Waarom keuze vrije basisschool

24-10-2016 22:02 180 berichten
In het verleden heb ik op de vrije middelbare school gezeten. Ik heb die school alleen nooit afgemaakt. :D Er waren op een bepaald moment wel problemen op die school met het onderwijs, maar volgens mij leerde je gewoon hetzelfde als op elke andere school. Je had ook gewoon schoolexamens en je deed mee met het eindexamen havo of vwo...



Op de vrije basisschool zat ik nooit. Dat was wel de enige school in mijn wijk. Maar eigenlijk zat niemand uit de buurt daar op school. Iedereen ging naar een openbare basisschool een stuk verderop.

Ik begreep dat de kinderen uiteindelijk hetzelfde leren als alle andere kinderen in Nederland, maar dat de leerlijn anders verloopt. Kinderen zouden eerst tijdelijk een soort achterstand hebben die op een bepaald moment weer ingehaald wordt? (Geen idee of dat waar is)



Zou jij je kinderen op de vrije basisschool zetten of juist niet? Of, waar heb je de kinderen daar erop gezet?
Alle reacties Link kopieren
quote:[lux. schreef op 24 oktober 2016 @ 23:55[/message]:

@TO: mijn kinderen zouden niet naar de VS gaan. Ik word altijd een beetje opstandig van antroposofie, dus dat lijkt me niet zo geschikt





zijn op zich best leuke mensen hoor!

hier wonen ze vnl in grote, enigszins vervallen huizen , hebben 5 honden en een paar oude auto,s.
wij slapen nooit.
quote:pejeka schreef op 24 oktober 2016 @ 23:56:

6 gym mét natuurkunde, en nog nooit van de wet van de communicerende vaten gehoord? Moet ik dit echt geloven of is het écht nog droeviger dan ik dacht?Je zult het echt moeten geloven, sorry. Ze hebben me toegelaten tot geneeskunde en dat deden ze in die tijd nog niet zonder natuurkunde.
quote:valentinamaria schreef op 24 oktober 2016 @ 23:57:

[...]





zijn op zich best leuke mensen hoor!

hier wonen ze vnl in grote, enigszins vervallen huizen , hebben 5 honden en een paar oude auto,s.Het zullen vast leuke mensen zijn. Maar ik doe mijn kinderen ook niet voor niks niet op een Islamitische of Christelijke basisschool. Bepaalde levensvisies matchen nu eenmaal niet zo lekker met wat ik mijn kinderen wil meegeven.
Tijdens mijn studie had ik aardig wat medestudenten om me heen die vrije school hadden gedaan, zoals in Zutphen. Geen idee of het aan de scholing lag, maar ze zaten eigenlijk bijna allemaal behoorlijk snel in mijn allergiezone. Ik vond ze nogal gemaakt-alternatief, regelmatig gemaakt-vrolijk en vooral gemaakt-studentikoos. Hun gedrag kwam vaak zo gekunsteld op mij over (en daar ben ik best wel allergisch voor).



Daardoor heb ik niet eens gedacht aan de vrije school voor mijn kinderen. Niet omdat ik denk dat het geen goed onderwijs zou zijn maar vanwege mijn enorme vooroordelen die in mijn studententijd tot volle bloei zijn gekomen zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
quote:lux. schreef op 24 oktober 2016 @ 23:58:

[...]





Je zult het echt moeten geloven, sorry. Ze hebben me toegelaten tot geneeskunde en dat deden ze in die tijd nog niet zonder natuurkunde.Ik kreeg dat al in de 6e klas lagere school... compleet met demonstratie van de meester, die een opstelling had gemaakt om die wet uit te leggen...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 25 oktober 2016 @ 00:00:

[...]





Ik kreeg dat al in de 6e klas lagere school... compleet met demonstratie van de meester, die een opstelling had gemaakt om die wet uit te leggen...Ach ja, troost je, ik weet wel veel over de 80-jarige oorlog. En ik wist ook al vroeg wat retrograde betekent en hoe je bravoure schrijft enzo. En ik kan ook nog best aardig spellen, zinnen opbouwen en hoofdrekenen.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 25 oktober 2016 @ 00:00[/message]:

[...]





Ik kreeg dat al in de 6e klas lagere school... compleet met demonstratie van de meester, die een opstelling had gemaakt om die wet uit te leggen...





ja maar jij kreeg op de lagere school weer geen Engels.

of Spaans, als je Engels al te goed was.
wij slapen nooit.
quote:valentinamaria schreef op 25 oktober 2016 @ 00:05:

[...]

ja maar jij kreeg op de lagere school weer geen Engels.

of Spaans, als je Engels al te goed was.

Programmeren

Techniek

Wereldburgerschap



Het klopt inderdaad dat kinderen op de basisschool steeds meer vakken krijgen en dus meer kennis en vaardigheden moeten beheersen. Tja, dan vallen er dingen af.
quote:lux. schreef op 24 oktober 2016 @ 23:58:

[...]





Je zult het echt moeten geloven, sorry. Ze hebben me toegelaten tot geneeskunde en dat deden ze in die tijd nog niet zonder natuurkunde.Joh, de term is misschien nieuw voor je, maar het fenomeen zelf snapte je waarschijnlijk toen je 4 was al. Volgens mij is in mijn schooltijd de term zelf ook nooit gevallen. En ik heb ook eindexamen VWO gedaan in natuurkunde (eerste helft jaren 90). Ik had ook een serie talen en volgens mij ken ik de term zelf voornamelijk figuurlijk vanuit de literatuur die ik voor die talen moest doorworstelen. Hoop voor jou dat je andere boeken hebt uitgekozen
quote:valentinamaria schreef op 25 oktober 2016 @ 00:05:

[...]





ja maar jij kreeg op de lagere school weer geen Engels.

of Spaans, als je Engels al te goed was.



Ik vind inderdaad het Engels van oudere generaties vaak bedroevend. Bijna iedereen die ik ken van mijn eigen generatie spreekt bijna vloeiend Engels. En dan denk ik: vroeger waren die boeken op de uni toch ook niet in het Nederlands? Had je toch ook regelmatig gastcolleges van buitenlandse docenten? Vroeger schreef je je scripties toch ook in het Engels? Maar ik denk inderdaad dat wij dat misschien al veel eerder geleerd hebben. Op mijn 11de sprak ik zodanig Engels dat mijn ouders mij het woord lieten doen als we ergens heen gingen en het Engels van mijn ouders vind ik in retrospectief gewoon ronduit slecht.



Van het kaliber 'I go tomorrow to school'. En dan denk ik dus bij mezelf: het zijn/waren toch allebei heel intelligente mensen, die WO hebben gedaan enzo... hoe kan dat toch? Maar ja, dat was toen gewoon nog niet zo belangrijk.
quote:Vl43inder schreef op 25 oktober 2016 @ 00:13:

[...]





Joh, de term is misschien nieuw voor je, maar het fenomeen zelf snapte je waarschijnlijk toen je 4 was al. Volgens mij is in mijn schooltijd de term zelf ook nooit gevallen. En ik heb ook eindexamen VWO gedaan in natuurkunde (eerste helft jaren 90). Ik had ook een serie talen en volgens mij ken ik de term zelf voornamelijk figuurlijk vanuit de literatuur die ik voor die talen moest doorworstelen. Hoop voor jou dat je andere boeken hebt uitgekozen Haha ja het fenomeen is niet enorm lastig maar er is gewoon nooit aandacht aan besteed in mijn lessen. En ik heb duidelijk heel andere boeken uitgekozen
Alle reacties Link kopieren
quote:[lux. schreef op 25 oktober 2016 @ 00:14[/message]:

[...]





Ik vind inderdaad het Engels van oudere generaties vaak bedroevend. Bijna iedereen die ik ken van mijn eigen generatie spreekt bijna vloeiend Engels. En dan denk ik: vroeger waren die boeken op de uni toch ook niet in het Nederlands? Had je toch ook regelmatig gastcolleges van buitenlandse docenten. Maar ik denk inderdaad dat wij dat misschien al veel eerder geleerd hebben. Op mijn 11de sprak ik zodanig Engels dat mijn ouders mij het woord lieten doen als we ergens heen gingen en het Engels van mijn ouders vind ik in retrospectief gewoon ronduit slecht.



Van het kaliber 'I go tomorrow to school'. En dan denk ik dus bij mezelf: het zijn/waren toch allebei heel intelligente mensen, die WO hebben gedaan enzo... hoe kan dat toch?





verschil is enorm.

jij keek waarsch vroeger al veel meer Engelse programma,s op tv dan er in mijn tijd waren.

mijn kinderen op de basisschool kijken al naar Engelstalige dingen op hun tabs, zonder ondertititeling.

hun taalgebruik is doorspekt met Engelse termen.
wij slapen nooit.
Nee, mijn kinderen gaan naar de school om de hoek. Net als de rest van de kinderen in onze straat.



Een vriendin van mij rijdt iedere dag 40min heen en terug om haar kinderen een vrije opvoeding te geven. Prima, maar veel sociale contacten houden ze er niet aan over, afspreken is altijd een probleem.
Ben ooit wezen kijken bij de vrije school in de buurt voor onze zoon. Eerst gingen we naar het peuterklasje en daar kreeg ik al de kriebels: Alles was roze, het leek wel een huisje uit de efteling. Toen we weggingen zei ik tegen zoon dat hij moest opruimen waar hij mee gespeeld had. De leidster greep in en zei:"wij zeggen nooit opruimen, maar mooimaken". En zo ging dat verder in andere klassen waar we een kijkje mochten nemen. Voor sommige kinderen zal dit best passend onderwijs zijn, maar ik vond het wel erg soft. (alles is roze om de baarmoeder na te bootsen... )
quote:valentinamaria schreef op 25 oktober 2016 @ 00:18:

[...]





verschil is enorm.

jij keek waarsch vroeger al veel meer Engelse programma,s op tv dan er in mijn tijd waren.

mijn kinderen op de basisschool kijken al naar Engelstalige dingen op hun tabs, zonder ondertititeling.

hun taalgebruik is doorspekt met Engelse termen.



Ja herkenbaar. Ik heb soms dat ik niet op het Nederlandse woord kan komen heel suf. Maar ik lees ook vrijwel uitsluitend Engels, behalve VF dan



Ik keek idd al jong Engelse tv en had een Amerikaanse coach voor mijn sport en Engelse luisterboekjes en computerspelletjes die mijn Amerikaanse oom voor me meenam (Disneyverhalen en educatieve spelletjes in het Engels enzo). Dat was in mijn ouders' tijd allemaal nog niet inderdaad.
quote:serrisy schreef op 25 oktober 2016 @ 00:19:

Nee, mijn kinderen gaan naar de school om de hoek. Net als de rest van de kinderen in onze straat.





En dit. Ik woon in een heel grote nieuwe wijk in een groeikern, zoals Amersfoort Vathorst zeg maar. Het barst hier van de kinderen. Wij hebben 6 scholen binnen 2km met allen meer dan 400 leerlingen. Al deze scholen zijn openbaar of oecumenisch. De Jenaplan-, Montessori-, Daltonscholen als ook de Vrije School zitten allemaal in de oudere wijken. De vrije school zit zelfs in een vrij slechte wijk.



Ik heb me enigszins verdiept in de bestemmingsplannen van de wijken, de groei/krimpscenario's, de verwachtingen van scholen etc. omdat ik dat interessant en leuk vind. Daardoor weet ik dat er echt wel over na is gedacht welke school met welke dependance/vestiging in welke wijk staat. Kennelijk was het een goed idee om alleen maar gewone openbare en oecumenische scholen in mijn enorme nieuwbouwwijk te zetten. Ik heb ook werkelijk nog nooit iemand horen zeggen "wat jammer dat er geen zus-of-zo-school is" en ik bevind me met twee kinderen zelf heel regelmatig onder ouders met schoolgaande kinderen.



Er is een paar jaar terug wel een enorm gedoe geweest over een islamitische school die zich wilde vestigen in de wijk waar ik woon. Die is er dan ook niet gekomen.



Misschien is dat hele Jenaplan/Montessori/Daltongebeuren en de vrije school ook gewoon niet meer "in" zoals het 20 jaar of langer geleden was.
Alle reacties Link kopieren
quote:bloemetje77 schreef op 24 oktober 2016 @ 22:57:

[...]





Meen je dit nou werkelijk? Ik vind dit dus oerdom en ik ken heel wat functies waar je nooit zou worden aangenomen met zo'n bekrompen wereldbeeld. Communiceren is uiteraard nodig maar op niveau communiceren is ook nodig, als je wat meer wil dan kapper in ieder geval.



En nee, dan bespreek je meestal niet expliciet de 80-jarige oorlog, maar heel veel hedendaagse thema's, boeken, grappen, taal, nieuwsberichten en tv-programma's verwijzen naar historie, cultuur, religie. Maar dat weet je dus niet als je daar geen basiskennis van hebt en daarom valt het je waarschijnlijk niet op.

Algemene ontwikkeling is zeker nuttig en kennis van de geschiedenis kan mij helpen de wereld te begrijpen. Maar een fietsenmaker hoeft niet op niveau te communiceren. In functies waar dat wel van pas komt, hebben mensen meer dan alleen basisschool. Ik heb meer geleerd buiten school, van mijn ouders, uit boeken, van tv.

Op de basisschool zitten kinderen met allerlei capaciteiten bij elkaar. Een groot deel van die kinderen zal snel weer vergeten wat ze ooit hadden moeten weten en daar de rest van hun leven geen last van hebben. Mensen die weet hebben van de door jou genoemde historie, cultuur en religie, hebben dat niet alleen op de basisschool geleerd.
Alle reacties Link kopieren
quote:Vl43inder schreef op 25 oktober 2016 @ 00:45:

[...]





En dit. Ik woon in een heel grote nieuwe wijk in een groeikern, zoals Amersfoort Vathorst zeg maar. Het barst hier van de kinderen. Wij hebben 6 scholen binnen 2km met allen meer dan 400 leerlingen. Al deze scholen zijn openbaar of oecumenisch. De Jenaplan-, Montessori-, Daltonscholen als ook de Vrije School zitten allemaal in de oudere wijken. De vrije school zit zelfs in een vrij slechte wijk.



Ik heb me enigszins verdiept in de bestemmingsplannen van de wijken, de groei/krimpscenario's, de verwachtingen van scholen etc. omdat ik dat interessant en leuk vind. Daardoor weet ik dat er echt wel over na is gedacht welke school met welke dependance/vestiging in welke wijk staat. Kennelijk was het een goed idee om alleen maar gewone openbare en oecumenische scholen in mijn enorme nieuwbouwwijk te zetten. Ik heb ook werkelijk nog nooit iemand horen zeggen "wat jammer dat er geen zus-of-zo-school is" en ik bevind me met twee kinderen zelf heel regelmatig onder ouders met schoolgaande kinderen.



Er is een paar jaar terug wel een enorm gedoe geweest over een islamitische school die zich wilde vestigen in de wijk waar ik woon. Die is er dan ook niet gekomen.



Misschien is dat hele Jenaplan/Montessori/Daltongebeuren en de vrije school ook gewoon niet meer "in" zoals het 20 jaar of langer geleden was.



Dat komt omdat het huidige 'standaard'onderwijs veel van jenaplan, montessori en dalton heeft overgenomen en volgens mijn zijn dit soort andere scholen juist weer wat gewoner geworden. De schooltypen zijn niet meer zo verschillend van elkaar.



In mijn oude stad is de vrije school dan weer mateloos populair. In de booming wijk (met allemaal gevluchte Amsterdammers) is er zelfs een oudercollectief ontstaan om een extra vrije school op te richten. Met succes, want nu kont hij er.
Weet iemand of de vrije school net zoiets is als de nieuwste school?
Alle reacties Link kopieren
Nee, dat is echt iets totaal anders.



De vrije school heeft een strak, klassikaal programma, waarin wel veel ruimte is voor creatieve en expressieve vakken.



Op de nieuwste school maakt elke leerling individueel zijn eigen leervragen en heeft dus een heel individueel programma.
Ah dankjewel!
Alle reacties Link kopieren
quote:lux. schreef op 25 oktober 2016 @ 00:16:

[...]





Haha ja het fenomeen is niet enorm lastig maar er is gewoon nooit aandacht aan besteed in mijn lessen. En ik heb duidelijk heel andere boeken uitgekozen Hier ook natuurkunde op VWO niveau (inclusief natuurkunde 2) en in mijn lessen is er ook geen aandacht aan besteed. De naam zei me niks. Het fenomeen an sich natuurlijk wel. Ook zonder een hele demonstratie van de meester in klas 6... Ik denk niet dat we er veel aan gemist hebben .
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Alle reacties Link kopieren
Ik kan niet heel veel zeggen over de vrije school, ik heb er zelf geen ervaring mee. De zeer weinige mensen die ik ken die wel naar de vrije school zijn gegaan, zijn in mijn ogen inderdaad een tikje 'zweverig'. Maar dat hoeft helemaal niet verkeerd te zijn natuurlijk. Er is wel veel ruimte voor creatieve vakken dus als je kind daarvan houdt...
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Alle reacties Link kopieren
quote:valentinamaria schreef op 24 oktober 2016 @ 23:57:

[...]





zijn op zich best leuke mensen hoor!

hier wonen ze vnl in grote, enigszins vervallen huizen , hebben 5 honden en een paar oude auto,s.Hier (in een enorm elitaire wijk in Haarlem), en in onze vorige woonplaats Amsterdam waren het juist de beter gesitueerden die hun kinderen naar de vrije school deden.... wel 2 dure auto's, dure kleren, verre dure reizen (totaal niet antroposofisch ingesteld), maar hé het was wel lekker terug naar de natuur en creatief (onder het mom van er is meer in dit leven dan materialisme en presteren).
Ooit was er een tijd (15-20 jaar geleden) dat ik dacht dat ik mij heel erg zou kunnen vinden in het onderwijs vanuit de antroposofie. Ik was nog nauwelijks bekend met de antroposofie maar het beeld/de uitstraling van de scholen sprak mij heel erg aan, als (beginnende) student destijds. Totdat ik merkte dat vrijwel alles in het onderwijs een vrij diepgaande achterliggende reden heeft waarbij ik mezelf totaal niet op mijn plek voelde.



Hoe het tegenwoordig is weet ik niet, maar destijds vond ik het een heel besloten gemeenschap met weinig tot geen ruimte voor mensen die zelf geen antroposofische achtergrond/scholing hadden genoten en hun onderwijskundige of pedagogische ideeën (ook) uit andere bronnen wilden putten.



Hoewel ik besef dat mijn ervaringen als stagiair inmiddels gedateerd zullen zijn is het type onderwijs voor mij (mijn kind) geen optie meer. Dit los van het feit dat de school niet eens op loopafstand ligt, maar dat terzijde. Mijn kinderen gaan gewoon - net als alle andere kinderen in het dorp - naar de enige school die het dorp heeft. Pas als ik ernstige bezwaren tegen de school heb of merk dat mijn kind er doodongelukkig is ga ik op zoek naar een andere school.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven