Geluk gehad, of fout van Woningbouwvereniging?

25-10-2016 15:36 58 berichten
Ik ben afgelopen april verhuisd naar een heel mooi huurhuis. Het is wel oud en de woningbouwvereniging wil er eigenlijk niets aan doen qua renovatie tot er een plan is voor de hele wijk. Dat kan nog wel een jaar of 10 duren (of langer). Nou ja: ons vorige huis stond in dezelfde wijk dus dat verhaal kennen we al 14 jaar. Dat we nu overal enkel glas hebben, daar zeuren we dus niet over. Wat noodzakelijk is en echt niet langer kan wachten, wordt wel opgepakt; voor we er in trokken is er een geiser verwijderd en een nieuwe CV ketel geplaatst.



Het is een beetje aftasten wat de woningbouwverening nu "noodzakelijk" vindt. In de periode van de verhuizing hebben we 3 maanden dubbele huur betaald om te kunnen klussen. We hadden geen geld om dat uit te besteden, en zelf ook weinig energie. Op de verhuisdatum was dus nog niet alles af, en zijn we er maar gewoon in getrokken. In die periode is er best intensief contact geweest en heeft de woningbouwvereniging ook echt de meeste dingen opgepakt die we meldden. Ik ben iedere dag blij dat ik hier nu zit, maar we hebben nog heel wat te doen. Het heeft ook een hele tijd stil gelegen omdat we gewoon uitgeput waren van alle inspanning, en het gezin even voor ging. Nu komen we dus regelmatig nog dingen tegen die niet goed zijn. Laatst was de WC-deur kapot; hij was voor de verhuizing vervangen en in knetterscheve scharnieren geforceerd. Daar kwam een barst van op de plek waar het scharnier in de deur zit. Iedere gek kon zien dat die deur niet goed was opgehangen, maar toen ik de woningbouwvereniging belde, kreeg ik ineens een hele preek dat ik veel te lang wachtte met melden, en dat het budget dat ze hadden rond de verhuizing nu afgesloten was. De deur werd wel gerepareerd, maar de wasbakken met barsten er in werden niet vervangen, hoewel ze dat wel gedaan zouden hebben als ik het meteen had gemeld. De toon was best intimiderend, alsof ik een kind was dat de les gelezen werd.



NU zit ik dus in een huis waaraan alles rammelt, en je steeds keuzes moet maken wat je oppakt; het is echt niet zo dat die wasbakken er als enige achterstallige punt uit sprongen en ik dat uit laksheid steeds heb uitgesteld. Het gebrek aan verlichting in de badkamer (er moet een extra stroomaansluiting komen) vonden ze ons eigen probleem, dus ik weet ook nooit wat ik nou moet melden of niet. Nu bedachtik pas later dat ik verwijten krijg over dingen die een opzichter gewoon zelf allemaal moet signaleren bij de eindopname met de vorige bewoners. Overal wordt op bezuinigd qua inspanning, en ook die eindcontroles en woningoverdracht gaat echt in een uurtje. En vervolgens moeten wij achter iedere loszittende plint, gaten in de muur, dichtgetimmerd raam etc. zelf aan.



Nu heb ik ten eerste nog best wat zaken die niet helemaal kloppen, waar we nog wel tegenaan gaan lopen nu we het klussen weer oppakken. Ik durf daarmee eigenlijk niet meer terug naar de woningbouwvereniging omdat ik dus zo stevig te horen kreeg dat het verhuisbudget is afgesloten, en er alleen nog maar klein onderhoud kan komen.



Maar ten tweede is gister een elektricien gekomen (op kosten van de woningbouwvereniging gelukkig) omdat het licht steeds raar knipperde en uitviel. Die constateerde een gevaarlijk slechte aansluiting in de meterkast; een draad was al half doorgebrand en de draad daartegenaan was al erg heet. Het huis was dus gewoon bijna afgefikt. En nu vraag ik me af of ik toch eens tegengas moet geven en de man van de woningbouwvereniging er op aanspreken dat ze ons zo'n slecht huis hebben overgedragen. Wat moet ik allemaal nalopen en controleren wat ze zelf niet gewoon goed gedaan hebben?



Denken jullie dat het zin heeft om de woningbouwvereniging hier op aan te spreken? Ik ben ten eerste gewoon best geschrokken. Maar het steekt me ook dat ze op zo'n beschuldigende toon tegen me praten dat ik eigenlijk niet meer over "normale" dingen durf te overleggen, terwijl dat dus eigenlijk oorspronkelijk gewoon hun eigen werk was dat ze niet goed hebben uitgevoerd.



Je kan je afvragen wat het effect van zo'n gesprek zou moeten zijn. Voor mij is dat dat ze weer normaal doen als er iets kapot is dat ik meld, en dat ze er niet zo'n heisa van maken. Ik weet dat het lastig is qua budget omdat de kostenpost voor de verhuizing is afgesloten, maar ik vind dat eigenlijk niet mijn probleem, maar het gevolg van hun eigen geringe inspanning. Sorry voor de lap tekst: ik heb even nodig om het voor mezelf op een rijtje te zetten. Wat denken jullie? Heb ik kans op deze uitkomst? Of moet ik gewoon in mijn handjes wrijven dat het goed is afgelopen met de meterkast en het hierbij laten...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het gevoel dat bij iedere post er steeds iets nieuws naar voren komt. Misschien dat dat aan mij ligt. Maar ik zou iemand die iedere zoveel weken belt omdat ze op haar dooie gemak aan een ander deel van het huis is begonnen en daar iets heeft gevonden wat ze af wil schuiven ook afwimpelen. En ja, natuurlijk zijn er dingen die ze wél horen te doen, zoals een gat in de vloer en een brandgevaarlijke meterkast, maar ik zou even heel goed naar je lijstje kijken voordat je nog een keer belt. Als je belt over die wc zou ik je als woonbedrijf vierkant uitlachen, bijvoorbeeld. En het "mijn ontzettend oude huis heeft slechte isolatie (duh), ik heb last van mijn buurman die rookt"-verhaal zou ik ook wegwuiven met de tip voor een bepaalde folie.
Alle reacties Link kopieren
Kijk hier eens voor een overzicht van wie waar verantwoordelijk voor is qua onderhoud: https://www.rijksoverheid ... oord/onderhoud-huurwoning



Verder zou ik (ik werk bij een corporatie) als ik jou was eens goed door het huis gaan en alle gebreken opschrijven. Leg ze even naast bovenstaande lijst en kijk wat voor de rekening van je verhuurder is. Vervolgens zou ik een brief (of mail) sturen naar je verhuurder. Situatie uitleggen, waarom je achter sommige dingen pas later bent gekomen. Aangeven dat je een voor jou vervelende reactie hebt gehad en dat je graag de situatie wilt bespreken en oplossen. Gewoon op een zakelijke toon zonder al te veel emoties.

Ideaal voor een oplossing zou een afspraak bij je thuis zijn met een opzichter zodat je alles ter plekke bij langs kunt en per punt kunt afspreken wat er wordt gedaan. Bij mijn werkgever zouden we daar zeker aan meewerken, maar ik weet niet van wie je huurt en ik ken natuurlijk niet alle corporaties 'van binnen' dus in hoeverre zij daarin meegaan kan ik niet inschatten.



Kom je er op deze manier niet dan zou ik naar de huurdersvereniging gaan voor ondersteuning. Zij vertegenwoordigen de belangen van de huurders van jouw corporatie. Als het goed is kun je daar informatie over vinden op de website van je verhuurder. Zij kunnen bemiddelen.



Lukt dit ook niet, dan zou ik naar de huurcommissie stappen. Ik zou dit niet gebruiken als 'dreigement' richting je verhuurder, zoals eerder geadviseerd. Dat doet de verstandhouding vaak niet veel goed en ik kan me zo voorstellen dat je dit uiteindelijk met een positief gevoel wilt afsluiten dan met een strijd.



Succes, ik hoop dat je eruit komt!
smup wijzigde dit bericht op 25-10-2016 21:34
Reden: Kleine toevoeging :)
% gewijzigd
Bedankt voor alle meedenk-oplossingen!



Er is in ieder geval eensgezindheid dat niemand vind dat ik de WB moet aanspreken op het feit dat ze ons in een huis hebben laten trekken waarvan ze niet eens de meterkast goed gecontroleerd hebben, hoewel dat slecht had kunnen aflopen.

Ik had na het gemopper een idee van "kijk eens naar je eigen bijdrage" richting WB (wel mopperen dat ik dingen niet doe, maar zelf ook heel veel hebben laten lopen), maar dat zal wel een unieke hersenkronkel zijn. Ook goed; bedankt voor de spiegel.
Alle reacties Link kopieren
Zo lees ik de reacties in je topic niet TO.

Op sommige vlakken heb je zeker een punt, je WB is inderdaad laks.



Alleen, je klaagt ook over een aantal zaken die toch echt je eigen pakkie an zijn. En misschien komt dat door je asperger, maar je haalt er veel dingen bij die niet relevant zijn.



Dan wordt het vervolgens nog lastiger voor je gemaakt doordat de WB je een preek geeft, waardoor je gaat twijfelen.



Iemand plakte een lijst voor je, loop met die lijst door je huis. Meldt alles wat niet klopt. Die kranen vallen ook onder je verhuurder, die mogen op de lijst. Een te hoge wcpot niet. Maar de kapotte spoelbak weer wel, die is namelijk stuk.



Ik hoor meerdere mensen over termijnen waarbinnen je een gebrek moet melden. Volgens mij bestaat zo'n termijn niet, tenzij het gebrek zichtbaar gevolgschade veroorzaakt.



Dingen als schimmel mogen ook op de lijst. Die kier boven het raam ook, maar die kun je vrij makkelijk dichtkitten, dat is waarschijnlijk makkelijker en sneller.



Dampwerend folie is je eigen keus, die dus niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw_Kniesoor schreef op 26 oktober 2016 @ 08:48:

Bedankt voor alle meedenk-oplossingen!



Er is in ieder geval eensgezindheid dat niemand vind dat ik de WB moet aanspreken op het feit dat ze ons in een huis hebben laten trekken waarvan ze niet eens de meterkast goed gecontroleerd hebben, hoewel dat slecht had kunnen aflopen.

Ik had na het gemopper een idee van "kijk eens naar je eigen bijdrage" richting WB (wel mopperen dat ik dingen niet doe, maar zelf ook heel veel hebben laten lopen), maar dat zal wel een unieke hersenkronkel zijn. Ook goed; bedankt voor de spiegel.





Aan de hand van formulier huurcommissie alle gebreken melden aan wbv. Dan merk je vanzelf wel wat voor jouw rekening komt en wat niet. En als zaken niet gerepareerd worden door wbv doorgeven aan huurcommissie.

Over je relatie met de wbv zou ik me persoonlijk niet zo druk maken. Er zijn nu eenmaal bepaalde wettelijke vereisten en niet elke wbv vat deze taak goed op.
quote:Mevrouw_Kniesoor schreef op 25 oktober 2016 @ 15:56:

Die loszittende plint zat in een afbrokkelende muur met een groot gat in de vloer er onder. Het gat in de muur was zo groot als je hoofd en opgevuld met kippengaas en purschuim (kwam onder oude behanglagen vandaan). De aansluiting in de badkamer betreft een stopcontact: er is nu alleen een stroompunt voor een lamp, maar als je dat verlengt naar een stopcontact, moet je het licht eerst aandoen voor er spanning op het stopcontact staat. Dus scheerapparaat, fohn of epileerapparaat kan je niet gebruiken.



Het waren geen kleine optische foutjes hoor. Het huis is 100 jaar oud en dat is best te merken.Ik heb ook geen stroompunt in de badkamer, dat is nu eenmaal niet in oudere huizen, maar dat is toch ook geen verplichting.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw_Kniesoor schreef op 26 oktober 2016 @ 08:48:

Bedankt voor alle meedenk-oplossingen!



Er is in ieder geval eensgezindheid dat niemand vind dat ik de WB moet aanspreken op het feit dat ze ons in een huis hebben laten trekken waarvan ze niet eens de meterkast goed gecontroleerd hebben, hoewel dat slecht had kunnen aflopen.

Ik had na het gemopper een idee van "kijk eens naar je eigen bijdrage" richting WB (wel mopperen dat ik dingen niet doe, maar zelf ook heel veel hebben laten lopen), maar dat zal wel een unieke hersenkronkel zijn. Ook goed; bedankt voor de spiegel.



De WB heeft niet in het huis gewoond he, dingen als knipperende lampen merk je vaak alleen als je in een huis woont. Er wordt bij een verhuizing meestal wel een check gedaan maar die is vaak alleen op het oog.



De reden dat dingen binnen een bepaalde periode na het tekenen van het huurcontract gemeld moeten worden heeft deels met het geld te maken (onderhoud gekoppeld aan de verhuizing komt uit een ander budget dan het dagelijkse onderhoud, maar ik vind wel dat ze je de termijn moeten laten weten en als dat niet is gebeurd dan mogen deze verschillende budgetten nooit jouw probleem zijn). Een andere belangrijke reden is dat de WB dan min of meer zeker weet dat je het niet zelf hebt veroorzaakt. Je wilt niet weten wat voor schade mensen zelf maken en vervolgens door de verhuurder kostenloos willen laten opknappen. Bijvoorbeeld je wastafel, als je dat na x maanden pas meldt, hoe kan de WB dan weten dat het al zo was en dat je het niet zelf veroorzaakt hebt? Ik snap dat het vervelend is dat je dan niet geloofd wordt maar de mensen bij de WB werken er waarschijnlijk lang genoeg om mensen niet meer op hun mooie blauwe ogen te geloven...
Ik snap je wel hoor, Smup, maar we hebben 14 jaar lang op 200 meter afstand gewoond en in dat huis is al het sanitair keurig onbeschadigd en schoon opgeleverd. Zou wel raar zijn als we in het nieuwe huis dan ineens de wasbakken gaan slopen. Het huis was trouwens meer dan 50 jaar door dezelfde bewoners bewoond, dus dan is er wel het een en ander versleten.



En die knipperende lampen kunnen ze ontgaan, maar die waren dus het gevolg van draadjes in de meterkast die niet goed verbonden waren met de contactpunten. Dat lijkt me iets waar je een grondige visuele check voor zou moeten doen voordat je het huis "veilig" verklaard. De helft van de meterkast is vervangen: alle ouderwetse stoppen zijn nu schakelaars. Dit gedeelte zat er pal onder en was volgens de elektricien waarschijnlijk nog hetzelfde als voor de verhuizing.



Wat de WB wel gedaan heeft, is uit oogpunt van zogenaamde "veiligheid" alle aansluitpunten in de tuin en bij de voor- en achterdeur gesloopt. Dus er staat nog een tuinlantaarn met een weerbestendig stopcontact zonder aansluiting in de tuin, in de schuur is geen licht meer en bij de voor- en achterdeur kan je geen lamp meer ophangen. In de tuin vond ik bij het graven nog de hele dikke doorgeknipte stroomkabels: dat was niet netjes opgeruimd ofzo. Dus nu moeten we alle bedrading voor buitenverlichting weer zelf aanleggen.



Dat zal allemaal ook wel onder ons eigen beheer vallen, maar het is gewoon jammer hoe alles voor onze ogen "gesloopt" werd voor we er in trokken, en dat ze ondertussen de meterkast gewoon slecht geïnstalleerd vrijgeven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven