National Novel Writing Month (2016)

01-10-2016 23:28 472 berichten
Alle reacties Link kopieren
"So what? All writers are lunatics." - Cornelia Funke



Het is inmiddels alweer oktober, wat betekent dat november en daarmee ook de National Novel Writing Month (afkorting NaNoWriMo) weer in aantocht is. Ieder jaar in november wagen duizenden mensen ter wereld zich aan het schrijven van een roman van minimaal 50.000 woorden. Het is dus inmiddels een internationaal evenement geworden.



Doel: een roman van minimaal 50.000 woorden schrijven in één maand tijd (je roman hoeft niet af te zijn bij 50.000 woorden)

Start: 1 november 2016 om 00.00

Eind: 30 november 2016 om 23.59



Doel van dit topic: ervaringen delen, support geven en ontvangen, en (als het meezit) samen de eindstreep halen.



Hier schreven we vorig jaar: NaNoWriMo (2015)



Wie doet mee?



Heb je nog nooit van NaNoWriMo gehoord en heb je vragen? Stel ze vooral!
Alle reacties Link kopieren
quote:fientje1982 schreef op 22 oktober 2016 @ 21:38:

Ik zie net dat ik vorig jaar ook dezelfde vraag heb gesteld hahaha.

Ik wil een boek schrijven in mijn vakgebied. Mensen die iets doen dat buiten de 'officiële' regels van NaNo valt worden Rebels genoemd, die schrijven bijvoorbeeld een strip of een kookboek, dus je bent zeker niet de enige!
Alle reacties Link kopieren
quote:fiool schreef op 22 oktober 2016 @ 21:04:

[...]





Mocht er nog DNA-analyse en ander labwerk in je verhaal voorkomen: vraag maar raak Oh dankjewel, aardig aanbod! Misschien ga ik hier wel gebruik van maken, want ik heb inderdaad een gat in mijn bronnen als het op DNA-analyse aankomt. Er zijn een paar dingen waar ik me op dit moment 'doorheen heb gebluft' in mijn manuscript. Ik hoopte dat de patholoog nog contact op zou nemen zodat ik die punten aan kon passen als ze niet kloppen. Waar hij antwoorden op heeft gegeven, ging namelijk over de moordmethode en over het identificatieproces. Ik stuur je morgen wel een persoonlijk berichtje. Ik wil die dingen niet hier in het openbaar plaatsen.
Alle reacties Link kopieren
:-D Zo, vanmiddag een heleboel prompts verzameld voor november. Ben benieuwd of ik ze ook ga gebruiken.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
quote:Liadan schreef op 23 oktober 2016 @ 01:34:

[...]





Mensen die iets doen dat buiten de 'officiële' regels van NaNo valt worden Rebels genoemd, die schrijven bijvoorbeeld een strip of een kookboek, dus je bent zeker niet de enige!Haha ben ik een rebel dus. Misschien ben ik nog meer een rebel, want die 50.000 woorden ga ik waarschijnlijk ook niet halen. Wel ga ik ervoor zorgen dat mijn boek af is op 30 november!
Wie heeft hier al eens een boek afgekregen? En wat deed je vervolgens met het boek?
Alle reacties Link kopieren
quote:fientje1982 schreef op 24 oktober 2016 @ 15:58:

Wie heeft hier al eens een boek afgekregen? En wat deed je vervolgens met het boek?Meerdere (niet tijdens Nano). Die zet ik op Wattpad vaak en daarna ga ik ze herschrijven. En hopelijk worden ze ooit opgepikt door een uitgever :D
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
@droomz Stuur je nooit een manuscript naar een(bepaalde)uitgeverij?Dan zien ze je sneller denk ik.

Welke genre?

Een goeie vriendin van mij heeft een uitgeverij. Heb weleens iemand naar haar doorgestuurd. Is nog een succes geworden ook haha.

Het is maar 1 keer gebeurt hoor, maar toch leuk.
Alle reacties Link kopieren
Wat grappig, fientje1982! Heb je een linkje naar het boek? :D



@Droomz: als je gepubliceerd wilt worden, dan is het wel heel tricky om je materiaal online te zetten. Veel uitgeverijen willen absoluut niet dat je werk al online heeft gestaan namelijk. Tenminste, dat is mij eens verteld.



Ik heb zelf eerder ook al een boek afgerond. Die heeft een paar keer de laatste ronde gehaald, maar tja, nog nergens echt opgepikt dus. Het manuscript ligt op dit moment nog op de slushpile van een paar uitgeverijen. Ik focus echter wel echt op mijn tweede manuscript, dus ik ben er niet meer zo mee bezig. Wel fijn, want ik wacht nu ook niet meer op reactie. En aangezien dat wachten soms héél lang kan duren...
Jahoor wel even via pb.



Leuk dat je tot de laatste ronde bent gekomen. Ik moet wat meer lezen over nanowrimo, want ik wist niet dat er echt wat bij kan winnen.
Alle reacties Link kopieren
Fientje, ik denk dat Celeone 'de laatste ronde' van het proces van een uitgeverij bedoelt. Bij NaNo kun je niks winnen (behalve dan dat je 50.000 woorden verder bent met je boek).
Oke toch wel. Ik dacht al dat ik ergens over heen had gelezen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Celeone_ schreef op 24 oktober 2016 @ 21:47:

Wat grappig, fientje1982! Heb je een linkje naar het boek? :D



@Droomz: als je gepubliceerd wilt worden, dan is het wel heel tricky om je materiaal online te zetten. Veel uitgeverijen willen absoluut niet dat je werk al online heeft gestaan namelijk. Tenminste, dat is mij eens verteld.



Hoeft niet per se :-) Het kan ook positief zijn, zoals bijvoorbeeld bij After en Did I Mention I Love You? gebeurd is. Die verhalen hebben allebei eerst op Wattpad gestaan. En mijn eerste versies zijn behoorlijk anders dan latere versies. Voordeel als het al online gestaan heeft, is dat je al een lezersgroep opgebouwd hebt.



quote:fientje1982 schreef op 24 oktober 2016 @ 20:20:

@droomz Stuur je nooit een manuscript naar een(bepaalde)uitgeverij?Dan zien ze je sneller denk ik.

Welke genre?

Een goeie vriendin van mij heeft een uitgeverij. Heb weleens iemand naar haar doorgestuurd. Is nog een succes geworden ook haha.

Het is maar 1 keer gebeurt hoor, maar toch leuk. Ik bedoelde opgepikt ook als in: naar een uitgever sturen. Maar het is een moeilijk genre dat ik het liefste schrijf (New Adult Urban Fantasy en New Adult). Wordt bijna niet uitgegeven in Nederland en al helemaal niet als het amper Nederlands van origine is.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Alle reacties Link kopieren
Ik ga meedoen! Ik vind het heel spannend. Ik heb een idee - maar meer nog niet.

Eh, Droomz: wat zijn prompts?
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
quote:makreel schreef op 25 oktober 2016 @ 14:38:

Ik ga meedoen! Ik vind het heel spannend. Ik heb een idee - maar meer nog niet.

Eh, Droomz: wat zijn prompts?Dit is bijvoorbeeld een prompt:



Gewoon een stukje tekst waar je je verhaal mee begint of wat je erin verwerkt. Op die manier moet je creativiteit weer gestimuleerd worden, zodat je verder kunt.



En leuk dat je mee gaat doen
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Alle reacties Link kopieren
quote:makreel schreef op 25 oktober 2016 @ 14:38:

Ik ga meedoen! Ik vind het heel spannend. Ik heb een idee - maar meer nog niet.

Eh, Droomz: wat zijn prompts?Leuk!! Is dit de eerste keer?
Alle reacties Link kopieren
quote:Droomz schreef op 25 oktober 2016 @ 14:54:

[...]





Dit is bijvoorbeeld een prompt:

[afbeelding]

Gewoon een stukje tekst waar je je verhaal mee begint of wat je erin verwerkt. Op die manier moet je creativiteit weer gestimuleerd worden, zodat je verder kunt.



En leuk dat je mee gaat doen Ik overweeg ook nog om nu of in de toekomst tijdens NaNo een verhaal te schrijven naar aanleiding van wat mij voorgeschoteld wordt door een plotgenerator of iets dergelijks. Lijkt me best een leuke uitdaging.
Kunnen we ons wordcount nog niet invoeren?
Alle reacties Link kopieren
Uh nee, je mag morgen pas beginnen.
Zijn jullie er al bijna klaar voor?
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Net ontdekt dat hier weer een NaNo-topic is en even bijgelezen. Wat leuk dat jullie er allemaal zoveel zin in hebben! Ik heb in 2012 en 2015 meegedaan; in 2012 is het gelukt om de 50k te halen, vorig jaar werd ik helaas ziek.

Ik heb het afgelopen jaar gebruikt om verder te schrijven aan het verhaal waar ik tijdens NaNo 2015 mee begonnen was en nu, 160k later, is het bijna af. Ik ga niet echt aan NaNoWriMo meedoen, maar mijn doel is wel om mijn boek deze maand in ruwe vorm af te krijgen. Dat zijn lang geen 50.000 woorden, dat scheelt.



Nog heel even wachten en dan is het zover! Heel veel succes en plezier met schrijven allemaal.
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Alle reacties Link kopieren
quote:fientje1982 schreef op 31 oktober 2016 @ 11:27:

Zijn jullie er al bijna klaar voor?



Niet echt. Ik heb er wel zin in!



Jij?
Ik heb er ook heel veel zin in.

Ik denk dat ik midden van de maand wel anders, piep. Maar dat zien we dan wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:botanietje schreef op 31 oktober 2016 @ 11:29:

Hallo allemaal,



Net ontdekt dat hier weer een NaNo-topic is en even bijgelezen. Wat leuk dat jullie er allemaal zoveel zin in hebben! Ik heb in 2012 en 2015 meegedaan; in 2012 is het gelukt om de 50k te halen, vorig jaar werd ik helaas ziek.

Ik heb het afgelopen jaar gebruikt om verder te schrijven aan het verhaal waar ik tijdens NaNo 2015 mee begonnen was en nu, 160k later, is het bijna af. Ik ga niet echt aan NaNoWriMo meedoen, maar mijn doel is wel om mijn boek deze maand in ruwe vorm af te krijgen. Dat zijn lang geen 50.000 woorden, dat scheelt.



Nog heel even wachten en dan is het zover! Heel veel succes en plezier met schrijven allemaal.



Schreef je toen ook mee in de vorige topics of ben ik je nick gewoon glad vergeten?



Heb je wel een doel voor jezelf ingesteld waar je je aan wilt houden? Bijvoorbeeld; een X aantal woorden schrijven tot het verhaal af is en daarna een uur per dag herschrijven (of zo iets)?
Alle reacties Link kopieren
quote:fientje1982 schreef op 31 oktober 2016 @ 11:41:

Ik heb er ook heel veel zin in.

Ik denk dat ik midden van de maand wel anders, piep. Maar dat zien we dan wel.Week 2 is berucht. Beware of Hell Week.
Alle reacties Link kopieren
quote:Liadan schreef op 31 oktober 2016 @ 11:41:

[...]





Schreef je toen ook mee in de vorige topics of ben ik je nick gewoon glad vergeten?



Heb je wel een doel voor jezelf ingesteld waar je je aan wilt houden? Bijvoorbeeld; een X aantal woorden schrijven tot het verhaal af is en daarna een uur per dag herschrijven (of zo iets)?



Nee, in 2012 zat ik nog niet op Viva en in 2015 heb ik alleen stiekem meegelezen! Je bent dus niets vergeten.

Mijn doel is in elk geval om voor de 25e (daarna ben ik een paar dagen weg) tot 180.000 woorden te komen, tenzij het daarbinnen al af is, maar dat verwacht ik niet. Als ik meer woorden nodig heb, dan dus meer. Daarna ... weet je, daar had ik nog niet over nagedacht (tenminste, niet qua NaNo). Een uur per dag herschrijven, dat vind ik best een leuk idee als alternatief!
Je moet niet alles geloven wat je denkt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven