Heb je niets met de Pietendiscussie? Post dan hier!

02-10-2016 14:29 163 berichten
In mijn ogen zijn er 3 groepen in de pietendiscussie

1 . Voor zwarte piet

2. Tegen zwarte piet

3. De groep die het niets kan schelen.



Ik behoor tot de laatste.

Ik ben tegen rascisme enz enz , maar elke keer als ik iets lees,zie of hoor over de pietendiscussie dan denk ik " who cares!". Maak ze groen, blauw, grijs, geel weet ik veel , het maakt mij niet uit!



Jumbo met zijn verpakkingen: echt , ik let daar niet op, ik koop iets om wat in de verpakking zit, niet om de plaatjes aan de buitenkant.



Dit topic is niet bedoeld om te discusieren over voor of tegen zwarte piet maar voor de mensen die het totaal niets interesseert.
Alle reacties Link kopieren
Sinterklaas was tot een jaar of 5 geleden mijn lievelingsfeest. Ik vind er nu niks meer aan terwijl ik nu moeder ben en het samen met mijn kind zou willen vieren. Het maakt mij niks uit hoe die piet eruit ziet, maar dat eeuwige gezeur vanaf half maart ben ik echt helemaal zat.
Alle reacties Link kopieren
quote:SallySpectra schreef op 02 oktober 2016 @ 15:09:

Present.

Het maakt me niet uit of zwarte piet blijft, wordt afgeschaft, paars, groen of geel wordt, maar ik ben het gezeik erover al jaren zat.

Ik vind het niet racistisch, maar als er kennelijk een groep is die het zó kwetsend/discriminerend/niet oké vindt, dan lijkt het me handig dat we daar iets mee doen. En er dan over ophouden.Precies!
Alle reacties Link kopieren
Geadopteerde Afrikaanse kinderen van mijn vriendin zijn druk bezig met het leren van de liedjes. Ze verheugen zich waanzinnig en zien het helemaal zitten. Muts op en ´tadaa, ik ben zwarte piet´.



Mij boeit het voor geen meter. Gooi piet overboord. Of niet. Ik ben gewoon voor kerst .
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
quote:BWitched schreef op 02 oktober 2016 @ 18:25:

[...]





Dat ben ik dan wel weer met je eens. Het is volkomen uit de hand gelopen. Tot aan de VN aan toe. Over een kinderfeest. Overigens is Piet in de jaren 90 ook al eens in verschillende kleuren verschenen, en toen mijn oudste nog in sinterklaas geloofde, zo'n 12 jaar geleden waren er pieten onder de regenboog door gevaren. Die waren ook gekleurd, zei hij pas. Hij is er niet van in de war geraakt.Dat het in de VN besproken is, is wel onze eigen schuld, want Nederland heeft het sinterklaasfeest voorgedragen voor de lijst van immaterieel erfgoed. Dus dan kan je verwachten dat de VN het feest gaat bekijken en er een oordeel over geeft.
Cyrano de Bergerac: Er zijn veel mensen wier rapheid van de tong enkel voortkomt uit hun onmacht om te zwijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:gascogner schreef op 24 oktober 2016 @ 23:12:

[...]



Dat het in de VN besproken is, is wel onze eigen schuld, want Nederland heeft het sinterklaasfeest voorgedragen voor de lijst van immaterieel erfgoed. Dus dan kan je verwachten dat de VN het feest gaat bekijken en er een oordeel over geeft.Ga weg! Ksssssssssssssssssssssssssst!
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Toon Hermans had er een mooi verhaal van gemaakt, snieklaas.



En ik behoor tot nr 3 met alle discussies
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor inmiddels ook tot groep 3. Dat gezeik, vreselijk. En steeds maar weer de geschiedenis van St Nicolaas erbij halen om toch maar heel duidelijk te maken dat Zwart Piet geen slaaf is. Wat ik ook een verwerpelijke discussie vindt overigens. De slavernij. Er kan bijna niks meer zonder gezeik. En dat van ZP komt ieder jaar weer terug. Je gaat er op een gegeven moment spontaan van kotsen. En Facebook staat er vol mee. ZP is in de loop der jaren al heel erg veranderd en op zich kan een een ander kleurtje in mijn ogen geen kwaad. Maar de reden waarom is zo jammer. Dat handjevol zwelgende zielepoten dat zich gediscrimineerd voelt en links legt met de slavernij. Die mensen hebben nog nooit een katoenplant van dichtbij gezien. En onze overgrootouders hebben nooit slaven verhandeld. Dan is er ook nog het feit dat slavernij niet alleen voor negers was weggelegd maar dat wil al helemaal niemand weten. De discussie is dus oeverloos.
Alle reacties Link kopieren
[quote]Manonna schreef op 26 oktober 2016 @ 23:29:

Ik hoor inmiddels ook tot groep 3. Dat gezeik, vreselijk. En steeds maar weer de geschiedenis van St Nicolaas erbij halen om toch maar heel duidelijk te maken dat Zwart Piet geen slaaf is. Wat ik ook een verwerpelijke discussie vindt overigens. De slavernij. Er kan bijna niks meer zonder gezeik. En dat van ZP komt ieder jaar weer terug. Je gaat er op een gegeven moment spontaan van kotsen. En Facebook staat er vol mee. ZP is in de loop der jaren al heel erg veranderd en op zich kan een een ander kleurtje in mijn ogen geen kwaad. Maar de reden waarom is zo jammer. Dat handjevol zwelgende zielepoten dat zich gediscrimineerd voelt en links legt met de slavernij. Die mensen hebben nog nooit een katoenplant van dichtbij gezien. En onze overgrootouders hebben nooit slaven verhandeld. Dan is er ook nog het feit dat slavernij niet alleen voor negers was weggelegd maar dat wil al helemaal niemand weten. De discussie is dus oeverloos.[/



Weet je zeker dat je niet liever in groep 1 zit?
Alle reacties Link kopieren
[quote]Honingdropje79 schreef op 29 oktober 2016 @ 16:21:

[quote]Manonna schreef op 26 oktober 2016 @ 23:29:

Ik hoor inmiddels ook tot groep 3. Dat gezeik, vreselijk. En steeds maar weer de geschiedenis van St Nicolaas erbij halen om toch maar heel duidelijk te maken dat Zwart Piet geen slaaf is. Wat ik ook een verwerpelijke discussie vindt overigens. De slavernij. Er kan bijna niks meer zonder gezeik. En dat van ZP komt ieder jaar weer terug. Je gaat er op een gegeven moment spontaan van kotsen. En Facebook staat er vol mee. ZP is in de loop der jaren al heel erg veranderd en op zich kan een een ander kleurtje in mijn ogen geen kwaad. Maar de reden waarom is zo jammer. Dat handjevol zwelgende zielepoten dat zich gediscrimineerd voelt en links legt met de slavernij. Die mensen hebben nog nooit een katoenplant van dichtbij gezien. En onze overgrootouders hebben nooit slaven verhandeld. Dan is er ook nog het feit dat slavernij niet alleen voor negers was weggelegd maar dat wil al helemaal niemand weten. De discussie is dus oeverloos.[/

Ehm tenzij jij met bewijzen kan komen dat er massaal blanken uit Europa zijn gehaald om te dienen als slaaf, kun je de slavernij onder de blanke bevolking niet vergelijken met die van de zwarte bevolking. En ik ken de geschiedenis van Sint Nicolaas, de bischop uit Myra, daarin wordt nergens gesproken over ZP. Dit iseen verzinsel van een Nederlandse schoolmeester 160 geleden. Daarin werd een racistisch stereotype uit die tijd gebruikt
Cyrano de Bergerac: Er zijn veel mensen wier rapheid van de tong enkel voortkomt uit hun onmacht om te zwijgen
Niet hier! daar is het algemene ZP topic voor
Alle reacties Link kopieren
http://www.dvhn.nl/gronin ... et%E2%80%99-21739529.html



De Groninger filosoof Ronald Hünneman betreurt het dat Zwarte Piet verdwijnt, nu RTL heeft gekozen voor de roetpiet. ,,Zwart wordt ingeruild voor vies.’’



Tegendraadse kijk

Met het afschaffen van Zwarte Piet komt er geen eind aan discriminatie. ,,Integendeel’’, meent Ronald Hünneman. ,,Met de beste bedoelingen wordt weer eens benadrukt dat zwart problematisch is. Het negatieve beeld in de samenleving van alles wat donker is wordt daardoor alleen maar versterkt.’’



Hünneman, die kunstwetenschappen en filosofie doceert aan de Rijksuniversiteit Groningen, heeft een tegendraadse kijk op de wereld. Dat is ook zijn rol, laat hij weten op zijn website. ‘Een goede filosoof is een onruststoker die prikkelt, irriteert en verbaast om nieuwe denkwegen te openen’, schrijft hij.



http://www.ronaldhunneman.com/



Cultuuruitingen

Op de universiteit houdt hij zich vooral bezig met de werking van cultuuruitingen, zoals speelfilms, tv-series, theatervoorstellingen. Deze oefenen veel invloed uit op onze normen en waarden. Zo hebben de meeste mensen in hun jeugd honderden uren naar Disney-films gekeken. ,,Onbewust bepaalt dat mede hun verwachtingspatroon in het dagelijks leven. Twee studenten van mij lieten zien dat veel huwelijken schipbreuk lijden doordat ze volgens de betrokkenen niet langer voldoen aan de Disney-standaard.’’

Wat kinderen ook meekrijgen van Disney-films is dat zwart de kleur is van de slechterik en de boosdoener. ,,Maar niet alleen van Disney. Onze hele cultuur is ervan doordrongen. Zwart is slecht, wit is goed. Dat geldt ook voor de fysieke wereld: licht is hoger en beter dan donker. Zwart is somber en gevaarlijk, wit is mooi en zuiver. We hebben het niet voor niets over zwart geld witwassen. Zo zijn er legio andere voorbeelden.’’



Aan den lijve

Deze vooroordelen gaan onbewust onder de huid zitten van mensen, ‘zelfs onder die van zwarte mensen’. Hünneman, die door zijn Indisch-Friese afkomst donker getint is, heeft het aan den lijve ervaren. Ook hij is geregeld uitgescholden om zijn huidskleur, de toegang geweigerd tot discotheken of slachtoffer geworden van etnische profilering door de politie. ,,Het is stuitend dat de baas van de Nederlandse politie ontkent dat zijn onderdanen zich schuldig maken aan etnische profilering. Hoogstens kun je zeggen dat het niet bewust gebeurt.’’

,,Ik probeer rekening te houden met de gevoeligheden van zwarte mensen die sterk gekant zijn tegen Zwarte Piet’’, vervolgt de Groninger filosoof. ,,Maar er is nu een sfeer ontstaan waarin voorstanders van Zwarte Piet worden weggezet als ‘niet rationeel’ of ‘staand aan de verkeerde kant van de geschiedenis’, zoals een avondkrant het uitdrukt.’’



Witte Sinterklaasdiscussie

Hij vindt het veelzeggend dat de kwestie bekend is komen te staan als de Zwarte Pietdiscussie. ,,Waarom is het niet op de agenda gekomen als de witte Sinterklaasdiscussie? Dan waren er misschien stemmen opgegaan Sinterklaas een Turks uiterlijk te geven, want daar komt de goedheilig man oorspronkelijk vandaan.’’

Bij een witte Sinterklaasdiscussie had het volgens hem ook over leiderschap kunnen gaan. ,,Waarom moet een witte man de leiding hebben over zwarten die het moeilijke werk opknappen? Net als vrouwen lopen zwarten tegen het glazen plafond aan. En kinderen leren van de Sint dat het normaal is. Op de Nederlandse universiteiten lopen bijna uitsluitend witte hoogleraren rond. Dat is pas een probleem.’’



Nu RTL Zwarte Piet voortaan niet langer opvoert in tv-programma’s lijkt de discussie over zijn hoogtepunt heen. ,,Met de roetpiet is zwart vervangen door vies. Kennelijk is een smerig, wit gezicht beter te verteren dan een zwarte huidskleur.’’



Sinterklaasjournaal

Hünneman is benieuwd wat de NTR gaat doen met Het Sinterklaasjournaal. ,,Als de NTR mij advies had gevraagd, had ik gezegd: een stereotype domme Zwarte Piet met oorringen is beslist niet goed. Maar met de kleur van Piet is weinig mis. Je kunt deze zelfs gebruiken om het verwachtingspatroon van kinderen bij te stellen.’’

Zijn voorstel: laat Sinterklaas ziek worden en vlieg een nieuwe, tijdelijke Sinterklaas uit Spanje in. ,,Bijvoorbeeld een zwarte vrouw die orde op zaken stelt. Ze moet het Pietenleger diverser maken: wit, donker, zwart, vrouwen en mannen. Geef zwart een positieve rol. Leer kinderen dat zwarte mensen niet gevaarlijk zijn en er gewoon mogen zijn. Het Sinterklaasjournaal heeft de kans te doen wat Disney heeft nagelaten: de blik van kinderen op mensen te verbeteren.’’



Regenboogpiet jaagt Sinterklaas op kosten

Steeds vaker lopen gekleurde pieten mee in de stoet van Sinterklaas. Blauwe, rode en gele kleuren als tegenhanger voor het gitzwart dat door velen wordt verfoeid. Kleine keerzijde: regenboogpieten jagen de Sint op extra kosten. Meer kleuren betekent, meer potten schmink.

Dat weten ze ook bij de Sintcentrale in Veendam. Met tientallen pieten verzorgt de stichting intochten in Veendam, Appingedam, Ter Apel en Gieterveen. Ook worden talloze huisbezoeken afgelegd. Volgens woordvoerder Bryan van den End werd daarbij tot nu toe één keer gevraagd om gekleurde pieten. ,,Onze pieten houden de kleur die ze altijd hebben gehad. Gekleurde pieten kunnen bij ons, maar dan komen er wel meerkosten. Het gezin dat erom vroeg, heeft toen toch gekozen voor zwarte pieten.’’
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Weet je, het maakt mij allemaal helemaal niets uit welke kleur piet heeft, als er maar eenduidigheid is in het verhaal. Wat vertellen we de kinderen als ze vragen waarom bij de ene intocht alle pieten zwart zijn en bij de andere intocht alle pieten roetpieten zijn?



Ik had zelf bedacht dat ik mijn dochter vertel dat de Pieten elkaar vroeger helemaal zwart maakten met roet omdat ze dat mooi vonden, maar dat er mensen zijn die zich daar niet fijn bij voelen dus dat de pieten dat dan niet meer doen. Maar ook dat mensen in sommige dorpen graag nog wel willen dat de pieten zich net als vroeger mooi maken met het roet.



Wat vertellen jullie?
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig is mijn zoon 14 en hebben we geen gedoe meer.

Ik zag net op facebook dat schoonzusje naar het Sinterklaasfeest in Slagharen wil, ik hoop dat daar nog gewone pieten zijn. Nichtje van vier hoeft niet belast te worden met gefrustreerd gemekker. En anders sturen we Snoezepuber daar even langs, geschinkt en al.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Alle berichten over zwarte piet gaan 'klik' van mijn Facebook af, en dan komen er in de toekomst ook daadwerkelijk minder van dat soort berichten. Heerlijk, krijg er amper iets van mee.
quote:Snoesje666 schreef op 30 oktober 2016 @ 09:13:

http://www.dvhn.nl/gronin ... et%E2%80%99-21739529.html

.’’Niet hier in dit topic!
Alle reacties Link kopieren
Groep 3......

Ik zie het nog steeds om een hoop gedoe om wezens die in feite niet eens bestaan en ik geloof niet zo in Sprookjes alhoewel Sneeuwitje mij de laatste jaren wel toenemend irriteert met haar achterlijke gekoketteer met die dwergen, misschien kunnen we het daar eens over hebben in dit topic.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
Hier gelukkig helemaal geen discussie over Zwarte Piet. Bij ons in het dorp, op school en bij ons thuis vieren wij het met alleen traditionele Zwarte Pieten. RTL 4 kijken we nu niet en als de kinderen er iets over vragen dan zeggen wij dat het hulp Pieten zijn dus nep.
ik wordt schijtmoe van die hele discussie erger me echt dood aan zowel voor als tegenstanders al heb ik het gevoel dat veel van de tegenstanders gewoon dikke meelopers zijn.
Ik behoor tot groep 1 en ik neem het gewoon persoonlijk op. Ik ben geen racist en ik laat me door niemand vertellen dat ik dat ben omdat ik alleen zwarte Piet leuk vind. Schijnheilig geleuter van mensen die niks te doen hebben. Racisme verhelp je met een hersenoperatie maar niet door het sleutelen aan dit soort dingen, je spuit de gouden koets toch ook niet zwart geel vanwege de historische afbeeldingen van de slavernij?
..
Alle reacties Link kopieren
Ik hielp vroeger met Sinterklaas in een kleuterklas in een behoorlijk zwarte wijk. Met Sinterklaas mochten alle kinderen kiezen of ze zwarte piet of Sinterklaas wilden worden. Ze kozen allemaal voor zwarte piet want sinterklaas was saai. We hadden witte en zwarte schmink en de witte pot mocht dus dichtblijven. Alle kinderen stonden in de rij om geschminkt te worden, ook de zwarte kinderen. Sommige kinderen hadden zo'n donkere huid dat je de schmink nauwelijks zag maar toch scminkten we ze want anders waren ze voor hun gevoel geen echte zwarte piet. Trots dat alle kinderen waren joh, op hun zwarte pieten muts en schmink. Tuurlijk waren ze trots want zwarte piet was een held. Leuke tijd was dat.
quote:Geronimo2 schreef op 30 oktober 2016 @ 11:45:

Ik behoor tot groep 1 en ik neem het gewoon persoonlijk op. Ik ben geen racist en ik laat me door niemand vertellen dat ik dat ben omdat ik alleen zwarte Piet leuk vind. Schijnheilig geleuter van mensen die niks te doen hebben. Racisme verhelp je met een hersenoperatie maar niet door het sleutelen aan dit soort dingen, je spuit de gouden koets toch ook niet zwart geel vanwege de historische afbeeldingen van de slavernij?Nou, over die gouden koets zijn ook al mensen gekwetst hoor.
quote:Portishead schreef op 30 oktober 2016 @ 12:20:

Ik hielp vroeger met Sinterklaas in een kleuterklas in een behoorlijk zwarte wijk. Met Sinterklaas mochten alle kinderen kiezen of ze zwarte piet of Sinterklaas wilden worden. Ze kozen allemaal voor zwarte piet want sinterklaas was saai. We hadden witte en zwarte schmink en de witte pot mocht dus dichtblijven. Alle kinderen stonden in de rij om geschminkt te worden, ook de zwarte kinderen. Sommige kinderen hadden zo'n donkere huid dat je de schmink nauwelijks zag maar toch scminkten we ze want anders waren ze voor hun gevoel geen echte zwarte piet. Trots dat alle kinderen waren joh, op hun zwarte pieten muts en schmink. Tuurlijk waren ze trots want zwarte piet was een held. Leuke tijd was dat.dit dus, vraag me dan toch af waar dat gelul vandaan komt, dat donkere kindjes uit worden gescholden voor zwarte piet.
quote:Geronimo2 schreef op 30 oktober 2016 @ 11:45:

Ik behoor tot groep 1 en ik neem het gewoon persoonlijk op. Ik ben geen racist en ik laat me door niemand vertellen dat ik dat ben omdat ik alleen zwarte Piet leuk vind. Schijnheilig geleuter van mensen die niks te doen hebben. Racisme verhelp je met een hersenoperatie maar niet door het sleutelen aan dit soort dingen, je spuit de gouden koets toch ook niet zwart geel vanwege de historische afbeeldingen van de slavernij?

Er is nu een zelfhulpcursus Help! ik ben wit..



Deze zelfhulpgroep biedt inzichten en leerstof voor witte mensen in verlegenheid, die betrouwbare bondgenoten willen worden, niet bang zijn voor ongemakkelijke vragen. Want wit privilege betekent ook dat witte mensen macht en voordeel moeten opgeven, net zoals feminisme betekent dat mannen plaats moeten maken voor vrouwen. Maar hoe doe je dat precies? En welke strategieën werken het best? Hoe kun je voorkomen dat witte mensen (opnieuw) het gesprek domineren?



http://denieuweliefde.com/programma/help-ik-ben-wit/



.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven