Gezondheid alle pijlers

de ongemakken van de overgang

22-08-2016 13:44 3831 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Sinds een half jaar zo ongeveer ben ik begonnen met de pre menopauze zoals dat chique heet.

De menstruaties zijn veel heviger dan normaal en duren ook zeker 2 a 3 dagen langer.

Het verschijnsel pijn in alle ledematen alsof er overheen gewalst is heb ik ook.

De psychische kant vind ik veel erger.

Ben in een rollercoaster van emoties terecht gekomen waarin ik mezelf soms zo onredelijk vind reageren op situaties maar kan ze niet tegen gaan.

Ben een ontzettende twijfelaar geworden. Heb heel veel moeite met gezag gekregen en kan overal om huilen.

Mijn huisarts wil er voorlopig niets mee doen....het hoort bij je leeftijd en het wordt weer beter kreeg ik te horen.

Voel me sommige momenten ontzettend verdrietig en alleen en verlang dan ineens naar iemand naast me en andere momenten kan ik euforisch van de daken schreeuwen dat ik alles alleen kan en me daar prettig bij voel.



Zijn er misschien dames hier die er met mij over willen schrijven in een ongedwongen sfeer?

Het forum vrouw en overgang heb ik uiteraard bekeken maar dat is het niet voor mij.
Alle reacties Link kopieren
quote:friezinnetje2014 schreef op 21 oktober 2016 @ 18:30:

[...]



mijn mirena heeft het nog geen 2 weken volgehouden.. ook zelf betaald. Erg zonde, maar geloof niet dat ik hem kon ruilen...
Help iedereen een handje
Alle reacties Link kopieren
Ik had ook zéér heftig bloedverlies.

Gynaecoloog heeft onder narcose mijn baarmoederslijmvlies weggebrand. Ingreep viel goed mee en ik ben nooit meer ongesteld geweest.

Blij dat het zo gegaan is.
not all who wander are lost
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat wegbranden. Mijn huisarts is ervan overtuigd dat ook een gyn liever eerst gaat voor iets wat niet een ingreep is. En op zich is mijn menstruatie nu niet meer zo erg, alleen dat 2 weken spotten voordat ik überhaupt ongesteld ben vind ik zo irritant.



Een mirena heb ik vroeger ooit gehad en op zich beviel het, maar ik had wel m'n cyclus, die was onregelmatig en ik wist nooit of klachten nou door cyclus of door iets anders kwamen. Vond ik tóen irritant, nu lijkt het me niet zo'n drama. Maar goed, zoals hier ook te lezen: de één is enthousiast, de ander vindt het een drama en het is best een dure gok. De pil is goedkoper en er is een kans dat ik na een half jaartje pil slikken van de (ergste) klachten af ben. Een pil kun je ook per direct stoppen, dus is niet zo'n drama. Ik voel me weer een puber
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
hoi



ik gebruik ook de calcium hoor.

en hoeraaaa ik heb minder last van de slijmbeursontsteking in de heup.....zo blij mee.

maar niet te hard juichen anders is het er zo weer.



Oww en voor de geinteresseerden Boeit met niet meer, Ik ben ik met al mijn overgangsperikelen en daar hoort de keiharde rechtse ook bij. er valt met mij niet meer te spotten.

Dus nog steeds happy single
Alle reacties Link kopieren
Haaaai ben ik weer!



Ik geloof dat ik afgelopen week een onvervalste hormonenpaniekstressbitch aanval heb gehad. En mn collega was de dupe
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
O jee, heb je nu nog wel een baan dan?
Alle reacties Link kopieren
quote:kattija schreef op 23 oktober 2016 @ 21:37:

hoi



ik gebruik ook de calcium hoor.

en hoeraaaa ik heb minder last van de slijmbeursontsteking in de heup.....zo blij mee.

maar niet te hard juichen anders is het er zo weer.



Oww en voor de geinteresseerden Boeit met niet meer, Ik ben ik met al mijn overgangsperikelen en daar hoort de keiharde rechtse ook bij. er valt met mij niet meer te spotten.

Dus nog steeds happy single
Help iedereen een handje
Alle reacties Link kopieren
Vandaag de opvliegers geteld.



vanaf uur 0615 uurtot nu toe 9 stuks.

en krampen alsof ik ieder moment kan ploppen
Opvliegers gelukkig niet meer last van.



Krijg woensdag uitslag van de vleesboompjes die ze weggehaald hebben. Zou vorige week al, maar toen was de uitslag dat er nog geen uitslag was. Er zaten een aantal cellen op, die ze nog verder moesten onderzoeken, maar vooral niet ongerust maken. Euhhh nou dat doe ik wel natuurlijk. Ergste geval moet de baarmoeder eruit. Euh ok. Voordeel: geen menstruatie meer..
Alle reacties Link kopieren
ooh spannend nog dus...... ik duim voor je op een positieve of zeg je negatieve uitslag.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 21 oktober 2016 @ 09:43:

[...]





Dit doet me denken aan zo'n item op tv, waarbij oudere stellen geïnterviewd werden over de overgang. Een vrouw zei precies hetzelfde als jij "neehoor, helemaal niets aan de hand" en haar man kíjkt haar aan en zegt "noouuuuuu"

Blijkt dat hij er toch iets meer van gemerkt had dan zij doorhad.



Maar dat hoeft natuurlijk niet voor jou te gelden, moest er ineens aan denken Nee hoor, daar is hij helemaal niet mee bezig. Tenzij ik mijn been breek of heel duidelijk zeg waar ik last van heb, komt dat niet echt binnen.
Alle reacties Link kopieren
Friezinnetje sterkte hoop dat alles goed is. Veel sterkte.

Hier gelukkig 0 opvliegers, af en toe 's nachts nog 1.
Help iedereen een handje
Alle reacties Link kopieren
quote:Theamuts schreef op 23 oktober 2016 @ 23:06:

O jee, heb je nu nog wel een baan dan?Ja hoor
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Nou denk dat ik ook bij de club ga horen

Bijna 51 en momenteel voor de 3e keer ongesteld met tussenpozen van 2 weken.

Heeft het nut om langs de huisarts te gaan of moet ik het er maar mee doen ?

Voelde me al weer een paar dagen zo onbestemd gevoel dat ik om niks kan janken .

Niks aan dit bah.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in de overgang sinds ik noodgedwongen met de pil moest stoppen. Nu wel al lekker ruim 9 weken niet meer ongesteld geweest. Maar verder bijna dagelijks migraine, nonstop verzuurde spierpijn in benen, schouders, nek. Opvliegers waren erger toen t nog warmer weer was, nu valt t wel mee. Opvallend is dat ik normaal met deze koude temperaturen in dikke truien rondliep en nu in n shirt. Helaas mag ik geen hormonen meer om overheidsklachten te verminderen maar ik ben doorverwezen naar acapunctuur/drukpuntmassage.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:Pretzel66 schreef op 25 oktober 2016 @ 09:26:

Nou denk dat ik ook bij de club ga horen

Bijna 51 en momenteel voor de 3e keer ongesteld met tussenpozen van 2 weken.

Heeft het nut om langs de huisarts te gaan of moet ik het er maar mee doen ?

Voelde me al weer een paar dagen zo onbestemd gevoel dat ik om niks kan janken .

Niks aan dit bah.



Huisarts kan wel wat helpen, vooral met hormoonpillen. Tenminste, dat hoop ik, want ik slik nu.

Voor Redbulletje dus helaas niet.
Later is nu
Calcium helpt.voor een slijmbeursontsteking in de heup? Vertel!
Alle reacties Link kopieren
Nou nee, volgens mij niet Fifty, sorry. Calcium tegen kramp. Onder andere moet ik zeggen. Er zijn volgens mij meerdere adviezen bij kramp:

voldoende drinken

Magnesium slikken

Calcium slikken
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Hormonen, jak.

Heb morgen een begrafenis en ik ben in huidige staat al in tranen bij my best friends wedding, dat belooft wat. Zie er zwaar tegenop.
Alle reacties Link kopieren
sterkte Nina morgen



Van gember thee zetten zou tegen ontsteking moeten helpen
Alle reacties Link kopieren
quote:fifty schreef op 25 oktober 2016 @ 12:22:

Calcium helpt.voor een slijmbeursontsteking in de heup? Vertel!nee hoor. daar helpt maar weinig tegen. maar de vele spierkrampen en pijnen in het gewricht worden verzacht door de calcium. verder spuit ik 2x per week b 12 en dat doet me erg goed
Alle reacties Link kopieren
Dus ik begrijp dat niemand van jullie ervaring heeft met Livial? Jammer. Ik heb ondertussen besloten niets te gaan slikken tegen de opvliegers en maar hopen dat het niet t elang gaat duren. Voor zover ik begrepen heb komen alle verschijnselen weer gewoon terug wanneer je stopt met hrt/livial. Zit je op je 70e oid alsnog met een waaier in de koelkast!



Sterkte allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Mag ik bij dit topic aanhaken? Op m'n 42e ben ik aan de pil gezet door de gyn vanwege hevige menstruaties (dysmenorroe).



Nu ben ik 6 jaar verder en bezorgd over de lange termijn effecten van de pil, met name het kanker risico en depressieve gevoelens. De andere bijwerkingen uit de bijsluiter zijn ook niet mis. Ik heb allang geen man of vriend meer, dus neem de pil puur om de menstruatie te reguleren.



Dus ga ik het weer eens aankijken hoe het gaat op mn eigen hormonen. Ik heb ook last van hormonale migraine soms, hoop dat mee gaat vallen en de andere verschijnselen die horen bij een dalend oestrogeen ook!



Fijn als ik hier mee mag mopperen
Alle reacties Link kopieren
Hoi Miminha ja hoor, mopper lekker mee, dat scheelt al een hoop vind ik. Geen idee of je depressieve klachten kan krijgen van de pil, heb ik nooit gemerkt eerlijk gezegd.

Baal er ook van dat als je stopt met de hormonen dat je dan alsnog de overgangsklachten krijg, is dat echt waar?
Help iedereen een handje
Alle reacties Link kopieren
Hoi Miminha, ik werd ook depressief van de pil. Ben er nu 2 maanden mee gestopt en nergens meer last van. Alleen kwamen dus wel de opvliegers terug die ik niet meer had toen ik de pil slikte. Ik lees het overal op fora dat de overgangsverschijnselen terugkomen wanneer je met hormonen stopt (eigenlijk ook best logisch want je lijf moet dan alsnog door de hormoonverandering heen). Een familielid (nu 66) heeft er ook weer last van, net gestopt met hrt na 17 jaar!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven