Alle kinderen een bijbaantje?

24-10-2016 10:03 359 berichten
Ik ben zelf opgegroeid met een bijbaantje, niet iedere week maar vanaf een jaar of 12 werkte ik iedere vakantie een behoorlijk aantal uurtjes. In mijn omgeving zie ik van alles, kinderen die vroeg beginnen met werken en daardoor veel zelf kunnen betalen en ook een behoorlijke spaarcent hebben. Maar ook kinderen die niks doen, studeren, lol hebben, ouders betalen het merendeel. Ouders hebben voor beide varianten argumenten.



Mijn oudste is ondertussen 12, versnelde leerling nu in twee gymnasium. Een kind met een etiketje wat op haar manier moet vechten om deze school af te ronden.

Ik vraag me wel eens af wat mijn instelling dadelijk is. Ik ben voor werken maar ook weer voor school eerst. Diploma voor alles. Dan maar geen bijbaantje of juist wel want anders verwennerij.



Ik vind het moeilijk, zoveel jaar geleden had ik gezegd, 13 jaar folders, 15 jaar vakken vullen maar nu twijfel ik. Kinderen hebben toch ook vrije tijd nodig naast school.

Hoe pakken andere ouders dit aan.
Alle reacties Link kopieren
In beginsel vind ik een bijbaantje helemaal niet slecht, zeker omdat steeds meer jongeren niet echt denderend met geld om kunnen gaan. Denk dat dat beter gaat als ze een bijbaantje hebben.

Maar als het niet kan, vanwege school, belastbaarheid of wat dan ook, tja, dan kan het niet.



Ik heb vanaf mijn veertiende bijbaantjes gehad, werkte naast mijn gymnasium nog minimaal 20 uur per week, meestal beide weekenddagen erbij. Thuis hadden ze bepaald geen geld op overschot, en op deze manier had ik zelf financiele ruimte voor uitgaan, extra kleding, vakantie. Dat scheelde weer.
At the end of each day, life should ask: "Do you want to save changes?"
quote:Rhae schreef op 24 oktober 2016 @ 18:44:

[...]



Guymnasiumkind? Dat niveau red je niet als je vanaf groep 3 helpt met het oogsten en verpakken van de illegaal geteelde wiet, s nachts uiteraard.Wie doet dat??
quote:siriusblack schreef op 25 oktober 2016 @ 06:34:

[...]



Wie doet dat??Even de vooraf gaande reacties lezen, dan snap je hem.
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 24 oktober 2016 @ 10:15:

[...]



Een beetje schoolweek kost ruim meer dan 40 uur. Een volwassene neemt naast een voltijd baan toch ook geen bijbaantje?Eens. De mijne mogen een bijbaan als ze 16 zijn en het te combineren valt met school.
quote:-Suze- schreef op 25 oktober 2016 @ 07:54:

[...]





Eens. De mijne mogen een bijbaan als ze 16 zijn en het te combineren valt met school.Gewoon interesse, hoe strak is dan die leeftijdsgrens van 16, en waarom juist 16?
Wat mij opvalt, is dat ik heel veel lees, van mij mag hij/zij pas dan en dan. Ik vind dat als ze zelf willen en dit te combineren is, dit hun eigen keuze is.



Overigens vind ik wel, dat ze op een gegeven moment wel verplicht kunnen worden een baantje te zoeken. (Na hun examen, b.v. ook al is het maar een paar uurtjes.)
quote:renate73-nw schreef op 25 oktober 2016 @ 08:07:

Wat mij opvalt, is dat ik heel veel lees, van mij mag hij/zij pas dan en dan. Ik vind dat als ze zelf willen en dit te combineren is, dit hun eigen keuze is.



Overigens vind ik wel, dat ze op een gegeven moment wel verplicht kunnen worden een baantje te zoeken. (Na hun examen, b.v. ook al is het maar een paar uurtjes.)Mee eens. Ik zou het vreemd vinden om het ze te verbieden als het qua tijd en huiswerk op te brengen is.
Ik lees hier overal dat je naast een week van 40 uur natuurlijk geen bijbaan neemt, maar bij studenten is dat heel normaal. Daarom lijkt me dat je als scholier best een paar uurtjes kunt werken.



Als student maak ik al bijna een jaar weken van 60 uur. Ik loop stage en werk daarnaast nog 20 uur om rond te komen. Oh en dan moet ik tussendoor nog opdrachten maken en een scriptie schrijven. Is niet leuk, maar ben wat dat betreft blij dat ik altijd al gewend ben geweest aan werken naast school en thuis klusjes doen. Anders was de overgang wel heel groot geweest.
quote:renate73-nw schreef op 25 oktober 2016 @ 08:07:

Wat mij opvalt, is dat ik heel veel lees, van mij mag hij/zij pas dan en dan. Ik vind dat als ze zelf willen en dit te combineren is, dit hun eigen keuze is.



Overigens vind ik wel, dat ze op een gegeven moment wel verplicht kunnen worden een baantje te zoeken. (Na hun examen, b.v. ook al is het maar een paar uurtjes.)Dat viel mij dus ook op. En dat het dan en dan vaak een leeftijd is. Ik zie het meer als iets dat bij de ontwikkeling moet passen. Oudste is begonnen met folders toen ze zelf bedacht dat ze iets wilde verdienen naar aanleiding van klasgenoten die meewerkten in de bedrijven van hun ouders. Jongere broers namen dat over. Vanuit die folders gingen ze vanzelf op zoek naar iets dat beter betaalde met betere voorwaarden toen ze ouder werden. Voor de een was dat 16 voor de ander 15, allemaal prima.
Alle reacties Link kopieren
quote:lunaleeflang schreef op 25 oktober 2016 @ 08:15:

Ik lees hier overal dat je naast een week van 40 uur natuurlijk geen bijbaan neemt, maar bij studenten is dat heel normaal. Daarom lijkt me dat je als scholier best een paar uurtjes kunt werken.



Als student maak ik al bijna een jaar weken van 60 uur. Ik loop stage en werk daarnaast nog 20 uur om rond te komen. Oh en dan moet ik tussendoor nog opdrachten maken en een scriptie schrijven. Is niet leuk, maar ben wat dat betreft blij dat ik altijd al gewend ben geweest aan werken naast school en thuis klusjes doen. Anders was de overgang wel heel groot geweest.

IK vind dat niet normaal en al helemaal niet wenselijk, 60 uur per week werken.

Valt wrsch (deels) buiten deze discussie, maar de maatschappij is tegenwoordig toch al zo prestatiegericht en als je in je jeugd al leert dat 60-urige werkweken normaal zijn, dan zal er steeds minder ruimte komen voor degenen die dat (net of ruim) niet redden of willen of kunnen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zeker een voorstander van bijbanen. Je leert daar vaardigheden die je niet op school zult leren en die de rest van je leven handig kunnen zijn. Mijn mening wordt nog eens versterkt door ervaringen met stagiairs en beginnen de collega's (zowel tijdens de studietijd als tijdens mijn huidige werk). Je ziet heel snel wie al gewerkt heeft en wie niet. Ik ken genoeg werkgevers die mensen (ook stagiairs) met een leeg CV niet eens op gesprek laten komen.



Natuurlijk kan je ze makkelijk die 100 euro zelf geven. Maar wat leren ze daarvan?? Behalve dat ouders alles wel betalen?

Door er zelf voor te werken leren ze veel beter omgaan met geld. De waarde kennen van geld. Dat je soms hard moet werken voor weinig geld (bijvoorbeeld bij ongeschoold productiewerk). En dat het dus erg verstandig kan zijn om goed je best te doen op school zodat je later met een diploma iets kan gaan doen dat beter betaald en wel leuk is. Ook leren ze omgaan met gezagsverhoudingen (luisteren naar een leidinggevende, omgaan met lastige klanten of kritiek, een professionele houding tegenover collega's of zakelijke telefoongesprekken voeren etc). Ook geeft het je de kans om alvast binnen te kijken in verschillende sectoren en te kijken of dat iets is dat bij jou zou passen later.



Ik denk ook dat je juist op jonge leeftijd heel veel kunt leren van het combineren van verschillende vaardigheden (school, werk. sport, sociale verplichtingen etc). Dat moet je later in het echte leven immers ook! Door een bijbaan kan je hier langzaam aan wennen en ervaring opdoen. Natuurlijk moet een bijbaan niet ten koste gaan van schoolwerk. Maar een avond per week of werken in de vakanties moet een gewoon gezond kind toch aankunnen??
Mijn vader heeft 30 jaar lang 70u per week grwerkt, en mijn moeder een jaar of 8 ook wel 60u per week, dus misschien heb ik niet het goede voorbeeld.



Leuk is anders, maar als ik niet zou werken naar stage, zou ik meer dan maximaal moeten lenen.
Alle reacties Link kopieren
quote:lunaleeflang schreef op 25 oktober 2016 @ 08:47:

Mijn vader heeft 30 jaar lang 70u per week grwerkt, en mijn moeder een jaar of 8 ook wel 60u per week, dus misschien heb ik niet het goede voorbeeld.



Leuk is anders, maar als ik niet zou werken naar stage, zou ik meer dan maximaal moeten lenen.Ik heb datzelfde voorbeeld gehad en wil dat dus vooral niet aan mijn kinderen meegeven.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ja nogmaals: het is niet alsof ik dat voor de lol doe he. Het is gewoon een kwestie van moeten. Je kunt maar 925 lenen en dat is heel veel (grote schuld), maar niet voldoende.



Daarom ben ik juist blij dat ik hier beetje bij beetje op ben voorbereid!
quote:Solomio schreef op 25 oktober 2016 @ 08:43:

[...]



IK vind dat niet normaal en al helemaal niet wenselijk, 60 uur per week werken.

Valt wrsch (deels) buiten deze discussie, maar de maatschappij is tegenwoordig toch al zo prestatiegericht en als je in je jeugd al leert dat 60-urige werkweken normaal zijn, dan zal er steeds minder ruimte komen voor degenen die dat (net of ruim) niet redden of willen of kunnen.

Vroeger was de maatschappij ook prestatiegericht. Anders dan nu. Maar toen moest je ook hard werken voor weinig geld een nog harder voor iets meer. Met elk kind dat mijn opa en oma kregen moest mijn opa meer geld verdienen. Omdat zijn uurloon niet hoger werd, werd zijn werkweek langer.



Ik ben niet tegen de verzorgingsstaat, maar zie niet in waarom ik niet naar eigen keus hard mag werken, omdat anderen dan minder ruimte zouden hebben die daar moeite mee hebben. Juist dat houdt de verzorgingsstaat betaalbaar. Degenen met de meeste ambitie om geld te genereren betalen ook de meeste belasting.
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 25 oktober 2016 @ 09:02:

[...]



Vroeger was de maatschappij ook prestatiegericht. Anders dan nu. Maar toen moest je ook hard werken voor weinig geld een nog harder voor iets meer. Met elk kind dat mijn opa en oma kregen moest mijn opa meer geld verdienen. Omdat zijn uurloon niet hoger werd, werd zijn werkweek langer.



Ik ben niet tegen de verzorgingsstaat, maar zie niet in waarom ik niet naar eigen keus hard mag werken, omdat anderen dan minder ruimte zouden hebben die daar moeite mee hebben. Juist dat houdt de verzorgingsstaat betaalbaar. Degenen met de meeste ambitie om geld te genereren betalen ook de meeste belasting.

Naar eigen keus, daar zeg je het precies.

Ik lees hier van alles, maar vooral dat het allemaal zo goed is voor de ontwikkeling. Dat klinkt niet naar eigen keus.

Nou hebben kinderen in heel veel zaken geen eigen keus, maar dat een bijbaantje 'bij de opvoeding' hoort vind ik nergens voor nodig.

De rest van je redenering stuit mij al net zo tegen de borst: ik vind het belangrijk dat we met z'n allen juist leren om met minder (geld) genoegen te nemen.

Dus inzien dat die iPhone z'n geld niet waard is, i.p.v. 60 uur per week te werken omdat je anders je iPhone niet kunt betalen.



En dat de maatschappij vroeger ook prestatiegericht was: mensen moesten veel uren maken omdat ze anders geen geld voor eten hadden. Dat is wat mij betreft niet te vergelijken met werken omdat je anders niet naar de bioscoop kunt of niet op vakantie kunt of niet die veel te dure smartphone kunt betalen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik vond seen uur school of studie niet te vergelijken qua belasting met werk. Als je brak bent kom je er best mee weg, nu is het een stuk lastiger als ik enorm brak op mijn werk verschijn. Bovendien moet ik als ik thuis kom nog kinderen verzorgen, koken ed.



Desniettemin heb ik het af en toe best als intensief ervaren, 10 uur werken in het weekend naast een volle studie. Toen ik ging werken vond ik het fijn de weekenden echt vrij te zijn. Is ook wel lekker, dat je daar dan bewust van kan genieten.
quote:Solomio schreef op 25 oktober 2016 @ 09:15:

[...]



Naar eigen keus, daar zeg je het precies.

Ik lees hier van alles, maar vooral dat het allemaal zo goed is voor de ontwikkeling. Dat klinkt niet naar eigen keus.

Nou hebben kinderen in heel veel zaken geen eigen keus, maar dat een bijbaantje 'bij de opvoeding' hoort vind ik nergens voor nodig.

De rest van je redenering stuit mij al net zo tegen de borst: ik vind het belangrijk dat we met z'n allen juist leren om met minder (geld) genoegen te nemen.

Dus inzien dat die iPhone z'n geld niet waard is, i.p.v. 60 uur per week te werken omdat je anders je iPhone niet kunt betalen.



En dat de maatschappij vroeger ook prestatiegericht was: mensen moesten veel uren maken omdat ze anders geen geld voor eten hadden. Dat is wat mij betreft niet te vergelijken met werken omdat je anders niet naar de bioscoop kunt of niet op vakantie kunt of niet die veel te dure smartphone kunt betalen.Er werd vroeger ook hard gewerkt voor de leuke dingen in het leven hoor. En de invulling van die leuke dingen verandert, de intentie niet. Nu is het een iPhone toen was het een dagje Groenendaal met negen kinderen in de vakantie.
quote:Solomio schreef op 25 oktober 2016 @ 09:15:

[...]



Naar eigen keus, daar zeg je het precies.

Ik lees hier van alles, maar vooral dat het allemaal zo goed is voor de ontwikkeling. Dat klinkt niet naar eigen keus.

Nou hebben kinderen in heel veel zaken geen eigen keus, maar dat een bijbaantje 'bij de opvoeding' hoort vind ik nergens voor nodig.

De rest van je redenering stuit mij al net zo tegen de borst: ik vind het belangrijk dat we met z'n allen juist leren om met minder (geld) genoegen te nemen.

Dus inzien dat die iPhone z'n geld niet waard is, i.p.v. 60 uur per week te werken omdat je anders je iPhone niet kunt betalen.



En dat de maatschappij vroeger ook prestatiegericht was: mensen moesten veel uren maken omdat ze anders geen geld voor eten hadden. Dat is wat mij betreft niet te vergelijken met werken omdat je anders niet naar de bioscoop kunt of niet op vakantie kunt of niet die veel te dure smartphone kunt betalen.Als we met zijn allen met minder genoegen nemen hoe houden we dan de verzorgingsstaat op orde? Ik ziet geen voordeel in iedereen gelijk. Verre van dat.
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 25 oktober 2016 @ 09:34:

[...]



Als we met zijn allen met minder genoegen nemen hoe houden we dan de verzorgingsstaat op orde? Ik ziet geen voordeel in iedereen gelijk. Verre van dat.

Nou, daar heb ik nog wel een paar ideetjes over hoor, maar die vallen ver buiten dit topic.

Ik vind het wel triest als je blijkbaar niet kunt bedenken dat het ook heel anders zou (moeten) kunnen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:Solomio schreef op 25 oktober 2016 @ 10:01:

[...]



Nou, daar heb ik nog wel een paar ideetjes over hoor, maar die vallen ver buiten dit topic.

Ik vind het wel triest als je blijkbaar niet kunt bedenken dat het ook heel anders zou (moeten) kunnen.Ik zie best dat het anders zou kunnen, maar mijn anders en jouw anders zullen nogal verschillen.
quote:Solomio schreef op 25 oktober 2016 @ 09:15:

[...]



Naar eigen keus, daar zeg je het precies.

Ik lees hier van alles, maar vooral dat het allemaal zo goed is voor de ontwikkeling. Dat klinkt niet naar eigen keus.

Nou hebben kinderen in heel veel zaken geen eigen keus, maar dat een bijbaantje 'bij de opvoeding' hoort vind ik nergens voor nodig.

De rest van je redenering stuit mij al net zo tegen de borst: ik vind het belangrijk dat we met z'n allen juist leren om met minder (geld) genoegen te nemen.

Dus inzien dat die iPhone z'n geld niet waard is, i.p.v. 60 uur per week te werken omdat je anders je iPhone niet kunt betalen.



En dat de maatschappij vroeger ook prestatiegericht was: mensen moesten veel uren maken omdat ze anders geen geld voor eten hadden. Dat is wat mij betreft niet te vergelijken met werken omdat je anders niet naar de bioscoop kunt of niet op vakantie kunt of niet die veel te dure smartphone kunt betalen.60 uur werken vind ik ook niet de norm. Maar minder werken doe je als je het je kunt veroorloven, niet uit principe. Je werkt zodat je kunt doen en laten wat je wilt, als je weinig wensen hebt hoef je minder te werken dan met een groot eisenlijstje. Dat geldt imo ook voor pubers. Ik ga er nu niet vanuit dat mijn kinderen zaken niet aankunnen en mocht dat het geval zijn dan pas je de belasting aan. Maar niet op voorhand al. Ik snap je redenatie, maar die komt net zoals de mijne vooral voort uit je eigen situatie en je eigen kinderen. Dat is niet een algemene waarheid. Doe wat voor jou werkt, doe ik ook. Alleen ziet dat er bij mij misschien anders uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rhae schreef op 25 oktober 2016 @ 10:51:

[...]



60 uur werken vind ik ook niet de norm. Maar minder werken doe je als je het je kunt veroorloven, niet uit principe. Je werkt zodat je kunt doen en laten wat je wilt, als je weinig wensen hebt hoef je minder te werken dan met een groot eisenlijstje. Dat geldt imo ook voor pubers. Ik ga er nu niet vanuit dat mijn kinderen zaken niet aankunnen en mocht dat het geval zijn dan pas je de belasting aan. Maar niet op voorhand al. Ik snap je redenatie, maar die komt net zoals de mijne vooral voort uit je eigen situatie en je eigen kinderen. Dat is niet een algemene waarheid. Doe wat voor jou werkt, doe ik ook. Alleen ziet dat er bij mij misschien anders uit.

Dat is ook de enige reden dat ik hier reageer: ik lees nogal wat algemeenheden die in MIJN situatie niet van toepassing zijn. Ik realiseer me heel goed dat mijn ervaringen ook niet maatgevend zijn voor anderen.

Maar ik mis hier vaak wel de insteek dat er grote verschillen zijn tussen pubers (en volwassenen) en ik krijg vaak de indruk dat daar ook verder weinig ruimte voor is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Mijn kinderen hebben vanaf veertien/vijftien een bijbaantje. Volgens mij kunnen ze beter een paar uur per week werken dan op een scherm zitten. Van huiswerkdruk hebben ze geen last en tijd voor sport hebben ze ook. Dat lijkt mij wel goed allemaal en het is goed voor de economie. De btw stroomt ermee binnen.
Waarschijnlijk omdat die algemeenheden voor een grote groep gelden en wat voor jouw gezin geldt maar voor een hele kleine groep geldt. Op zich heb je gelijk dat je moet opletten dat we niet te prestatiegericht moeten zijn, maar ik vind een opleiding en een baantje echt niet heel prestatiegericht. Het hoeft niet de hoogste en de beste opleiding te zijn en als een kind écht heel druk is met school en sport dan zou ik niet dwingen tot een bijbaantje. Maar ik ga het hetzelfde aanpakken als mijn ouders:zolang ik me inzette kreeg ik voldoende en legden ze heus wel geld bij als dat nodig was, liep ik de kantjes er vanaf dan ging de geldkraan ook dicht, en werd het weer alleen basis. Een kind dat per se dure spullen wil heeft in mijn ogen twee keuzes: werken of genoegen nemen met minder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven