Werk & Studie alle pijlers

Naar de WC tijdens tentamens?

25-10-2016 13:48 63 berichten
Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen van studenten op hogescholen en universiteiten hier: mogen jullie tijdens de afname van tentamens naar de wc? En zo ja, welke regels en beperkingen gelden dan? Bv niet tijdens eerste half uur, of alleen bij lange tentamens? Gaat er een surveillant mee?



(het gaat me om tentamens nu, dus niet over tentamens van jaren geleden. De regels lijken nl steeds strenger te worden ivm smartphonegebruik en dergelijke).
Alle reacties Link kopieren
Is dit een onderzoek? Waarom vraag je niet op je hogeschool of uni wat de regels zijn?
Alle reacties Link kopieren
Naar de wc gaan alleen bij tentamens die 3 uur of langer duren, het eerste half uur mag je niet en altijd onder begeleiding. Volgens mij is dat op iedere school wel een beetje hetzelfde?
Alle reacties Link kopieren
quote:Moestuinier schreef op 25 oktober 2016 @ 13:55:

Naar de wc gaan alleen bij tentamens die 3 uur of langer duren, het eerste half uur mag je niet en altijd onder begeleiding. Volgens mij is dat op iedere school wel een beetje hetzelfde?Zo is het.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Interessante vraag
quote:Moestuinier schreef op 25 oktober 2016 @ 13:55:

Naar de wc gaan alleen bij tentamens die 3 uur of langer duren, het eerste half uur mag je niet en altijd onder begeleiding. Volgens mij is dat op iedere school wel een beetje hetzelfde?Nee hoor, zeker niet hetzelfde. Hier is bij een aantal faculteiten de regel ingevoerd dat je (ongeacht de lengte van het tentamen) niet naar de wc mag, dus je moet maar zorgen dat je voor de tijd geweest bent. Te veel gevallen van fraude met smartphones, dus het kon niet meer.
.
Alle reacties Link kopieren
Mijn nichtje mag de tentamenruimte niet verlaten. Als ze die verlaat mag ze niet meer naar binnen. Dus geen plaspauzes.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn vorige studie mocht je helemaal niet naar de wc, hoe lang het tentamen ook duurde. Wel mocht je gewoon je tas mee de zaal in en een hele etui op tafel.

Nu moeten alle spullen in een kluisje en mag je alleen pennen/ potloden mee en een flesje drinken zonder etiket. 1x zelfs meegemaakt dat we door zo'n beveiligingspoort a la schiphol moesten om te checken of we echt geen telefoon mee hadden. Hier mag je echter wel naar het toilet. De ene keer niet het eerste half uur, de andere keer wel, maar altijd onder begeleiding van een docent. Die wacht natuurlijk wel buiten, dus binnen in het toilet kan je altijd nog je telefoon checken als je die niet al te opzichtig meegenomen hebt.



Ik vind het een beetje krom. Binnen zo'n toilet kan je gewoon je gang gaan. Een telefoon kan je makkelijk ongezien meenemen en ik kan me niet voorstellen dat een docent je eerst gaat (of uberhaupt mag) fouilleren. En je kan anders ook een heel a4tje vol aantekening klein opvouwen en in je zak stoppen zonder dat dat te zien is. Dat meelopen is volgens mij vooral zodat je echt naar het toilet gaat en niet met andere mensen (die al klaar zijn) in gesprek gaat.



Gewoon niet de tentamenruimte uit lijkt mij dus logischer. Hoe vervelend dat voor sommigen ook kan zijn.
Wat raar dat het is om fraude met smartphones, als het nou ging om verstoring voor de rest als er steeds met stoelen geschoven wordt. Als het echt om de smartphone gaat kunnen ze beter invoeren dat je die niet mee mag nemen, je hebt um immers toch niet nodig op de wc. Scheelt ook weer waterschade als de zoveelste weer eens in de pot beland. En inderdaad wat is er mis met van te voren even gaan. Je hoeft toch niet iedere 2-3 uur over het algemeen?
Alleen bij openboektentamens mocht dat.
Alle reacties Link kopieren
quote:closednote schreef op 25 oktober 2016 @ 14:13:

Wat raar dat het is om fraude met smartphones, als het nou ging om verstoring voor de rest als er steeds met stoelen geschoven wordt. Als het echt om de smartphone gaat kunnen ze beter invoeren dat je die niet mee mag nemen, je hebt um immers toch niet nodig op de wc. Scheelt ook weer waterschade als de zoveelste weer eens in de pot beland. En inderdaad wat is er mis met van te voren even gaan. Je hoeft toch niet iedere 2-3 uur over het algemeen?Dat helpt niet hoor, studenten stoppen hun smartphone gewoon op een plek waar je 'm niet ziet: in hun schoenen, desnoods in hun onderbroek.
Bij tentamen mag je het eerste halfuur niet en het laatste kwartier niet. Wij mogen wel een tas mee de tentamenzaal innemen, dat moet ook je telefoon in en er wordt gezegd dat de toiletten gescand worden op mobiele activiteit (maar daar geloof ik eerlijk gezegd weinig van). We mogen per tentamen maximaal 1x naar het toilet, ook als dat echt te lang is (om medische redenen). Ik heb er vorige jaar zelfs een tentamen veel te vroeg en niet af voor ingeleverd omdat ik absoluut geen tweede keer mocht.
Bij ons mag het niet, ook niet als tentamens 4 uur duren. Ik vind het belachelijk. Maar de regels worden per faculteit bepaald, het is dus niet voor de hele onderwijsinstelling hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Wij mochten niet naar de WC tijdens een tentamen. Heb daarentegen ook nooit tentamens gehad die langer duurden dan 2,5 uur.

Flesjes drinken controleerde de ene surveillant strenger op dan de ander, maar officieel mochten er geen etiketten op zitten. Etui's is ook zelden iets van gezegd, maar mochten eigenlijk ook niet. En uiteraard mochten we pas na een half uur weg, omdat er dan geen mensen meer binnen mochten komen.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons mag men ook niet meer naar de WC
Ligt er bij ons ook aan hoeveel surveillanten er zijn. Als het maar één is, mogen we niet naar het toilet.

Daarnaast eerste halfuur en het laatste halfuur vaak niet.

Nou hebben wij nauwelijks tentamens langer dan 2 uur, dus heb ik het nog niet nodig gehad.
Alle reacties Link kopieren
Wij mochten bij tentamens tot 2 uur niet naar de wc, geen etui op tafel of iets.

Vanaf 3 uur mocht het wel, na het eerste uur en niet meer vanaf half uur voor het einde. Dan ging je naar de speciale docententoilet. Maar goed dat was wel al 10 jaar geleden toen smartphones nog niet zo waren als nu....
Ik ben wel benieuwd wat de discussie is bij jullie Fluithaas.



Ik heb deze studie nog maar 1 tentamen (in drie jaar) uitgezeten zonder naar het toilet te gaan. Was ook het enige tentamen dat maar 1,5 uur duurde, de rest allemaal 3 uur en dat hou ik gewoon niet vol.
Alle reacties Link kopieren
quote:KingsAndQueens schreef op 25 oktober 2016 @ 14:33:

Wij mochten niet naar de WC tijdens een tentamen. Heb daarentegen ook nooit tentamens gehad die langer duurden dan 2,5 uur.

Flesjes drinken controleerde de ene surveillant strenger op dan de ander, maar officieel mochten er geen etiketten op zitten. Etui's is ook zelden iets van gezegd, maar mochten eigenlijk ook niet. En uiteraard mochten we pas na een half uur weg, omdat er dan geen mensen meer binnen mochten komen.Bij ons is te laat echt te laat. Al is het 1 minuut, je mag het tentamen dan niet meer maken.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons mocht het ook niet..
Alle reacties Link kopieren
Bij ons mag het niet. Ook niet bij lange tentamens. Er is een enkele keer een uitzondering voor iemand met een blaasprobleem oid.
Stel dat je een spastische darm hebt (heb ik dus, gelukkig al afgestudeerd). Tentamens zijn stress en dan begint het te rommelen in je buik en moet je soms gewoon rennen. Zijn daar dan aparte regels voor?
Alle reacties Link kopieren
quote:spaatje25 schreef op 25 oktober 2016 @ 15:11:

Stel dat je een spastische darm hebt (heb ik dus, gelukkig al afgestudeerd). Tentamens zijn stress en dan begint het te rommelen in je buik en moet je soms gewoon rennen. Zijn daar dan aparte regels voor?Ja, bij ons wel. Als het om medische redenen noodzakelijk is mag het, anders niet. Maar tentamens duren niet langer dan 100 minuten over het algemeen.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
quote:MevrouwJack schreef op 25 oktober 2016 @ 15:19:

[...]



Ja, bij ons wel. Als het om medische redenen noodzakelijk is mag het, anders niet. Maar tentamens duren niet langer dan 100 minuten over het algemeen.Maar dus niet overal, want bij Sunemom niet lees ik. Dat vind ik echt schandalig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven