aan de borst verder te kunnen slapen, hebben we ook kunnen genieten van wat ochtenden uitslapen tot 08.00-09.00. En hij is echt nooit oververmoeid geweest en we hebben echt helemaal niets hoeven doen om hem langer door te laten slapen. We zijn er al die tijd ook maximaal één keer per nacht uit geweest want hij begon altijd in zijn eigen bed en bij wakker worden haalde mijn partner hem op en dan deed ik verder half slapend en slapend de nachtdienst. Behalve als er tandjes kwamen zijn het heerlijke nachten geweest.

Oh ja, nog een supertip: we hebben rood folie over het bedlampje, zodat het licht aan de slaaphormonen niet verstoort, maar zo kon ik baby wel goed helpen met aanhappen in het eerste halfjaar/jaar en checken of hij nog lekker en veilig lag. Als je daarvoor alleen je ooglid hoeft op te tillen dan word je daar ook niet echt wakker van.

Het is een fabel dat mensen acht uur aaneengesloten slaap nodig hebben. Volwassenen worden ook meerdere malen per nacht wakker maar kunnen het zich de volgende ochtend alleen niet herinneren.

Dus ik denk niet dat er iets 'mis' is met het slaapgedrag van TO's baby, ik denk dat vooral TO moet wennen aan dit ritme en moet kijken hoe ze het zo comfortabel mogelijk voor zichzelf kan maken. Dat is en blijft de allerbeste opvoedtip!
Alle reacties Link kopieren
quote:Lein2013 schreef op 23 oktober 2016 @ 01:18:

Ik geef duidelijk in mijn beginpost aan dat hij wel degelijk slaapt van 10-10 maar dat hij erg onrustig in zijn lijfje is. Dat vind ik wezenlijk iets anders dan dat hij niet slaapt? Zijn voedingen doet hij dan ook slapend.



En mag ik vragen waar ik mijn antwoorden bij draai?



Ik probeer iedereen juist zo goed mogelijk te antwoorden zodat er geen verwarring ontstaat..Nou mooi toch. Dat kind slaapt. Wat wil je nog meer.
Alle reacties Link kopieren
Het kind slaapt zeker, maar ik blijf het gevoel hebben dat hij last heeft ergens van.. vandaar mijn vraag.



En tovergieter en castle witch: ik ben juist mega bezig met het voldoende slapen. Ik heb alle boeken over slapen doorgeploegd en het lijkt er toch echt op dat de slaapjes van 1 slaapcyclus erg normaal zijn overdag. Ze moeten leren om zonder jouw hulp die slaapjes aan elkaar te gaan verbinden zodat je richting een paar standaard slaapjes toe gaat. Maar overal wordt aangegeven dat het niet gaat om de duur van de slaapjes, mits het wel één slaapcyclus is, maar om de wakkere tijd. En daar let ik heel strikt op. En het is toch ook een graadmeter hoe hij wakker wordt: namelijk breeduit lachend.



Het lukt hem overigens wel om overdag langer te slapen als hij op mij slaapt of in de draagdoek, gisteren heeft hij daarin dik 2 uur geslapen. De kortere slaapjes overdag zijn ook begonnen sinds dat ik hem vaker in zijn eentje laat slapen.



De tip van de kou heb ik uitgeprobeerd, er ligt nu een dikker dekentje op. Vannacht was alleen geen goede testnacht want hij is heel de nacht aan het spoken geweest. Leken op darmkrampjes dus hij heeft bij mij geslapen.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken de slaapjes van maar één cyclus. Soms probeer ik baby er een cyclus achteraan te laten plakken door 'm nog een keer in slaap te krijgen. Lukt niet altijd, maar soms plakt ie er nog drie kwartier achteraan.



Als je denkt dat ie ergens last van heeft, dan zou ik dus iemand laten kijken (zie mijn eerdere tip).
Als je twee keer turbo zegt, vlieg ik in brand!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven