Mode & Beauty alle pijlers

Modellenwerk

25-10-2016 19:48 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!



Ik vroeg me af of hier misschien (ex)modellen zijn die mij wat kunnen vertellen over hun ervaring met modellenwerk. Vond je het leuk om te doen, verdiensten, was het zwaar, hoeveel tijd stak je erin, tips.. Ik wil dit graag weten omdat veel mensen mij al gevraagd hebben of ik model was of zeiden dat ik model zou moeten worden, en ik dus twijfel of ik hier echt aan moet beginnen. Het is misschien leuker dan een bijbaantje bij de Albert Heijn (dat is zo'n beetje de enige plek waar iemand van mijn leeftijd, 16, terecht kan om wat geld binnen te halen) en ik heb er in ieder geval de lengte en de maten precies voor.



Ik heb al een beetje rond gezocht op internet uiteraard naar ervaringen maar ik kon vrijwel alleen de extreem negatieve en extreem positieve ervaringen vinden (waar ik vrij weinig aan heb gehad). Vandaar dat ik het hier probeer.
Wat voor mensen zeggen dat tegen je? Vriendinnen, of ook mensen uit 'het wereldje'?
Ik vond dit interview wel een aardig inkijkje geven in de wereld van modellenbureaus.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marana_ schreef op 25 oktober 2016 @ 19:54:

Wat voor mensen zeggen dat tegen je? Vriendinnen, of ook mensen uit 'het wereldje'?Vriendinnen hebben het eigenlijk nog nooit tegen me gezegd haha, tenminste, 1 misschien. Het zijn eigenlijk altijd vreemden op straat of op feestjes die me daarop aanspreken. Mensen die ik niet ken dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:CommonSense schreef op 25 oktober 2016 @ 19:55:

Ik vond dit interview wel een aardig inkijkje geven in de wereld van modellenbureaus.Dankjewel! Ik ga kijken!
Alle reacties Link kopieren
Het is leuk maar zwaar werk. De dagen zijn lang en de inkomsten erg wisselend en onregelmatig.

Als je graag wat geld zou willen verdienen zou ik niet denken in of het een of het ander, maar het naast elkaar doen. Dan krijg je maandelijks je salaris van de AH waar je leuke dingen mee kan doen, en wat je eventueel verder nog verdient is dan mooi meegenomen.



Mijn tip is om je goed in te lezen, en goed op te letten met welk bureau je uiteindelijk in zee gaat (als ze je een contact aanbieden).

Verder moet je jezelf niet rijk rekenen, dat klinkt heel hard; maar er zijn maanden dat je veel geboekt kan worden, maar er kunnen er ook vele passeren zonder opdrachten.



Verder moet je vooral tegen een stootje kunnen, de concurrentie is moordend en vriendinnen hou je er zelden aan over (niet dat het onmogelijk is overigens, zo heftig is het in NL ook niet per se, te nuchter denk ik haha). En voor elke shoot die je geboekt wordt wordt je er voor vele meet afgewezen. Dat moet je naast je neer kunnen leggen.



Ook is plannen een handige vaardigheid, helemaal wanneer je nog op school zit. Klinkt weer hard; maar er zijn er maar heel weinig die ervan kunnen leven dus school heeft meer prioriteit. Mocht je tot de gelukkige behoren die dat uiteindelijk wel kunnen, dan doet het er weinig toe, maar schat die kans niet te hoog in (dromen mag natuurlijk). En voornamelijk gewoon het praktische natuurlijk; erom blijven zitten wil niemand en is zonde van je tijd.



Maar de belangrijkste tip is denk ik dat je er lol in moet hebben. Want het is leuk om te kunnen doen. Zwaar? Ja. Maar heeft zeker leuke kanten. Als je het plezier er niet in kan vinden, dan is het niet de juiste keuze en zonde van de tijd.



Overigens heb ik het van mijn 15e tot mijn 18e met regelmaat gedaan ondertussen weer een tijdje terug, maar zo heel veel zal er in minder dan 10 jaar tijd niet veranderd zijn gok ik.
Alle reacties Link kopieren
Gelezen. Blijft confronterend hoe belangrijk gewicht en afvallen is voor de meiden. Tegelijkertijd zijn er aan andere beroepen weer andere voorwaarden verbonden, maar ik voel me erg persoonlijk ongemakkelijk bij. Ken een meisje dat het goed deed als model, maar ze moest hard werken voor haar lijn. Ze is daarom uiteindelijk gestopt, omdat elke cm zo belangrijk was.
Alle reacties Link kopieren
quote:PlayingTheAngel schreef op 25 oktober 2016 @ 20:27:

Gelezen. Blijft confronterend hoe belangrijk gewicht en afvallen is voor de meiden. Tegelijkertijd zijn er aan andere beroepen weer andere voorwaarden verbonden, maar ik voel me erg persoonlijk ongemakkelijk bij. Ken een meisje dat het goed deed als model, maar ze moest hard werken voor haar lijn. Ze is daarom uiteindelijk gestopt, omdat elke cm zo belangrijk was.



Dat is ook wel een ding ja- stom dat ik dat vergeten was te noemen. Ik had (en heb) heel erg veel mazzel dat ik kan eten wat ik wil zonder aan te komen. Maar als "op gewicht blijven" iets is waar je hard voor moet werken, dan moet je het echt heeeeeel erg graag willen en het werk heeeeel erg leuk vinden wil het "lonen"/de moeite waard zijn.

Immers kost het dan tijd welke je niet aan andere leuke/belangrijke dingen kan besteden zonder dat je de garantie hebt dat het "beloond" wordt door middel van opdrachten. Stress en eventuele onzekerheid dan nog buiten beschouwing gelaten.



Immers, zelfs als je tot op de millimeter nauwkeurig aan de maten voldoet ben je vaak niet de enige, is het niet (altijd) bepalend voor het wel/niet krijgen van de opdracht.
Alle reacties Link kopieren
Gemakkelijk op gewicht blijven is mooi meegenomen en leuk dat mensen vinden dat je model zou moeten worden, maar dat zegt nog niets over of je echt in aanmerking komt. Ik ken een meisje dat een aantal keren gescout is door een modellenbureau. Prachtige meid, geweldig slank figuurtje en toch vonden ze daar haar heupen te breed. Als dat al brede heupen zijn, niet te geloven. Geeft ook meteen een deuk in je zelfvertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, en gezien je leeftijd: Bespreek het met je ouders. Je hebt hun steun en hulp echt nodig, als zij er niet achter staan wordt het heel erg ingewikkeld en is het nog maar de vraag of het überhaupt een optie is. En maak als ze het ermee eens zijn goede afspraken.

Want het kan veel van je vragen, de lange dagen en het reizen en zeker in combinatie met school. En dat laatste, ik schreef het al eerder, mag er niet onder lijden.
Alle reacties Link kopieren
Grappig, er komt echt steeds meer terug haha.



Wat verder overigens minstens zo belangrijk is als je uiterlijk is je houding. Niet alleen qua uitstraling, maar ook hoe je bent om mee te werken. Goed kunnen luisteren, beleefd zijn, welbespraakt en gemakkelijk in de omgang zijn zeker als je net begint broodnodig. Een slechte indruk achterlaten is killing. Hoeveel modellen er ook zijn, het is een heel klein wereldje, helemaal wanneer je net begint en alleen in NL/België werkt.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je alleen maar moet ja-knikken of dingen moet doen waar je geen zin in hebt. Maar je moet je wel zeer bewust zijn dat de indruk die je achterlaat, haast bepalender is voor het krijgen van meer werk dan de foto's. Voor jou meer dan 10 anderen, dat idee zeg maar.

Als je prettig bent om mee te werken en je je professioneel opstelt sta je al snel 1-0 voor, wanneer je eenmaal aan de slag gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb één keer model gestaan, dus mijn ervaring is heel beperkt. Ik vond het erg leuk, omdat de mensen die er aan meewerkte ook leuk en gezellig zijn. Als het iets meer humeurige of kritische mensen waren geweest, was het al weer een stuk minder leuk. Maar het is natuurlijk gewoon werk, met leuke en minder leuke dagen. Dus ik denk dat je wel goed met mensen om moet kunnen gaan en je moet tegen kritiek kunnen (en hier eventueel iets mee doen). O ja, en je niet schamen voor je eigen lijf is ook wel handig.

Het lastigste vond ik dat ik toch veel moest wachten, daarom zou ik er al niet mee door gaan. Ik heb gewoon het geduld en het concentratievermogen er niet voor.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven