Wat veel mensen niet weten - orgaandonatie

15-09-2016 22:37 1845 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen,



Er zijn ontzettend veel mensen die niet weten wat een orgaandonatie nou eigenlijk precies inhoudt...

Vandaar dit topic, om mensen te informeren.



Veel mensen beseffen niet dat als je donor wordt, je meestal geen orgaan zult doneren als je al overleden bent. Want organen uit dode lichamen zijn onbruikbaar, omdat er al binnen een paar minuten beschadiging optreedt door zuurstofgebrek. Donororganen worden dus vrijwel altijd uit een levend lichaam gehaald. Alleen als ze je direct na je dood al naar een operatiekamer kunnen krijgen (bijvoorbeeld na een mislukte reanimatiepoging in het ziekenhuis) zijn organen uit een dood lichaam nog bruikbaar. Bij de meeste orgaandonaties is dit niet het geval. Daarbij overkomt het slachtoffer iets ernstigs (bijvoorbeeld een ongeluk) buiten het ziekenhuis en wordt het bewusteloze lichaam naar de spoed eisende hulp gebracht. Als er geen hersenactiviteit meer meetbaar is, kan de patiënt dan 'hersendood' verklaard worden. Er zijn ontzettend veel gevallen bekend dat mensen weer volledig zijn hersteld, als ze maar de tijd kregen.



Daarbij wordt de 'operatie' zonder narcose uitgevoerd wat kan leiden tot heftige reacties van het lichaam. En er kan ook geen afscheid meer genomen worden door nabestaanden. In ieder geval niet op de manier waarop de meesten dat voor ogen hebben.



http://www.metronieuws.nl ... -toegelicht-door-overheid
Alle reacties Link kopieren
quote:cookiedevil schreef op 12 oktober 2016 @ 18:19:

Het leven na de dood is wetenschappelijk bewezen door Dr. Ackermann van de technische universiteit.



Interessant artikel:

http://www.inquisitr.com/ ... ss-continues-after-death/

'De technische universiteit'?



En nee, dit is absoluut niet genoeg om leven na de dood te bewijzen. Link naar resultaten. Het artikel in je link slaat de plank spectaculair mis met hun clickbait-titel.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Ik zag hier dat kinderen onder de 12 geen nee kunnen registreren. Wij zaten thuis dus ook met deze vraag. Iemand liet hier zien dat als de ouders niet bereikbaar zijn ze wel al voorbereidingen kunnen verichtten!

Weet iemand wat deze zijn? Kan je niet ergens vantevoren laten weten dat jij dit als ouder Niet wilt?



Het is toch te gek dat dit dan bij familieleden wordt gelaten als keus? Wij staan niet achter orgaandonatie. Wat als wij er niet meer zijn?
Alle reacties Link kopieren
quote:cookiedevil schreef op 12 oktober 2016 @ 18:19:

Het leven na de dood is wetenschappelijk bewezen door Dr. Ackermann van de technische universiteit in Berlijn.



Interessant artikel:

http://www.inquisitr.com/ ... ss-continues-after-death/Er is ook ooit een wiskundeprofessor geweest, vast ook van een technische universiteit, die heeft bewezen dat de kans dat god bestaat 80% is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Senseo schreef op 28 september 2016 @ 09:52:

Ik begrijp niet waarom mensen zelf wel willen ontvangen als zij niet willen donoren.

Waarom ga je ervan uit iemand wel wil ontvangen? Ik vind dat helemaal niet zo vanzelfsprekend. Zelf stond ik al vanaf vorige nog niet dwingende wervingsactie in 1999 als NIET geregistreerd. En ik ben ook niet van plan zelf te ontvangen.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:rome12 schreef op 18 oktober 2016 @ 13:19:

Ik zag hier dat kinderen onder de 12 geen nee kunnen registreren. Wij zaten thuis dus ook met deze vraag. Iemand liet hier zien dat als de ouders niet bereikbaar zijn ze wel al voorbereidingen kunnen verichtten!

Weet iemand wat deze zijn? Kan je niet ergens vantevoren laten weten dat jij dit als ouder Niet wilt?



Het is toch te gek dat dit dan bij familieleden wordt gelaten als keus? Wij staan niet achter orgaandonatie. Wat als wij er niet meer zijn?Ik snap wel dat dat bij familieleden wordt gelaten, zoals zoveel zaken. Als je bang bent dat er iets gebeurt als jullie er niet meer zijn moet zorgen voor een goede voogdij.
quote:redbuIIetje schreef op 18 oktober 2016 @ 13:32:

[...]



Waarom ga je ervan uit iemand wel wil ontvangen? Ik vind dat helemaal niet zo vanzelfsprekend. Zelf stond ik al vanaf vorige nog niet dwingende wervingsactie in 1999 als NIET geregistreerd. En ik ben ook niet van plan zelf te ontvangen.Die stelling komt vaak van mensen die zich drukker maken om wat andere mensen doen, dan om wat ze zelf doen. Met zo'n 'boehoe niet eerlijk'-argument.
quote:redbuIIetje schreef op 18 oktober 2016 @ 13:32:

[...]



Waarom ga je ervan uit iemand wel wil ontvangen? Ik vind dat helemaal niet zo vanzelfsprekend. Zelf stond ik al vanaf vorige nog niet dwingende wervingsactie in 1999 als NIET geregistreerd. En ik ben ook niet van plan zelf te ontvangen.



Dan zeg jij; ik ga liever dood?

Dapper hoor.

En ik geloof er niets van. Tenzij je nu al levensmoe bent. Maar dat lijkt mij niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:sinnombre schreef op 19 oktober 2016 @ 19:59:

[...]





Dan zeg jij; ik ga liever dood?

Dapper hoor.

En ik geloof er niets van. Tenzij je nu al levensmoe bent. Maar dat lijkt mij niet.Liever niet per direct nee, maar ik heb de optionele chemo afgeslagen bij mijn borstkankerbehandeling, dus dat zou je een indicatie moeten geven dat ik geenszins van plan ben lang te leven. Dus ik kan wel aardig zeker zijn van mezelf dat ik een orgaanwissel ook laat voor wat t is, mocht er eentje bij mij gaan falen.
Shoot first, ask questions later!
quote:sinnombre schreef op 19 oktober 2016 @ 19:59:

[...]





Dan zeg jij; ik ga liever dood?

Dapper hoor.

En ik geloof er niets van. Tenzij je nu al levensmoe bent. Maar dat lijkt mij niet.Je hebt geen idee waar je het over hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:rome12 schreef op 18 oktober 2016 @ 13:19:

Ik zag hier dat kinderen onder de 12 geen nee kunnen registreren. Wij zaten thuis dus ook met deze vraag. Iemand liet hier zien dat als de ouders niet bereikbaar zijn ze wel al voorbereidingen kunnen verichtten!

Weet iemand wat deze zijn? Kan je niet ergens vantevoren laten weten dat jij dit als ouder Niet wilt?



Het is toch te gek dat dit dan bij familieleden wordt gelaten als keus? Wij staan niet achter orgaandonatie. Wat als wij er niet meer zijn?Deze vraag stond op de fb pagina van orgaan donatie:



"Ik lees hier op deze site http://www.transplantatie ... an-_en_weefseldonatie.pdf dat artsen zonder toestemming van de nabestaanden al mogen beginnen met voorbereidende handelingen voor eventuele donatie bij personen die niet als donor geregistreerd staan. Kan ik mijn kinderen, jonger dan 12, registreren als zijne geen donor? Ik wil absoluut niet dat artsen voorbereidende handelingen voor orgaan donatie gaan verichten als er iets ernstigs is gebeurd en artsen kunnen ons, ouders, niet bereiken om het te vragen"



"En stel, heel het gezin krijgt een auto ongeluk en een van de kinderen wordt hersendood verklaard maar heeft nog wel een stel mooie organen en de ouders zijn nog wel in leven maar in coma of in ieder geval niet in staat om te beslissen voor wel of geen donor te maken van hun kind, krijgen dan de grootouders de keuze?"



Als antwoord van de medewerkers van orgaan donatie kwam dit:



"Beste Mariska,



Het is begrijpelijk dat je hier ongerust over bent. Kinderen jonger dan 12 jaar kunnen nog geen keuze in het Donorregister (laten) vastleggen. De arts vraagt in dat geval toestemming aan ouder(s) of voogd. In het geval dat jij schetst, zouden artsen verder gaan zoeken naar naasten. Hoe artsen in dat geval omgaan met voorbereidende handelingen, moet ik gaan navragen. Je hoort zo snel mogelijk, uiterlijk begin volgende week".



"Beste Mariska,



Dat zou inderdaad kunnen gebeuren, hoewel dit nare scenario erg onwaarschijnlijk is. Het is daarom goed om met naasten/familieleden over orgaandonatie te praten.



Met vriendelijke groet,

Sheila"





Waarom Mariska de laatste vraag vroeg waarop geen reactie/antwoord meer is gekomen:



"Orgaandonatie behoort de apneu test ook onder de "voorbereidende handelingen"? Mag een arts zonder toestemming van de ouders de beademing voor tien minuten stoppen en vervolgens het kind weer aan de beademing doen?"
Zeg er dan meteen even bij dat Mariska de Visser een van jouw aliassen is, Droppyco.



Gewoon, voor het juiste perspectief.
Ik vind dit een heel interessante vraag.

Ik vind het bijzonder vreemd dat kinderen onder de 12 jaar niet geregistreerd kunnen worden.

In het zeer zeldzame geval dat een kind in aanmerking komt als donor, is de kans groot dat dit na een auto-ongeluk is samen met de ouders. De kans is dan groot dat de ouders niet aanspreekbaar zijn (dood of in coma). Als de ouders niet dood zijn, dan is er van voogdij geen sprake, lijkt me. Sowieso lijkt me dat het een tijd duurt om voogdij te regelen na het overlijden van de ouders, ook al is dit door de ouders in een testament aangegeven (dit testament moet eerst worden opgezocht, beoogde voogden moeten worden opgezocht, enz. enz.). Idem voor andere familie, al zal dit waarschijnlijk sneller gaan. Maar wat hebben die te zeggen over het nog half-levende kind als de ouders in coma liggen?

En wat als de overige familie een andere mening heeft over orgaandonatie dan de ouders of het kind zelf?

Mijn kind is heel duidelijk dat het geen orgaandonor wil zijn. Ik zou graag willen dat dit wordt gerespecteerd, ook als ik niet in staat ben om kinds belangen te verdedigen. Wat kan ik doen?!



Brrr.
En dan heb ik nog niet eens aan die "voorbereidende handelingen" gedacht.
quote:tyche schreef op 12 oktober 2016 @ 18:51:

[...]



'De technische universiteit'?





'in Berlijn' stond er bij.



De Technische Universität Berlin is inderdaad een gerenommeerde universiteit, daar hoef je niet schamper over te doen.

http://www.tu-berlin.de
quote:Anouscha schreef op 19 oktober 2016 @ 23:09:

Zeg er dan meteen even bij dat Mariska de Visser een van jouw aliassen is, Droppyco.



Gewoon, voor het juiste perspectief.Wie deze vraag stelt lijkt me niet van belang, het antwoord is hetzelfde toch?
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 28-10-2016 13:21
Reden: ongepast
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:sinnombre schreef op 20 oktober 2016 @ 08:48:

[...]

Gezellig.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 28-10-2016 13:21
Reden: 'quote' verwijderd
% gewijzigd
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:cookiedevil schreef op 15 september 2016 @ 22:42:

[...]

Informeren







Leuk geprobeerd, maar toch mislukt.
quote:sinnombre schreef op 20 oktober 2016 @ 08:48:

[...]

Ik kan precíes hetzelfde zeggen, maar dan zonder te schelden.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 28-10-2016 13:21
Reden: 'quote' verwijderd
% gewijzigd
quote:tvandattum schreef op 28 september 2016 @ 08:51:

[...]





Eens.

ik heb me afgelopen week dan ook als niet-donor geregistreerd. Ik vind het een misselijke manier om mensen erin te luizen.



Had je je al geregistreerd? Zoja: Een een logische stap is dan om ineens nee te laten registreren? Omdat je het niet eens bent met een voorstel? Wat een miezerige redenatie zeg.



Zo nee: luiwammes!
Alle reacties Link kopieren
quote:damocles schreef op 24 oktober 2016 @ 23:22:

[...]









Leuk geprobeerd, maar toch mislukt.Hoezo mislukt?
Over een paar jaar worden er blijf van mijn lijfhuizen opgericht, maar dan voor mensen die al overleden zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:cookiedevil schreef op 15 september 2016 @ 22:42:

[...]





InformerenMaar dat doe je niet. Je verspreid - al dan niet bewust - misinformatie en vage geruchten zonder een kern van waarheid. Welke kant je ook kiest in dit debat, daar is niemand bij gebaat.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
quote:valerievaldera schreef op 28 oktober 2016 @ 12:22:

Over een paar jaar worden er blijf van mijn lijfhuizen opgericht, maar dan voor mensen die al overleden zijn.Hier moest ik toch wel even van grijnzen.
You know what to do. Now all you have to do is find the discipline to do it.
Alle reacties Link kopieren
quote:valerievaldera schreef op 28 oktober 2016 @ 12:22:

Over een paar jaar worden er blijf van mijn lijfhuizen opgericht, maar dan voor mensen die al overleden zijn.



#DRAMA #GOODBYECRUELWORLD



Pfft...
Kijk uit malloot, een kokosnoot.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven