nieuwbouwhuis

12-12-2014 23:12 2859 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn misschien van plan om een nieuwbouw huis te kopen.

Ik ben mij aan het verdiepen in kosten, dingen waar je rekening mee moet houden enz.

Nu vraag ik mij af zijn er meer mensen die een nieuwbouw woning (redelijk recent) hebben gekocht? Zo ja op wat voor kosten kun je rekenen na het tekenen van de koopakte? Ik lees termen als bouwrente en depotrente.

Wat ik mij verder nog afvroeg was, Stel je ondertekend de koopakte in Maart. Je huis wordt opgeleverd in januari het jaar daarop. Moet je dan al betalen voor je hypotheek? Hoe gaat dit in zijn werk?

Hopelijk zijn er mensen hier op het viva forum die wat ervaringen willen delen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is er een verschil tussen droogstoken en opstoken.

Droogstoken zou je echt doen om het vocht (en dus eventuele schimmel) uit je huis te halen. Hiervoor zou je zo'n mobiele verwarming moeten plaatsen, eigenlijk nog voor oplevering. Buren van ons hebben dat gedaan.

Opstoken doe je om je cementdekvloer uit te laten zetten en weer te laten krimpen, voordat je je vloer er op verlijmt. En om wat vocht uit je vloer te krijgen als je een houtachtige vloer plaatst. Dat doet verder niet zo heel veel aan het vochtgehalte in de rest van je huis.
Wij moeten inderdaad droogstoken. Hoorde vandaag dat ze daar volgende week al mee beginnen.

En oh, ons huis is zo mooi geworden .. was zo leuk om daar rond te lopen, te bedenken hoe we het gaan inrichten. Hoeveel baby's we kwijt kunnen straks in die slaapkamers en grote zolder



Gelukkig waren we met z'n 4'en, waarvan ik vooral liep te dromen en de andere 3 super kritisch waren. Door het tikken van schoonmoeder wel ontdekt dat een tegel niet goed gelijmd was in wc, daar gaan ze nog mer aan de slag. Trap had wat butsen, maar die wordt nog mooi gespoten zelfs met lak!



Wel kwamen we erachter dat je met "behangklaar" eigenlijk net niets hebt, dus nu halsoverkop op zoek naar stukadoor die een "filmlaagje" kan zetten op de muren. Daarna kun je het wel voorstrijken en verven. Minder bewerkelijk als stucen zelf. Hopelijk krijgen we dat op tijd rond
quote:shadowfaxx schreef op 19 oktober 2016 @ 23:00:

Welke omgeving woon je/zoek je mensen?



Lekker z'n uitbouw, blijft er idd nog genoeg tuin over. Huizen tegenover ons krijgen carport, wilde wij (lees:vriend) ook graag, maar ben blij dat we het niet gedaan hebben. Zit denk ik 4 meter tussen achtergevel en begin vd carport

Dan hou je niet echt veel tuin over en het het lijkt mij niet het mooiste uitzicht vanuit je huiskamer.

Hier ook zo iets met 2 onder 1 kap huizen bij de huizen die nu verkocht worden de garage die erbij verkocht worden staan allemaal achterin de tuin.



Dat de tuin klein wordt herken ik van toen ons huidige huis gebouwd werd. Nu niet want we gaan naar een 2 onder 1 kap waarbij de achtertuin 2 keer zo groot is als nu. Het enige wat wel klein lijkt is de voortuin waar ruim plek moet zijn voor 2 auto's en dat lijkt nu erg klein met de steigers. Bij huizen die al opgeleverd zijn zijn deze ruim genoeg dus ik ga er vanuit dat dus ook bij ons is.



Gisteren ook de meer prijs van de keuken gehoord en die viel ruim binnen wat wij er voor hadden gebudgetteerd.

wij hebben het huis over gekocht van een stel dat is aan het scheiden en wilde de keuken aanpassen een te grote afstand tussen kookplaat en wasbak en daarnaast hadden ze goedkope apparatuur erbij genomen. Dit laatste is opzich niet erg, maar voor iemand die van koken en bakken houd voldoet het niet. Uiteindelijk hebben we ook de plaats van de keuken verandert. Wel grappig op zich in het begin waren we blij met de keuken op de apparatuur na, maar na dat iemand een opmerking maakte over de afstand tussen kookplaat en wasbak hebben we heel de keuken omgegooid. We het op de quooker na alles verandert.



Dinsdag voor het eerst in her huis kijken. Vind het best spannend. Je koopt toch iets van tekening.



shadowfaxx fijn dat het tikken van je schoonmoeder wat heeft opgeleverd. Kan me gevoel wat je omschrijft nog zo boven halen van ons huidige huis. Ik hoop dat het bij jullie wat makkelijker verloopt allemaal dan bij ons.
Alle reacties Link kopieren
@leoni toen jullie uiteindelijk er gingen wonen viel de tuin toen nog steeds tegen qau grootte?

Bij overstap van rij naar 2 onder 1 kap is het inderdaad bijna altijd groter dan je gewend was.

Wij hadden eigenlijk ook het plan om naar 2 onder 1 kap te gaan maar op de lokatie waar wij nu gaan wonen is dit helaas niet haalbaar financieel voor ons.

Soms bekruipt mij wel het gevoel of we niet beter in de buurt waar wij woonde hadden moeten blijven, dan hadden wij wel een 2 onder 1 kap kunnen kopen nu.



Maar goed de lokatie vinden wij uiteindelijk veel belangrijker en omdat het veel duurder is hier is dit de consequentie.

Maar af en toe ben ik wel bang dat t huis straks erg tegenvalt haha. Je weet natuurlijk bij nieuwbouw pas als het helemaal klaar is echt hoe het voelt enzo.

Inderdaad je koopt van papier...



Tuin is op papier even groot als tuin in onze tijdelijke huurwoning en daar kan ik goed mee leven.

Dus hopelijk is hij daadwerkelijk zo groot.

Vandaag zat het dak er al op!!



Lijkt mij ook wat trouwens, heb je nieuwbouw gekocht ga je uit elkaar. Hebben jullie dan weer geluk mee dat jullie het nu kunnen kopen.

Jullie waren dus nog wel op tijd om dingen aan te passen ?@
Alle reacties Link kopieren
@shadowfaxx ow wat heerlijk dat je zo kon dromen in jullie huis. Goed dus om genoeg mensen mee te nemen. Ben bang dat ik ook alleen maar loop in te richten.
Jua uiteindelijk viel de tuin reuze mee gelukkig. Misschien komt het in de toekomst nog een keer een 2 onder 1 kap. Dat wij daar nu naar toe gaan hadden wij nooit verwacht toen we ons rijtjeshuis kochten. We zijn gewoon behoorlijk meer gaan verdienen.

(hadden zelfs naar eigen kavel gekund, maar dat vonden wij te veel geld)



Ik vind het vervelend voor de verkopers, maar wij hebben nu een huis kunnen kopen wat net iets goedkoper is de andere die gebouwd worden.

(al weet ik niet zeker of ze echt uit elkaar zijn kijkend naar Facebook, maar dat het gewoon te duur was. Ze zaten redelijk aan hun max als we de stukken lezen. Waarbij scheiden een rede is om het te mogen verkopen)
Alle reacties Link kopieren
????
Jua ik weet niet of doe ??? Voor mij zijn. Nu ik het stukje terug lees is het misschien een beetje arogant geschreven, maar zo ik het niet bedoelt. Wat ik bedoelde is dat wij destijds echt niet her huis wat wij nu gekocht hebben hadden kunnen kopen. Echter wij zijn in de afgelopen jaren meer gaan verdienen en wij hebben een deel van huidige huis afgelost. Dit tentamen heeft er toe geleid dat wij nu wel een 2 onder 1 kap kunnen kopen. Dit alles kan bij jullie misschien ook wel gebeuren.
quote:kaatje- schreef op 03 oktober 2016 @ 09:10:

Voor de mensen die al verhuisd zijn naar hun nieuwe woning. Hoe lang duurde het voordat jullie je thuis voelden en wat heb je gedaan om je eerder thuis te voelen? Tips om te wennen aan je nieuwe huis?Wij voelden ons meteen thuis, vanaf dag 1. Vooral ook omdat het in ons vorige huis niet echt gezellig meer was de laatste weken voor de verhuizing, omdat we al zoveel mogelijk hadden ingepakt. We wonen nu anderhalf jaar in onze nieuwbouwwoning en zijn wel nog steeds dingen aan het aanpassen. Zo hebben we een paar maanden geleden twee muren geverfd (alle muren waren wit) en onlangs hebben we overal nieuwe foto's aan de muren gehangen. Zo wordt het nog steeds een beetje mooier en nóg meer 'thuis'.quote:pat78 schreef op 07 oktober 2016 @ 09:44:

Misschien een gekke vraag hoor. Maar moet je per nwe jaar ook voor je nieuwe woning betalen terwijl je nog in je huidige woning woont?? Ik bedoel dan de gemeentelijke belastingen, woz waarde??Wij kregen in het eerste jaar wel een WOZ-aanslag. Die was gelukkig niet heel hoog; ten eerste was het natuurlijk alleen het eigenaarsdeel, omdat we er nog niet woonden, en de WOZ-waarde was de werkelijke waarde. Omdat het huis nog niet af was was die dus ook maar een fractie van de uiteindelijke waarde.
[quote]leoni schreef op 22 oktober 2016 @ 07:15:

Jua ik weet niet of doe ??? Voor mij zijn. Nu ik het stukje terug lees is het misschien een beetje arogant geschreven, maar zo ik het niet bedoelt. Wat ik bedoelde is dat wij destijds echt niet her huis wat wij nu gekocht hebben hadden kunnen kopen. Echter wij zijn in de afgelopen jaren meer gaan verdienen en wij hebben een deel van huidige huis afgelost. Dit tentamen heeft er toe geleid dat wij nu wel een 2 onder 1 kap kunnen kopen. Dit alles kan bij jullie misschien ook wel gebeuren.[/quote



Zo gaan die dingen toch soms?

Geniet ervan!

Wij hebben per ongeluk een aantal jaar geleden een heel goede koop gedaan. Toen aggenebisj buurt, nu helemaal hip.

Wij zijn nu ingeloot op een nieuwbouwproject waarbij dit de laatste gunstig geprijsde woningen zijn.

Uit 500 inschrijvingen!

Waardoor we onze etage kunnen inruilen tegen een eensgezinswoning.

Echt mazzel.

Voelt ook heel bevoorrecht, al die mooie nieuwe spullen kunnen uitzoeken.
Alle reacties Link kopieren
Haha zij zullen het dan inderdaad vast weten Shadowfaxx. En zo te lezen heeft het ook nut gehad! Fijn dat het huis zo mooi geworden is. Wel balen van de muren. Hopelijk hebben jullie snel een stukadoor gevonden.



Mijn kleine tuinen angst komt ook voornamelijk door de uitbouw. Maar we hebben een hoekhuis dus ook nog een stukje zijtuin. Hopelijk compenseert dat een beetje. En anders vind ik een lekkere grote woonkamer toch ook wel erg fijn



Wat fijn dat de prijs van de keuken meeviel Leoni. Is toch altijd weer even afwachten. En spannend dat jullie binnenkort kunnen kijken in het huis. Lijkt me zo leuk om voor de eerste keer binnen te staan!



Wat leuk dat jullie nog steeds aan het veranderen zijn Tr0tter. Maar vaak weet je inderdaad pas wanneer je er al even woont, wat het beste past. Wij hadden dat in ons huidige appartement ook nog te zien, maar daar willen we nu natuurlijk niet meer in investeren



Soms is een beetje geluk ook gewoon heel erg fijn. Wij waren eerst uitgeloot en hebben nu alsnog onze eerste keuze kunnen kopen, omdat de mensen voor ons hun financiering niet rond kregen. Heel vervelend voor hen, maar wij zijn er super blij mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:leoni schreef op 22 oktober 2016 @ 07:15:

Jua ik weet niet of doe ??? Voor mij zijn. Nu ik het stukje terug lees is het misschien een beetje arogant geschreven, maar zo ik het niet bedoelt. Wat ik bedoelde is dat wij destijds echt niet her huis wat wij nu gekocht hebben hadden kunnen kopen. Echter wij zijn in de afgelopen jaren meer gaan verdienen en wij hebben een deel van huidige huis afgelost. Dit tentamen heeft er toe geleid dat wij nu wel een 2 onder 1 kap kunnen kopen. Dit alles kan bij jullie misschien ook wel gebeuren.Nee joh!!! Ik had een verhaal geschreven en toen dacht ik...dat interesseert niemand haga...weg gehaald en smile ervoor in de plaatst. Daar heeft viva forum???? Van gemaakt...haha
Alle reacties Link kopieren
Nou het ??? miserie ook weer opgelost.



Ik wou een verhaaltje typen maar vriend komt net met een lekker bord eten aanzetten:)

Dus dat komt straks of morgen wel:)
quote:jua schreef op 22 oktober 2016 @ 18:58:

[...]





Nee joh!!! Ik had een verhaal geschreven en toen dacht ik...dat interesseert niemand haga...weg gehaald en smile ervoor in de plaatst. Daar heeft viva forum???? Van gemaakt...hahaRare aanpassing van viva. Lees het graag hoor je verhaal.
Iemand anders had in een ander topic precies hetzelfde, vraagtekens ipv smiley.
Alle reacties Link kopieren
@toch nog maar even een post voor het slapen gaan.



@shadowfox leuk je update over de vooroplevering. Is de sleuteloverdracht nu ook al bijna?



@tuin. Ook ik vind onze tuin best klein ogen. Vooral na uitbouw idd. Onze tuin loopt rond af. Ik ben benieuwd hoe dat er straks uit gaat zien. Wij hebben nog niet echt ideeën over de tuin. Moeten we maar eens goed over na denken.



@fontyen gefeliciteerd met de sleutel van jullie huis! Zijn jullie al druk bezig met klussen? (jij niet denk ik).
Alle reacties Link kopieren
-dubbel-
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Alle reacties Link kopieren
Wij zitten er een beetje mee dat we eigenlijk snel willen stucen, schilderen en vloer leggen na oplevering. Echter moet het huis dan eerst goed droog zijn. Hoe lang wachten jullie hiermee, zetten jullie een bouwdroger in of doen jullie het drogen op een andere manier?
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Alle reacties Link kopieren
Hier had de bouwer al een droger in huis staan voor oplevering. De cementdekvloer hebben we er zelf (laten) leggen de tegels zijn in het cement gelegd. Ruim 1 week gedroogd wn daarna muren gestuct 5 dagen laten drogen wn toen alles geschilderd. Ons huis is in dec opgeleverd. De tegels lagen er voor het nieuwe jaar er al in.
Alle reacties Link kopieren
@iedereen hoe gaat het ermee?

Wij krijgen als het goed is volgende week de definitieve oplever data te horen. Spannend. Ik ga nu uit dat deze data in week 47 is.

Dat is in de week van 21 tot 25 november. Dat komt echt dichtbij. Gekke is dat ik wachten nu opeens best lang vind duren.



@angel moet stucwerk altijd een aantal dagen drogen voordat je kunt gaan sausen? Ik zal het eens navragen aan onze stucadoor.



oja wij hebben ons ook lid gemaakt van vereniging eigenhuis. Is dat alvast geregeld.
Alle reacties Link kopieren
quote:Friction-90 schreef op 25 oktober 2016 @ 12:10:

Wij zitten er een beetje mee dat we eigenlijk snel willen stucen, schilderen en vloer leggen na oplevering. Echter moet het huis dan eerst goed droog zijn. Hoe lang wachten jullie hiermee, zetten jullie een bouwdroger in of doen jullie het drogen op een andere manier?



De bouw had bij ons al opgestookt, dus wij hoefde geen opstookprotocol meer te voeren.

Verder is het gebouwd in een droge periode. Wij konden meteen starten met alles.



@kaartje, ja het stucwerk moet eerst volledig droog zijn. Anders laat je verf weer los. Van binnen uit gedroogd, dus niet zelf actief gaan drogen, zodat alleen de bovenste laag droog is. Hoe lang dat duurt verschilt per huis. Ligt er aan hoe dik er gestuct is en hoe de omstandigheden zijn. Was de ondergrond van het stucwerk goed droog? Wordt er goed geventileerd tijdens het droogproces etc.
Alle reacties Link kopieren
@Nurse bedankt voor je reactie. Ja ik had natuurlijk niet verwacht dat na het stuccen wij meteen konden beginnen met verven.

Maar ik dacht wel binnen 48u. Bedankt voor de informatie. Kan ik zeker wat mee!
Alle reacties Link kopieren
Spannend Kaartje. Dat komt ineens heel dichtbij. Maar kan me voorstellen dat dat laatste beetje wachten voor je gevoel het langst duurt.



Wij hebben afgelopen week nog snel wat wijzigingen aangebracht in onze badkamer. En het is zo mooi op tekening! De overige opties zijn ook zo goed als besloten, dus we zijn klaar voor de bouw. Hopelijk word halverwege november de vergunning goedgekeurd en gaan ze dan beginnen met bouwen.
Alle reacties Link kopieren
@captainkitten ik hoop dat de vergunning snel word goedgekeurd! Wat voor meerwerkwerk opties hebben jullie gekozen?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben gekozen voor een uitbouw van 2.40 meter, een trapkast, openslaande deuren ipv een schuifpui, vergroten van de badkamer zodat er een bad in kan en een heleboel extra stopcontacten, loze leidingen en lichtpunten.



We kwamen er vrijdag ook nog achter dat er een fout zat in het leidingschema van de keuken. De oven en combi zaten op de tekening op dezelfde groep. Blij dat de aannemer hier goed naar gekeken heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven