Geld & Recht alle pijlers

Besteld, geleverd en niet betaald

19-10-2016 14:14 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames!



Ik heb even een kwestie die ik wil voorleggen.

Ik maak (nu nog) als hobby handgemaakte items, welke ik verkoop. Ik maak vooral dingen op aanvraag. Ik krijg steeds meer opdrachten dus binnenkort wil ik er een bedrijfje van maken.



Enfin, ik heb dus een tijdje geleden een aanvraag gekregen voor een item (ik houd een beetje vaag wat het is ivm herkenbaarheid). Een paar weken geleden heb ik dit item verzonden, contact met de klant was prima.

Maar dom, ik heb deze persoon (lees: bedrijf) geen aanbetaling laten doen en nu hoor ik niets meer.

Op de dag dat zij het item in huis hadden lieten ze mij weten het bedrag te betalen, maar dit is na 2,5 week nog steeds niet gebeurd.



Een week later heb ik een mail gestuurd, en vandaag nogmaals maar nog steeds geen bericht terug en ook geen bedrag op mijn rekening.



Alles is in goed vertrouwen gegaan (dom dom), wel via mail. Maar omdat ik nog geen officieel bedrijf ben heb ik ook geen factuur gemaakt, maar gewoon een prijsafspraak (net als marktplaats zeg maar).



Ik heb hiervan geleerd, voortaan doe ik dit uiteraard anders. Maar hoe nu verder met deze "klant"?

Afwachten? Weer mailen over een paar dagen? Zal ik het item terughalen?



Alvast bedankt!
Pfff ik zou je ondertussen een behoorlijke zeur vinden als ik je klant was. Een betalingstermijn is normaal, hij heeft aangegeven te zullen betalen en nu wordt hij op mail, app, fb gevraagd om te betalen. Moet hij op al die social media nogmaals zeggen dat hij wel echt wel gaat betalen? Misschien is hij op reis of wat dan ook. Stuur gewoon een factuur met betaaltermijn.

Tuurlijk snap ik dat je die ruim 100 euro wil hebben en daar heb je recht op ook, maar geef die man even tijd. Als hij na de betaaltermijn op de factuur niet heeft betaald heb je reden om hem als wanbetaler te gaan zien en hem zo te gaan benaderen.
quote:gelderka schreef op 20 oktober 2016 @ 19:18:

[...]





Daar heb je niets aan zolang je dingen achteraf laat betalen.



Een klant moet volgens de wet al betalen, dat hoef je echt niet in algemene voorwaarden te zetten.

En een klant die niet wil betalen, gaat dat niet ineens doen omdat jij een briefje met algemene voorwaarden hebt.



Daarom vraag ik me af: Welk probleem verwacht je hier mee op te lossen?



Twee punten die me interessant lijken aan algemene voorwaarden als je spullen verkoopt:

- Betalingstermijn. De wettelijke betalingstermijn voor facturen is 30 dagen. Wilt u een kortere betalingstermijn voor uw facturen dan moet u dit expliciet afgesproken hebben in uw algemene voorwaarden of in een contract. Ook is het mogelijk om de betalingstermijn te verlengen.



- Eigendomsvoorbehoud. Door het opnemen van eigendomsvoorbehoud kunt u als ondernemer ervoor zorgen dat u het eigendom over de door u geleverde zaak behoudt. Dit zorgt ervoor dat u als eigenaar het recht heeft om de zaak terug te vorderen, zolang uw factuur niet wordt betaald. Het werkt ook als uw wederpartij failliet gaat.

Bron: http://www.ondernemersplein.nl/ondernem ... orwaarden/
Alle reacties Link kopieren
quote:alysha00 schreef op 20 oktober 2016 @ 19:07:

Ik begrijp niet dat je niet gewoon een factuur stuurt in plaats van dat gehannes via social media. Neem jezelf serieus, dan doet je klant dat ook.



In eerste instantie ben ik gewoon een hobbyist die iets heeft verkocht. Of nouja, ik heb heb iets op aanvraag gemaakt wat nog niet is betaald.

Ik zag de noodzaak van een factuur ook niet direct in, ook omdat ik dus niet precies weet of het van hun kant een privé aankoop is of voor de zaak. Laten we voor de beeldvorming zeggen dat het om een schilderij gaat wat ik heb gemaakt. Hangt dit op kantoor of in hun huis? Ik weet het niet.



Het is gewoon een domme samenloop van omstandigheden. Niet goed uitgedacht van mijn kant.



De hele dag werd de telefoon niet opgenomen. Morgen weer proberen.
Alle reacties Link kopieren
quote:aaaanne schreef op 20 oktober 2016 @ 20:22:

Pfff ik zou je ondertussen een behoorlijke zeur vinden als ik je klant was. Een betalingstermijn is normaal, hij heeft aangegeven te zullen betalen en nu wordt hij op mail, app, fb gevraagd om te betalen. Moet hij op al die social media nogmaals zeggen dat hij wel echt wel gaat betalen? Misschien is hij op reis of wat dan ook. Stuur gewoon een factuur met betaaltermijn.

Tuurlijk snap ik dat je die ruim 100 euro wil hebben en daar heb je recht op ook, maar geef die man even tijd. Als hij na de betaaltermijn op de factuur niet heeft betaald heb je reden om hem als wanbetaler te gaan zien en hem zo te gaan benaderen.



Er is een mail verstuurd en een fb privé bericht. Plus een paar keer gebeld vandaag. Dit in een tijdsbestek van 2,5 week dus volgens mij valt dat bestoken wel mee. En ik vraag me af als je iets als particulier verkoopt (aan een bedrijf of particulier) of daar ook een wettelijke betalingstermijn aan hangt?



Er is een uitwisseling geweest van hun adres en mijn gegevens voor de betaling, dat was het. Er werd gezegd "ik zal het overmaken" geen woord gerept over een factuur.



In mij ogen is dit dus gewoon een privé transactie. Anders hadden ze toch wel even om een factuurtje gevraagd?
Alle reacties Link kopieren
quote:hamerhaai schreef op 19 oktober 2016 @ 14:21:

Maak een factuur. In een bedrijf is degene die je spreekt of mailt niet altijd de persoon die de betaling verricht.



Als bedrijf betaal ik ook niet zo snel iets zonder "een bonnetje", mijn boekhouding moet tenslotte ook sluitend zijn.Dit ! Ik wil ook niet dat mijn boekhouder betaalt zonder factuur/bonnetje. Zou dus idd een PDF je maken..
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bericht gehad dat het betaald gaat worden! Nou nog afwachten of het gaat gebeuren ;)

Volgende keer pak ik het anders aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Chickeletta schreef op 20 oktober 2016 @ 20:31:

[...]





In eerste instantie ben ik gewoon een hobbyist die iets heeft verkocht. Of nouja, ik heb heb iets op aanvraag gemaakt wat nog niet is betaald.

Ik zag de noodzaak van een factuur ook niet direct in, ook omdat ik dus niet precies weet of het van hun kant een privé aankoop is of voor de zaak. Laten we voor de beeldvorming zeggen dat het om een schilderij gaat wat ik heb gemaakt. Hangt dit op kantoor of in hun huis? Ik weet het niet.



Het is gewoon een domme samenloop van omstandigheden. Niet goed uitgedacht van mijn kant.



De hele dag werd de telefoon niet opgenomen. Morgen weer proberen.Het is toch helemaal niet relevant dat jij jezelf slechts als hobbyist ziet? Feit is dat je een overeenkomst ben aangegaan. En of je klant jouw product zakelijk of privé gebruikt doet er toch verder niet toe?
Alle reacties Link kopieren
quote:alysha00 schreef op 21 oktober 2016 @ 16:43:

[...]



Het is toch helemaal niet relevant dat jij jezelf slechts als hobbyist ziet? Feit is dat je een overeenkomst ben aangegaan. En of je klant jouw product zakelijk of privé gebruikt doet er toch verder niet toe?Nee klopt maar dat is wel de reden dat ik geen officiële factuur heb gestuurd, maar gewoon gegevens heb uitgewisseld.
Alle reacties Link kopieren
Is er al betaald?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven