Werk & Studie alle pijlers

Naar de WC tijdens tentamens?

25-10-2016 13:48 63 berichten
Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen van studenten op hogescholen en universiteiten hier: mogen jullie tijdens de afname van tentamens naar de wc? En zo ja, welke regels en beperkingen gelden dan? Bv niet tijdens eerste half uur, of alleen bij lange tentamens? Gaat er een surveillant mee?



(het gaat me om tentamens nu, dus niet over tentamens van jaren geleden. De regels lijken nl steeds strenger te worden ivm smartphonegebruik en dergelijke).
Alle reacties Link kopieren
quote:Mietrot schreef op 25 oktober 2016 @ 18:33:

[...]





Hier gaat de deur dicht na 15 minuten.

16 minuten te laat is dus pech hebben.



Je krijgt geen extra tijd. Kom je dus binnen om 9.10 dan geef je toch gewoon af om 12.00 bij een examen van 3 uur.



Als je nog moet reizen vertrek je dus gewoon een half uur of een uur eerder.

School kan er niet aan doen dat jouw trein vertraging heeft of dat je in de file staat.





Hier zijn er zelfs docenten in wiens les je niet meer binnenkomt bij 5 minuten vertraging.

Ze hebben namelijk geen zin om het eerste half uur continu gestoord te worden door laatkomers.

Je komt gewoon op tijd of je komt niet.



Geen extra tijd is natuurlijk logisch. Ik denk dat dat nergens gebeurt (anders wil ik wel naar die instelling switchen )

Ik heb wel eens vrienden die te laat komen door treinvertraging. Een trein eerder met een tentamen om half 9 is niet voor iedereen haalbaar en het lost het probleem niet altijd op. Ik ben dan ook blij dat je bij ons wel te laat mag komen, scheelt je een hoop stress. Verder hebben we bijna altijd tentamen in de gymzaal, dan ga je achterin zitten en heb je nauwelijks last van de laatkomers. Het meeste last heb ik eerder nog van surveillanten die van alles gaan doen en tegen elkaar gaan fluisteren. Zit gewoon stil met een boek.



Een tentamen van 8 uur? Waarom doen ze dat zo? Je kan je toch onmogelijk 8 uur lang concentreren op een tentamen? Ik snap dat nooit, je wilt toch juist studenten helpen en begeleiden? Je zou denken dat je die studenten wil motiveren en dingen wil leren. Je zit daar als universiteit toch niet om het leven van studenten zo zuur mogelijk te maken, of wel?
quote:RegalPrinces schreef op 25 oktober 2016 @ 17:47:

Want je kan niet even 3 uur zonder naar de wc te gaan?Oh, wat een heerlijk invoelende reactie weer
8 uur tentamen zonder te mogen plassen? Gestoord. Maar ik kan me niet voorstellen dat er nooit een student over geprotesteerd heeft, of mee naar de geschillencommissie of de pers is gestapt. Dit lijkt me niet houdbaar voor een instelling.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fluithaas schreef op 25 oktober 2016 @ 20:06:

8 uur tentamen zonder te mogen plassen? Gestoord. Maar ik kan me niet voorstellen dat er nooit een student over geprotesteerd heeft, of mee naar de geschillencommissie of de pers is gestapt. Dit lijkt me niet houdbaar voor een instelling.Toch is het hier realiteit. Gelukkig heb ik mijn diploma's al gehaald
Wij mochten niet. Ook niet tijdens een 4 uur durend tentamen.

Overigens had ik daar meestal ook simpelweg de tijd niet voor.
Alle reacties Link kopieren
Ik gaf altijd van tevoren aan dat ik een blaasontsteking had. Dat was meestal niet zo, maar ik heb chronisch blaaspijnsyndroom en kan me echt niet concentreren als ik moet plassen. Geen zin om dat elke keer te moeten uitleggen. En er ging dan een surveillant mee richting toilet. Een aantal keer nodig gehad tijdens mijn studie. Nooit een probleem mee gehad. Ik heb gelukkig nooit schriftelijke examens gehad die langere duurden dan 2 uur.



Dit is van ongeveer een jaar geleden.
quote:RegalPrinces schreef op 25 oktober 2016 @ 17:47:

Want je kan niet even 3 uur zonder naar de wc te gaan?Nee, eigenlijk nooit gekund ook. Afgelopen jaar een periode met behoorlijke blaasproblemen gehad waardoor ik het eigenlijk niet op kon houden en sowieso elk uur wel een keer moest rennen, maar zelfs met een brief van de uroloog mocht ik niet en tweede keer tijdens een die uur durend tentamen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sunemom schreef op 25 oktober 2016 @ 22:17:

[...]



Nee, eigenlijk nooit gekund ook. Afgelopen jaar een periode met behoorlijke blaasproblemen gehad waardoor ik het eigenlijk niet op kon houden en sowieso elk uur wel een keer moest rennen, maar zelfs met een brief van de uroloog mocht ik niet en tweede keer tijdens een die uur durend tentamen.Zo daar zou ik pissig van worden (no pun intended). Ik heb tijdens mijn studie een fase gehad dat ik het soms echt letterlijk niet op kon houden... da's knap lullig als je daar in je broek piest omdat je niet naar de wc mag...
quote:Jempo schreef op 25 oktober 2016 @ 22:42:

[...]Zo daar zou ik pissig van worden (no pun intended). Ik heb tijdens mijn studie een fase gehad dat ik het soms echt letterlijk niet op kon houden... da's knap lullig als je daar in je broek piest omdat je niet naar de wc mag...Ik was er ook heel kwaad en verdrietig over. Ik ben weggegaan, omdat ik echt niet in m'n broek wilde plassen, en heb dat tentamen ook niet gehaald. Het tentamen daarna had ik er nog meer last van waardoor ik besloten heb dat maar niet te maken, want toen hield ik het nog geen uur vol. Dit samen met de achtergrond van het medische probleem hebben voor een jaar studievertraging gezorgd en soms baal ik daar stevig van al is het waarschijnlijk beter voor nu, maar het had niet zo hoeven zijn en wat minder starheid in de regels zou in sommige gevallen studenten enorm helpen.
Ik bedoelde mijn reactie voor de gezonde mensen, zonder blaas- of darmproblemen.
Alle reacties Link kopieren
Verbieden vind ik maar niks.. Als een leerling rustig naar de wc loopt en snel genoeg terug is, snap ik niet waar ze moeilijk om doen. Een boek verstoppen in de WC is niet zo makkelijk en de smartphones moeten in dezelfde zaal blijven, bij je tassen en andere spullen.



Dit is trouwens ook voorgekomen bij een vriendin van mij, die dus een blaasontsteking had en een ongelukje kreeg.. Maar op zo'n moment kan je de school wel aansprakelijk stellen. Ze had het immers aangegeven.



En als iemand écht moet, maar niet mag, dan is dat toch wel een marteling, niet dan?
say what?
Nou, toevallig had ik gister een tentamen van ruim 3 uur waarbij er dus maar één surveillant was. En daar kwam halverwege het tentamen iemand extra binnen gelopen zodat mensen die toch naar het toilet wilden, konden gaan. Werd ook duidelijk gezegd dat het nu de enige mogelijkheid was.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons staat er een bepaald tijdstip voor. Bijvoorbeeld een tentamen van 2 tot 5 en dan mag je tussen half 4 en 4 naar de wc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven