Werk & Studie alle pijlers

Ziekmelden of verlof

05-09-2016 10:05 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dames,



Binnenkort word ik opgeroepen voor een kleine ingreep onder narcose. Dit zal binnen nu en 2 weken zijn.

Op mijn werk zijn ze niet zo dol op ziekmelden en zit er nu aan te denken om verlofdagen op te nemen. De dag van de ingreep zelf en 2 dagen erna om bij te komen en te herstellen.



Mijn partner vindt het raar en zegt dat ik mij gewoon moet ziekmelden. Hoe denken jullie hierover. Zouden jullie zelf verlof opnemen of ziek melden?
Alle reacties Link kopieren
Zoals ik al zei: laat maar, wellicht is het anders overgekomen maar ik had een ander punt.
Ligt aan de reden. Als het echt medisch is, zou ik het als verlof doen. Ook zou ik die dagen na de ingreep echt af laten hangen van wat de arts zegt. En niet: wanneer kan ik weer werken, maar de vraag stellen wanneer je weer achter een computer kunt zitten/ kunt staan/ etc, wat je op je werk doet. Je hoeft er nog niet helemaal 100% te zijn om te werken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Arizona15 schreef op 25 oktober 2016 @ 09:02:

Wij hebben geen wachtdagen, bij ziekte val je direct terug naar 70%.

Ik zag trouwens dat mijn reiskosten tijdens die dagen ook zijn ingehouden, nou vind ik dat minder erg.

Net met de dame van HR gesproken en die vond het op zich ook vreemd dat mij operatiedag als verlofdag is afgeschreven.

Ik kon het terugdraaien maar dan zou er nog 30% ingehouden worden van die ene dag, en dat verrekend worden met volgende maand. Ik heb het maar zo gelaten, ik schiet er niet zo heel veel mee op.Je hebt toch ook niet gereisd naar je werk op die dagen. Als ik een hele dag vrij ben krijg ik ook geen reiskosten vergoeding.
Alle reacties Link kopieren
Van die reiskosten kan ik het nog begrijpen, het viel mij gewoon even op.



Ik heb het met HR besproken en ik laat het zo. Als ik mijn verlofdag inlever dan kost het mij alsnog geld.

Op de vraag waarom die 70% kreeg ik als reactie dat het wettelijk zo geregeld is. Wel goed om te weten. Ik hoop alleen nooit dat ik hier langdurig ziek wordt.
quote:Arizona15 schreef op 25 oktober 2016 @ 14:48:

Van die reiskosten kan ik het nog begrijpen, het viel mij gewoon even op.



Ik heb het met HR besproken en ik laat het zo. Als ik mijn verlofdag inlever dan kost het mij alsnog geld.

Op de vraag waarom die 70% kreeg ik als reactie dat het wettelijk zo geregeld is. Wel goed om te weten. Ik hoop alleen nooit dat ik hier langdurig ziek wordt.Wettelijk klopt het, maar het is niet zo dat zo moet van de wet. Een werkgever moet minstens 70% van het loon uitbetalen bij ziekte (tenzij dat minder is dan het minimumloon). Blijkbaar heeft je werkgever daarvoor gekozen en dat mag. Als je langdurig ziek wordt, is de werkgever in het tweede jaar niet meer gebonden aan die 70%, maar wel aan het minimumloon. Over twee ziektejaren mag een werkgever maximaal 170% betalen. Dus stel dat je in je eerste ziektejaar 100% krijgt betaald, krijg je in het tweede ziektejaar maximaal 70%.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit toch nog ergens mee, waar ik waarschijnlijk niets mee kan.

Het bedrijf waar ik werk is een familiebedrijf (ik heb al eerder een topic over geopend).

De vrouw van de eigenaar werkt hier ook. Deze heeft een paar maanden geleden een ingreep laten doen en is daar nog 2 weken ziek van geweest. Nu zie ik per toeval dat zij hiervoor nooit is ziek gemeld in het systeem dus gewoon haar volle salaris heeft gekregen.

Ik weet dat ik nooit kan opboksen tegen een familie lid maar dit doet mij wel wat.



Ik ben al bezig met zoeken naar een andere baan, helaas gaat dat niet zo makkelijk.
Ziekmelding. En stellig aangeven dat ingreep wel nodig is!
Alle reacties Link kopieren
quote:Arizona15 schreef op 31 oktober 2016 @ 09:22:

Ik zit toch nog ergens mee, waar ik waarschijnlijk niets mee kan.

Het bedrijf waar ik werk is een familiebedrijf (ik heb al eerder een topic over geopend).

De vrouw van de eigenaar werkt hier ook. Deze heeft een paar maanden geleden een ingreep laten doen en is daar nog 2 weken ziek van geweest. Nu zie ik per toeval dat zij hiervoor nooit is ziek gemeld in het systeem dus gewoon haar volle salaris heeft gekregen.

Ik weet dat ik nooit kan opboksen tegen een familie lid maar dit doet mij wel wat.



Ik ben al bezig met zoeken naar een andere baan, helaas gaat dat niet zo makkelijk.Jij krijgt waar je recht op hebt, dat iemand anders meer krijgt, maakt voor jou niet uit. Snap dat het vervelend voelt, maar ik vind dit een beetje zeurderig overkomen.
Alle reacties Link kopieren
Vind je Chocolol? ik vind het gewoon niet rechtvaardig en ik weet ook wel dat ik er niks mee kan, maar het voelt gewoon voor mij niet goed. Ik wil ook helemaal niet zeuren of zo. Ik besef ook dat ik er waarschijnlijk niks mee kan, er zijn mij wel meer dingen opgevallen hier in het bedrijf die niet zuiver zijn. Wil het alleen kwijt, met mijn collega's kan ik er niet echt over praten.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet echt zeurderig, maar het is een feit dat je helemaal niets kunt met deze info. Wellicht heeft deze vrouw andere regelingen, omdat zij familie is. Dat kun je oneerlijk vinden.

Als jouw gevoel bij dit bedrijf toch al niet goed is, is het inderdaad verstandig om op zoek te gaan naar een andere baan.
quote:Arizona15 schreef op 31 oktober 2016 @ 09:22:

Ik zit toch nog ergens mee, waar ik waarschijnlijk niets mee kan.

Het bedrijf waar ik werk is een familiebedrijf (ik heb al eerder een topic over geopend).

De vrouw van de eigenaar werkt hier ook. Deze heeft een paar maanden geleden een ingreep laten doen en is daar nog 2 weken ziek van geweest. Nu zie ik per toeval dat zij hiervoor nooit is ziek gemeld in het systeem dus gewoon haar volle salaris heeft gekregen.

Ik weet dat ik nooit kan opboksen tegen een familie lid maar dit doet mij wel wat.



Dat zijn dingen waar je idd niks mee kunt. Misschien is er een goede reden voor, misschien ook niet. Maar je zult als gewone werknemer nooit exact dezelfde positie hebben als de vrouw van de eigenaar. Al is het maar omdat eigenaar van zijn vrouw altijd beter zal weten wat er speelt en waarom ze dingen doet en hoe ziek ze is dan van een gewone werknemer. En mind you: dat kan voor de vrouw van de eigenaar ook wel eens een nadeel zijn.



Laat het los. Kijk of je zelf een redelijke zakelijke verstandhouding met je werkgever hebt, en niet naar hoe een ander dat heeft. Dat leeft een stuk rustiger.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt gelijk Fluithaas, ik moet dat ook loslaten, al vind ik dat wel lastig. Ik zie zoveel wat gewoon in mijn ogen niet rechtvaardig is.

Ik ga het proberen.

En idd Lizzy ben al hard op zoek naar iets anders, het wil helaas niet zo vlotten.
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 25 oktober 2016 @ 14:53:

[...]





Wettelijk klopt het, maar het is niet zo dat zo moet van de wet. Een werkgever moet minstens 70% van het loon uitbetalen bij ziekte (tenzij dat minder is dan het minimumloon). Blijkbaar heeft je werkgever daarvoor gekozen en dat mag. Als je langdurig ziek wordt, is de werkgever in het tweede jaar niet meer gebonden aan die 70%, maar wel aan het minimumloon. Over twee ziektejaren mag een werkgever maximaal 170% betalen. Dus stel dat je in je eerste ziektejaar 100% krijgt betaald, krijg je in het tweede ziektejaar maximaal 70%.Klopt bijna. De werkgever is het eerste jaar gebonden om tenminste het minimumloon te betalen. In het tweede ziektejaar mag de werkgever ook minder betalen. Je kunt dan mogelijk recht krijgen op een toeslag van het UWV (Toeslag op loon).

https://www.rijksoverheid ... orbetaald-als-ik-ziek-ben
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven