Discussie roken in (wachtrij) efteling

20-10-2016 23:08 490 berichten
Alle reacties Link kopieren
De Facebookpagina van de Efteling is ontploft nadat een vrouw er maandag een berichtje op zette met de oproep om roken in het pretpark te verbieden. Op het bericht van Artemis Westenberg is inmiddels ruim vierduizend keer gereageerd, veelal zeer negatief in niet mis te verstane bewoordingen.



Aldus ad.nl.



Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik het zeer onfatsoenlijk vind om in een wachtrij (met kinders) een peuk op te steken, daarbuiten moeten ze het zelf weten.



Ook het bericht en reacties gelezen op facebook... Als je wilt popcornen, ben je daar aan het goeie adres
Alle reacties Link kopieren
quote:Gatti schreef op 25 oktober 2016 @ 13:40:

[...]





Echt serieus? Hoe kun je dit zeggen.Omdat de toegepaste methoden om 1 bevolkingsgroep in een bepaalde hoek te drukken, en de taktieken waarmee de anti-rook-lobby zich bedient de zelfde zijn.
jouw leven is een keuze
Alle reacties Link kopieren
Echt hoe krijg je 't uit je toetsenbord.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
quote:2east schreef op 25 oktober 2016 @ 13:46:

[...]





Omdat de toegepaste methoden om 1 bevolkingsgroep in een bepaalde hoek te drukken, en de taktieken waarmee de anti-rook-lobby zich bedient de zelfde zijn.Er mankeert echt iets aan jouw maatschappelijk inzicht....
Alle reacties Link kopieren
quote:Gatti schreef op 25 oktober 2016 @ 13:50:

Echt hoe krijg je 't uit je toetsenbord.





op mijn toetsenbord zitten allemaal knopjes met lettertjes.... als je die in de juiste/gewenste volgorde na elkaar indrukt, krijg je woorden, en met een beetje intelligentie kan je die woorden to zinnen vormen, lezen, en begrijpen.



Dat laatste is bij jou blijkbaar niet gelukt, dus zal ik het even een beetje toelichten;



De jodenvervolging in Europa, de massamoord op Hutu's en Tutsi's in Rwanda, het verjagen van blamke boeren in Mozambique, ze hebben allemaal 1 ding gemeen, Het menselijk brein zou er onder normale omstandigheden niet aan meewerken. Dus voordat je als minderheid een meerderheid zo gek krijgt iets te doen of te vinden, moet je die meererheid bewerken met propaganda, en het liefst op een manier die werkt.



Dat is wat de anti-rook-beweging in Nederland doet. Niet het roken wordt aangepakt, maar de roker. Niet het gedrag (roken in een wacht rij) maar de persoon (De Aso!) wordt benoemt. Op die manier kan je namelijk uiteindelijk veel makkelijker als minderheid je doel bereiken, doordat je een meerderheid indoctrineerd. Conditionering noemt men dat, en de techniek is letterlijk al zo oud als de weg naar Rome.



Dat is de vergelijking die ik maak.



Het mensleijk brein is er totaal niet op ingericht om te doen wat we hedentendage doen met rokers, we zijn zo "gemaakt", net als dat we begin jaren 50 juist "gemaakt" werden om vooral wel altijd en overal zo veel mogelijk te roken.



Ik ben de eerste die de vlag uit hangt als er in dit land niet meer gerookt wordt. Ik vind alleen wel dat we dat om een andere manier moeten bereiken dan deze want hier worden bevolkingsgroepen tegen elkaar opgezet. Kijk hoe hier gereageerd wordt, en dan zwijg ik nog over de manier waarop er op Facebook wordt gereageerd. (best beschaafd clubje hier op Viva....)
jouw leven is een keuze
Alle reacties Link kopieren
Die denigrerende toon mag je laten hoor. Ik begreep prima hoe jij 't bedoelde.

Ik begreep, en begrijp nog steeds niet hoe je tot zo'n vergelijking kunt komen. en ik zal dat ook nooit begrijpen.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Nee. Jij begrijpt niet wat ik bedoel! Jij denkt namelijk dat ik de nederlandse manier van omgaan met rokers vergelijk met genocide. En dat bedoel ik niet



Ik bedoel dat er de zelfde psychologische technieken toegepast worden om een bevolkingsgroep te stigmatiseren.



En omdat dit subtiel gebeurd vinden we het blijkbaar niet erg. Als er morgen opgeroepen zou worden tot massamoord op rokers zouden we daar (hoop.ik) allemaal op tegen zijn, maar 1 bevolkingsgroep sociaal isoleren vinden we blijkbaar wel goed en dat is nietbse samenleving waarin ik mij prettig voel.
jouw leven is een keuze
Alle reacties Link kopieren
Ik ben echt niet vies van een nazivergelijking hier of daar, maar dit is echt bespottelijk.
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
quote:2east schreef op 25 oktober 2016 @ 14:25:

Nee. Jij begrijpt niet wat ik bedoel! Jij denkt namelijk dat ik de nederlandse manier van omgaan met rokers vergelijk met genocide. En dat bedoel ik niet



Ik bedoel dat er de zelfde psychologische technieken toegepast worden om een bevolkingsgroep te stigmatiseren.



En omdat dit subtiel gebeurd vinden we het blijkbaar niet erg. Als er morgen opgeroepen zou worden tot massamoord op rokers zouden we daar (hoop.ik) allemaal op tegen zijn, maar 1 bevolkingsgroep sociaal isoleren vinden we blijkbaar wel goed en dat is nietbse samenleving waarin ik mij prettig voel.



ik begrijp niet wat jij bedoeld.

Dat leg je hierboven duidelijk uit.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
fout
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
quote:2east schreef op 25 oktober 2016 @ 13:19:

[...]





En dat begrijp ik volledig, en ik vind ook zeker dat jij en heel veel andere COPD-achtige patienten alle recht van spreken hebben, evenals ouders met kinderen, ouderen, etc. Ik heb moeite met de toon, niet met de inhoud. Ik vind dat de manier waarop rokers en roken worden weggezet in onze samenleving, angstige vergelijkingen vertoont met Nazi-duitsland in de jaren 30.



Er komt een dag dat we roken de wereld uit hebben (dat hoop ik niet alleen, dat denk ik ook echt), en dan...? Hetze tegen dikke mensen? Moeten we ons over 5 jaar schamen als we op de markt een bakje kibbeling staan te eten? Alcohol? Is iedereen met een 6-pack bokbier in zijn winkelwagentje over 6 jaar vogelvrij?



Dat is namelijk wat er gebeurd!quote:2east schreef op 25 oktober 2016 @ 14:03:

[...]





op mijn toetsenbord zitten allemaal knopjes met lettertjes.... als je die in de juiste/gewenste volgorde na elkaar indrukt, krijg je woorden, en met een beetje intelligentie kan je die woorden to zinnen vormen, lezen, en begrijpen.



Dat laatste is bij jou blijkbaar niet gelukt, dus zal ik het even een beetje toelichten;



De jodenvervolging in Europa, de massamoord op Hutu's en Tutsi's in Rwanda, het verjagen van blamke boeren in Mozambique, ze hebben allemaal 1 ding gemeen, Het menselijk brein zou er onder normale omstandigheden niet aan meewerken. Dus voordat je als minderheid een meerderheid zo gek krijgt iets te doen of te vinden, moet je die meererheid bewerken met propaganda, en het liefst op een manier die werkt.



Dat is wat de anti-rook-beweging in Nederland doet. Niet het roken wordt aangepakt, maar de roker. Niet het gedrag (roken in een wacht rij) maar de persoon (De Aso!) wordt benoemt. Op die manier kan je namelijk uiteindelijk veel makkelijker als minderheid je doel bereiken, doordat je een meerderheid indoctrineerd. Conditionering noemt men dat, en de techniek is letterlijk al zo oud als de weg naar Rome.



Dat is de vergelijking die ik maak.



Het mensleijk brein is er totaal niet op ingericht om te doen wat we hedentendage doen met rokers, we zijn zo "gemaakt", net als dat we begin jaren 50 juist "gemaakt" werden om vooral wel altijd en overal zo veel mogelijk te roken.



Ik ben de eerste die de vlag uit hangt als er in dit land niet meer gerookt wordt. Ik vind alleen wel dat we dat om een andere manier moeten bereiken dan deze want hier worden bevolkingsgroepen tegen elkaar opgezet. Kijk hoe hier gereageerd wordt, en dan zwijg ik nog over de manier waarop er op Facebook wordt gereageerd. (best beschaafd clubje hier op Viva....)
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
quote:2east schreef op 25 oktober 2016 @ 14:03:

[...]

Ik ben de eerste die de vlag uit hangt als er in dit land niet meer gerookt wordt. Ik vind alleen wel dat we dat om een andere manier moeten bereiken dan deze want hier worden bevolkingsgroepen tegen elkaar opgezet. Kijk hoe hier gereageerd wordt, en dan zwijg ik nog over de manier waarop er op Facebook wordt gereageerd. (best beschaafd clubje hier op Viva....)Heb jij gelezen hoe er op de vrouw gereageerd werd die de klacht over roken in wachtrijen op de Facebookpagina van de Efteling zette? Je zou het niet denken door wat je hier typt. Die vrouw kreeg allerlei aso reacties naar het hoofd geslingerd.
Alle reacties Link kopieren
quote:2east schreef op 25 oktober 2016 @ 14:03:

[...]





De jodenvervolging in Europa, de massamoord op Hutu's en Tutsi's in Rwanda, het verjagen van blamke boeren in Mozambique, ze hebben allemaal 1 ding gemeen, Het menselijk brein zou er onder normale omstandigheden niet aan meewerken. Dus voordat je als minderheid een meerderheid zo gek krijgt iets te doen of te vinden, moet je die meererheid bewerken met propaganda, en het liefst op een manier die werkt.



Dat is wat de anti-rook-beweging in Nederland doet. Niet het roken wordt aangepakt, maar de roker. Niet het gedrag (roken in een wacht rij) maar de persoon (De Aso!) wordt benoemt. Op die manier kan je namelijk uiteindelijk veel makkelijker als minderheid je doel bereiken, doordat je een meerderheid indoctrineerd. Conditionering noemt men dat, en de techniek is letterlijk al zo oud als de weg naar Rome.



Dat is de vergelijking die ik maak.



Het mensleijk brein is er totaal niet op ingericht om te doen wat we hedentendage doen met rokers, we zijn zo "gemaakt", net als dat we begin jaren 50 juist "gemaakt" werden om vooral wel altijd en overal zo veel mogelijk te roken.



Ik ben de eerste die de vlag uit hangt als er in dit land niet meer gerookt wordt. Ik vind alleen wel dat we dat om een andere manier moeten bereiken dan deze want hier worden bevolkingsgroepen tegen elkaar opgezet. Kijk hoe hier gereageerd wordt, en dan zwijg ik nog over de manier waarop er op Facebook wordt gereageerd. (best beschaafd clubje hier op Viva....)



Ik snap dit niet. De niet rokers zijn de meerderheid en de indoctrinatiebudgetten zitten gewoon bij de tabaksindustrie.



Het is volgens mij juist het probleem dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen de persoon en de handeling vanuit het andere "kamp".



Mijn defintitie van een roker is iemand die op dat moment rookt (handeling). Dat kun je volgens mij ook laten en dan ben je voor mij geen roker. Het is volgens mij juist de rooklobby die mensen als roker (eigenschap) beschouwt, en vindt dat die roker de ruimte wel kan delen met een niet roker. (We lossen het samen wel op.)



Maar zo werkt het niet. Je kunt lucht niet delen met iemand die rookt want die eigent zich op dat moment die lucht toe. De enige oplossing die er is, is dat mensen op plekken waar het overlast voor anderen veroorzaakt, niet roken (handeling nalaten).
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
quote:2east schreef op 25 oktober 2016 @ 13:40:

[...]





Je vergelijking met Asbest vind ik een domme.



Jaarlijks raken duizenden mensen besmet met geslachtziekten, met als gevolg chronische ziekte en/of onvruchtbaarheid. Toch wordt er in nederland nog steeds honderdduizenden keren per jaar onbeschermd, wisselende seksuele contacten aangegaan..... Dat doen we dus wel ondanks de bekende risico's.Ok dan. Als jij voor een orgasme kunt zorgen iedere keer dat ik tweedehands rook wil inademen zal ik mijn standpunt nog eens heroverwegen.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Ik wil iemand het roken niet ontzeggen of verbieden.

MAAR ik vind dat iemand evenmin het recht heeft om roken door mijn strot te drukken. En dat doen ze wel als ze gaan roken wanneer we een beperkte ruimte met elkaar moeten delen.



Doe dat dan gewoon ergens anders.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hayek schreef op 25 oktober 2016 @ 14:25:

Ik ben echt niet vies van een nazivergelijking hier of daar, maar dit is echt bespottelijk.



Meer dan bespottelijk.



Maar het schijnt zo te zijn dat in elke discussie over welk onderwerp ook altijd wel een keertje een nazivergelijking wordt gemaakt.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
quote:merano schreef op 25 oktober 2016 @ 16:02:

[...]



Ok dan. Als jij voor een orgasme kunt zorgen iedere keer dat ik tweedehands rook wil inademen zal ik mijn standpunt nog eens heroverwegen. Ja hee, dan kom ik helemaal in ademnood...
Alle reacties Link kopieren
Een aanpassing in de huisregels om er roken in de wachtrijen te verbieden lijkt mij geen slecht idee, evenals eventuele rookzones. Maar de vraag is wel waar de grens ligt. En wanneer men tevreden kan zijn. En dat gaat denk ik heel moeilijk worden. Kijk naar de horeca; mag het niet meer binnen, dan komen er klachten over de vele rokers op een terras. Wordt een terras in twee delen gesplitste, is het nog niet goed als het terras klein is/de wind de verkeerde kant op staat etc.



Iemand dwingen in jou rook te staan vind ik ook asociaal. Of het nu in een wachtrij is, of in een vol bushokje. Maar wanneer er dan aparte regels gemaakt worden/aparte zones voor rokers ingericht worden, dan mag men daar ook tevreden mee zijn. Dan door blijven klagen vind ik ook niet netjes/sociaal.



Want een roker dan inderdaad ook buiten de wachtrij roken. Maar een niet roker kan ook naar een park waar roken in de rij niet toegestaan is. Om maar even wat te noemen. We doen elkaar en onszelf ook een groot deel van dit gezeik aan. Het aangesproken worden als je in de rij staat te roken kan je van te voren verwachten, net als je kan verwachten dat je überhaupt rokers tegenkomt als je de deur uitgaat.



Rekening met elkaar houden is in een samenleving niet meer dan wenselijk. En als er een probleem is, is samen naar een oplossing zoeken de fatsoenlijke manier om ermee om te gaan. Iemand afdokken op Facebook is dat niet en mensen over een kam scheren evenmin.



En geen enkele oplossing is perfect. Altijd zullen er mensen zijn die overal willen kunnen roken en mensen die willen dat het algeheel verboden wordt. Je kan alleen niet altijd alles krijgen wat je wilt (en dat gaat voor beide kanten op), en soms zul je met een middenweg genoegen moeten nemen. Dat is volgens mij de kern van het leven en laten leven.
Alle reacties Link kopieren
quote:merano schreef op 25 oktober 2016 @ 16:02:

[...]



Ok dan. Als jij voor een orgasme kunt zorgen iedere keer dat ik tweedehands rook wil inademen zal ik mijn standpunt nog eens heroverwegen.



Een orgasme door mee-roken zal waarschijnlijk leiden tot een toename van het aantal rokers......



Dat werkt dus averechts
jouw leven is een keuze
Alle reacties Link kopieren
quote:Dormouse schreef op 25 oktober 2016 @ 16:31:

Een aanpassing in de huisregels om er roken in de wachtrijen te verbieden lijkt mij geen slecht idee, evenals eventuele rookzones. Maar de vraag is wel waar de grens ligt. En wanneer men tevreden kan zijn. En dat gaat denk ik heel moeilijk worden. Kijk naar de horeca; mag het niet meer binnen, dan komen er klachten over de vele rokers op een terras. Wordt een terras in twee delen gesplitste, is het nog niet goed als het terras klein is/de wind de verkeerde kant op staat etc.



Iemand dwingen in jou rook te staan vind ik ook asociaal. Of het nu in een wachtrij is, of in een vol bushokje. Maar wanneer er dan aparte regels gemaakt worden/aparte zones voor rokers ingericht worden, dan mag men daar ook tevreden mee zijn. Dan door blijven klagen vind ik ook niet netjes/sociaal.



Want een roker dan inderdaad ook buiten de wachtrij roken. Maar een niet roker kan ook naar een park waar roken in de rij niet toegestaan is. Om maar even wat te noemen. We doen elkaar en onszelf ook een groot deel van dit gezeik aan. Het aangesproken worden als je in de rij staat te roken kan je van te voren verwachten, net als je kan verwachten dat je überhaupt rokers tegenkomt als je de deur uitgaat.



Rekening met elkaar houden is in een samenleving niet meer dan wenselijk. En als er een probleem is, is samen naar een oplossing zoeken de fatsoenlijke manier om ermee om te gaan. Iemand afdokken op Facebook is dat niet en mensen over een kam scheren evenmin.



En geen enkele oplossing is perfect. Altijd zullen er mensen zijn die overal willen kunnen roken en mensen die willen dat het algeheel verboden wordt. Je kan alleen niet altijd alles krijgen wat je wilt (en dat gaat voor beide kanten op), en soms zul je met een middenweg genoegen moeten nemen. Dat is volgens mij de kern van het leven en laten leven.Amen
jouw leven is een keuze
Alle reacties Link kopieren
quote:2east schreef op 25 oktober 2016 @ 16:37:

[...]





Een orgasme door mee-roken zal waarschijnlijk leiden tot een toename van het aantal rokers......



Dat werkt dus averechtsVergeet de glibberige paden dan niet, geen bejaarde kan dan meer met de kleinkinderen naar de Efteling zonder met meerdere botbreuken thuis te komen
In het hele pretpark het roken verbieden zou ik vrij ver vinden gaan. Als niet-roker zou het me goed uitkomen hoor want ik heb een pesthekel aan die tweedehands rook, maar ik zou het evengoed erg ver vinden gaan. Genoeg plekken in zo'n park waar niemand er last van heeft.



Het verbieden van roken in of vlakbij de wachtrij zou ik echter absoluut toejuichen. In de wachtrij zit je min of meer 'opgesloten', er is geen ontsnappen aan als degene voor of achter je begint te roken. Enorm smerig en asociaal vind ik dat, roken in de wachtrij. Bah.



(En natuurlijk is 'opgesloten' relatief, ik kan er ook voor kiezen niet naar de Efteling te gaan of bij overlast de rij te verlaten, maar toch. Ben je leuk een dagje uit, helemaal heppie-de-peppie, sta je een half uur lang die gore rook van de wachtende voor je in te ademen . En als roken verboden is kun je alsnog in de zweetwalm, overdadige parfumlucht of het stompzinnig gebral van anderen terechtkomen wat óók zeer hinderlijk kan zijn, maar ja, je kunt niet alles verbieden... )
Alle reacties Link kopieren
quote:Dormouse schreef op 25 oktober 2016 @ 16:43:

[...]





Vergeet de glibberige paden dan niet, geen bejaarde kan dan meer met de kleinkinderen naar de Efteling zonder met meerdere botbreuken thuis te komen



....en valt klaarkomen door meeroken ook onder schending van de eerbaarheid?



Trouwens, iedere keer als er iemand in je buurt ongewenst begint te roken, een enorm luis orgasme faken zou rokers ook de wereld uit kunnen helpen, en is een stuk vriendelijker
jouw leven is een keuze
@Appeltjesgroen, hinderlijk is iets anders dan ongezond.
Alle reacties Link kopieren
Het is toch gewoon niet meer van deze tijd. Je staat gewoon voor gek. Maar goed, dat is mijn bescheiden mening.
quote:2east schreef op 25 oktober 2016 @ 13:40:

[...]





Hierin zit geen reken houden met elkaar opgesloten. dit is rekeninghouden met, van 1 kant. maar dat terzijde.



Maar hoe moet een niet-roker dan volgens jou rekening houden met de roker in de wachtrij? Zijn hoesten inhouden, uit de rij vertrekken? Wat iemand anders al zei: je kunt de lucht niet delen, dus dan is het toch logisch dat in deze situatie de roker inschikt en even wacht met zijn peuk tot hij/zij uit de wachtrij is?



De wetgever heeft besloten dat roken in de horeca niet meer kan. Dus zijn rokers massaal naar het terras verbannen, en nu er op dat terras volop gerookt wordt vinden ineens een heleboel mensen dat rokers er op een terras wel een beetje rekening mee mogen houden, dat er ook niet-rokers zijn. Maar een rookverbod op terrassen ziet de wetgever niet zitten.



Dat rookverbod in de horeca is op het personeel gericht, niet zozeer op de klanten. De rokers zijn overigens niet naar het terras verbannen natuurlijk, alleen het roken. Als ze hun sigaret uitmaken mogen ze gewoon naar binnen, net als iedereen.



Uiteindelijk vind ik ook dat roken verboden moet worden. gewoon simpelweg verboden. Het islevensbedreigend ongezond, dus verbieden die handel, maar dat zal niet gebueren. Handhaving is ingewikkeld, en zowel de tabaksindustrie als de accijnsinkomsten zijn redenen waarom we zullen blijven roken.



Dat zou wel mooi zijn ja, als roken helemaal verboden zou worden. Maar dat zal er voorlopig wel niet van komen denk ik.



En zolang de wetgever hier geen helder standpunt over in wil nemen (verbieden!) blijft de discussie een maatschappelijke, met enorme uitwassen zoals op facebook, waar de betreffende mevrouw die het onderwerp startte, volledig is afgemaakt. En roker of niet, geen enkel mens verdient zo'n behandeling.



Eens: de wetgever zou hier duidelijker in moeten worden.



Je vergelijking met Asbest vind ik een domme.



Och, het is kankerverwekkend en bepaald niet nuttig om asbest rond te blazen in de wachtrij bij de efteling. En als dat nou je verslaving is, waarom zou dat dan niet mogen, volgens jou redenering? Net als roken dus eigenlijk...



Jaarlijks raken duizenden mensen besmet met geslachtziekten, met als gevolg chronische ziekte en/of onvruchtbaarheid. Toch wordt er in nederland nog steeds honderdduizenden keren per jaar onbeschermd, wisselende seksuele contacten aangegaan..... Dat doen we dus wel ondanks de bekende risico's.Maar die risico's daar kies je wel zelf voor als je seks hebt zonder bescherming. in tegenstelling tot meeroken in de wachtrij, want daar heb je weinig keus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven