Algemeen "zwarte" pietentopic

24-10-2016 18:52 1497 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,



In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het "zwarte" pieten onderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.



Het "zwarte" pietenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.



Met vriendelijke groet,



Het Moderatorteam
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Alle reacties Link kopieren
Met al deze nieuwe veranderingen: wat vertellen we kinderen dan waarom Piet dit jaar geel, groen, paars of blauw is?



Want hier thuis werd altijd verteld dat Piet door de schoorsteen kwam. Dat gaat nu niet meer op natuurlijk.
quote:Poof schreef op 26 oktober 2016 @ 01:05:

Met al deze nieuwe veranderingen: wat vertellen we kinderen dan waarom Piet dit jaar geel, groen, paars of blauw is?



Want hier thuis werd altijd verteld dat Piet door de schoorsteen kwam. Dat gaat nu niet meer op natuurlijk.Als jouw kinderen dat al geloven,dan geloven ze ook wel dat er rode,gele en blauwe pieten bestaan. Nederland is toch ook multicultureel? Dat kan dus ook op (letterlijk)kleurgebied. Je lult er gewoon een punt aan joh.
Alle reacties Link kopieren
Dan houden we het gewoon op Zwarte Piet.
Alle reacties Link kopieren
quote:emmylou schreef op 26 oktober 2016 @ 00:40:

[...]





Er zijn ook mensen die op Sinterklaas lijken. Of op de Paus. Wat is je punt?



Dat vergeleken worden met zwarte Piet me, zeker in dit geval, een stuk ernstiger lijkt dan met Sinterklaas. Een baard scheer je af, een huidskleur niet.

En jouw man is één van diegenen donkere mensen, die geen problemen heeft gehad met Zwarte Piet. Dat is fijn voor hem. Anderen dus wel.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:Poof schreef op 26 oktober 2016 @ 01:05:

Met al deze nieuwe veranderingen: wat vertellen we kinderen dan waarom Piet dit jaar geel, groen, paars of blauw is?



Want hier thuis werd altijd verteld dat Piet door de schoorsteen kwam. Dat gaat nu niet meer op natuurlijk.Een roetvegen Piet, die zwart is van roetvegen uit de schoorsteen, die kan niet door de schoorsteen gekomen zijn? Kun je me dat uitleggen?
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:ardni schreef op 25 oktober 2016 @ 19:20:

[...]





Sorry wat?



Ik ken geen donkere mensen die zo zwart als roet zijn en bij wie je geeen roetvegen ziet.Jij wel?

Overigens zijn er wel degelijk zwarte mensen die zwarte piet zijn, ik weet niet of ze er anno 2016 nog voor uit durven te komen, maar ze waren er wel.



Kennen niet, maar kom genoeg mensen op straat tegen die behoorlijk donker van huidskleur zijn, waarbij je vermoed ik eventuele roetvegen niet of nauwelijks zou kunnen zien. Het zou jammer zijn als die mensen eventueel niet langer Piet zouden kunnen spelen, maar dat wel graag gewild zouden hebben.



En is die facepalm echt nodig? Je kunt toch op een fatsoenlijke manier met elkaar in gesprek?
You know what to do. Now all you have to do is find the discipline to do it.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 26 oktober 2016 @ 08:24:

[...]





Een roetvegen Piet, die zwart is van roetvegen uit de schoorsteen, die kan niet door de schoorsteen gekomen zijn? Kun je me dat uitleggen?Piet wordt niet geel, groen, blauw of paars van de schoorsteen. Poof zoekt naar een manier om dat te verklaren voor haar kinderen.
You know what to do. Now all you have to do is find the discipline to do it.
quote:opisop91 schreef op 26 oktober 2016 @ 09:39:

[...]





Kennen niet, maar kom genoeg mensen op straat tegen die behoorlijk donker van huidskleur zijn, waarbij je vermoed ik eventuele roetvegen niet of nauwelijks zou kunnen zien. Het zou jammer zijn als die mensen eventueel niet langer Piet zouden kunnen spelen, maar dat wel graag gewild zouden hebben.

Dus je wilt zwarte piet zwart laten omdat roetvegen zielig zouden zijn voor mensen met een donkere huidskleur?

Wat sociaal en tolerant van je!

Maar hoe doen al die zwarte mensen die zo graag zwarte piet willen spelen dat nu dan? Zwarte piet is toch zwart? Of zie je dat wel?



Je zou ze ook gewoon een heel andere kleur kunnen geven, maar o, jee, dat kan ook al niet:



quote:Piet wordt niet geel, groen, blauw of paars van de schoorsteen. Poof zoekt naar een manier om dat te verklaren voor haar kinderen.Dat is ook superverwarrend! Ik hoop toch zo voor jullie dat ze nooit een nieuwe kleur M&M's toevoegen. Hoe moet je dat in godsnaam aan je bloedjes van kinderen uitleggen! Daar snappen ze niks van.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 26 oktober 2016 @ 08:24:

[...]





Een roetvegen Piet, die zwart is van roetvegen uit de schoorsteen, die kan niet door de schoorsteen gekomen zijn? Kun je me dat uitleggen?



Die wel. Maar de rest van de kleuren?

Paarse Piet is in een bak met verf gevallen?
quote:Poof schreef op 26 oktober 2016 @ 10:21:

[...]





Die wel. Maar de rest van de kleuren?

Paarse Piet is in een bak met verf gevallen?



Kleine kinderen geloven in kabouters, smurfen, pratende bomen, allerlei soorten goden, levende knuffelbeesten. Ze gaan allemaal naar Zweinstein als ze groter zijn, accepteren het hele Sinterklaasverhaal zonder te twijfelen en zijn ervan overtuigd dat papa alles kan.

Een logische verklaring is volstrekt overbodig.



Het is eerder al gezegd, magisch denken is een vermogen waarover alle kleine kinderen beschikken en dat ze pas op latere leeftijd kwijt raken.

Als je kind niet kan bevatten dat er pieten in allerlei kleuren kunnen rondlopen, dan is het behoorlijk stuk.

Tenzij het de rest van het verhaal wel gelooft, dan is het waarschijnlijk opgejut en verpest door volwassenen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Crique schreef op 26 oktober 2016 @ 10:01:

[...]





Dus je wilt zwarte piet zwart laten omdat roetvegen zielig zouden zijn voor mensen met een donkere huidskleur?

Wat sociaal en tolerant van je!

Maar hoe doen al die zwarte mensen die zo graag zwarte piet willen spelen dat nu dan? Zwarte piet is toch zwart? Of zie je dat wel?



Je zou ze ook gewoon een heel andere kleur kunnen geven, maar o, jee, dat kan ook al niet:





[...]





Dat is ook superverwarrend! Ik hoop toch zo voor jullie dat ze nooit een nieuwe kleur M&M's toevoegen. Hoe moet je dat in godsnaam aan je bloedjes van kinderen uitleggen! Daar snappen ze niks van.



Geen idee hoe die mensen dat nu doen. Ik ken ze niet. Waarschijnlijk schminken ze wel wat bij dan. Neemt niet weg dat het contrast bij een blanke persoon veel groter is dan bij een persoon met een donkere huidskleur en dus beter zichtbaar is. Wil ook niet zeggen dat deze mensen zielig zijn. Maar wellicht toch iets om in ogenschouw te nemen.



Weet niet wat ik met je vergelijking met M&M's moet, maar het slaat wat mij betreft nergens op.



Oh en indien je het weer nodig vindt om op een superieure, arrogante en sarcastische te reageren, doe maar niet dan. Indien je normaal wil discussiëren, dan graag.
You know what to do. Now all you have to do is find the discipline to do it.
Alle reacties Link kopieren
quote:Crique schreef op 26 oktober 2016 @ 10:30:

Kleine kinderen geloven in kabouters, smurfen, pratende bomen, allerlei soorten goden, levende knuffelbeesten. Ze gaan allemaal naar Zweinstein als ze groter zijn, accepteren het hele Sinterklaasverhaal zonder te twijfelen en zijn ervan overtuigd dat papa alles kan.

Een logische verklaring is volstrekt overbodig.



Het is eerder al gezegd, magisch denken is een vermogen waarover alle kleine kinderen beschikken en dat ze pas op latere leeftijd kwijt raken.

Als je kind niet kan bevatten dat er pieten in allerlei kleuren kunnen rondlopen, dan is het behoorlijk stuk.



Eens met bovenstaande.



quote:Tenzij het de rest van het verhaal wel gelooft, dan is het waarschijnlijk opgejut en verpest door volwassenen.Eens, maar dat geldt ook voor ouders die hun kinderen indoctrineren met het idee dat Zwarte Piet racistisch is.
You know what to do. Now all you have to do is find the discipline to do it.
Alle reacties Link kopieren
quote:Poof schreef op 26 oktober 2016 @ 10:21:

[...]





Die wel. Maar de rest van de kleuren?

Paarse Piet is in een bak met verf gevallen?Dat is een prima verklaring inderdaad. Zoals Crique reeds schreef beschikken over het vermogen van magisch denken. Een verklaring is niet eens per se nodig, maar iedere verklaring die je geeft zullen ze slikken als zoete koek.
You know what to do. Now all you have to do is find the discipline to do it.
quote:opisop91 schreef op 26 oktober 2016 @ 10:47:

[...]





Geen idee hoe die mensen dat nu doen. Ik ken ze niet. Waarschijnlijk schminken ze wel wat bij dan. Neemt niet weg dat het contrast bij een blanke persoon veel groter is dan bij een persoon met een donkere huidskleur en dus beter zichtbaar is. Wil ook niet zeggen dat deze mensen zielig zijn. Maar wellicht toch iets om in ogenschouw te nemen.



Weet niet wat ik met je vergelijking met M&M's moet, maar het slaat wat mij betreft nergens op.



Oh en indien je het weer nodig vindt om op een superieure, arrogante en sarcastische te reageren, doe maar niet dan. Indien je normaal wil discussiëren, dan graag.



Ik heb al lang niet meer de illusie dat je op deze peiler normaal kunt discussiëren, en al helemaal niet met mensen die overduidelijk een smoes niet van een argument kunnen onderscheiden, of racisme van een traditie.

En opvoeden moet je met je kinderen doen, het is zinloos om die energie in je medeforummers te steken.
Alle reacties Link kopieren
waarom zouden hele donkere mensen geen piet kunnen spelen?

die paar roetvegen zie je dan misschien niet, maar heb je dat schreeuwerige pak weleens bekeken? daar kun je niet omheen hoor.
very metal
[quote]Poof schreef op 26 oktober 2016 @ 01:05:

Met al deze nieuwe veranderingen: wat vertellen we kinderen dan waarom Piet dit jaar geel, groen, paars of blauw is?



Want hier thuis werd altijd verteld dat Piet door de schoorsteen kwam. Dat gaat nu niet meer op natuurlijk.[/quote]





Wat vertel je de kinderen nu dan?Hij is zwart door de roet vanwege de schoorsteen 4 straten verder. Of heb jij nog een gaskachel? Het kan hoor.

In hoeveel huishoudens is de schoorsteen inmiddels vervangen door de centale verwarming. Mijn kinderen hebben nog nooit in een huis gewoond waar een kachel in zat. Zijn nu 20 plussers. Mijn laatste gaskachel was eind jaren 80. Eigenlijk hebben ze er ook nooit over nagedacht hoe het kan dat er zwarte vegen op de pakjes en op de voordeur zaten terwijl er geen schoorsteen was.



Overigens had piet van mij gewoon zwart mogen blijven. Als piet geel, blauw, rood, groen etc wordt dan lijkt het meer op carnaval. Die stroopwafelpieten waren helemaal belachelijk.



Als ik nog denk aan de zwarte vegen op de pakjes en de voordeur en dan die gezichtjes van de kinderen erbij.....was zo aandoenlijk. Ik vond het het leukste feest van het jaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Crique schreef op 26 oktober 2016 @ 11:04:

[...]





Ik heb al lang niet meer de illusie dat je op deze peiler normaal kunt discussiëren, en al helemaal niet met mensen die overduidelijk een smoes niet van een argument kunnen onderscheiden, of racisme van een traditie.

En opvoeden moet je met je kinderen doen, het is zinloos om die energie in je medeforummers te steken.Als ik je eerste zin lees dan krijg ik vooral het idee dat je behoorlijk overtuigd bent van je eigen gelijk. Als je op die manier iedere keer met gestrekt been een discussie inschuift, dan is discussie inderdaad niet mogelijk. We maken ons daar inderdaad allemaal weleens schuldig aan, ik ben zelf ook niet roomser dan paus, maar wat zelfreflectie hieromtrent zou iedereen goed doen in plaats van de schuld altijd maar bij een ander te leggen.
You know what to do. Now all you have to do is find the discipline to do it.
Alle reacties Link kopieren
quote:-KING- schreef op 26 oktober 2016 @ 11:07:

waarom zouden hele donkere mensen geen piet kunnen spelen?

die paar roetvegen zie je dan misschien niet, maar heb je dat schreeuwerige pak weleens bekeken? daar kun je niet omheen hoor.



Goed punt.



Ik wilde alleen maar zeggen dat roetvegen bij onze donkere medemens waarschijnlijk niet goed of in ieder geval minder goed zichtbaar zijn. Iemand zwart schminken lijkt mij in die zin praktischer. Maar kennelijk heeft iedereen de indruk dat ik een sneer probeer te maken richting donkere medemensen.
You know what to do. Now all you have to do is find the discipline to do it.
Alle reacties Link kopieren
quote:opisop91 schreef op 26 oktober 2016 @ 11:26:

[...]





Goed punt.



Ik wilde alleen maar zeggen dat roetvegen bij onze donkere medemens waarschijnlijk niet goed of in ieder geval minder goed zichtbaar zijn. Iemand zwart schminken lijkt mij in die zin praktischer. Maar kennelijk heeft iedereen de indruk dat ik een sneer probeer te maken richting donkere medemensen.



Je kunt zwarte mensen die als Piet zijnde willen spelen ook witte vegen geven.

Dan is het effect van de schoorsteen weer hetzelfde
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
quote:emmylou schreef op 26 oktober 2016 @ 00:35:

[...]





Zeker weten. Mijn man (Surinaams, donker) heeft jarenlang met zeer veel plezier voor zwarte piet gespeeld voor onze kinderen, kinderen van vrienden en op de vereniging.

Voor hem en ons gezin is de lol er compleet af. Door al het gedoe, de polarisatie en de beschuldigingen over en weer, het uitspelen van de racismekaart en de extreme reacties van beide kanten. Hij is van huis uit in Suriname gewend Sinterklaas uitgebreid te vieren. Ik als Nederlandse niet, alleen schoenzetten, maar geen pakjesavond. Wij vierden alleen kerst met cadeautjes. En dat is wat we besloten hebben vanaf dit jaar ook met ons gezin te gaan doen. Hier geen Sinterklaas meer. De kinderen geloven niet meer, godzijdank.



Zonde, hier vieren we het met vrienden en met familie(2x keer dus), enkel volwassenen.

De groepjes worden steeds kleiner helaas,zonde.

Plaats voor een discussie is er niet, we vieren gewoon een leuk sinterklaatfeest
Alle reacties Link kopieren
quote:dianavankrimpen schreef op 26 oktober 2016 @ 11:11:

[quote]Poof schreef op 26 oktober 2016 @ 01:05:

Met al deze nieuwe veranderingen: wat vertellen we kinderen dan waarom Piet dit jaar geel, groen, paars of blauw is?



Want hier thuis werd altijd verteld dat Piet door de schoorsteen kwam. Dat gaat nu niet meer op natuurlijk.[/quote]





Wat vertel je de kinderen nu dan?Hij is zwart door de roet vanwege de schoorsteen 4 straten verder. Of heb jij nog een gaskachel? Het kan hoor.

In hoeveel huishoudens is de schoorsteen inmiddels vervangen door de centale verwarming. Mijn kinderen hebben nog nooit in een huis gewoond waar een kachel in zat. Zijn nu 20 plussers. Mijn laatste gaskachel was eind jaren 80. Eigenlijk hebben ze er ook nooit over nagedacht hoe het kan dat er zwarte vegen op de pakjes en op de voordeur zaten terwijl er geen schoorsteen was.



Overigens had piet van mij gewoon zwart mogen blijven. Als piet geel, blauw, rood, groen etc wordt dan lijkt het meer op carnaval. Die stroopwafelpieten waren helemaal belachelijk.



Als ik nog denk aan de zwarte vegen op de pakjes en de voordeur en dan die gezichtjes van de kinderen erbij.....was zo aandoenlijk. Ik vond het het leukste feest van het jaar.



Altijd huizen gehad met open haard.

Dus ja, door de schoorsteen.
quote:willem1959 schreef op 25 oktober 2016 @ 14:19:

Zodra Zwarte Piet is aangepast verzinnen die nietsnutten uit Amsterdam Zuid-Oost wel weer wat nieuws. Het houdt niet op.



Daar ze hun zin gekregen hebben, houden ze zich nu bezig met het bekladden van standbeelden en monumenten:



https://www.facebook.com/DGENL/





http://nos.nl/artikel/213 ... -monumenten-in-hoorn.html





Nu met zijn allen nog even dokken voor de herstelbetalingen, want daar is het uiteindelijk om te doen.



Dat zwarte mensen misschien moeite hebben met Zwarte Piet omdat ze zelf Zwarte Piet genoemd worden daar kan ik mij nog wat bij voorstellen, maar slavernij en racisme erbij betrekken vind ik complete onzin. Alleen al het feit dat de blanke Nederlanders stelselmatig voor racist worden uitgemaakt, vind ik schandalig.



Voor wat betreft de roetveegpiet is er voor sommige scholen al een probleem ontstaan. Ze weten niet waar ze nu de pieten vandaan moeten halen. Ouders die voorheen als Piet optraden, worden nu te eenvoudig herkend door leerlingen. Voor het inhuren van Pieten is geen budget beschikbaar. Misschien dat voorstanders van de roetveegpieten zich als vrijwilliger willen aanmelden?
Alle reacties Link kopieren
De roetveegpieten vind ik op zich geen verkeerde oplossing. In het Sinterklaasjournaal vorig jaar werden ze steeds meer beroet naarmate ze vaker door de schoorsteen gingen, dus er zaten ook pieten met meer schmink bij. Klinkt heel plausibel.



Ik vind alleen de discussie en de polarisatie zo beneden peil geworden dat de lol en de zin er volledig af is. Alle witte mensen zijn racisten en moeten boeten voor de wandaden van hun verre voorouders. Alle donkere mensen trekken de racismekaart en zijn zeurpieten. Daardoor is voor ons het sinterklaasfeest de nek omgedraaid. Niet door roetvegen ofzo.
Ab imo pectore
Alle reacties Link kopieren
quote:ardni schreef op 25 oktober 2016 @ 19:53:

Anousha heet gewoon Anna Steijn, heel exotisch zo een artiestennaam,maar zo heet ze niet.Nzume is toch echt de achternaam van haar biologische vader. De naam Steijn heeft ze wel gedragen, maar was de naam van haar stiefvader. Ik ken wel meer mensen die om verschillende redenen hun achternaam hebben veranderd van of naar die van hun vader en dat heeft toch weinig met artiestennamen of aanstelleritis te maken, zoals jij in het geval van Anousha Nzume beweert. Of denk je dat ze op haar 18e, toen ze die achternaam is gaan gebruiken, al een heel plan had klaarliggen voor wat ze in 2016 op tv zou gaan zeggen over haar toekomstige kinderen?
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de roetveegpieten een prima oplossing. Er werd door tegenstanders van verandering altijd gezegd dat zwarte piet wel zwart moest blijven, want dat hij zwart was kwam door het roet. En nu krijgt hij roet op zijn gezicht - opgelost!



Dat mensen zich zorgen maken over de herkenning, kan ik me voorstellen, maar met een beetje creativiteit is dat makkelijk op te lossen. De vrijwilligers bijvoorbeeld zichtbaar voor de kinderen een pietendiploma laten halen, bijvoorbeeld. Kunnen kinderen ook nog trots zijn dat hun vader Sinterklaas mag helpen. Scholen kunnen ook samenwerken om vrijwilligers uit te wisselen: dan gaan de vrijwilligers die normaal naar school A zouden gaan naar school B en omgekeerd. Maar er is echt van alles te bedenken.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven