Algemeen "zwarte" pietentopic

24-10-2016 18:52 1497 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,



In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het "zwarte" pieten onderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.



Het "zwarte" pietenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.



Met vriendelijke groet,



Het Moderatorteam
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Alle reacties Link kopieren
Het sinterklaasfeest wordt helemaal niet vermoord, de traditie blijft hetzelfde. Verder veranderd er toch niets aan het feest. Ik denk eerder dat de extreme pro-pieten groep het heeft verpest voor zichzelf. Als je zag wat voor racistische uitspraken er werden gedaan op Facebookpagina's als Nederland mijn vaderland. Hierdoor zijn veel mensen waaronder ikzelf er anders naar gaan kijken.



En wat een achterlijke opmerking dat Turken en Marrokanen alleen maar weerstand bieden tegen sinterklaas om de voorstanders te pesten. Het komt eerder doordat de pro-pieten er zelf de islam continu bijhalen.
Alle reacties Link kopieren
[sarcasme]

We hebben het hier over een cultureel gebruik dat bij een deel van de bevolking associaties oproept met onderdrukking en leed puur door de uiterlijk gedragen symboliek. Dus omdat er mensen zijn die zich ongemakkelijk voelen bij zulk vertoon van symbolen die ook geïnterpreteerd kunnen worden als symbolen van onderdrukking, moet dat maar verboden worden.



Dus verbieden die hoofddoekjes zwarte pieten.

[/sarcasme]
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
quote:jaw schreef op 25 oktober 2016 @ 13:10:

[sarcasme]

We hebben het hier over een cultureel gebruik dat bij een deel van de bevolking associaties oproept met onderdrukking en leed puur door de uiterlijk gedragen symboliek. Dus omdat er mensen zijn die zich ongemakkelijk voelen bij zulk vertoon van symbolen die ook geïnterpreteerd kunnen worden als symbolen van onderdrukking, moet dat maar verboden worden.



Dus verbieden die hoofddoekjes zwarte pieten.

[/sarcasme]
Alle reacties Link kopieren
quote:Anoniempjee1987 schreef op 25 oktober 2016 @ 13:07:

Het sinterklaasfeest wordt helemaal niet vermoord, de traditie blijft hetzelfde.Nee, het blijft niet hetzelfde. Zwarte Piet hoort bij de traditie. De traditie draait net zoveel om Sinterklaas als om de Zwarte Pieten.
quote:Anoniempjee1987 schreef op 25 oktober 2016 @ 13:07:

Het sinterklaasfeest wordt helemaal niet vermoord, de traditie blijft hetzelfde. Verder veranderd er toch niets aan het feest. Ik denk eerder dat de extreme pro-pieten groep het heeft verpest voor zichzelf. Als je zag wat voor racistische uitspraken er werden gedaan op Facebookpagina's als Nederland mijn vaderland. Hierdoor zijn veel mensen waaronder ikzelf er anders naar gaan kijken.Zo zie ik het ook. Op Facebook bleken een aantal kennissen Nederland mijn vaderland te volgen. Als je leest wat daar allemaal uitgekraamd wordt, krijg je direct de neiging om de andere kant te kiezen. Maar Quincy Gario roept daar dan weer dezelfde neigingen op, zodat je als normaal denkend mens (al dan niet pro-Zwarte Piet) sufgebeukt in een hoekje weg wilt kruipen.
Alle reacties Link kopieren
quote:jaw schreef op 25 oktober 2016 @ 13:10:

[sarcasme]

We hebben het hier over een cultureel gebruik dat bij een deel van de bevolking associaties oproept met onderdrukking en leed puur door de uiterlijk gedragen symboliek. Dus omdat er mensen zijn die zich ongemakkelijk voelen bij zulk vertoon van symbolen die ook geïnterpreteerd kunnen worden als symbolen van onderdrukking, moet dat maar verboden worden.



Dus verbieden die hoofddoekjes zwarte pieten.

[/sarcasme]Ouch
You know what to do. Now all you have to do is find the discipline to do it.
quote:Anoniempjee1987 schreef op 25 oktober 2016 @ 13:07:

Het sinterklaasfeest wordt helemaal niet vermoord, de traditie blijft hetzelfde. Verder veranderd er toch niets aan het feest. Ik denk eerder dat de extreme pro-pieten groep het heeft verpest voor zichzelf. Als je zag wat voor racistische uitspraken er werden gedaan op Facebookpagina's als Nederland mijn vaderland. Hierdoor zijn veel mensen waaronder ikzelf er anders naar gaan kijken.



En wat een achterlijke opmerking dat Turken en Marrokanen alleen maar weerstand bieden tegen sinterklaas om de voorstanders te pesten. Het komt eerder doordat de pro-pieten er zelf de islam continu bijhalen.Al zou het voor een groepje mensen wel een verandering betekenen, wat maakt dat uit? Het Sinterklaasfeest is in de geschiedenis wel vaker aangepast en dientengevolge veranderd! Dat het feest nu uit respect voor een groepje mensen verandert die zich door het karakter van het feest gediscrimineerd voelt zit het groepje mensen dat zich niet met dat eerste groepje kan of wil identificeren gewoon dwars. Je op geen enkele manier kunnen identificeren met een groepje of over te weinig inlevingsvermogen beschikken om een ander groepje te begrijpen vind ik asociaal en geenszins een respectabel argument.
Alle reacties Link kopieren
quote:Anoniempjee1987 schreef op 25 oktober 2016 @ 13:07:

Het sinterklaasfeest wordt helemaal niet vermoord, de traditie blijft hetzelfde. Verder veranderd er toch niets aan het feest. Ik denk eerder dat de extreme pro-pieten groep het heeft verpest voor zichzelf. Als je zag wat voor racistische uitspraken er werden gedaan op Facebookpagina's als Nederland mijn vaderland. Hierdoor zijn veel mensen waaronder ikzelf er anders naar gaan kijken.



En wat een achterlijke opmerking dat Turken en Marrokanen alleen maar weerstand bieden tegen sinterklaas om de voorstanders te pesten. Het komt eerder doordat de pro-pieten er zelf de islam continu bijhalen.

Weerstand bieden tegen Sinterklaas? Het ging toch om Zwarte Piet?

En op sites als Nederland mijn vaderland kijk ik niet. Als je daar je mening over Nederlanders op moet baseren ben je echt van God los hoor. Er zijn zat mensen die de discussie normaal aan willen gaan, maar die binnen no-time weggezet worden als racisten of bij de groep schreeuwers gevoegd worden.

Dat een bepaald deel van een bevolkingsgroep die zich al snel achtergesteld wordt opeens gaat mee protesteren tegen Zwarte Piet is echt niet vanuit solidariteit, echt niet. En al helemaal niet omdat ze zichzelf gekwetst voelen vanwege de figuur Zwarte Piet. Het heeft een heel hoog "lekker puh"-gehalte. Prima, maar ik trap er allang niet meer in.
Alle reacties Link kopieren
quote:Carabosse schreef op 25 oktober 2016 @ 13:23:

[...]

Al zou het voor een groepje mensen wel een verandering betekenen, wat maakt dat uit?Het maakt heel veel uit.
quote:Medina schreef op 25 oktober 2016 @ 13:27:

[...]





Het maakt heel veel uit.O ja?
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 25 oktober 2016 @ 13:24:

En op sites als Nederland mijn vaderland kijk ik niet. Als je daar je mening over Nederlanders op moet baseren ben je echt van God los hoor. Er zijn zat mensen die de discussie normaal aan willen gaan, maar die binnen no-time weggezet worden als racisten of bij de groep schreeuwers gevoegd worden.Generaliseren in dit verband is kennelijk ook geen enkel probleem.
You know what to do. Now all you have to do is find the discipline to do it.
Alle reacties Link kopieren
quote:mienietjefietje schreef op 24 oktober 2016 @ 19:41:

[...]





Pieten zijn nu herkenbaar, dus je hebt in 1 klap het geloof van kleine kinderen vermorzeld! Mag ik ook dan de moslimkinderen gaan vertellen dat allah niet bestaat?



Ik heb het hier op het forum al vaker verteld, maar doe het nog maar een keertje:



Ooit had de WegwijsPiet een programma op schooltv. Dus mijn kinderen kwamen in het voorjaar helemaal blij thuis: de WegwijsPiet was op tv geweest en had z'n eigen programma. Ik was even heel boos, waren we nét van dat gehyper over Sint en Pieten af, gingen ze een zwarte Piet een programma geven...



Wat bleek: de acteur die de WegwijsPiet speelde (bij anderen wel bekend als Mario van Spijkerhoek) had een programma op schooltv. Gewoon als zichzelf. De kinderen hadden deze goede man herkend als Piet, maar dat deed niets af aan hun rotsvaste geloof in Sinterklaas en z'n mannen. Deze Piet was gewoon alleen met Sinterklaas zwart, anders nooit. Geen probleem.



De mythe dat het voor de arme kinderzieltjes enorm schadelijk is, dat ze een Piet herkennen, lijkt mij dus altijd wel mee te vallen.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:PowerCube schreef op 25 oktober 2016 @ 10:35:

[...]



Precies. Dit soort dingen hoor je vooral van mensen die zelf geen Sint-gelovers meer thuis hebben. Ik heb er nu nog eentje en had er tot op vorig jaar twee. Ik kan je zeggen dat het ze helemaal niets uitmaakt. De stroopwafelpieten van twee jaar geleden vielen zelfs bijzonder goed in de smaak en over de zwarte Sint van dat jaar waren ze ook enthousiast. Toen ze nog bij de kleuters zaten, kleedde de conciërge zich elk jaar voor de klas om als Piet. Meteen na de transformatie waren alle kleuters ervan overtuigd dat hij Piet was. Kinderen van die leeftijd hebben een heel andere belevingswereld (magisch denken) dan wij.



Je kunt allerlei argumenten aanvoeren om pro Zwarte Piet te zijn, maar voor de doelgroep (kleine kinderen) maakt de kleur van Piet niet uit.Zo mooi eigenlijk. Volwassenen slaan elkaar nog net de hersenen niet in en kinderen zitten met open mond naar elke willekeurige persoon te kijken "Oooh.. kijk, PIET!"
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 25 oktober 2016 @ 12:50:

[...]



Ja ik las het. Wedden dat er een heel ding wordt gemaakt van het "zo trots als een aapje" en dat dát als een "zie je wel-moment wordt aangemerkt het een racist is. Terwijl hij gewoon twee spreekwoorden door elkaar haalt. Trots als een pauw en apetrots. Koren op de molen voor beroepsslachtoffers. En reden voor mij om de hele racismekaart niet meer serieus te nemen.

Overal wordt een ding van gemaakt. Als ik geen fan ben van Serena Williams, zal ik vast wel een racist zijn. Terwijl ik haar manier van tennissen gewoon totaal onaantrekkelijk vind.+ 100
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 25 oktober 2016 @ 11:13:

Weet je wat het ook is? Ik gun het types als Quincy en Sylvana en andere klagers gewoonweg niet.

Als Zwarte Piet geruisloos en langzamerhand was veranderd omdat bij wijze van de marktprijs van zwarte schmink enorm stijgt, had ik er geen probleem mee gehad. Maar er is nu een groep die zich voordoet als zogenaamd geweten van de natie en pretendeert op te komen voor alle donkere Nederlanders (wat gewoonweg niet zo is) en door heel hard te roepen dat het racisme is (en oh ja by the way, de hele Nederlandse samenleving is racistisch) denken ze dat ze een punt hebben. Ook als je in alle eerlijkheid zegt dat je er werkelijk waar geen racisme in kan zien en het nooit zo gezien hebt, dan ben je gewoon een stomme blanke en moet je je bek houden want weten die er nou van? Daarnaast staan aan de zijkant van dit hele verhaal groepjes zich miskend voelende Marokkanen en Turken te juichen. Niet omdat ze een probleem hebben met de figuur Zwarte Piet, welnee. Het zal ze echt werkelijk een rotzorg zijn hoe donkere mensen zich voelen. Maar het is zo lekker om de blanke Nederlanders ergens op te kunnen pakken. En door die sfeer gaan mensen zich steeds extremer gedragen, verbaal maar ook non-verbaal.

En dat is het probleem, het gaat allang niet meer alleen over Zwarte Piet. Het gaat ondertussen om zij en wij. Blank tegen niet-blank. En dat gaat niet meer goedkomen op deze manier.

En die kloof, die is veroorzaakt door deze discussie. Ik was kleurenblind, verbond geen conclusie aan een bepaalde kleur. Nu wel. Hij of zij zal mij wel een racist vinden of mij white supremacy verwijten. Dan zoek ik wel iemand van mijn eigen kleur, dan heb ik daar in ieder geval geen gezever mee.



Ik denk bij deze discussie nooit aan deze mensen.



Ik moet altijd denken aan het verhaal van Fashionvictim hier op het forum, die zich als KIND ongemakkelijk voelde bij het beeld, dat met zwarte Pieten werd neergezet. En ik denk dan aan FV, en al die kinderen die zich net als zij ongemakkelijk en zelfs verdrietig voelden, bij iets wat bij uitstek een kinderfeest is.



Dat iemand als FV, maar ook Sylvana en Quincy, hier pas mee naar buiten komen als volwassene is natuurlijk logisch. Wat hadden ze als kind dán moeten doen? Hadden ze toen al onder woorden moeten brengen hoe ze zich voelden? Waar dan? Hoe?



Verder zie ik zwarte Piet niet als racistisch, maar ik zie dus wel het ongemak en verdriet van kinderen zoals FV. En dat vind ik belangrijker. Daarnaast vind ik (door iemand anders dan de quote) de samenleving als 'wit' wegzetten wél racistisch, aangezien donkere mensen al veel langer dan de laatste tientallen jaren deel uitmaken van onze samenleving en onze geschiedenis.



En de (deze) oplossing is zo simpel en doeltreffend.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:Anoniempjee1987 schreef op 25 oktober 2016 @ 13:07:

Het sinterklaasfeest wordt helemaal niet vermoord, de traditie blijft hetzelfde. Verder veranderd er toch niets aan het feest. Ik denk eerder dat de extreme pro-pieten groep het heeft verpest voor zichzelf. Als je zag wat voor racistische uitspraken er werden gedaan op Facebookpagina's als Nederland mijn vaderland. Hierdoor zijn veel mensen waaronder ikzelf er anders naar gaan kijken.



En wat een achterlijke opmerking dat Turken en Marrokanen alleen maar weerstand bieden tegen sinterklaas om de voorstanders te pesten. Het komt eerder doordat de pro-pieten er zelf de islam continu bijhalen.



Ik ook!

Juist door dat achterlijke geschreeuw met 'Ga terug naar je eigen land' tegen mensen die hier al 5 generaties wonen, heeft mijn mening danig veranderd. Want zwarte Piet is/was misschien niet racistisch, maar een groot gedeelte van z'n schreeuwerige aanhang uitte zich wél heel racistisch.. Daar gingen m'n haren van overeind staan!



Verder hoor ik hier in mijn stad van de meeste donkere mensen, dat ze vroeger nooit echt problemen met het fenomeen zwarte Piet hadden. Misschien was dat dan meer een randstaddingetje. Geen idee.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:Medina schreef op 25 oktober 2016 @ 13:18:

[...]





Nee, het blijft niet hetzelfde. Zwarte Piet hoort bij de traditie. De traditie draait net zoveel om Sinterklaas als om de Zwarte Pieten.Op foto's van een intocht in Amsterdam 100 jaar terug is Piet ook niet zwart. Dus.. om welke traditie gaat het je precies?
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 25 oktober 2016 @ 13:58:

[...]

Op foto's van een intocht in Amsterdam 100 jaar terug is Piet ook niet zwart. Dus.. om welke traditie gaat het je precies?Kan best dat er op een intocht geen zwarte Piet was, maar op foto's van andere intochten 100 jaar terug waren de Pieten wel zwart. De liedjes over Piet gaan over 'Zwarte Piet', zoals 'Zwarte Piet ging uit fietsen'.
Alle reacties Link kopieren
quote:Carabosse schreef op 25 oktober 2016 @ 13:30:

[...]





O ja?Ja.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 26-10-2016 19:09
Reden: provoceren
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 25 oktober 2016 @ 13:58:

[...]





Op foto's van een intocht in Amsterdam 100 jaar terug is Piet ook niet zwart. Dus.. om welke traditie gaat het je precies?.



Dat waren geen pieten tijdens die intocht, dat waren leden van de verschillende 'schutters' gilden die in hun Gildedracht meeliepen met de optocht.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
dan waren er dus helemaal geen Pieten. Kan ook nog, maar is minder leuk.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 25 oktober 2016 @ 13:52:

[...]





Ik denk bij deze discussie nooit aan deze mensen.



Ik moet altijd denken aan het verhaal van Fashionvictim hier op het forum, die zich als KIND ongemakkelijk voelde bij het beeld, dat met zwarte Pieten werd neergezet. En ik denk dan aan FV, en al die kinderen die zich net als zij ongemakkelijk en zelfs verdrietig voelden, bij iets wat bij uitstek een kinderfeest is.



Dat iemand als FV, maar ook Sylvana en Quincy, hier pas mee naar buiten komen als volwassene is natuurlijk logisch. Wat hadden ze als kind dán moeten doen? Hadden ze toen al onder woorden moeten brengen hoe ze zich voelden? Waar dan? Hoe?



Verder zie ik zwarte Piet niet als racistisch, maar ik zie dus wel het ongemak en verdriet van kinderen zoals FV. En dat vind ik belangrijker. Daarnaast vind ik (door iemand anders dan de quote) de samenleving als 'wit' wegzetten wél racistisch, aangezien donkere mensen al veel langer dan de laatste tientallen jaren deel uitmaken van onze samenleving en onze geschiedenis.



En de (deze) oplossing is zo simpel en doeltreffend.



Ik denk bij dit soort discussies vaak aan de verschillende Surinaamse vrouwen die, in het kader van thuiszorg, al jaren bij me over de vloer komen.

Geen mensen die mij op een al dan niet schreeuwerige manier komen vertellen dat zwarte Piet racisme is natuurlijk.

Ze zijn professioneel genoeg om hun mening neutraal te brengen of anders voor zich te houden.



Maar toch.

Nu dat de discussie al wat langer duurt en we het er uiteraard wel eens over hebben weet ik dat Piet bij hun allemaal op zijn minst wringt.



Van mij mag hij veranderen.

Zodat het feest voor ons allemaal leuk kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:quiaquia schreef op 25 oktober 2016 @ 14:29:

[...]

foutje

Ik heb liever zulke Zwarte pieten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven