Familielid terminaal ziek, familie neemt haar in de maling

21-10-2016 21:10 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde iets van mij afschrijven en jullie mogelijk om hulp/advies vragen. Vooral hoe moet ik omgaan met de volgende situatie.



*Eerst wat achtergrond info:



Een verre familielid van mij is terminaal ziek (kanker, als je het moet weten). Ze is iemand die ik sinds 2003 niet meer gezien heb, en bellen of ander contact is er niet, dus echt veel zal ik haar niet missen, wat overigens losstaat van het feit dat ik haar deze rare ziekte niet toewens en wil ook niet dat ze binnenkort sterft.



Haar prognose is slecht (longkanker) in een vergevorderd stadium, het kan niet meer genezen worden. Als er ook maar enig goed nieuws is in deze kwestie, is het dat ze 78 jaar oud is, dus ze heeft in ieder geval een volle leven geleid.



Dat was dus de achtergrondinformatie.



Waar het eigenlijk is om gaat, is dat niemand haar de ware aard van zaken vertelt inclusief haar artsen. Iedereen neemt haar in de maling een beetje en hebben haar wijs gemaakt dat ze een of andere longontsteking of andere aandoening heeft (maar niets gezegd over kanker). Ze willen haar wel pallitatieve zorg aanbieden (excuus voor de spelling) maar geen chemotheraphie (weer excuus voor de spelling). Dat is op zich niet zo slecht, ware het niet voor het feit dat ze hier niet zelf voor heeft gekozen.



Blijkbaar wil men dat ze niet haar laatste levensjaren in onzekerheid, vrees, angst, en ellende doorbrengt maar geniet tot op het allerlaatste moment als wat kan.



Ik vind het wrang enon eerlijk dat men haar niet op de hoogte stelt van haar eigen geondheid en haar schijnbaar een spiegel voorhoudt en vooral indruisen tegen iedere vorm van patientenrechten of zorg.



Ik wilde een respectvolle afscheid van deze vrouw nemen, maar nu besef ik dat dat niet zomaar kan. Want het is weer iemand met wie ik jarenlang geen contact onderhoud en dus zal het zeker opvallen als ik dat ineens wel doe, en ze zal worden achterdochtig.



Maar ik kan anderszijds ook niet het gruwelijke geheim verklappen, dat is echt niet aan mij besteed, het zou totaal ongepast zijn en zou de rest van de familie hun wensen tenietdoen. En bovendien zouden ze mij nooit weer vergeven. De relatie tussen mij en haar is overigens overgroottante, grootmoeders zus, moest iemand het weten.



Hoe omgaan met deze situatie? Deze vrouw is overigens iemand die ik goed ken, is een slimme vrouw, en zeker niet verstandelijk beperkt of wat dan ook. Ik wil haar geen lijdensweg zie gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ceridwen91 schreef op 22 oktober 2016 @ 08:56:

Even loepen maakt het verhaal zelfs nog vreemder. TO is een man die in Amerika in een hotel woont en geslagen wordt door wildvreemde vrouwen?Koekoek
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Theoretisch, is het wel mogelijk dat To de waarheid vertelt, maar veel details veranderd, om herkenning te voorkomen. Maar dat verhaal over een vrouw die hem aanraakt, huh? Ik heb meestal goeie voelsprieten en kreeg toch echt het gevoel dat To een vrouw is. Alleen vrouwen kunnen over dit soort dingen miepen, lijkt mij. Wie weet deelt To haar account met haar beetje vreemde vriendje? Beetje erg vreemde vriendje? Ik zal wel weer naief zijn hoor.
Alle reacties Link kopieren
A) als ze terminale longkanker heeft zal het eerder over maanden en misschien wel weken gaan ipv over jaren.

B) chemotherapie heeft geen enkele zin meer, je rekt hooguit haar leven maar de kwaliteit van dat leven is wel een stuk slechter dan zonder chemo. Zeker op deze leeftijd gaat kwaliteit boven kwantiteit.

C) je hebt haar al 13 jaar niet meer gezien of gesproken dus je hebt geen enkel idee hoe ze er zelf überhaupt instaat. Laat de beslissing lekker aan de mensen die dat wel weten. Als ze echt zo belangrijk voor je was/is had je wel iets meer moeite gedaan om contact te houden.
quote:Ameliaaa schreef op 22 oktober 2016 @ 09:30:

Theoretisch, is het wel mogelijk dat To de waarheid vertelt, maar veel details veranderd, om herkenning te voorkomen. Maar dat verhaal over een vrouw die hem aanraakt, huh? Ik heb meestal goeie voelsprieten en kreeg toch echt het gevoel dat To een vrouw is. Alleen vrouwen kunnen over dit soort dingen miepen, lijkt mij. Wie weet deelt To haar account met haar beetje vreemde vriendje? Beetje erg vreemde vriendje? Ik zal wel weer naief zijn hoor. mooi, goede voelsprieten en sexistische vooroordelen in één pakket
Alle reacties Link kopieren
quote:Ameliaaa schreef op 22 oktober 2016 @ 09:30:

Theoretisch, is het wel mogelijk dat To de waarheid vertelt, maar veel details veranderd, om herkenning te voorkomen. Maar dat verhaal over een vrouw die hem aanraakt, huh? Ik heb meestal goeie voelsprieten en kreeg toch echt het gevoel dat To een vrouw is. Alleen vrouwen kunnen over dit soort dingen miepen, lijkt mij. Wie weet deelt To haar account met haar beetje vreemde vriendje? Beetje erg vreemde vriendje? Ik zal wel weer naief zijn hoor.



Ja.

Misschien is het gewoon een trol he, zou ook zo maar kunnen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:himalaya schreef op 22 oktober 2016 @ 10:04:

[...]





Ja.

Misschien is het gewoon een trol he, zou ook zo maar kunnen.Gut, met die mogelijkheid had ik nog helemaal geen rekening gehouden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ceridwen91 schreef op 22 oktober 2016 @ 08:56:

Even loepen maakt het verhaal zelfs nog vreemder. TO is een man die in Amerika in een hotel woont en geslagen wordt door wildvreemde vrouwen?
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me je dilemma wel voorstellen topicopener, en ik denk dat het uit een goed hart komt.



Persoonlijk vind ik het ook niet helemaal eerlijk dat de persoon die ziek is, niet weet wat zij heeft. Ondanks dat de familie haar die diagnose wil besparen, is het wel haar leven, en heeft ze er in mijn ogen recht op om dat te weten. Wellicht wil ze nog dingen doen, afsluiten, regelen voor haar dood. Vraag me af of die kans haar niet ontnomen wordt nu.



Het feit dat mensen ineens aankomen met "andere cultuur". Weten jullie wel hoe groot India is, en dat het compleet afhangt van WAAR in India je woont? Je hebt veel Hindoestanen, moslims maar ook Christenen. Die culturen wisselen elkaar ook weer af, dus das een non argument, aangezien jullie ook niet weten waar in India deze vrouw woont.



Ik vind dat je er te ver vanaf staat om dit mede te delen aan je tante, en ik denk ook wel dat je je dit beseft. Ik zou als ik jou was je mening doorgeven aan je moeder of iemand die er bij staat, en vragen of zij (indien ze zich daar in kunnen vinden) willen doorspelen. Zo kun je wel je ei kwijt en wellicht wat betekenen, maar meng je je er niet te diep in. Ik zou me er zelf nl machteloos door voelen, omdat hetgeen je beschrijft zwaar tegen mijn principes ingaat. Tis een volwassen vrouw, en als ik zelf ziek zou zijn was ik hier NIET van gediend.
Alle reacties Link kopieren
quote:pecannootje schreef op 22 oktober 2016 @ 11:30:



Persoonlijk vind ik het ook niet helemaal eerlijk dat de persoon die ziek is, niet weet wat zij heeft. Ondanks dat de familie haar die diagnose wil besparen, is het wel haar leven, en heeft ze er in mijn ogen recht op om dat te weten. Wellicht wil ze nog dingen doen, afsluiten, regelen voor haar dood. Vraag me af of die kans haar niet ontnomen wordt nu.

En misschien heeft de vrouw wel bij de arts aangegeven dat ze dergelijk nieuws niet wil horen. We waren er állemaal niet bij he?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:pecannootje schreef op 22 oktober 2016 @ 11:30:

Ik kan me je dilemma wel voorstellen topicopener, en ik denk dat het uit een goed hart komt.



Persoonlijk vind ik het ook niet helemaal eerlijk dat de persoon die ziek is, niet weet wat zij heeft. Ondanks dat de familie haar die diagnose wil besparen, is het wel haar leven, en heeft ze er in mijn ogen recht op om dat te weten. Wellicht wil ze nog dingen doen, afsluiten, regelen voor haar dood. Vraag me af of die kans haar niet ontnomen wordt nu.



Het feit dat mensen ineens aankomen met "andere cultuur". Weten jullie wel hoe groot India is, en dat het compleet afhangt van WAAR in India je woont? Je hebt veel Hindoestanen, moslims maar ook Christenen. Die culturen wisselen elkaar ook weer af, dus das een non argument, aangezien jullie ook niet weten waar in India deze vrouw woont.



Ik vind dat je er te ver vanaf staat om dit mede te delen aan je tante, en ik denk ook wel dat je je dit beseft. Ik zou als ik jou was je mening doorgeven aan je moeder of iemand die er bij staat, en vragen of zij (indien ze zich daar in kunnen vinden) willen doorspelen. Zo kun je wel je ei kwijt en wellicht wat betekenen, maar meng je je er niet te diep in. Ik zou me er zelf nl machteloos door voelen, omdat hetgeen je beschrijft zwaar tegen mijn principes ingaat. Tis een volwassen vrouw, en als ik zelf ziek zou zijn was ik hier NIET van gediend.En misschien is die oudtante wel niet gediend van echt slecht nieuws, weten haar kinderen dat allemaal wel en to niet. Lijkt me een heel plausibel scenario hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 22 oktober 2016 @ 11:53:

[...]



En misschien heeft de vrouw wel bij de arts aangegeven dat ze dergelijk nieuws niet wil horen. We waren er állemaal niet bij he?En misschien heeft de familie dat besluit genomen, en zou ze het juist WEL willen weten. Daar waren we ook niet bij he?
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 22 oktober 2016 @ 12:03:

[...]





En misschien is die oudtante wel niet gediend van echt slecht nieuws, weten haar kinderen dat allemaal wel en to niet. Lijkt me een heel plausibel scenario hoor.Ben ik met je eens hoor. Daarom zeg ik ook: Als je dan iets wilt doen, speel het door aan de familie. Als je close bent, zou zoiets bespreekbaar moeten zijn. Zou niet rechtstreeks de tante contacteren, dat zijn niet de zaken van TO.
quote:pecannootje schreef op 22 oktober 2016 @ 11:30:

Het feit dat mensen ineens aankomen met "andere cultuur". Weten jullie wel hoe groot India is, Ja hoor.quote:en dat het compleet afhangt van WAAR in India je woont? Je hebt veel Hindoestanen, moslims maar ook Christenen. Die culturen wisselen elkaar ook weer af, dus das een non argument, aangezien jullie ook niet weten waar in India deze vrouw woont.

Nee, het is een prima argument.

Omdat het in dit hypothetische verhaal kennelijk mogelijk is dat een arts niet eerlijk is naar de patiënt.

Dat kan daar (in dat hele grote land) volgens dit verhaal dus wel. En hier niet.

Daarom was mijn allereerste vraag in dit topic ook of dit verhaal zich in Nederland zou afspelen of niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Courage-- schreef op 22 oktober 2016 @ 12:22:

[...]



Ja hoor.

[...]



Nee, het is een prima argument.

Omdat het in dit hypothetische verhaal kennelijk mogelijk is dat een arts niet eerlijk is naar de patiënt.

Dat kan daar (in dat hele grote land) volgens dit verhaal dus wel. En hier niet.

Daarom was mijn allereerste vraag in dit topic ook of dit verhaal zich in Nederland zou afspelen of niet.





Wat betreft het verhaal van de dokter idd WEL.

Het feit dat TO dat op een NL forum niet zou mogen vragen, of zich er niet mee mag bemoeien ivm andere cultuur etc etc, niet.
Alle reacties Link kopieren
Met iemand die je 13 jaar niet gezien of gesproken hebt moet je je inderdaad niet bemoeien met dit soort zaken.
Alle reacties Link kopieren
quote:pecannootje schreef op 22 oktober 2016 @ 12:11: [...]



En misschien heeft de familie dat besluit genomen, en zou ze het juist WEL willen weten. Daar waren we ook niet bij he? Een tijdje geleden stond er in de krant wat over moslim-ziekenhuizen en artsen die zouden moeten leren over moslimcultuur: men wil het daar niet horen als men terminaal is. Ernstige gesprekken moeten als camouflagegesprekken gebracht worden.

Wie weet welke cultuur deze oudtante aanhoudt?
TO heb je enig idee hoe vreselijk respectloos het is om je oudtante mee te delen dat ze dood gaat per telefoon? Zogenaamd 'eruit geflapt' door iemand die ze al 13(!) jaar niet gesproken heeft en geen interesse in haar getoond heeft al die tijd..



Wat nou als het haar laatste wens juist is om het niet te weten dat ze terminaal ziek is en wanneer ze heen gaat? Jij hebt hier serieus helemaal niks over te zeggen, aangezien je geen naaste familie bent en je wilt dit volgens mij alleen doen om je eigen geweten te zuiveren hiervan.
Alle reacties Link kopieren
No worries joh, ze spreken niet eens een gezamenlijke taal.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
In veel culturen is dit gebruikelijk. Verder is het ook nog herfstvakantie.
quote:Ameliaaa schreef op 21 oktober 2016 @ 21:39:

Stuur haar een kaartje/brief. Is dat ook verdacht, nee toch? Of wat kadootjes om haar wat op te fleuren. Je kunt wel iets voor haar doen, en afscheid nemen doe je toch in je eentje hoor. Daarvoor hoef je iemand niet te spreken. Bovendien is dat onmogelijk want ze weet zelf niet dat ze gaat sterven. Zeg gewoon dat je haar zo waardeert en van haar houdt, klaar. Dat is toch wat mensen willen als ze afscheid nemen, zeggen dat je van iemand houdt. Nou, dat kan altijd.+1
Je maakt jezelf veel te belangrijk! Je hebt haar daarnaast al 13 jaar niet gezien of gesproken, dus waarom nu opeens de barmhartige samaritaan uit willen hangen?



Heb gewoon respect voor de keus van haar kinderen, zij kennen haar immers écht goed en kunnen het best inschatten wat wel/niet goed is voor hun moeder. Of denk jij dit ook beter te weten, omdat ze 13 jaar geleden zoveel voor je betekende? Zoveel, dat je haar daarna nooit meer hebt gezien of gesproken.........



Ik weet nog heel goed toen mijn oma terminale K..... bleek te hebben en zij nadrukkelijk tegen haar kinderen had gezegd dit nooit te willen weten. De kinderen kregen het nieuws als 1e te horen en zij gaven bij de arts aan dat het haar nadrukkelijke wens was deze boodschap nooit te willen horen. Uiteraard, door de wet dit absoluut met de patient te bespreken, werd de wens van mijn oma totaal niet gehonoreerd en werd haar dezelfde dag nog door de arts verteld dat ze terminaal ziek was. Nog nooit heb ik mijn oma zo gebroken gezien en ik ben ervan overtuigd dat dit haar proces tot sterven heeft versneld. Ze kon domweg, na deze boodschap, niet meer knokken. Ze is erg verdrietig gestorven ipv in rust zoals iedereen dat haar wenste
Wat intens triest Loisnvt
Alle reacties Link kopieren
Even een statusupdate, blijkbaar is mijn oudtante naar het ziekenhuis gegaan en is daarom de laatste paar dagen onbereikbaar. Ze heeft nog veel meer testen ondergaan, en zal er blijkbaar een of andere medicatie haar voorgeschreven worden.



Maar het uitzicht (onder ons dan) blijft slecht.



Ik kon nog niet met haar spreken omdat hun huistelefoon kapot is (toeval?) en aangezien het India is, zal het ook niet snel gerepareerd worden.



Blijft een trieste situatie maar ik probeer toch de positieve kanten ervan te zien - zoals het feit dat ik wél afscheid kan nemen ipv bij een verkeersongeluk of zoiets bijv.
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 23 oktober 2016 @ 04:01:

No worries joh, ze spreken niet eens een gezamenlijke taal.

Ik begrijp wel de taal die ze spreekt (geldt ook voor een heleboel andere familieleden die in de dezelfde situatie verkeren, meestal van de oude generatie, tenminste de gesproken variant, maar ik kan het niet zelf spreken - woorden en zinnen formuleren en dergelijke gaat niet.



Het vreemde van alles is, is dat zelfs voordat ik voor het eerst naar school ging, mijn moeder tegen me al in het Tamil zou spreken, maar ik pikte het simpelweg niet op. Eenmaal op school werd Engels mijn moedertaal (de taal waarin ik dacht) en snel pikte ik het Nederlands ook op. Later in mijn volwassen leven, leerde ik Duits, en ook dat ging makkelijk. Maar Tamil, tot deze dag toe, beheers ik die taal niet, als ik zelf dingen moet uitdrukken.



Misschien ligt het eraan dat het tot een andere taalfamilie behoort? Ik zou het niet weten. Maar goed, ik houd op met het offtopic gebabbel.
Alle reacties Link kopieren
Moedertaal?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven