Kabinet wil stervenshulp bij 'voltooid leven' toestaan

13-10-2016 01:03 1031 berichten
Mensen met een 'voltooid leven' moeten wettelijk de mogelijkheid krijgen om hun leven met medicijnen te beëindigen, begeleid door een speciale 'stervenshulpverlener'.



Daarvoor pleiten de minister Schippers (Volksgezondheid) en Van der Steur (Justitie) vanavond in een brief aan de Tweede Kamer namens het kabinet. Het voorstel volgt na jaren van discussie, burgerinitiatieven, proefballonnen, rechtszaken en onderzoekscommissies.



In de visie van het kabinet mogen 'oudere' mensen met een consistente en weloverwogen doodswens - ook als ze niet ziek zijn - straks met hulp van een hulpverlener een dodelijk middel innemen. Familie mag daarbij aanwezig zijn, maar het middel niet geven.



Een speciaal opgeleide stervenshulpverlener en een onafhankelijk deskundige beoordelen of de doodswens geen opwelling is of dat er oneigenlijke druk van de familie meespeelt.



Het gaat nadrukkelijk niet om euthanasie, waarbij sprake is van ondraaglijk en onbehandelbaar lijden en artsen actief een rol spelen. In deze gevallen van 'voltooid leven' is sprake van 'lijden aan het leven'.



"Het kabinet is van mening dat het niet alleen een taak van de arts is om barmhartig te handelen, maar ook van de overheid om barmhartigheid te tonen", schrijven de ministers Schippers en Van der Steur aan de Kamer.



Het kabinet wil het recht op autonomie erkennen en het ook vormgeven. "Zodat recht gedaan kan worden aan de legitieme en groeiende wens van mensen in de samenleving."



Met name door de vergrijzende bevolking willen steeds meer mensen op een waardige manier sterven omdat ze het leven als voltooid beschouwen. Ook als er geen sprake is van ziekte.



De euthanasiewet helpt deze groep nu niet. Volgens die wet, die sinds 2002 van kracht is, is euthanasie alleen toegestaan als twee artsen vinden dat er sprake is van ondraaglijk en uitzichtloos lijden door een ernstige lichamelijke of psychische ziekte die niet meer te behandelen is.



Het kabinet wil de mogelijkheden nu dus verruimen. "Wij zijn als kabinet van mening dat bij mensen met een voltooid leven het uitgangspunt voor hun vraag om hulp bij zelfdoding hun recht op autonomie is. Wij hechten er waarde aan dat mensen dit recht kunnen uitoefenen, ook als dit gebeurt in de context van hulp bij zelfdoding."



Eerder dit jaar concludeerde een commissie van wijzen nog dat euthanasie vanwege een 'voltooid leven' niet zou moeten worden toegestaan. De commissie-Schnabel, in 2014 ingesteld door minister Schippers om te onderzoeken of de juridische mogelijkheden voor hulp bij zelfdoding moesten worden uitgebreid, zag geen noodzaak om de wet aan te passen. De Coöperatie Laatste Wil en de Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE) pleitten daarna voor een proef met een laatste-wil-middel, een dodelijke pil, voor mensen vanaf 75 jaar.



Voor de plannen is er een nieuwe wet nodig, los van de huidige euthanasiewet. In die wet moeten de eisen worden omschreven waaraan hulp bij zelfdoding in geval van 'voltooid leven' moet voldoen. Ook moet daarin duidelijk worden vanaf welke leeftijd mensen stervenshulp kunnen krijgen.



Achteraf toetsen blijft net als bij de huidige euthanasiewet verplicht. "Om te waarborgen dat de eisen daadwerkelijk worden nageleefd en in te grijpen in situaties waarin dit niet het geval is geweest. Ook helder zal moeten zijn aan welke criteria wordt getoetst", schrijft het kabinet.

Bron
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 25 oktober 2016 @ 19:26:

Er was net een best mooie discussie over bij dWDD. Sywerd van der Linde verwoordde het goed, vond ik. Men bleef ook hangen bij "maar als mensen dood willen, omdat ze eenzaam zijn, dan laten wij als maatschappij dat liggen" Daar ben ik het niet mee eens. Ik denk niet dat er iemand is, die de eenzaamheid van mijn oom op dit moment weg kan nemen. Vrouw net overleden, geen kinderen en familie + vrienden niet in de buurt. Niemand kan voor hem mijn tante vervangen. In elk geval niet voorlopig. Daar helpt geen wekelijks klaverjasavondje tegen, denk ik.Die tante is niet te vervangen. Ook niet met tig klaverjasavonden. Straks kan hij misschien wel weer genieten van zo'n klaverjasavond, maar nu niet. Logisch, Zijn vrouw is net overleden. Dat is heftig. Maar dat is met elk rouwproces. Het is een groot verdriet en gemis. Dat vind ik evengoed geen reden voor euthanasie. De zin van het leven zal hopelijk weer een plekje krijgen.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:missie_m schreef op 25 oktober 2016 @ 23:17:

[...]

Die tante is niet te vervangen. Ook niet met tig klaverjasavonden. Straks kan hij misschien wel weer genieten van zo'n klaverjasavond, maar nu niet. Logisch, Zijn vrouw is net overleden. Dat is heftig. Maar dat is met elk rouwproces. Het is een groot verdriet en gemis. Dat vind ik evengoed geen reden voor euthanasie. De zin van het leven zal hopelijk weer een plekje krijgen.Gelukkig ben jij ook niet degene die dat beslist, maar dat kwartje wil nog steeds niet vallen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:missie_m schreef op 25 oktober 2016 @ 23:17:

[...]





Die tante is niet te vervangen. Ook niet met tig klaverjasavonden. Straks kan hij misschien wel weer genieten van zo'n klaverjasavond, maar nu niet. Logisch, Zijn vrouw is net overleden. Dat is heftig. Maar dat is met elk rouwproces. Het is een groot verdriet en gemis. Dat vind ik evengoed geen reden voor euthanasie. De zin van het leven zal hopelijk weer een plekje krijgen.Maar dat is denk ik ook de kern. Heeft het leven automatisch zin/een doel/is het automatisch de moeite waard, gewoon als het leven op zichzelf ongeacht de omstandigheden? Voor jou denk ik wel, correct me if I'm wrong. Voor mij heeft het leven geen nut/doel/hoger plan, en is het de moeite waard wanneer er aan een aantal basisvoorwaarden kan worden voldaan. Die voorwaarden zullen overigens voor iedereen weer anders zijn. Maar wanneer je zelf geen voorwaarden aan het leven stelt, is het je misschien moeilijk voor te stellen dat zonder die voorwaarden, het leven voor anderen er niet meer toe doet.
quote:missie_m schreef op 25 oktober 2016 @ 23:17:

Die tante is niet te vervangen. Ook niet met tig klaverjasavonden. Straks kan hij misschien wel weer genieten van zo'n klaverjasavond, maar nu niet. Logisch, Zijn vrouw is net overleden. Dat is heftig. Maar dat is met elk rouwproces. Het is een groot verdriet en gemis. Dat vind ik evengoed geen reden voor euthanasie. De zin van het leven zal hopelijk weer een plekje krijgen.Wat is de zin van het leven van een hoogbejaarde die zonder echtgenote verder moet en eigenlijk als enige uitzicht nog heeft dat hij ook ooit (maar wanneer?) zal sterven?
Alle reacties Link kopieren
quote:missie_m schreef op 25 oktober 2016 @ 23:17:

[...]





Die tante is niet te vervangen. Ook niet met tig klaverjasavonden. Straks kan hij misschien wel weer genieten van zo'n klaverjasavond, maar nu niet. Logisch, Zijn vrouw is net overleden. Dat is heftig. Maar dat is met elk rouwproces. Het is een groot verdriet en gemis. Dat vind ik evengoed geen reden voor euthanasie. De zin van het leven zal hopelijk weer een plekje krijgen.



Maar misschien krijgt zijn leven géén zin meer. Krijgt hij dat gevoel nooit meer terug.



Wat ik bedoel te zeggen is, dat er nog zo'n goede zorg kan zijn, er kan zoveel geïnvesteerd worden in een beter leven en meer activiteiten voor dergelijke mensen, die éénzaamheid, het alleenzijn, omdat hun partner van 50 jaar overleden is, dat vang je niet zomaar even op met een avondje bingo. Ook als hij élke dag bezoek krijgt, élke dag iets zinvols doet, élke dag een activiteit heeft, zelfs dan kan hij nog steeds erg eenzaam zijn, omdat zijn partner er niet meer is.



En ja, jongere mensen raken ook hun partners kwijt, maar als je niet in je laatste levensfase zit, ga je daar allicht anders mee om. Deze oude mensen verliezen niet alleen hun partner, ze leven toch al toe naar het einde. Ze zijn niet meer op de helft, maar leven in veel gevallen al in geleende tijd.



Deze betreffende oom houdt zichzelf bezig en ik denk eigenlijk helemaal niet dat hij voor een dergelijke oplossing zal kiezen. Er zijn wel andere voorbeelden, waarbij ik er niet raar van opkijk als ze een dergelijke keuze maken. Stellen, waarbij de één veel minder kan dan de ander. Als de fitste dan onverhoopt komt te overlijden, zit de ander ineens alleen op een flatje om zich heen te kijken.. veel minder mobiel.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:Carabosse schreef op 25 oktober 2016 @ 12:17:

[...]





Hier ben ik het helemaal mee eens! Mooi bericht!



Ik ben bang dat je gelijk krijgt en dat de regering uiteindelijk de regie over de dood opeist en de wetswijziging niet zal leiden tot echte zelfregie. Het wordt geen privéaangelegenheid maar een medische aangelegenheid, waarbij iemand die je nauwelijks kent, de stervenshulpverlener, over jouw lot zal beslissen.Je hebt er dus geen vertrouwen in dat dit op zorgvuldige wijze zal gaan gebeuren?
You know what to do. Now all you have to do is find the discipline to do it.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 26 oktober 2016 @ 08:19:

En ja, jongere mensen raken ook hun partners kwijt, maar als je niet in je laatste levensfase zit, ga je daar allicht anders mee om. En toch zal het niet houdbaar zijn om een leeftijdsgrens te koppelen aan die wens voor euthanasie. Dan wordt het opbieden van leed. Misschien dat die dertigjarige echt niet zonder zijn vriendin/vrouw kan? Wie zal het zeggen?
quote:Carabosse schreef op 25 oktober 2016 @ 12:17:

[...]





Hier ben ik het helemaal mee eens! Mooi bericht!



Ik ben bang dat je gelijk krijgt en dat de regering uiteindelijk de regie over de dood opeist en de wetswijziging niet zal leiden tot echte zelfregie. Het wordt geen privéaangelegenheid maar een medische aangelegenheid, waarbij iemand die je nauwelijks kent, de stervenshulpverlener, over jouw lot zal beslissen.



Niets nieuws onder de zon: artsen beslissen allang over jouw en mijn gezondheid. Als je te oud wordt bevonden voor bepaalde ingrepen worden ze bijvoorbeeld niet meer uitgevoerd.



Verder helemaal vóór dit voorstel.
Alle reacties Link kopieren
quote:--Dinges-- schreef op 26 oktober 2016 @ 11:46:

Misschien dat die dertigjarige echt niet zonder zijn vriendin/vrouw kan? Wie zal het zeggen?Geef iedereen dan vooral de vrijheid om dat voor zichzelf te bepalen. Mensen die écht dood willen, die zoeken uiteindelijk toch wel naar een manier om dat voor elkaar te krijgen. Als dat dan middels een "stervenshulp" kan, die uiteraard eerst zorgvuldig uitzoekt of de doodswens niet een opwelling of iets dergelijks is, dan is dat toch vele malen wenselijker dan dat mensen overdosissen nemen of voor de trein springen of op een andere gruwelijke manier zelfmoord plegen?
You know what to do. Now all you have to do is find the discipline to do it.
Alle reacties Link kopieren
quote:opisop91 schreef op 26 oktober 2016 @ 12:33:

[...]

Geef iedereen dan vooral de vrijheid om dat voor zichzelf te bepalen.





In principe zou dat al een kwestie zijn van het opheffen van het woord zelf'moord' en daarvoor zelfdoding in de plaats te zetten.



quote:Mensen die écht dood willen, die zoeken uiteindelijk toch wel naar een manier om dat voor elkaar te krijgen.



Daar zit een dubbelzinnigheid in. Ten eerste: waarom moet er dan hulp bij komen als mensen het al zelf willen doen? Ten tweede: mensen die het aankaarten dat ze dat recht willen hebben, doen het ook niet zelf. Iets weerhoudt hen.



Moeten we rekening houden ook met 'spontane' gevoelens? Mensen die voor de trein springen doen dat toch vaak uit een impuls. Niemand bereidt een dergelijke dood zorgvuldig en een tijd van te voren voor.



quote:Als dat dan middels een "stervenshulp" kan, die uiteraard eerst zorgvuldig uitzoekt of de doodswens niet een opwelling of iets dergelijks is, dan is dat toch vele malen wenselijker dan dat mensen overdosissen nemen of voor de trein springen of op een andere gruwelijke manier zelfmoord plegen?



Ik ben het eens met de mensen die zeggen dat we het niet moeten romantiseren. Stervenshulp klinkt prima, maar je vraagt in feite iemand om jou dood te maken. Dat is nogal wat. En zomaar doodgaan of rustig inslapen is het ook niet. Je geest vindt het misschien prima, maar je lichaam wil toch echt leven, dus je zal je lichaam geweld aan moeten doen. Het zal hoe dan ook pijnlijk zijn en er zullen nog steeds risico's aan verbonden zijn (zoals met alle medische ingrepen). Het zal een doodsstrijd zijn.



En dan laten we nog heel veel dingen buiten beschouwing zoals misbruik door nabestaanden in spe, het laten rondslingeren van zo'n pil van Drion. Handel in dat soort pillen, de mogelijkheid om ook laagdrempeliger mensen te vermoorden. We hebben een strenge wapenvergunningwet, dat moet er dan zeker ook komen voor gif. Als je dat gelijk zou stellen, dan zou je onaangekondigde controle moeten krijgen of jij je pil van drion wel in een goed beveiligde kluis hebt etc.



Vooralsnog wordt er te naïef gedacht en gaat men te veel uit van de goedheid en intelligentie van mensen.
Maar we hèbben dat gif om mensen mee te doden al. We hèbben een hele procedure rond eurhanasie, zowel voor een effectieve uitvoering als voor screening. Nou, zoiets kan er ook komen voor stervenshulp bij voltooid leven.



Waar een aantal hier zich misschien niet van bewust is, is dat psychisch lijden nu al grond is voor euthanasie. Het is daarom mi helemaal niet zo'n enorme stap om de definitie van psychisch lijden uit te breiden naar hen die klaar zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:--Dinges-- schreef op 26 oktober 2016 @ 11:46:

[...]





En toch zal het niet houdbaar zijn om een leeftijdsgrens te koppelen aan die wens voor euthanasie. Dan wordt het opbieden van leed. Misschien dat die dertigjarige echt niet zonder zijn vriendin/vrouw kan? Wie zal het zeggen?Klopt, dat besefte ik ook toen ik dit schreef. Maar als je nog gezond bent van lijf en leden, halverwege je verwachtte leeftijd, zie je je toekomst waarschijnlijk anders dan wanneer je al behoorlijk aan het inleveren bent op het gebied van (lichamelijke) gezondheid en je ook weet dat 5 jaar erbij al heel wat zal zijn. 5 jaar waarin de aftakeling steeds harder zal gaan en de kans dat je een nieuw iemand tegenkomt steeds kleiner. Gewoon, omdat je er niet meer zoveel uitkomt en dus niemand tegenkomt.
Later is nu
'Kijken jullie nu ook NPO Politiek?
Het kabinet heeft in het voorstel nog geen leeftijdsgrens genoemd, maar wil het nieuwe systeem wel beperken voor mensen die op leeftijd zijn.



Bron: http://www.nu.nl/politiek ... oding-voltooid-leven.html



Dus als je oud bent en echt niet meer wil ga je waarschijnlijk pech hebben terwijl vaak zij dood willen omdat het genoeg is.

Stelletje druiloren.
Wat een heerlijk debat op tv! Zelden zo geïntrigeerd meegekeken! JustCallMeTut, zover ik het begrepen heb zou daar moeten staan "maar wil het nieuwe systeem wel beperken TOT mensen die op leeftijd zijn."
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 26 oktober 2016 @ 13:24:

[...]

Klopt, dat besefte ik ook toen ik dit schreef. Maar als je nog gezond bent van lijf en leden, halverwege je verwachtte leeftijd, zie je je toekomst waarschijnlijk anders dan wanneer je al behoorlijk aan het inleveren bent op het gebied van (lichamelijke) gezondheid en je ook weet dat 5 jaar erbij al heel wat zal zijn. 5 jaar waarin de aftakeling steeds harder zal gaan en de kans dat je een nieuw iemand tegenkomt steeds kleiner. Gewoon, omdat je er niet meer zoveel uitkomt en dus niemand tegenkomt.



Dat is jouw verwachting, maar dat is gewoonweg niet de realiteit.

De meeste mensen die zichzelf doden zijn juist dertigers, veertigers en vijftigers. (https://www.cbs.nl/nl-nl/ ... er-op-middelbare-leeftijd)
Alle reacties Link kopieren
Ook benieuwd of mensen die er uit willen ook schulden mogen hebben. Volgens mij een van de voornaamste redenen voor zelfmoord.
Alle reacties Link kopieren
quote:--Dinges-- schreef op 26 oktober 2016 @ 15:27:

[...]





Dat is jouw verwachting, maar dat is gewoonweg niet de realiteit.

De meeste mensen die zichzelf doden zijn juist dertigers, veertigers en vijftigers. (https://www.cbs.nl/nl-nl/ ... er-op-middelbare-leeftijd)Dat kan, maar dat is vaak niet met de intentie dat hun leven 'voltooid is' denk ik, zoals het hier bedoeld wordt. Waar we hier dus over discussiëren. Bovendien is het vanuit een verpleeghuis, wanneer je niet zelf uit je stoel kunt komen, een stuk lastiger om je lot in eigen hand te nemen.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:JustcallmeTuT schreef op 26 oktober 2016 @ 14:00:

Het kabinet heeft in het voorstel nog geen leeftijdsgrens genoemd, maar wil het nieuwe systeem wel beperken voor mensen die op leeftijd zijn.



Bron: http://www.nu.nl/politiek ... oding-voltooid-leven.html



Dus als je oud bent en echt niet meer wil ga je waarschijnlijk pech hebben terwijl vaak zij dood willen omdat het genoeg is.

Stelletje druiloren.volgens Dinges is het juist andersom, dus zou dat goed zijn.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:--Dinges-- schreef op 26 oktober 2016 @ 15:29:

Ook benieuwd of mensen die er uit willen ook schulden mogen hebben. Volgens mij een van de voornaamste redenen voor zelfmoord.Nou.. ik denk dus dat dat een hele andere vorm van levenseindewens is. Hier, in de OP bijvoorbeeld, werd toch duidelijk gesproken over een voltooid leven, niet over er een eind aan maken vanwege depressiviteit door schulden. Mocht dat de reden zijn, dan heb je dus die hulpverlening of de arts, die hier achter zal komen en dát oplossen, ipv een drankje of pil geven.
Later is nu
We verlangen erg veel van die levens/stervenshulpverlener. Degene die straks levens/stervenshulpverlener is dient geschoold te zijn als psychiater om te bepalen dat er geen psychische problemen spelen, geschoold als filosoof om te bepalen wat eventueel het leven van de mensen met een voltooid leven nog zin zou kunnen geven, geschoold om te bepalen dat er geen medische klachten zijn of wanneer de ingreep die tot levensbeëindiging leidt ergens misgaat weet hoe te handelen, en onder invloed van al deze disciplines moet hij of zij een subjectief oordeel gaan vormen over de mening van een subject of zo U wilt individu dat diens leven voltooid is, en wat dat dan is, een voltooid leven. Zo. En daar heeft iemand met een voltooid leven nog wel zin in!? Hoeveel tijd neemt het vormen van een oordeel met zoveel disciplines in? Wat een buitengewoon zware taak voor één mens. Is het niet gewoon tegenstrijdig in plaats van ingewikkeld? Zoals recht op autonomie en tegelijk niet het recht op autonomie, met als argument "omdat niets absoluut is", dus ook niet het recht op een voltooid leven? Ongerijmd tot en met!
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 26 oktober 2016 @ 15:45:

[...]

Nou.. ik denk dus dat dat een hele andere vorm van levenseindewens is. Hier, in de OP bijvoorbeeld, werd toch duidelijk gesproken over een voltooid leven, niet over er een eind aan maken vanwege depressiviteit door schulden. Mocht dat de reden zijn, dan heb je dus die hulpverlening of de arts, die hier achter zal komen en dát oplossen, ipv een drankje of pil geven.



Ik denk dat iemand met een hypotheek of met schulden ook om hele valide redenen (als die dan vast zijn gesteld) zijn of haar leven als voltooid kan zien. Het gaat er om dat je dan iemand met schulden zijn 'recht' op deze vorm van euthanasie ontzegd.



En dan nog: waarom is depressiviteit dan geen reden voor levensbeëindiging. Dat is denk ik het probleem; het houdt niet op.
Alle reacties Link kopieren
quote:--Dinges-- schreef op 26 oktober 2016 @ 18:52:

[...]





Ik denk dat iemand met een hypotheek of met schulden ook om hele valide redenen (als die dan vast zijn gesteld) zijn of haar leven als voltooid kan zien. Het gaat er om dat je dan iemand met schulden zijn 'recht' op deze vorm van euthanasie ontzegd.



En dan nog: waarom is depressiviteit dan geen reden voor levensbeëindiging. Dat is denk ik het probleem; het houdt niet op.Hier wordt eerder al ergens gezegd dat depressiviteit in sommige gevallen wél reden is voor euthanasie. Verder had ik het over 'depressiviteit door schulden', daar valt gewoon praktisch wat aan te doen, namelijk.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Laten we nou gewoon eens accepteren dat er oude mensen zijn die geen schulden hebben, die in een leuk huisje wonen, die netjes verzorgd worden, maar die tóch vinden dat hun leven wel klaar is. Uiterlijk is er niks mis met de omstandigheden van die mensen, en de in onze ogen kleine probleempjes die ze dan toch misschien hebben, kunnen "opgelost" worden, dus dan moet je toch gewoon dóór willen leven? Nou nee, sommige mensen willen dat niet. Die hebben inmiddels hun vrienden overleefd, en de familie van hun eigen generatie, ze kunnen niet meer zelfstandig leuke dingen doen, en dan kunnen wij met zijn allen vinden dat ze het helemaal geweldig hebben in die gezellige aanleunwoning, maar voor die mensen is dat een gevangenis waar ze nooit meer uit komen en waar ze alleen maar kunnen wachten op de fatale kwaal. Sterker nog, op den duur gaan ze elke dag bidden dat die fatale kwaal maar morgen, liefst vandaag nog, zal toeslaan. Hun leven is klaar. Waarom zou je dat moment niet zelf mogen bepalen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 26 oktober 2016 @ 18:57:

[...]





Hier wordt eerder al ergens gezegd dat depressiviteit in sommige gevallen wél reden is voor euthanasie. Verder had ik het over 'depressiviteit door schulden', daar valt gewoon praktisch wat aan te doen, namelijk.Hoe dan? Je bent 90, of 95. Hebt alleen AOW en een klein pensioentje (als het meezit). En schulden. Om welke reden dan ook. Hoe zie je dat oplossen dan voor je? Dat er een opgewekte medewerkster van de schuldhulpverlening langs komt en die dan de papieren nagaat en die dan zegt: "Nou, mevrouw, meneer, valt wel mee hoor, als we nou even dat abonnement op de Margriet en de krant opzeggen, en je gaat niet meer dan 50 euro uitgeven per week, dan bent u over een jaar of 10 boven Jan"... En dát ga je dan vertellen tegen iemand van 90 ofzo?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven