PCOS en afvallen

17-10-2016 19:10 181 berichten
Alle reacties Link kopieren
Twijfelde even waar dit te plaatsen maar dacht dat hier wel meer vrouwen met PCOS zitten en die ook willen/moeten afvallen.

Vandaag heb ik te horen gekregen dat ik waarschijnlijk PCOS heb. Dat was wel even schrikken, zeker met mijn kinderwens.

Gelukkig zijn er wel dingen aan te doen. En de eerste stap waar ik zelf hard aan kan werken is Afvallen.

Nu is dit makkelijker gezegd dan gedaan...

Dus ik ben op zoek naar ervaringen en medestanders.

Hoe is het jou gelukt om af te vallen? En heeft dit inderdaad positief effect gehad op de pcos?

Ik kan de tips goed gebruiken!
Alle reacties Link kopieren
Nou. Ik hou het 'simpel', anders mag ik niks meer haha. Het moet ook wel vol te houden zijn......... Ik had me net bedacht morgen pannenkoek te eten met tarwe en boekweitmeel. Flink beleggen met groente en kaas en flinke bak rauwkost erbij!

Vanavond een quinoa salade met zalm.



De noten pasta is erg lekker!!
Klinkt heerlijk Pollewop! En volgens mij past dat perfect in een PCOS "dieet".



Als je in verhouding heel veel koolhydraten en/of tarwe eet zit je ook automatisch aan een hoog GI, wellicht daarom? Ik weet het ook echt niet anders...



Voor mij is de GI methode duidelijk en heel goed te doen, bovendien heb ik er goed resultaat mee geboekt dus ik houd het daar op. Wil natuurlijk niet zeggen dat er ook andere hele waardevolle tips/dieëten zijn hoor!
Alle reacties Link kopieren
Jaa dat geloof ik ook wel hoor. Maar na alles wat ik de laatste dagen gelezen heb is dit wel iets wat voor mij het meest logisch/praktisch en haalbaarst is. Ik ga het gewone proberen!



Nog wel een paar vragen: hoe weet je wat je goed samen kunt/moet combineren? En wat is dan de verhouding?

Als je kijkt naar de GL, hoeveel 'punten' mag je max hebben als maaltijd en/of tussendoortje?



Zijn pakjes/zakjes altijd 'slecht' qua GI/GL? Natuurlijk is het niet gezond en ik probeer sowieso zo min mogelijk pakjes en zakjes te eten, maar sommige vind ik toch wel lekker haha!
Alle reacties Link kopieren
Ohh en wat eet jij bijv op een verjaardag? Sowieso komkommer en tomaatjes als die er zijn, maar met hapjes dan? En wat is dan een 'normale' hoeveelheid? Handje nootjes is sowieso oke toch (niet teveel ivm calorieën).



Ik heb binnenkort een high wine, is het dan voldoende om van te voren een lichte salade te eten? Bij de high wine zitten sowieso frituurhapjes, stokbrood mt kruidenboter (lust ik sowieso niet), wrapje met carpaccio en pesto (vind ik heeeeel lekker), toastje met zalm e.d. Is het dan 'oke' om een stuk of 5hapjes en 2 wijntjes te nemen als je de rest vd dag goed gegeten hebt? Compenseert dat genoeg?
Dat zijn dingen waar ik echt geen kant en klaar antwoord op weet... ik heb nooit op hoeveelheden gelet alleen maar of wat ik at mn bloedsuikerspiegel niet teveel beïnvloede ongeacht hoeveelheid.

Wel probeerde ik een groot ontbijt te nemen en veel groenten te eten, mijn ervaring is dat je dan van andere dingen ook minder eet. Zo at ik avonds meestal voor twee nu ben ik met een normale hoeveelheid wel verzadigd.



Pakjes en zakjes zijn niet altijd slecht maar zelf at ik ze sowieso al nooit omdat ik het lekkerder vind zelf vers te koken, heb me daar dus nooit in verdiept.



En wat betreft je high wine, lekker van genieten! Carpaccio en pesto is juist goed en zalm heeft ook een lage gi. Om de wat hogere gi van je wijn te compenseren is het juist oké om er wat bij te eten. Dit soort dingen moeten ook juist met mate kunnen om het vol te blijven houden.

Een suikerbom zoals een standaard brownie zou ik zelf dam weer nooit bij mn wijn hebben genomen omdat je dan dubbbelop piekt, ook al heb je dan de hele dag nog zo goed gegeten je maakt dan weer extra hormonen aan die we niet willen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Heb het al heel vaal gezegd, maar bedankt voor je snelle antwoorden elke keer! Heel erg fijn.



Ja precies, want anders hou ik het echt niet vol. Ik ben juist zo'n bourgondiër die echt houdt van lekker sushi eten met vriendinnen, borrelen met een hapje of uitgebreid lunchen/uit eten. En dus geen keukenprinses. Dit is dus best een uitdaging en een zoektocht voor me.

Gelukkig hou ik niet van zoet bij mijn wijn haha!



Wat ik wel heul erg lekker vind zijn pepernoten en witte chocola...... mss een x een heel klein stukje chocola combineren met een handje nootjes als ik het echt niet meer kan weerstaan!
Graag gedaan! Ik moet nu een paar dagen rust nemen en ben daardoor veel online, reageer dus niet altijd zoveel en snel hoor!



Oh en op een verjaardag eet ik chips, groenten als die er zijn, kaas blokjes, nootjes etc. wit brood en suikers vermijd ik.



Pepernoten met witte choco zou ik zelf ook niet hebben gegeten maar als je er niet van af kan blijven eet er dan idd een handje noten of iets dergelijks bij zodat je geen grote piek hebt of zoek naar iets anders wat je ook lekker vind maar "beter" is.



De tip op fb om druiven niet alleen maar met iets anders te eten was ook een goede trouwens!



Verder echt respect hoe goed jullie al bezig zijn! Als jullie dat vol houden ben ik er van overtuigd dat je ook echt resultaten gaat zien, hoop het ook zo voor iedereen!
Alle reacties Link kopieren
Haha het is nog erger.. pepernoten, witte chocola en witte chocolade pepernoten

Maar ik ga er gewoon voor om er van af te blijven



Ik ben vrij geweest vandaag, normaal reageer ik ool niet zo veel en snel hoor! Nu ook lekker slapen, morgen vroege dienst.



Jij het vooral nog even rustig aan blijven doen dan !!
Alle reacties Link kopieren
En bedankt voor je lieve woorden. Ik hoop ook dat ik het vol hou en resultaat ga zien
Alle reacties Link kopieren
Hee guys, ik was van die tarwe, dus ik reageer er nog even op.

Ik deed dus weinig met GI/GL, begin daar nu pas een beetje naar te kijken. Wat ik begreep is dat tarwe behoorlijk snel omgezet wordt dus ook een piek kan geven in je bloedsuiker. Ik zag dat ook weer terug in die link naar die blog van jou Marloes. Volkoren of rogge gaat veel minder snel. Daarom vermijd ik het. Heeft verder niks met gluten te maken. Ik eet ook niet per sé koolhydraatarm, hoewel ik wel wat minder koolhydraten eet doordat ik vaker lunch met salade ipv brood.

Mijn insteek is dus vooral geen suikers (behalve fruitsuikers/groentesuikers) en geen snelle koolhydraten.

Maar ja, ik doe ook maar wat en misschien is dat wel onzin.



Ik denk dat veel mensen op de fb-groep wel kha eten, omdat dat ook kan helpen met afvallen. Ik hoef niet af te vallen dus daarom doe ik wellicht dingen anders.
There are only two ways to live your life. One is like nothing is a miracle, the other is like everything is - Albert Einstein
Tarwe zit wel vaak hoog in de gi en geeft dus ook piek als je het niet combineert, klinkt inderdaad wel logisch! Snelle kh geven ook een flinke piek en groenten weer juist niet, volgens mij komt het uiteindelijk allemaal redelijk op hetzelfde neer dan.



Ik hoefde ook niet af te vallen (al ben ik wel bijna 10kg afgevallen uiteindelijk) vandaar dat ik nooit op kha arm heb gelet of hoeveelheden. Maar volgens mij veranderd je stofwisseling zo dat als je idd teveel weegt dat er ook vanzelf grotendeels afgaat maar ik weet niet exact hoe dat werkt.
Het is wel heel leuk om te zien dat er zoveel meiden zo mee bezig zijn om op voeding te letten. Toen ik op onderzoek uitging kon ik niemand anders vinden die op dezelfde manier bezig was in NL, leuk om nu die herkenning te zien!



Ik vind het alleen vervelend om zo betweterig over te komen dus post ik het maar hier ipv op fb. Die pompoemdingen die gepost waren lijken me heerlijk maar pompoen heeft een gi van rond de 75 dus als je volgens gi eet zou ik pompoen wel combineren in je maaltijd.



Een tip die ik van iemand anders heb is "sukrin" voor bakken. Dit ziet eruit als en smaakt naar suiker maar heeft een gi van bijna nul. Ik heb verleden jaar een zak gekocht en die is nu nog niet eens voor de helft leeg maar als ik dan toch een keer iets bak voor een verjaardag ofzo waar suiker in hoort gebruik ik dit spul.
Alle reacties Link kopieren
Hahaha nou ik vond die pompoen maaltijd er ook heeeerlijk uit zien, maar toen ik alles ging op zoeken dacht ik ook, volgens mij is dit volgens GI geen 'goede' maaltijd.



Die sukrin is een goede tip! Waar kan je dat kopen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb trouwens op pinterest ook een heleboel lekker ideeën opgedaan. Ik zal er straks een aantal posten!
Alle reacties Link kopieren
Ja, het lastige aan de groep is dat veel of alleen geen KH eten of nog iets anders doen.

Terwijk ik wel bedoelde om de pcos manier te doen en dus vooral gi/gl.

Er zit ook iemand die eet 2 eieren of een shake en in de avond vlees/groente. Thats it! Ik vind dat niet gezond en dat was niet mijn bedoeling van de groep. Maar goed!



Pompoen in een maaltijd kan dan wel? Met vet en eiwitten?

Het is soms zo ingewikkeld. Pompoen is hartstikke gezond dus ja pompoenmuffins klinkt ook erg gezond. Maar wel hoog in GI.

Lastig hoor!
Ik heb de sukrin uiteindelijk bij een klein bio winkeltje in Arnhem gevonden maar het is slecht verkrijgbaar. Wellicht wel makkelijk online te bestellen.
quote:sensotouch schreef op 23 oktober 2016 @ 09:55:

Ja, het lastige aan de groep is dat veel of alleen geen KH eten of nog iets anders doen.

Terwijk ik wel bedoelde om de pcos manier te doen en dus vooral gi/gl.

Er zit ook iemand die eet 2 eieren of een shake en in de avond vlees/groente. Thats it! Ik vind dat niet gezond en dat was niet mijn bedoeling van de groep. Maar goed!



Pompoen in een maaltijd kan dan wel? Met vet en eiwitten?

Het is soms zo ingewikkeld. Pompoen is hartstikke gezond dus ja pompoenmuffins klinkt ook erg gezond. Maar wel hoog in GI.

Lastig hoor!



Ja hoor, in een combi kan het prima. Zo maak ik wel eens volkoren pasta met stukjes pompoen, spinazie, noten, ui, tomaatjes en geitenkaas. Hartstikke lekker!



Ik zag die 2 eieren en een shaken ook, lijkt me heel ongezond maar ook nooit vol te houden....
Alle reacties Link kopieren
quote:Marloes85 schreef op 23 oktober 2016 @ 09:59:

[...]





Ja hoor, in een combi kan het prima. Zo maak ik wel eens volkoren pasta met stukjes pompoen, spinazie, noten, ui, tomaatjes en geitenkaas. Hartstikke lekker!



Ik zag die 2 eieren en een shaken ook, lijkt me heel ongezond maar ook nooit vol te houden....



Klinkt erg lekker! Die ga ik een keer proberen te maken.

En Hoe zou ik toch pompoensoep kunnen eten zonder dat het mij een suikerpiek geeft?

Iets van (soja)room/yoghurt er door? Of is dat niet voldoende?

Vind dat wel lekker en vult ook goed.
Pompoen linzensoep maken, heerlijk vind ik zelf en linzen hebben weer een lage gi. Zelfben ik gek op spinazie en maak ik er vaak nog een groene spinaziesalade bij.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marloes85 schreef op 23 oktober 2016 @ 11:49:

Pompoen linzensoep maken, heerlijk vind ik zelf en linzen hebben weer een lage gi. Zelfben ik gek op spinazie en maak ikervask nog een groene spinaziesalade bij.Top idee!! Dankje.
Alle reacties Link kopieren
quote:sensotouch schreef op 23 oktober 2016 @ 09:55:

Ja, het lastige aan de groep is dat veel of alleen geen KH eten of nog iets anders doen.

Terwijk ik wel bedoelde om de pcos manier te doen en dus vooral gi/gl.

Er zit ook iemand die eet 2 eieren of een shake en in de avond vlees/groente. Thats it! Ik vind dat niet gezond en dat was niet mijn bedoeling van de groep. Maar goed!



Pompoen in een maaltijd kan dan wel? Met vet en eiwitten?

Het is soms zo ingewikkeld. Pompoen is hartstikke gezond dus ja pompoenmuffins klinkt ook erg gezond. Maar wel hoog in GI.

Lastig hoor!



Ik denk serieus dat ik dan elke dag flauw val! Daar kan je echt niet op werken/sporten. Zelfs al lig je de hele dag op de bank dan kan je daar niet van leven! Ik zou echt dikke eetbuien krijgen als ik zo weinig zou eten



Ik haal er gewoon uit wat ik wel een goed idee vind en welke recepten ik wel lekker en oke vind!
Alle reacties Link kopieren
Even afchecken: je opmerking hier ging over de pompoenmuffins toch Marloes, niet over de pompoenstoof die ik gepost had? Want dan hoor ik graag je betweterige tips hoor jij bent gewoon al wat verder dan veel mensen, en je hebt je ook al verdiept. Ik vind die gefundeerde bijdragen juist fijn. Ik baseer me zelf enkel op Healthy Hormones en dat is ook niet zaligmakend natuurlijk.



Ik denk dat er op de fb inderdaad één groep is die af wil/moet vallen en dat via kha doet (en niet verder per sé pcos-proof) en één groep die meer hormoonbalans wil (waaronder ikzelf) en dus meer op suikerspiegel ed let. Daarin vond ik jouw post Marloes over het nut van tussendoortjes ook goed. Ik begreep ook dat je juist regelmatig moet eten (dit is voor mij een echte uitdaging...)

Maar al met al kom ik veel recepten tegen waar ik zeker wat mee kan!
There are only two ways to live your life. One is like nothing is a miracle, the other is like everything is - Albert Einstein
Ik had het idd over de muffins en pannenkoekjes van pompoen maar heb je stoof gemist denk ik. Heb je een link van het recept?



Je vraag over suiker vond ik een goede, vind dat zelf ook nog altijd onduidelijk. Als je er genoeg goede dingen tegenover zet zou het in principe moeten kunnen volgens mij maar het heeft wel een verslavend karakter. Ben benieuwd of iemand daar nog met een goed antwoord op komt.
Alle reacties Link kopieren
Wow wat is hier veel geschreven de afgelopen dagen

zonet even alles bijgelezen, ben ook lid geworden van de facebook-groep



Pollewop ik wil je alvast veel succes wensen morgen met je afspraak !
Alle reacties Link kopieren
Wat lief dat je er aan denkt eefje!! Dankjewel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven