kosten wonen in Londen

23-10-2016 18:12 300 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Mijn man heeft een week geleden een aanbod gekregen om te gaan werken in Londen. Dit is altijd zijn grote droom geweest en we zijn nu aan het kijken of het financieel haalbaar is. Wie kan ons helpen om een inkijkje te geven in de kosten en uitgaven die erbij komen als je in Londen woont?

We weten al dat we niet in het centrum willen gaan wonen, want dat is niet te betalen. Mijn vraag is wat het leven (buiten het appartement) kost. Wat kost bijvoorbeeld:

- boodschappen

- verzekeringen

- belastingen

- elektriciteit (tv enzo)

- openbaar vervoer

- kinderopvang



Om de situatie even te schetsen: hij krijgt een goedbetaalde baan bij een vermogensbeheerder Een vast basissalaris met eventueel bonussen bij goede prestaties. Ik blijf thuis (in het begin in ieder geval) om voor onze baby van 2 maanden te zorgen. We gaan voor een tweekamerappartement ruim buiten het centrum, zodat we voldoende geld over houden om daar te leven.

Wie kan ons helpen of weet waar we meer informatie kunnen vinden over de uitgaven die ons te wachten staan?
Alle reacties Link kopieren
quote:girlie1989 schreef op 24 oktober 2016 @ 22:00:

[...]





Daarom hebben we dinsdag ook een gesprek met een makelaar om te kijken wat de mogelijkheden zijn vwb verhuren/verkopen

Ik denk dat je beter bij je bank kunt starten. Makelaars zijn niet echt een partij voor advies.



Ik zeg 1 ding: naïef.
Voor een jaar zou ik er sowieso niet aan beginnen. Juist het eerste jaar heb je veel opstartkosten: verhuizing, inrichting, borg, sociale verplichtingen om nieuw mensen te leren kennen, je weet nog niet waar je goedkoop kunt inkopen etc. Tegen de tijd dat je een beetje gesetteld bent en je leven weer op de rit hebt, kun je weer gaan inpakken.



Als je er naar toe gaat voor onbepaalde tijd, je huis verkoopt en de intentie hebt om ook te gaan werken dan wordt het misschien wel haalbaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:girlie1989 schreef op 24 oktober 2016 @ 21:58:

[...]





Ik heb tegen hem gezegd dat ik het wil proberen. Voor hem. In Nederland is de rest ook aan het werk. Daar ben ik zeker tijdens mijn verlof wel achter gekomen. En ik heb met hem afgesproken dat als ik na een jaar aangeef terug te willen dat we teruggaan. En we hebben samen afgesproken als we in financiële problemen komen we niet kunnen gaan. Dus het gaat er zeker ook om wat ik wil, maar ik wil hem wel de kans geven om zijn droom na te jagen (als dit haalbaar is tenminste)



Je zult particulier moeten gaan huren. Je komt echt niet in aanmerking voor een council-woning (los van het feit dat je dat al helemaal niet moet willen, daar te wonen). Wil je het dan nog een beetje betaalbaar houden, dan moet je gewoonweg rekenen op 1200 tot 1600 pond per maand voor een twee-kamer woning (of etage) in een redelijke wijk. Let wel: "redelijke" wijk, dan zit je nog niet eens riant. Dan zit je in een lower middle class buitenwijk, ver van het centrum, met als het meezit een redelijke bus- of metroverbinding richting centrum, en dan kan je nog goed drie kwartier of een uur onderweg zijn.



Rijtjeshuizen die je in Nederland voor 600 of 700 euro in de maand huurt, kosten daar hetzelfde per week.



En dan heb je de rest van je vaste lasten (gas, water, licht, heffingen, enz. nog niet betaald!). Laat staan een hap te eten gehad.



Ik snap dat je je vriend de kans wil geven ervaring in Londen op te doen, maar het is ook redelijk te kijken of je daar van zijn salaris kan leven (en niet alleen maar óverleven).
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:girlie1989 schreef op 24 oktober 2016 @ 22:05:

[...]





Als we willen leven zoals we nu leven is dat gewoon onhaalbaar. Zo realistisch ben ik ook echt wel. Mijn man wil niet per sé in Londen wonen/werken, het gaat meer om Engeland. Hij is totaal verliefd op dit land en er ook al vele malen geweest. Ik geef ook zeker niet gelijk op, bedankt voor de duidelijke tips over de werkgever, morgen is er telefonisch contact over hoe/wat. Als er niets mogelijk is, denk ik dat het ook ophoudt. Ik heb ook tegen mijn man gezegd: als het nu niet kan, is het nog niet onze tijd...



Inderdaad, dan komt er iets dat echt leuker is, beter past.



Je kan ter voorbereiding op gesprek met werkgever ook nog googlen op 'relocation package UK'



http://www.expatinfodesk. ... ons-in-an-expat-contract/



http://www.expertsforexpa ... ages-what-you-can-expect/
Girlie ik snap je wel hoor! Ik vind de toon ook wel een beetje lullig. Hoe moet jij dit nu allemaal weten? Ik vind het heel mooi dat je zo open wil staan voor zijn dromen.

Wij zijn hier ook heen verhuisd toen hij een aanbieding kreeg, het was ook zijn droom. Ik was zelfs nog nooit in Londen geweest en toch ben ik mee gegaan. Zijn huis heeft hij verhuurd en we wonen hier met veel plezier.

Maar de eerste 4 maanden tot een jaar waren heel zwaar. Ik voelde me eenzaam en was vaak verdrietig. Hij werkt veel en hier is het wel gebruikelijk om op donderdag en vrijdag een pilsje na t werk mee te doen. Ik zat thuis, zonder geld, zonder vrienden.

Inmiddels heb ik ook een baan en vrienden dus dat maakt het leuk. Maar zonder dat had ik het niet volgehouden. Wij gaan ook juist terug als we een gezin willen. Je hebt hier bijv ook geen kraamhulp. Dan zou ik bij m'n familie willen zijn.

Het kan absoluut. Hier wonen. Maar of je het moet willen is een tweede. Londen is een dure stad en het leven is hier daardoor wel harder.
Alle reacties Link kopieren
quote:houdoe schreef op 24 oktober 2016 @ 22:34:

Girlie ik snap je wel hoor! Ik vind de toon ook wel een beetje lullig. Hoe moet jij dit nu allemaal weten? Ik vind het heel mooi dat je zo open wil staan voor zijn dromen.

Wij zijn hier ook heen verhuisd toen hij een aanbieding kreeg, het was ook zijn droom. Ik was zelfs nog nooit in Londen geweest en toch ben ik mee gegaan. Zijn huis heeft hij verhuurd en we wonen hier met veel plezier.

Maar de eerste 4 maanden tot een jaar waren heel zwaar. Ik voelde me eenzaam en was vaak verdrietig. Hij werkt veel en hier is het wel gebruikelijk om op donderdag en vrijdag een pilsje na t werk mee te doen. Ik zat thuis, zonder geld, zonder vrienden.

Inmiddels heb ik ook een baan en vrienden dus dat maakt het leuk. Maar zonder dat had ik het niet volgehouden. Wij gaan ook juist terug als we een gezin willen. Je hebt hier bijv ook geen kraamhulp. Dan zou ik bij m'n familie willen zijn.

Het kan absoluut. Hier wonen. Maar of je het moet willen is een tweede. Londen is een dure stad en het leven is hier daardoor wel harder.Als je alleen of met z'n 2en bent is alles een stuk makkelijker....
Jazeker ik zou het in haar geval ook niet doen. Maar ik snap wel heel goed dat ze het wil.
Alle reacties Link kopieren
als het echt jullie droom is (of nou ja, die van hem). Waarom ga je het dan niet vanaf nu voorbereiden?

Jij gaat "Cambridge"-Engels doen en een baan zoeken waar je in Engeland mee vooruit kan. Hij ook. Dan niet nu naar de UK, maar wel goed voorbereid over een paar jaar?
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 25 oktober 2016 @ 08:31:

als het echt jullie droom is (of nou ja, die van hem). Waarom ga je het dan niet vanaf nu voorbereiden?

Jij gaat "Cambridge"-Engels doen en een baan zoeken waar je in Engeland mee vooruit kan. Hij ook. Dan niet nu naar de UK, maar wel goed voorbereid over een paar jaar?Dat zeg ik... hij moet gewoon CFA gaan doen, dan krijgt hij binnen zijn vakgebied zo een wel goed betaalde baan.
Alle reacties Link kopieren
quote:ghostly41 schreef op 25 oktober 2016 @ 09:17:

[...]



Dat zeg ik... hij moet gewoon CFA gaan doen, dan krijgt hij binnen zijn vakgebied zo een wel goed betaalde baan.ja maar TO ook, enige manier om het leven betaalbaar te houden.
Alle reacties Link kopieren
Als dit tien jaar geleden op jullie pad was gekomen was dit geweldig geweest. Als single of koppel in Londen kun je een house share doen en op dit manier je woonlasten iets naar beneden brengen. Maar met een kind gaat dat natuurlijk niet en dan wil je gewoon je eigen woning, zoals je in Nederland ook gewend bent.
Wat een negativiteit weer. Ik zou zeggen, doen deze kans. Er zijn best goedkoperen huizen. Nee niet in het centrum en je moet er wel voor reizen, maar echt het lukt. Ik heb familie in Londen met een veel lager salaris en zij wonen prima in een goede buitenwijk. Kijk welke relocationvoorwaarden bij het bedrijf gelden. Ik denk dat ze wel ervaring hebben met het overbrengen van werknemers uit het buitenland, zeker als het bedrijf in de City opereert.



Wij zitten zelf ook weer midden in het proces van werk zoeken, relocation etc. Het eerste waar ik naar kijk is naar scholen, de huizenprijzen en de buurten en de gezondheidszorg. Sociale contacten zal me worst wezen. Dat komt echt wel. Ik zou maar daar niet op gaan focussen.



100K pond, mijn god. Er zijn professors op UCL die maar 50K pond verdienen en ook goed kunnen leven. Ik geef toe, dat is niet onze keuze met drie kinderen, maar die mensen wonen toch ook met een gezin in Londen.
Alle reacties Link kopieren
quote:liubi schreef op 25 oktober 2016 @ 11:47:

Ik heb familie in Londen met een veel lager salaris en zij wonen prima in een goede buitenwijk.

.het verschil is (in NL niet anders), dat je nieuw begint als starter op de woningmarkt. Mijn familie en vrienden wonen hele leuk in de UK, ik zou er met mijn veel riantere salaris veel minder mooi wonen
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 25 oktober 2016 @ 08:31:

als het echt jullie droom is (of nou ja, die van hem). Waarom ga je het dan niet vanaf nu voorbereiden?

Jij gaat "Cambridge"-Engels doen en een baan zoeken waar je in Engeland mee vooruit kan. Hij ook. Dan niet nu naar de UK, maar wel goed voorbereid over een paar jaar?Daar hebben we het gisteren ook over gehad. Als het nu niet lukt gaan we de komende 2/3 jaar alles aan doen om het wel mogelijk te maken. Maar dat begint ook met een betere voorbereiding. Zoals gezegd, hij wil graag in engeland werken, niet per se Londen. Moeilijke is dat ik een pabo diploma heb en ik ben afgelopen jaar afgestudeerd als opticien, maar dat diploma is in Engeland niks waard. Hier is het mbo, daar moet je hbo hebben om ogen te meten. Dat is nu niet meer haalbaar (is geen deeltijd en van 1 salaris kunnen we hier net niet leven)
Wij zijn ons ook aan het orienteren op de UK trouwens. En het salaris van mijn man valt ondanks zijn hoge positie binnen de universiteit wel een stuk lager dan 100K in het bedrijfsleven.

Londen valt trouwens daarom af voor ons. Maar meer om het feit dat wij al 3 kinderen hebben. Nogmaals, ik zie totaal geen probleem voor TO, maar misschien ben ik dan maar naief ofzo.
Alle reacties Link kopieren
quote:liubi schreef op 25 oktober 2016 @ 12:38:

Wij zijn ons ook aan het orienteren op de UK trouwens. En het salaris van mijn man valt ondanks zijn hoge positie binnen de universiteit wel een stuk lager dan 100K in het bedrijfsleven.Bruto of netto? Wij hadden t nl over 60k.
100K is bruto?



Een univeriteitssalaris is tussen de 49K en 55K. Bruto uiteraard
Alle reacties Link kopieren
Eens met Liubi. Londen is duur, absoluut, maar er wonen toch echt ook gezinnen met kinderen van wie de ouders geen tonnen per jaar verdienen. Je moet er dan wel rekening mee houden dat je je minder luxe kunt permitteren dan je zou verwachten als je gewoon het salaris omrekent naar euro's (hoewel dat effect sinds het Brexit referendum ook minder sterk geworden is), maar dat betekent niet dat het niet kan of dat het niet leuk zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
In jullie situatie zou ik dingen vooral goed voorbereiden en als het maar voor 1 jaar is, je huis in Nl ook aanhouden. En als Engeland in het algemeen de droom is, het dan misschien buiten Londen zoeken.



Verder zou ik me vooral zorgen maken over wat je zelf gaat doen als je man aan het werk is. Je hebt dan de hele dag met baby thuis gezeten en tegen de tijd dat je man thuis komt heb je wel zin in gezelschap. Terwijl je man dan waarschijnlijk de hele dag gewerkt heeft, moe is en vooral rust wil ipv entertainment. Dit lijkt me nog een groter probleem als je een krap budget hebt en ook niet elke dag even ergens buiten de deur kan afspreken.... of als er eigenlijk geen budget is voor een taalcurus/kinderopvang...



Ovigens woon ik zelf ook in het buitenland en zeker het eerste jaar hebben we het financieel aan de krappe kant gehad. Maar juist als je ergens zonder familie (ouders, neven, nichten etc) moet je je tijd anders indelen en is de behoefte aan 'leuke dingen' doen groter. Thuis zou je dan misschien even naar je ouders gaan ofzo, in het buitenland ga je dan ergens lunchen, koffie dringen, etce. Allemaal dingen die geld kosten.
quote:hallon schreef op 25 oktober 2016 @ 13:59:

In jullie situatie zou ik dingen vooral goed voorbereiden en als het maar voor 1 jaar is, je huis in Nl ook aanhouden. En als Engeland in het algemeen de droom is, het dan misschien buiten Londen zoeken.



Verder zou ik me vooral zorgen maken over wat je zelf gaat doen als je man aan het werk is. Je hebt dan de hele dag met baby thuis gezeten en tegen de tijd dat je man thuis komt heb je wel zin in gezelschap. Terwijl je man dan waarschijnlijk de hele dag gewerkt heeft, moe is en vooral rust wil ipv entertainment. Dit lijkt me nog een groter probleem als je een krap budget hebt en ook niet elke dag even ergens buiten de deur kan afspreken.... of als er eigenlijk geen budget is voor een taalcurus/kinderopvang...



Ovigens woon ik zelf ook in het buitenland en zeker het eerste jaar hebben we het financieel aan de krappe kant gehad. Maar juist als je ergens zonder familie (ouders, neven, nichten etc) moet je je tijd anders indelen en is de behoefte aan 'leuke dingen' doen groter. Thuis zou je dan misschien even naar je ouders gaan ofzo, in het buitenland ga je dan ergens lunchen, koffie dringen, etce. Allemaal dingen die geld kosten.Serieus? De argumenten hier...ik ben inmiddels wel een doorgewinterde buitenlandverhuizer. Maar van sommige argumenten hiet valt mijn bek echt open.
Alle reacties Link kopieren
quote:liubi schreef op 25 oktober 2016 @ 14:14:

[...]





Serieus? De argumenten hier...ik ben inmiddels wel een doorgewinterde buitenlandverhuizer. Maar van sommige argumenten hiet valt mijn bek echt open.Welke argumenten dan?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind wel dat er nogal negatief en beren-op-de-weg-achtig gereageerd wordt. (misschien uit jaloezie bij sommigen?)



Ik ken verschillende mensen die in Londen wonen. En ja, op woonvlak is het idd moeilijker. Je zult kleiner moeten gaan wonen dan je nu gewend bent.

Zo ken ik een stel dat in Highgate woont op 50 m2, beiden hebben middenklasse beroepen. Wonen klein, maar wel heel mooi, in een topbuurt dus.

Ik ken ook drie mannen met middenklasse jobs in de financiële wereld. Delen een flat van 90 tal m2 in Hampstead. Maar die zouden op zich wel alleen kunnen gaan wonen, ze hebben het geld er gewoon niet voor over. (betalen ieder 600 pond voor een appartement met drie slaapkamers, appartement is wel niet in opperbeste staat).

En ik ken nog twee dertiger-dames die beiden hun eigen flatje gekocht hebben (60-70 m2). Oké, die verdienen wel echt goed als investment bankers. Zij wonen niet superruim, maar ruim genoeg en wel leuk en in mooie buurten.



Het kan wel als je het echt wilt, maar je zult wel veel moeten inleveren aan m2's.

Maar dat wéét je toch gewoon als je naar Londen, Parijs, New York, Tokio, etc, verhuist?



Verder snap ik niet dat TO niet ook gewoon gaat werken. Als je in zo'n stad wilt gaan wonen, lijkt me dat redelijk noodzakelijk, tenzij je heel rijk bent.



Maar als je die dingen er niet voor over hebt, dan zou ik gewoon in Nederland blijven.
Alle reacties Link kopieren
(daar ging iets fout)
Alle reacties Link kopieren
quote:tove82 schreef op 25 oktober 2016 @ 14:41:

Ik vind wel dat er nogal negatief en beren-op-de-weg-achtig gereageerd wordt. (misschien uit jaloezie bij sommigen?)



Ik ken verschillende mensen die in Londen wonen. En ja, op woonvlak is het idd moeilijker. Je zult kleiner moeten gaan wonen dan je nu gewend bent.

Zo ken ik een stel dat in Highgate woont op 50 m2, beiden hebben middenklasse beroepen. Wonen klein, maar wel heel mooi, in een topbuurt dus.

Ik ken ook drie mannen met middenklasse jobs in de financiële wereld. Delen een flat van 90 tal m2 in Hampstead. Maar die zouden op zich wel alleen kunnen gaan wonen, ze hebben het geld er gewoon niet voor over. (betalen ieder 600 pond voor een appartement met drie slaapkamers, appartement is wel niet in opperbeste staat).

En ik ken nog twee dertiger-dames die beiden hun eigen flatje gekocht hebben (60-70 m2). Oké, die verdienen wel echt goed als investment bankers. Zij wonen niet superruim, maar ruim genoeg en wel leuk en in mooie buurten.



Het kan wel als je het echt wilt, maar je zult wel veel moeten inleveren aan m2's.

Maar dat wéét je toch gewoon als je naar Londen, Parijs, New York, Tokio, etc, verhuist?



Verder snap ik niet dat TO niet ook gewoon gaat werken. Als je in zo'n stad wilt gaan wonen, lijkt me dat redelijk noodzakelijk, tenzij je heel rijk bent.



Maar als je die dingen er niet voor over hebt, dan zou ik gewoon in Nederland blijven.De mensen die je kent zijn allemaal onafhankelijk (weliswaar samenwonend of met huisgenoten)... en zonder kinderen...
Alle reacties Link kopieren
Ja, precies.

Daarom dat ik me ook afvraag waarom TO zou thuisblijven met kind. Lijkt me geen enkel voordeel op te leveren. Dat wordt overigens ook zelden gedaan in steden als LOnden, tenzij je heel rijk bent. Ik ervaar het toch als een stad waar mensen enorm carrièregericht zijn en heel veel is ook gericht op geld verdienen en consumeren.



Oké, het kind is nog maar twee maanden lees ik. Lijkt me logisch om dan nog één à twee maanden thuis te blijven, maar ik zou daarna gewoon gaan werken. (Toegegeven, ik heb geen idee hoe het daar werkt met crèches ed, maar meestal brengt werken financieel toch meer op).

Als ze dat niet wil, wat ik best kan begrijpen, prima, maar dan is de gewenste levensstijl niet compatibel met een stad als LOnden, zou ik zeggen. Hetzelfde leven gewoon verkassen naar Londen, kan niet. Dat zeggen de mensen die ik er ken ook. Die dertigers meiden zijn Italiaans, en die jongens Aussies, en zij zeggen ook dat de levensstandaard in Italië en Australië hoger ligt (goedkoper en groter wonen, veel minder werken enz). Toch hebben ze het ervoor over om in het bruisende Londen te wonen. You can't have your cake and eat it.



Ik ken trouwens ook een stel dat met kind in hartje Parijs woont. Zij wonen nu wat ruimer, maar ik herinner me nog de tijden dat ze met z'n drieën op 30m2 woonden. Zij klapten elke avond de bank uit tot bed, elke ochtend de bank weer in, en poetsten hun tanden waar ze ook afwasten.

Dat was niet te benijden natuurlijk, maar woonden wel in een prachtige buurt bij Les Halles.

Zij hebben geen topjobs, eerder 'simpele' banen in de administratie, maar ze werken wel allebei.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven