Werk & Studie alle pijlers

Niet nederlands praten op het werk. Hoe zit dat wettelijk?

20-10-2016 19:05 139 berichten
Van mijn werkgever moet er Nederlands gesproken worden op de werkvloer. Nu heb ik een collega die hier een probleem van maakt. In de pauze heeft hij wetteljjk het recht om zijn eigen taal te spreken, zegg hij. Pauzes worden echter doorbetaald, bovendien blijft hij in het bedrijf, hjj luncht in de bedrijfskantine.

Ik persoonlijk vind het onfatsoenlijk om te midden van iedereen in je eigen taal te gaan praten die de meesten niet verstaan. Ik vind mijn collega ook niet zo sympatiek. Maar vraag me af of het echt in de wet staat, dat je in pauzes, ook als die doorbetaald worden, wel in een andere taal mag praten.



Is er iemand die weet wat er daar over in de wet staat? Ik heb gegoogled maar vond het niet.



Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Bij mij op het werk zijn Nederlands en Engels de officiele voertalen, maar de meestgesproken taal is het limburgs waar ik vaak geen toet van snap. En midden op de werkvloer schakelen ze er direct op over zodra een losse zin tussen 2 limburgers gedeeld wordt.



Ik denk niet dat zwaaien met de wet daar iets aan zou kunnen veranderen. Sociale omgangsproblemen los je niet op door je formele recht te gaan lopen zoeken om er iemand mee om de oren te kunnen slaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:LoiseauCoureur schreef op 21 oktober 2016 @ 01:19:

Och, ik word er ook wel eens gek van hoor. Heb een paar turkse collega's en die wauwelen in de pauze continu in het turks terwijl ik ernaast zit. Vind dat gewoon onfatsoenlijk, ga dan ff ergens apart zitten ofzo.

Engels vind ik dan weer een heel ander verhaal, dat verstaat/spreekt iedereen en dan kun je ook gewoon zelf meepraten. Maar nu is het steeds een soort onderonsje waar ik en andere collega's dan 'gezellig' tussenin zitten, maar niks van verstaan.

Het maakt me verder niet uit hoe het wettelijk geregeld is (al vind ik wel dat je op de werkvloer zelf nederlands/engels moet spreken), dit heeft m.i. gewoon met fatsoensregels te maken.



Eens.



Bij mijn vorige werkgever stond in de bedrijfsregels dat er alleen Nederlands of Engels gepraat mocht worden, om dit soort incidenten te voorkomen. Helaas werkten er een hoop Turken en Marokkanen die zich er niet aan hielden. Het is gewoon onfatsoenlijk. En als grietje van 19/20 jaar (geboren in Nederland) maak je mij niet wijs dat je niet gewoon fatsoenlijk Nederlands kunt.
Alle reacties Link kopieren
Limburgers vind ik trouwens ook erg hoor. Ik heb tijdens mijn studententijd bij groot telecommunicatiebedrijf gewerkt op de klantenservice. Dan belden dus Limburgers op (voor hetzelfde geldt krijgen ze iemand uit Groningen aan de lijn) en maar Limburgs wauwelen. Nu versta ik als geboren Brabander best Limburgs, maar de vanzelfsprekendheid waarmee ze het doen, die stoort me.



Net als Duitsers. 9 van de 10 Duitsers verwacht dat wij wel effe Duits gaan spreken. Maar zelf een beetje moeite doen om Nederlands te praten (of desnoods Engels) terwijl ze wel een vaste stacaravan in Nederland hebben of in Nederland wonen, nee dat is teveel moeite. Ik blijf altijd stug Nederlands praten.
quote:iesiesa schreef op 21 oktober 2016 @ 01:25:

[...]





Weet ik niet. En of ze dat wel of niet doet maakt het allebei niet inconsequent, want ze is gewoon in eigen land als ze graag wil dat mensen Nederlands praten op het werk ipv Engels of Turks.Oh dus het gaat niet om 'fatsoen' of 'de ander erbij betrekken' maar gewoon ordinair 'ze is gewoon in eigen land'.
quote:merano schreef op 21 oktober 2016 @ 13:46:

[...]



Dat snap ik echt niet. Kinderen op die leeftijd leren een tweede taal over het algemeen heel snel aan. En tweetaligheid op jonge leeftijd is nog goed voor de taalontwikkeling ook.Ze zal niet 100% van de tijd Turks horen, verwacht ik, maar wel vaak. En op de momenten dat het voor haar niet fijn voelt. Vind ik belangrijker dan haar 'inflexibiliteit' om zich aan te passen aan een school dat meewerkt aan taalachterstanden bij Nederlandse kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Het is überhaupt niet netjes om in een andere taal te praten wanneer anderen die taal niet spreken. Ik ben ook twee talig opgevoed en mijn vader spreekt alleen Nederlands. In zijn bijzijn spreken we dan ook geen taal die hij niet begrijpt. Heel logisch dus dat er wordt verwacht dat je de voertaal spreekt die binnen het bedrijf wordt gehanteerd.
quote:nlies schreef op 21 oktober 2016 @ 13:33:

Ik persoonlijk vind het onfatsoenlijk om te midden van iedereen in je eigen taal te gaan praten die de meesten niet verstaan. Ik vind mijn collega ook niet zo sympatiek.



Even een gewetensvraag: Als jij jouw collega wel sympathiek zou vinden, was het probleem van niet Nederlands spreken dan niet of minder aan de orde geweest?

En verder, als er iemand buitengesloten wordt doordat de anderen alleen maar hun eigen taal spreken, is dat niet erg netjes of sociaal, dat kan niet . Maar als er 25 mensen in de kantine zitten en aan een tafel wordt er een andere taal gesproken, prima toch



Ik zat al te denken inderdaad dat ik dat er niet bij had moeten zetten, dat vertekent het beeld. Ik vind hem niet sympathiek omdat het een drammer is. Op vele fro nten. Wil altijd zijn eigen zin, overlegt niet. Als hij alleen Nederlands praten zou ik hem ook niet mogen.

Onze werkgever heeft als regel, Nederlands op de werkvloer. Het is een Nederlands bedrijf waar allerlei nationaliteiten werken, turks marokkaans surinaams diverse afrikanen, pools, gemiddeld mbo of lager op het management na. Om te voorkomen dat mensen zich buitengesloten voelen of achterdochtig worden is de regel ingesteld.

Mijn persoonlijke mening is dat ik het aan 1 tafel, hetzelfde groepje, en dan een andere taal, onfatsoelkjk vind.

Wat ik ook niet snap is dat de betreffende collega het zo hoog op speelt. Hij spreekt prima Nederlands dus dat is het probleem niet. Ween een dram ding van hem.

Als er 3 marokkanen aan een andere tafel arabisch praten zal het mij aan mijn reet roesten. Of 2 polen die samen pools praten.Mijn baas niet, maar mij wel.

ik ben Fries, woon er al jaren niet meer en mijn man is ook geen Fries. Mijn familie praat wel Fries. Ook als schoonzonen, neven nichten bij zijn die het niet verstaan. Niet tegen diegenen, dan Nederlands, maar de tantes onderling bv wel.

Man komt uit een niet Europees land en praat zijn eigen taal met landgenoten, ook als ik erbij ben. Veel plezier schat, als het belangrijk is hoor ik het wel.

ik spreek Engels, Frans, Duits en Fries. Klein mondje Spaans. Zou dus prima in een jnternationaal bedrijf passen. Heb Surinaamse, Indiase, Afrikaanse , Turkse kennissen en buren waar ik het prima mee kan vinden. De 3 vriendinnen die ik heb zijn toevallig Nederlands, maar getrouwd met een Marokkaan, Afrikaans, Turk. Mijn nichtje is getrouwd met een Peruaan, een neef met een Duitse. Toch praten de tantes Fries samen.



Ik vind het leuk om allerlei meningen te horen/lezen, dat is de hoofdreden dat ik op viva ben.

ik vind het niet leuk om van van alles en nog wat beticht te worden waar ik niks over heb gezegd. Ook niet dat er allerlei kromme conclusies getrokken worden. Onverdraagzaam, jaloers, controlerend ik ben echt van alles. Belachelijk. Maar goed andermans conclusies zeggen niks over mij.
Alle reacties Link kopieren
quote:fifty schreef op 21 oktober 2016 @ 15:57:

[...]





Ik zat al te denken inderdaad dat ik dat er niet bij had moeten zetten, dat vertekent het beeld. Ik vind hem niet sympathiek omdat het een drammer is. Op vele fro nten. Wil altijd zijn eigen zin, overlegt niet. Als hij alleen Nederlands praten zou ik hem ook niet mogen.

Onze werkgever heeft als regel, Nederlands op de werkvloer. Het is een Nederlands bedrijf waar allerlei nationaliteiten werken, turks marokkaans surinaams diverse afrikanen, pools, gemiddeld mbo of lager op het management na. Om te voorkomen dat mensen zich buitengesloten voelen of achterdochtig worden is de regel ingesteld.

Mijn persoonlijke mening is dat ik het aan 1 tafel, hetzelfde groepje, en dan een andere taal, onfatsoelkjk vind.

Wat ik ook niet snap is dat de betreffende collega het zo hoog op speelt. Hij spreekt prima Nederlands dus dat is het probleem niet. Ween een dram ding van hem.

Als er 3 marokkanen aan een andere tafel arabisch praten zal het mij aan mijn reet roesten. Of 2 polen die samen pools praten.Mijn baas niet, maar mij wel.

ik ben Fries, woon er al jaren niet meer en mijn man is ook geen Fries. Mijn familie praat wel Fries. Ook als schoonzonen, neven nichten bij zijn die het niet verstaan. Niet tegen diegenen, dan Nederlands, maar de tantes onderling bv wel.

Man komt uit een niet Europees land en praat zijn eigen taal met landgenoten, ook als ik erbij ben. Veel plezier schat, als het belangrijk is hoor ik het wel.

ik spreek Engels, Frans, Duits en Fries. Klein mondje Spaans. Zou dus prima in een jnternationaal bedrijf passen. Heb Surinaamse, Indiase, Afrikaanse , Turkse kennissen en buren waar ik het prima mee kan vinden. De 3 vriendinnen die ik heb zijn toevallig Nederlands, maar getrouwd met een Marokkaan, Afrikaans, Turk. Mijn nichtje is getrouwd met een Peruaan, een neef met een Duitse. Toch praten de tantes Fries samen.



Ik vind het leuk om allerlei meningen te horen/lezen, dat is de hoofdreden dat ik op viva ben.

ik vind het niet leuk om van van alles en nog wat beticht te worden waar ik niks over heb gezegd. Ook niet dat er allerlei kromme conclusies getrokken worden. Onverdraagzaam, jaloers, controlerend ik ben echt van alles. Belachelijk. Maar goed andermans conclusies zeggen niks over mij.Kantine is géén werkvloer, er wordt geen arbeid verricht. Werkgever mag niet eisen dat buiten de werkvloer niet de eigen taal gesproken wordt. Ga er van uit dat er sprake is van de situatie tijdens LUNCH tijd........ de tijd die door de werknemer zelf ingevuld mag worden en waar de werkgever niets over te zeggen heeft............
quote:Kleppeboxx schreef op 21 oktober 2016 @ 16:54:

[...]





Kantine is géén werkvloer, er wordt geen arbeid verricht. Werkgever mag niet eisen dat buiten de werkvloer niet de eigen taal gesproken wordt. Ga er van uit dat er sprake is van de situatie tijdens LUNCH tijd........ de tijd die door de werknemer zelf ingevuld mag worden en waar de werkgever niets over te zeggen heeft............Hoezo mag de werkgever dat niet eisen? TO meldt dat pauzes doorbetaald worden en de medewerker binnen het bedrijf/in de kantine blijft. Misschien is de oorzaak van het hele conflict tussen de medewerker en werkgever dat de regel onduidelijk is. Is het bijvoorbeeld: Nederlands tijdens het werk of Nederlands op het bedrijf? Of op de werkvloer? En wat is dat dan, met kantine of zonder?
Alle reacties Link kopieren
quote:mienbillekesjeuken schreef op 20 oktober 2016 @ 19:33:

Ach dat doen Limburgers ook.En Friezen.... Erger ik mij trouwens wel aan. Ook omdat het zo lelijk klinkt.
Alle reacties Link kopieren
Oh en ik vind het ook onbeschoft van je collega's TO. Ze sluiten jou buiten door er voor te kiezen om een andere taal te spreken. Dat is niet netjes en kan mij voorstellen dat je dat als vervelend ervaart. Kun je dit niet benoemen? Misschien zijn ze zich niet bewust welk effect dit op jou heeft?
quote:merano schreef op 21 oktober 2016 @ 13:46:

[...]



Dat snap ik echt niet. Kinderen op die leeftijd leren een tweede taal over het algemeen heel snel aan. En tweetaligheid op jonge leeftijd is nog goed voor de taalontwikkeling ook.Als je pas op 4-jarige leeftijd met tweetalig opvoeden begint, dan werkt het niet meer. Op school is het juist belangrijk dat het Nederlands goed aangeleerd wordt en dat de woordenschat uitgebreid wordt. Dat je dat niet snapt, begrijp ik dan weer niet.
Je werkgever zal niet voor niets dat verbod tijdens de pauzes hebben ingesteld. Ik ken bedrijven waar de Nederlandse werknemers ondertussen allemaal vertrokken zijn, omdat het grootste deel van hun collega's alleen maar (ook tijdens het werk) in hun eigen taal, wat dus niet het Nederlands of Engels was, met elkaar spraken. Het ging om bedrijven met laaggeschoolde werknemers en de Nederlanders voelden zich buitengesloten. Ik kan mij daar wat bij voorstellen.
Alle reacties Link kopieren
quote:mienbillekesjeuken schreef op 20 oktober 2016 @ 19:33:

Ach dat doen Limburgers ook.En niet alleen in de pauze. Ik heb ooit een grote klant in Limburg gehad en en sommige mensen daar zaten tijdens de vergaderingen gewoon in zwaar Limburgs dialect te overleggen terwijl er flink wat mensen bij waren die dat niet verstonden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven